Gå til innhold

Kjenner meg ikke igjen i diagnosen, kan jeg likevel ha den?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen psykolog kan sette en EUPF diagnose, uten utredning, etter 4 timer med pasienten. 

Anonymkode: e2023...cf6

Nå er det en gang slik at pasienten har vært i systemet i mange år, det er en journal som kan være like tykk som en telefonkatalog. 

En ny psykolog vil sette seg inn i journalen til pasienten, i denne journalen vil det stå alt om pasienten, fra første behandling hun hadde som tenåring og frem til i dag.  Det vil derfor ikke nødvendigvis være de fire behandlingstimene som gjør at behandleren setter denne diagnosen, men ser det i lys av de fire timene og alt behandlerne har lest seg opp om pasienten. 

Trodde du ikke psykologene leste seg opp om pasientene ? 

Anonymkode: e5d3a...4f5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nimona skrev (35 minutter siden):

Du burde få en ordentlig utredning av en annen psykolog/lege. Ikke alle psykologer/leger egner seg i jobben sin.

Jeg har jo gått gjennom en grundig utredning, men ikke av henne, men på Modum bad. 

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jo de kan dessverre sette diagnoser uten utredning og uten at du er klar over at hun lette etter diagnose. Har opplevd det selv, helt jævlig 

Anonymkode: 04b10...33f

Er det sant? Det er jo helt vilt. Må kanskje lese journalen min nå 😕 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tenker det at du bare forteller en brøkdel av det som kommer frem her, så det å ha en mening om det er i beste fall gjettekonkurranse. 

Det jeg stusser mest over av hva du sier er at psykologen sier du er behandlingsresistent, det betyr at du har vært i systemet en lang tid. Innlegget ditt gir ikke det inntrykket.

Så hvis jeg skal gjette så vil jeg si som jeg sier til alle med denne diagnosen, hvorfor er det slik at du tar alle diagnoser som handler om kroppen din så er du enig, men så snart du får (andre) diagnoser som går på mental helse så har legen/psykologen/psykiater feil? 

 

Anonymkode: e5d3a...4f5

Du behøver ikke egentlig å ha en mening om noe annet enn om man faktisk kan få en slik diagnose uten at man kjenner igjen noen av kriteriene. 

Jeg har flere fysiske diagnoser, og jeg kan love deg at jeg hadde stilt spørsmålstegn ved diagnosen migrene om jeg hadde utelukkende vondt i ryggen eller diabetes om testet positivt for høyt stoffskifte. Eller om legen bare hadde satt en diagnose uten å teste noe som helst. 

 

Anonymkode: a8d8a...e1d

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det motsatt. Psykologen min mener jeg har kptsd, men jeg er utredet for eupf, og har fått denne diagnosen (av anen psykolog). Jeg har høy selvinnsikt. Jeg var innlagt mens jeg ble utredet, fordi det var så mye utfylling av papirer, og det var en påkjenning. Kjemperart av psykologen din å være så påståelig, uten noen form form utredning.

Anonymkode: 3defb...100

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå er det en gang slik at pasienten har vært i systemet i mange år, det er en journal som kan være like tykk som en telefonkatalog. 

En ny psykolog vil sette seg inn i journalen til pasienten, i denne journalen vil det stå alt om pasienten, fra første behandling hun hadde som tenåring og frem til i dag.  Det vil derfor ikke nødvendigvis være de fire behandlingstimene som gjør at behandleren setter denne diagnosen, men ser det i lys av de fire timene og alt behandlerne har lest seg opp om pasienten. 

Trodde du ikke psykologene leste seg opp om pasientene ? 

