Gå til innhold

Når vises overgangsalder på blodprøver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 52 år og har begynt å få litt symptomer på overgangsalder. Jeg har fortsatt mens, men syklusen har endret seg mtp hyppighet, varighet og smerter. Økte smerter i kroppen, men ingen andre symptomer.

Jeg tok nylig blodprøver, bl.a hormoner, og fikk tilbake svar som sa noe ála "normale verdier for kvinne i fertil alder". 

Jeg hadde forventet at verdiene kanskje viste at "noe" var på gang; at jeg er på vei inn i overgangsalder.  Men kanskje ikke? Er det noen som vet når overgangsalder begynner å vises på blodprøver? 🤷‍♀️

Anonymkode: 8fe7d...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du fått verdiene vurdert av gynekolog? Eller er det kun fastlegen? Hva testet de for? 

Anonymkode: ca58c...7dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FSH, LH og Østradiol. 

Vurdert av fastlege (og hormonlaboratorium), ikke gynekolog. 

Anonymkode: 8fe7d...964

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ingen godt svar, men har det på samme måte bortsett fra at jeg har mistet menstruasjonen, sist for 5 mnd siden. Blodprøvene viste at jeg var fertil (?) og skulle snart ha eggløsning. 

Forferdelige hetetokter hvor jeg blir gjennomvåt og må skifte alle klær. 

Så jeg lurer på det samme som deg. Har også fått tips om gynekolog, men må man ikke ha henvisning til det?

Anonymkode: 15910...dfd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed som 40-åring at det var begynt. Fastlege. 

Anonymkode: a10aa...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har dessverre ingen godt svar, men har det på samme måte bortsett fra at jeg har mistet menstruasjonen, sist for 5 mnd siden. Blodprøvene viste at jeg var fertil (?) og skulle snart ha eggløsning. 

Forferdelige hetetokter hvor jeg blir gjennomvåt og må skifte alle klær. 

Så jeg lurer på det samme som deg. Har også fått tips om gynekolog, men må man ikke ha henvisning til det?

Anonymkode: 15910...dfd

Jo, men det er jo ingen sak, bare å spørre fastlegen det ☺️ anbefaler de to britiske dokumentarene om overgangsalder på NRK (hvis de er tilgjengelige enda).

Anonymkode: 4423e...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har dessverre ingen godt svar, men har det på samme måte bortsett fra at jeg har mistet menstruasjonen, sist for 5 mnd siden. Blodprøvene viste at jeg var fertil (?) og skulle snart ha eggløsning. 

Forferdelige hetetokter hvor jeg blir gjennomvåt og må skifte alle klær. 

Så jeg lurer på det samme som deg. Har også fått tips om gynekolog, men må man ikke ha henvisning til det?

Anonymkode: 15910...dfd

Du kan fint gå til privat gynekolog, trenger ikke henvisning for det.

Anonymkode: 48466...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...