Gå til innhold

Hvor mye mener dere er grei pris i bensinpenger fra venner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på er hvor mye dere mener er innenfor å ta betalt for når en venn kjører deg et sted? Feks til en tannlegetime ol. Som du selv har spurt om.

La oss si at turen i minutter blir på ca 25-30 min en vei.

Synes dere det er noe en venn burde har gjort gratis? Eller mener dere at dette bør en ta betalt for?   Ønsker å høre andres erfaringer :)

Dette er forresten første gang jeg har spurt vedkommende om å bli kjørt et sted.

 

Anonymkode: c7012...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det jeg lurer på er hvor mye dere mener er innenfor å ta betalt for når en venn kjører deg et sted? Feks til en tannlegetime ol. Som du selv har spurt om.

La oss si at turen i minutter blir på ca 25-30 min en vei.

Synes dere det er noe en venn burde har gjort gratis? Eller mener dere at dette bør en ta betalt for?   Ønsker å høre andres erfaringer :)

Dette er forresten første gang jeg har spurt vedkommende om å bli kjørt et sted.

 

Anonymkode: c7012...336

Vil legge til at dette blir en vei. Ikke frem og tilbake. Ts

Anonymkode: c7012...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ikke betalt av venner 

Anonymkode: 50863...8f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på vennskapet og økonomien til den som kjører.  

Ca. 20 kroner literen og en halv liter på milen. Plus evt bompenger. 

Turlengden finner du via google maps og du må tenke hele turen sjåføren tar, frem og tilbake. De kjører fra og til sitt eget hjem, ikke bare der du blir plukket opp. 

Men er jo bare å spørre vennen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin er veldig dyrt. Jeg ville uoppfordret vippset 100kr. En symbolsk sum, men likevel. 

Anonymkode: fbfc9...989

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med personen over. Nå kjører og henter jeg venner uten bil innimellom. Tar aldri noe for det, det kunne liksom ikke falt meg inn. Samtidig pleier jeg å tilby meg, ikke bli spurt. Så det er en vesensforskjell der også.

Da vi var yngre og med dårlig råd var det helt nødvendig med bensinpenger, da pantet vi gjerne for å fylle en liter eller to på tanken 😄

Ville kanskje gitt ei vinflaske om personen ikke har dårlig råd. Og 200 kr om hun har litt dårlig økonomi. Det blir jo en times tid hun bruker på dette også.

 

 

Endret av Rosa Dartle
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker enten en tjeneste for en tjeneste, eller 100-150 kroner i bensinpenger 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo veldig ann på økonomisk situasjon og vennskap!

Da jeg var student eller nyutdannet hadde jeg dårlig råd. Og hadde da trengt å få bensinkostnaden dekket. Itillegg er det hyggelig med litt ekstra som takk. Idag har jeg fint råd til å dekke bensinen, er mer det å holde av tid og faktisk bruke tid på en tjeneste. Jeg er i en periode av livet hvor man møter venner sjeldent, men hadde en av mine nærmeste spurt, så hadde jeg jo stilt om jeg hadde mulighet. Vet jo at ingen ville spurt meg for moren skyld. Og da er det ikke så farlig å få dekket det inn.
 

Si det er 3 mil hver vei, man runder opp til 1 liter på mila. Da er det 60 kr per vei, totalt 120. Er det bompenger? Isåfall må jo det og legges til. Er det ingen bom, så tenker jeg at man da uansett runder opp til kr 200. Her koster vel toget/bussen i to soner (Oslo og Akershus) nærmere 70 kr. Så om det ville kostet 140 i kollektiv, så er det veldig smålig å ikke runde opp.

Anonymkode: 9186d...858

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga lovverket tar jeg kr 0,00 

Anonymkode: a39fc...5f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Pga lovverket tar jeg kr 0,00 

Anonymkode: a39fc...5f9

Du har lov til å få dekket kostnadene, minimum drivstoffkostnader rundet av oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (4 minutter siden):

Du har lov til å få dekket kostnadene, minimum drivstoffkostnader rundet av oppover.

Beklager men det er falsk informasjon.

Siterer https://www.ba.no/nyheter/piratsjaforer-tjener-tusenvis-av-kroner-pa-helgekjoring/s/1-41-7069222

POLITIET: – LOVEN ER KRYSTALLKLAR

 

Politioverbetjent Bengt Angeltvedt i patruljeseksjonen sier det motsatte: At man ikke kan ta betalt for å kjøre venner, kjente eller andre som trenger transport via for eksempel Facebook

– Det står i loven: Du kan ikke drive transport mot betaling. Man kan gjerne kjøre venner, men da kan du ikke ta penger for det, sier han.

___---___

Nyere link

https://www.nettavisen.no/nyheter/na-vil-politiet-ta-flere-som-driver-med-kompiskjoring/s/12-95-3423857635

 

Anonymkode: a39fc...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennen din må bruke to timer av dagen sin på å kjøre deg til tannlegen. Da bør du betale minst 200 kr., synes jeg. 

Anonymkode: f0104...f7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Beklager men det er falsk informasjon.

Siterer https://www.ba.no/nyheter/piratsjaforer-tjener-tusenvis-av-kroner-pa-helgekjoring/s/1-41-7069222

POLITIET: – LOVEN ER KRYSTALLKLAR

 

Politioverbetjent Bengt Angeltvedt i patruljeseksjonen sier det motsatte: At man ikke kan ta betalt for å kjøre venner, kjente eller andre som trenger transport via for eksempel Facebook

– Det står i loven: Du kan ikke drive transport mot betaling. Man kan gjerne kjøre venner, men da kan du ikke ta penger for det, sier han.

___---___

Nyere link

https://www.nettavisen.no/nyheter/na-vil-politiet-ta-flere-som-driver-med-kompiskjoring/s/12-95-3423857635

 

Anonymkode: a39fc...5f9

Det er forskjell på å drive pitattaxi via Facebook gruppe og å dele på reisekostnadene.

Hvis TS betaler for drivstoff så er det en forholdsmessig del av kostnadene. Når en venn kjører deg så vil jeg hevde at dere har sammenfallende transportbehov.

"Det trengst ikkje løyve når den som rår over ein personbil, tek med seg folk som har eit samanfallande transportbehov som han sjølv. Vederlaget for transporten kan ikkje overstige passasjerane sin forholdsmessige del av transportkostnadene», står det i loven."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Varierer hva jeg ville ha gitt ut i fra dag, situasjon og økonomien til vennen. 

Hadde det vært tannlegetime klokka 10 og vennen nærmest hadde insistert på å få kjøre (etter å ha hørt at jeg hadde behov for skyss), så hadde jeg spandert kaffe/lunch etterpå. 

Hadde vennen vært noe tilbakeholden, men kjørt lell, hadde jeg betalt bensinpenger  200,-. Det samme hvis vennen hadde insistert, men jeg hadde visst at vedkommende har det trangt økonomisk. 

Anonymkode: e0b0b...90d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer absolutt ingenting fra venner om de sitter på til steder jeg skal til. Om det er shopping, tur etc.

Ville heller ikke forventet noe for en kort svipptur til butikken.

Men en tur på én time et sted jeg ikke selv skal? (det hadde neppe skjedd da jeg jobber på dagtid).

Da tenker jeg du skal betale ja. Bensin og ikke minst tidsbruk! 

Anonymkode: 050bc...50b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...