Anonymkode: e5d3a...4f5

Jeg er selv pasient som har vært i systemet i mange år, helt tilbake til tenårene, jeg er nå i 30-årene. Selv jeg, med min tykke journal, måtte gjennom utallige skjemaer og flere måneder med utredning, før jeg fikk min diagnose. En psykolog kan ikke "lese seg opp" for å sette en så kompleks diagnose som EUPF. De kan lese seg opp og bekrefte om de er enig i eksisterende diagnose og tidligere behandling, men om de vil sette ny diagnose, så må riktig prosess settes i gang. 

Anonymkode: e2023...cf6

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nå er det en gang slik at pasienten har vært i systemet i mange år, det er en journal som kan være like tykk som en telefonkatalog. 

En ny psykolog vil sette seg inn i journalen til pasienten, i denne journalen vil det stå alt om pasienten, fra første behandling hun hadde som tenåring og frem til i dag.  Det vil derfor ikke nødvendigvis være de fire behandlingstimene som gjør at behandleren setter denne diagnosen, men ser det i lys av de fire timene og alt behandlerne har lest seg opp om pasienten. 

Trodde du ikke psykologene leste seg opp om pasientene ? 

Anonymkode: e5d3a...4f5

Det vil fortsatt ikke være nok til å sette en diagnose og iallefall ikke den ts har fått.

Ts er grundig utreda allerede og diagnosert så det gir heller ikke mening at det skal være en ny diagnose i journalen helt uten mer om og men slik du påstår her.

Til sammenligning så er jeg faktisk behandlingsresisten etter over 6 år i behandling der jeg blant annet har blitt utreda for personlighetsforstyrrelse, denne ble så fjerna etter mer utredning og autismediagnose ble satt. Selv med 6 år sammenhengende i behandling på samme dps ble ikke diagnosene hverken fjerna eller satt basert på journalen men grundig utredning og samarbeid mellom flere behandlere.

Behandlingsresistent er ikke noe man setter på en pasient etter bare fire timer.

Anonymkode: bca94...d8a

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en psykolog med selvtilliten i orden iallefall, som setter en slik tentativ diagnose etter fire behandlingstimer. Når du i tillegg har vært til en grundig utredning på Modum bad, er det ganske spesielt at denne psykologen mener at fagfolkene der har misset noe såpass alvorlig som en eupf diagnose jo er. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har slitt med depresjon og depressive tanker og mye skamfølelse etter traumene. Det mener han er typisk eupf. I tillegg var jeg helt nylig retraumatisert da jeg traff han første gang, og alt av lyder og ting som skjedde rundt meg gjorde meg stiv av skrekk og at jeg dissosierte. Jeg ba om verktøy for å lære meg å bli mer stabil før vi gikk over til å snakke om traumene, men det var han uenig i og sa denne ustabiliteten var tegn på eupf. 

Anonymkode: a8d8a...e1d

Han er jo helt på viddene. Det han sier er rett og slett feil.  Skaff deg en psykolog med bedre peiling. Er du ung kvinne? Da skal det lite til før man får diagnosen eupf på syltynt grunnlag. 

Anonymkode: 69f52...c87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk med psykisk sykdom mangler selvinnsikt er vel ikke akuratt en revolusjonerende teori.

Anonymkode: 6ca79...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At folk med psykisk sykdom mangler selvinnsikt er vel ikke akuratt en revolusjonerende teori.

Anonymkode: 6ca79...1e6

Ditt bidrag til diskusjonen er ubrukelig i denne sammenhengen. 

Anonymkode: 69f52...c87

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Tenker det at du bare forteller en brøkdel av det som kommer frem her, så det å ha en mening om det er i beste fall gjettekonkurranse. 

Det jeg stusser mest over av hva du sier er at psykologen sier du er behandlingsresistent, det betyr at du har vært i systemet en lang tid. Innlegget ditt gir ikke det inntrykket.

Så hvis jeg skal gjette så vil jeg si som jeg sier til alle med denne diagnosen, hvorfor er det slik at du tar alle diagnoser som handler om kroppen din så er du enig, men så snart du får (andre) diagnoser som går på mental helse så har legen/psykologen/psykiater feil? 

