Gå til innhold

Trafikksikkerhet - reise med små barn i syden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Babystolen passer lengre enn det mange tror. Har du prøvd? 

Anonymkode: c4af5...e5a

Babystolen er det lenge siden  vi har  brukt, men husker der var en huskeregel der.. var det opptil ørene? Husk ts: drit i beina, de kan  bøyes og barnet tåler brukne bein bedre enn  nrukket nakke...

Anonymkode: 6b963...a2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Babystolen er det lenge siden  vi har  brukt, men husker der var en huskeregel der.. var det opptil ørene? Husk ts: drit i beina, de kan  bøyes og barnet tåler brukne bein bedre enn  nrukket nakke...

Anonymkode: 6b963...a2f

Toppen av hodet skal ikke gå over kanten på stolen. Barnet skal også dras ned mot skrittstroppen(ikke sitte inntil ryggen.) Da passer stolen ofte lenger enn man tror.

Ørene skal ikke over kanten på stol nr 2.

Anonymkode: 5dfd5...286

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he husker når mine var 1 år da satt de i sånn bæresele når vi satt på bussen. Vi hadde ikke noe tanke da om å ta med bilstol etc. Men nå som eldre er 6 år satt hun på sånn bil pute 

 

Men ja med tanke på at det 99 prosent barnefamilier på bussene der nede burde jo det vært mange barneseter. Slikt at når du bestiller buss til og fra hotellet kan du bestille barne sete til der barnet ditt. Slikt du kan bestille ekstra seng eller reise sent til å ha på hotellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Å ha ettåringen på fanget på bussen går jo ikke 😕

Anonymkode: b6e36...120

Hvorfor i all verden ikke?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker oss til syden for første gang med ettåring og treåring. Hvordan gjør man det for å komme seg til - og fra hotellet? Det enkleste er kanskje å ta turistbuss via ving/apollo/etc., men har de bakovervendte seter for ettåringen? Har hørt det er håpløst å få tak i taxi med barneseter så jeg tenker buss må være det beste alternativet (også mtp. treåringen som lett blir bilsyk🙈). Vet det er et alternativ å ta med eget bilsete nedover, men vil helst unngå å drasse på det hvis det finnes andre løsninger😅 noen tips? 

Anonymkode: b6e36...120

Tar med stol 

Anonymkode: 7ab8b...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er heldig hvis de har sikkerhetsbelte for voksne i bussen.

Anonymkode: c0ae8...3fd

Gjelder dette hele det store stedet som heter "Syden"? 

Jeg bor et sted som hører innunder det noen kaller "Syden" og her er det påbudt med sikring av barn og barneseter. 

Anonymkode: 98b7e...d22

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes kjøringen i Spania er mye tryggere og penere enn Helas og Italia. I de landene har jeg følt meg utrygg de gangene vi har hatt leiebil. 

Anonymkode: d2b55...7a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt poenget med å reise til Syden med så små barn. (Spesielt med tanke på flyturen og varmen).

Glad vi har sluppet å tenke på slike ting når vi har reist så langt, vi kjører egen bil sørover 😄

 

Anonymkode: 63e89...c60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ser ikke helt poenget med å reise til Syden med så små barn. (Spesielt med tanke på flyturen og varmen).

Glad vi har sluppet å tenke på slike ting når vi har reist så langt, vi kjører egen bil sørover 😄

 

Anonymkode: 63e89...c60

For man stor koser seg og verken flytur eller varmen er noe problem. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg ser ikke helt poenget med å reise til Syden med så små barn. (Spesielt med tanke på flyturen og varmen).

Glad vi har sluppet å tenke på slike ting når vi har reist så langt, vi kjører egen bil sørover 😄

 

Anonymkode: 63e89...c60

Mens jeg ser ikke poenget med å dra på bilferie, høres ut som det ultimate mareritt for både store og små. Fly eller varme var aldri problematisk med mine barn. Du vet at det faktisk BOR babyer i varme land?

En ettåring ammer man vel oftest fortsatt også, og man har dem på fanget på flyet, så har aldri opplevd noe gråting fra mine, bare ammer under takeoff og landing for å slippe dotter i ørene.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare hatt med barn i barnesetealder til Hellas/Kreta, en gang helt uten hjelpemidler så endte med baby i bæresele, og neste gang sa vi på forhånd at vi ville ha taxi med bakovervendt sete, fikk et slitent forovervendt som ikke passet barnet særlig godt… etter å ha lett og kikket oss litt rundt var det vanskelig å finne noe annet som funket, så tok det vi fikk… men satt med klump i magen på motorvei i høy fart begge gangene.

Anonymkode: 8e4e4...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test babysetet til den yngste TS.

Dra barnet godt ned i skrittstroppen. Om hodet ikke går over kanten på setet kan du bruke det gitt at vekten ikke er langt over :) Men mitt store barn bikket ikke vektgrensa på vårt babysete før hun var nærmere 2. Det varierer fra sete til sete da. (For ordens skyld, vi byttet såklart til småbarnsstol lenge før hun vokste ut av babysetet vårt fysisk)

 

Helt håpløst at reiseselskapene opererer med "unga på fanget" på busser som kjører en time + på motorvei osv. Skjønner ikke at sikkerhet for passasjerene deres ikke er mer viktig.. Man ville jo aldri kjørt sånn med barnet i Norge (håper jeg) men på ferie i land med ennå flere bilulykker er det liksom greit?

