Gå til innhold

Når jeg klikker på Oppgavebehandling, så står det at 100 % prosesser blir brukt. Men den synker raskt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hver gang jeg klikker på "oppgavebehandling" så får jeg opp at 100 % prosesser blir brukt. Men nærmest umiddelbart etter at jeg får opp denne oppgavebehandlingen, så synker dette tallet veldig kjapt nedover. Så det står kanskje 5 % eller 10 % prosesser. 

Selv om jeg bare surfer her på Kvinneguiden, og ikke har Youtube eller noe annet åpent, så står det fremdeles 100 % der. Men så snart jeg har åpnet den oppgavebehandlingen, så synker dette tallet. Men hvis jeg da Xer ut hele oppgavebehandlingen, og surfer litt videre før jeg sjekker den samme greia en gang til, så får jeg opp at den står på 100 % igjen! Men hver eneste gang, så synker denne prosenten så snart jeg har fått opp den greia.

Men hvorfor holder datamaskinen  egentlig på sånn?    

Anonymkode: 3a80a...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det at prosessoren kjører på 100% ofte er helt normalt.

Det kan være ting som skjer i bakgrunnen som du ikke vet om, som er forklaringen på at prosessoren jobber på 100% selv om du bare sitter på kvinneguiden.

En bakgrunnsoppgave kan være oppdateringer av OS.

Anonymkode: 0521c...355

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det at prosessoren kjører på 100% ofte er helt normalt.

Det kan være ting som skjer i bakgrunnen som du ikke vet om, som er forklaringen på at prosessoren jobber på 100% selv om du bare sitter på kvinneguiden.

En bakgrunnsoppgave kan være oppdateringer av OS.

Anonymkode: 0521c...355

men hvorfor går den greia dramatisk nedover hver eneste gang jeg trykker inn på oppgavebehandlingen da? 

så snart jeg har trykket meg inn på oppgavebehandling, så senker den seg plutselig fra 100 prosent til for eksempel femten prosent / tretti prosent eller lignende.   

Anonymkode: 3a80a...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

men hvorfor går den greia dramatisk nedover hver eneste gang jeg trykker inn på oppgavebehandlingen da? 

så snart jeg har trykket meg inn på oppgavebehandling, så senker den seg plutselig fra 100 prosent til for eksempel femten prosent / tretti prosent eller lignende.   

Anonymkode: 3a80a...559

Det er nok ren tilfeldighet at den synker "dramatisk".

Nettlesere bruker ofte endel prosessorkraft også, har du utvidelser/tillegg kan det også ha noe å si.

 

Det er ingenting i innlegget jeg reagerer på

Anonymkode: 0521c...355

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen grunn til at du åpner oppgavebehandleren? Mistenker du høy CPU-bruk? 

Oppgavebehandleren er en solid programpakke å åpne, og den skal sjekke status på flere hundre prosesser, mange tusen tråder, sjekke aktiviteten til harddisker, prosessor, minne, og lage en grafisk fremstilling av dette. 

Om du bare lar oppgavebehandleren være for seg selv vil ikke CPU-bruk øke. Antagelig kan du gjøre det samme  med andre tunge programmer du åpner. CPU-bruk vil sprette i været og roe seg ned etter noen sekunder

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil se at det faktisk er Task Manageren selv som gir en spike i processes i det øyeblikket den åpnes. Den faller raskt fordi den da er ferdig med analysen av alt som skjer.

 

*Edit. Ser jeg bare har gjentatt han over meg, mer eller mindre.

Endret av ElectricScum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ElectricScum skrev (På 23.4.2024 den 14.43):

Du vil se at det faktisk er Task Manageren selv som gir en spike i processes i det øyeblikket den åpnes. Den faller raskt fordi den da er ferdig med analysen av alt som skjer.

 

*Edit. Ser jeg bare har gjentatt han over meg, mer eller mindre.

Så nivået senker seg raskt umiddelbart etter at jeg åpner den. Men så hopper den opp igjen temmelig kjapt etter at jeg har lukket oppgavebehandlingen igjen. :klo:  

Anonymkode: 3a80a...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Så nivået senker seg raskt umiddelbart etter at jeg åpner den. Men så hopper den opp igjen temmelig kjapt etter at jeg har lukket oppgavebehandlingen igjen. :klo:  

Anonymkode: 3a80a...559

du kan bruke programmer som overvåker hvordan pc'n din oppfører seg uten å åpne oppgavebehandling, men generelt sett hører man jo om maskinen kjører på 100% gjennom viftebruk og varme, men dette kan også oppdages gjennom andre progammer. 

du kan jo også ha oppgavebehandling åpen over tid for å se om det påvirker maskinen = senker viftebruk, treighet, varm etc.

du burde forøvrig også kjøre virus og malware kontroll just in case. 

Endret av megda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange CPU har støtte for turbo-boost lignende oppførsel. Om du åpner en ny app, så skal den åpnes kjapp og effektivt. Derfor får du en CPU spike akkurat når du åpner selveste oppgavebehandlingen.

Det er spesielt bra for laptop som går på batteri. Bruker du mer strøm på 100% i ett sekund eller 20% i 5 sekunder? Det viser seg at ultra-low-voltage CPU bør gjøre førstnevnt for å avlaste CPUen over tid.

Windows genrelt bruker enorme ressurs. En linux f.eks. Ubuntu er ikke nærheten.

:skya:

Anonymkode: 1ec2c...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 10.35):

Mange CPU har støtte for turbo-boost lignende oppførsel. Om du åpner en ny app, så skal den åpnes kjapp og effektivt. Derfor får du en CPU spike akkurat når du åpner selveste oppgavebehandlingen.

Det er spesielt bra for laptop som går på batteri. Bruker du mer strøm på 100% i ett sekund eller 20% i 5 sekunder? Det viser seg at ultra-low-voltage CPU bør gjøre førstnevnt for å avlaste CPUen over tid.

Windows genrelt bruker enorme ressurs. En linux f.eks. Ubuntu er ikke nærheten.

:skya:

Anonymkode: 1ec2c...613

Men den står jo allerede på 100 prosent i det jeg åpner oppgavebehandlingen, før den går dramatisk nedover rett etter at jeg har åpnet den. 😁 

Burde vel heller stå på litt lavere enn 100 prosent da, og så få en spike i det jeg åpner den. Ikke omvendt sånn som jeg opplever.     

Anonymkode: 3a80a...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...