 

Anonymkode: e5d3a...4f5

For en merkelig ting å skrive, kjenner du veldig mange med denne diagnosen? Er alle uenige med diagnosen samtidig som de er enige i alle fysiske diagnoser?

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En psykolog kan sette en diagnose også uten strukturert utredning og det er ikke noe maks antall timer som skal til for at en diagnose kan settes. Kanskje er den uriktig, men du kan ikke ta psykologen på å ha gjort noe feil. Om hun utbres sine fagbegrunnelser mener du har diagnosen og journalfører det, så har du den. Skal du fjerne den må det gjøres gjennom enten å få henne til å endre mening eller få en annen behandler til å skrive i din jorunal at du ikke har denne diagnosen 

Anonymkode: 04b10...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ingen regler på noe i psykiatrien? Det er asså den større kvasi- vitenskapen som finnes! Det er behandlingen som ikke har empirisk vitenskap bak seg, som bygger på tall og vitenskap og resultater. Det er ikke et system for diagnoser. Det er et sammensurium av opplegg. De sloss dessuten innad seg i mellom..  

...Nei, du skal være mentalt frisk for å deale med der gjenget. Fy faan...det er bare å slenge ut noen diagnoser???

Kvakksalverere. 

Anonymkode: 8934d...5d5

  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En psykolog kan sette en diagnose også uten strukturert utredning og det er ikke noe maks antall timer som skal til for at en diagnose kan settes. Kanskje er den uriktig, men du kan ikke ta psykologen på å ha gjort noe feil. Om hun utbres sine fagbegrunnelser mener du har diagnosen og journalfører det, så har du den. Skal du fjerne den må det gjøres gjennom enten å få henne til å endre mening eller få en annen behandler til å skrive i din jorunal at du ikke har denne diagnosen 

Anonymkode: 04b10...33f

Det kan ikke være sant?! Ingen begrunnelse, bare ut av eget hode? I så fall må jo dette være drømmeyrket for narsissister! 

Anonymkode: a8d8a...e1d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan ikke være sant?! Ingen begrunnelse, bare ut av eget hode? I så fall må jo dette være drømmeyrket for narsissister! 

Anonymkode: a8d8a...e1d

Jeg har aldri opplevd det selv, jeg har hatt "etablerte" diagnoser, og likevel fylt ut de samme skjemaene hver eneste gang jeg har kommet inn på nytt. 

Anonymkode: e2023...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synest eg høyrest snodig ut.

Anonymkode: 51336...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det kan ikke være sant?! Ingen begrunnelse, bare ut av eget hode? I så fall må jo dette være drømmeyrket for narsissister! 

Anonymkode: a8d8a...e1d

Ja. Har opplevd det selv. Plutselig hadd jeg eupf jeg også uten utredning og uten at jeg visste at hun vurderte det. Det sto bare i jorunal. Og siden ble epikrisen sendt til fastlegen. Måtte mange år og ny psykolog til for å fjerne denne diagnosen. Det gikk til slutt men var veldig problematisk de årene det varte. Jeg kjente meg heller ikke igjen i diagnosen og hadde bipolar fra før. 

Anonymkode: 04b10...33f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nrk-podcasten Pianisten tar bl.a opp konsekvensen av at en psykolog plutselig endrer diagnosen til en alvorlig syk person. Helt annen diagnose enn TS. Men også en veldig fin podcast, selv om den er ganske trist.

Anonymkode: 6d16c...3df

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Plutselig hadd jeg eupf jeg også uten utredning og uten at jeg visste at hun vurderte det

Herregud. Fikk du fjernet den diagnosen igjen? Jeg synes det høres uetisk ut. Og merkelig, når man allerede har en diagnose man kjenner seg igjen i, hvorfor er det så viktig å finne flere når symptomene kan forklares ut i fra diagnosen man allerede har?

Anonymkode: a8d8a...e1d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...