Anonymkode: 4b0c8...374

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har leid bil eller tatt drosje. Kjøpte seter som het Two Way, mener jeg å huske. Kunne festes bakovervendt. Et must da vi blant annet har kjørt på Interstate i USA. Har pakket setene så godt det lar seg gjøre, og det har faktisk gått bra med dem. Blir noe ekstra utstyr, men følte det var verdt det så jeg ikke ble så stressa av manglende sikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har tatt med egen bakovervendt stol i utlandet, men det har da ikke vært charterferie. Har en Britax two way som forankres med seler og dermed passer i så og si alle biler. 

Til den som sammenligner med t-bane og bybuss her hjemme så er det ikke i nærheten av å kjøre på landevei sør i Europa. Der er det høyere fartsgrenser på dårligere veier og eldre bilpark. 

Anonymkode: a4c95...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tenker oss til syden for første gang med ettåring og treåring. Hvordan gjør man det for å komme seg til - og fra hotellet? Det enkleste er kanskje å ta turistbuss via ving/apollo/etc., men har de bakovervendte seter for ettåringen? Har hørt det er håpløst å få tak i taxi med barneseter så jeg tenker buss må være det beste alternativet (også mtp. treåringen som lett blir bilsyk🙈). Vet det er et alternativ å ta med eget bilsete nedover, men vil helst unngå å drasse på det hvis det finnes andre løsninger😅 noen tips? 

Anonymkode: b6e36...120

Ving har frem til

nå operert med at de minste barna må sitte på fanget. Det er for i år gjort en endring og de minste barna har nå eget sete. Det er selvsagt ikke bilstoler. Men du kan ta med. Men det er ingen garanti for at det er belter i bussen for å få festet det. Forøvrig finnes det et oppblåsbart barnetsete dere kan kjøpe. Men koster litt

Anonymkode: 3aa9a...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tenker oss til syden for første gang med ettåring og treåring. Hvordan gjør man det for å komme seg til - og fra hotellet? Det enkleste er kanskje å ta turistbuss via ving/apollo/etc., men har de bakovervendte seter for ettåringen? Har hørt det er håpløst å få tak i taxi med barneseter så jeg tenker buss må være det beste alternativet (også mtp. treåringen som lett blir bilsyk🙈). Vet det er et alternativ å ta med eget bilsete nedover, men vil helst unngå å drasse på det hvis det finnes andre løsninger😅 noen tips? 

Anonymkode: b6e36...120

Skal ikke særlig langt sørover før det eneste ‘barnesete’ som finnes er en setepute for skolebarn. Det var vår erfaring i både Kroatia, Barcelona og Litauen..Så da blir vel buss nesten tryggere, selv om det jo egentlig ikke er særlig trygt det heller. Så drt tryggeste er vel å leie bil å ta med eget bilsete🙈

Anonymkode: 7c251...e3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er ikke TS, men bybussene i Oslo kjører ikke på motorveien og i sånne hastigheter som her sånne transferbusser gjør.  Og T-bane, der er jo ingen egentlig sikra, men der deler man ikke spor med andre og sånn sett ikke sannsynlig med kollisjon. Vi skal til Kroatia med en toåring og tar med oss bilsete. 

Anonymkode: 42fb2...7f4

Jo det gjør de. Kjører i 80 sone den til Mortensrud blant annet. 

Anonymkode: 53fab...957

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste sikre løsning er å ta med seter selv og ta taxi eller leie bil. Dere vil ikke få til å feste medbragte bakovervendte seter med selene på bussen (HVIS bussen har seter, og hvis barnet får eget sete…). Ikke stol på at taxiselskap, leiebilselskap etc sier de har sete! De kan lyve. Jeg spurte en gang om et selskap hadde bakovervendt sete til baby. Jada, ikke noe problem! Da jeg kom fram, tenkte de at babyen min skulle sitte i beltestol. 😵‍💫😵‍💫😵‍💫 De hadde ikke noe annet! 

Anonymkode: 249ff...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Leiebil og bilseter herfra: 

https://www.avis.no/produkter-og-tjenester/tillegg-for-leiebilen/barnesikkerhet#

Anonymkode: 9bd1c...0ab

Det svikter ofte. I Spania, for eksempel, så får du fremoverlent uansett. Og veldig ofte feil vektklasse på toppen. Ikke er det bare å gå på bakrommet og hente noe annet heller, for det finnes ikke. 

Anonymkode: 33f3a...370

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Gjelder dette hele det store stedet som heter "Syden"? 

Jeg bor et sted som hører innunder det noen kaller "Syden" og her er det påbudt med sikring av barn og barneseter. 

Anonymkode: 98b7e...d22

Det er påbudt ja, men det betyr ikke at det følges. Jeg har dårlige opplevelser fra Gran Canaria, fastlands Spania, Hellas og Italia.

Vi tar med egen stol. 

 

Til ts, sjekk om du kan få tak i, eller leid nachfolger eller twoway. Og lei bil 

Anonymkode: 0a915...237

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...