Gå til innhold

Kjønnene i opposisjon til hverandre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 22.4.2024 den 6.36):

Jo, det er nettopp det som er saken.

Dere har diktet opp en fjollete fantasi om "undertrykkelse" der gardskjerringa på småbruket i Valdres for 250 år siden satt og irriterte seg over at "patriarkatet" nektet henne å heller sitte og slarve over en latte machiato med studievenninnene sine fra sosiologi mellomfag på Blindern.

Gardskjerringa på småbruket i Valdres gav flatt faen i alt annet enn om de kom til å klare å ha mat for vinteren. Livet var et blodslit for å overleve for både henne og mannen, fra morra til kveld.

Og hadde du troppet opp på døra deres og forstyrret dem med belæring om at hun var "undertrykket som ikke hadde stemmerett" ville hun sett på deg som nettopp den virkelighetsfjerne overklasseidioten du da nødvendigvis måtte ha vært.

For hvem er det du tror hadde "stemmerett" for 250 år siden? Hvem er det du tror gikk på universitet for 250 år siden? Hvem tror du arvet noe som helst av verdi for 250 år siden?

Folk flest?

Er du virkelig så totalt uvitende som dette?

Anonymkode: 07a87...f99

👆👌

AnonymBruker skrev (På 22.4.2024 den 7.38):

Må du virkelig hoppe så langt tilbake? Kan vi ikke heller ta besteforeldregenerasjonen, som levde i et moderne samfunn. Først rundt 1925. Vi kvinner var en gang små jenter som snakket litt fortrolig med våre bestemødre. Min ene bestemor levde først i et voldelig ekteskap og skilte seg. Det er helt utrolig at hun fikk skilt seg, hun var en av de heldige. Men ikke mer heldig enn at hun måtte skaffe seg en ny ektemann for å overleve og hele slekten til den nye ektemannen trakasserte min bestemor fordi hun hadde vært gift før. Nå er vi på 60- og 70-tallet. Min andre bestemor levde hele livet med en ganske alkoholisert mann. Han var ok, men neppe den snilleste. Hun uttalte at hvis hun kunne velge så hadde hun skilt seg for lenge siden. 

Våre bestemødre hadde det ikke bra, de var tvunget til å bli i ekteskap eller ble trakassert. Noen av oss ble advart av våre bestemødre, enten direkte advart eller gjennom deres livshistorie. På den tiden da jeg var ung, var fortsatt normalen i min krets å skaffe seg mann og barn. Nå forstår unge jenter og unge damer at de har et mer selvstendig valg. De må ikke ta til takke med noe som ikke tilfører dem gode ting i livet. De må ikke ta til takke med noen som gjør livet vanskeligere for dem, heller enn lettere. De er utrolig heldige. Og kanskje tar det noen generasjoner nå før menn forstår hvordan de kan være en bra mann for dagens kvinner og ikke for kvinnene født i 1925 som ikke hadde noe valg. Menn har jo sånn sett hatt det lett. De har kunnet oppføre seg akkurat som de vil, og likevel beholde kona. 

Anonymkode: ba68f...5a2

Dere hadde et valg den gangen Og. Valgene var bare mye tøffere enn idag. Jeg syntes det er en supert at kvinner idag kan være uavhengige og ha STØRRE valgfrihet. Men dere VALGTE å få mann fordi de skaffet dere tak over hodet og mat på bordet. Mat du ikke kunne få kjøpt i butikk. Og dere ble ikke tvangs gitt bort til menn. Og valgte dere alkoholisert mann, så er det hans feil at han er det, men du valgte å bli med ham. Det var harde valg! Men det var likefullt valg. Men det er uendelig mye enklere å skylde på alle andre.

Menn på den tiden, både rundt 1925 og årtider før det, hadde det 10x så tøft som den gjennomsnittlige kvinne. Enten jobbet man i gruvedrift 1 km under jorden, fra kl.5 om morgenen til 23 om kvelden, ellers var man bonde med tilsvarende knallhard arbeidstid. Kvinner hadde derimot ansvar for husstell og barn. Jeg vet hva jeg hadde valgt om jeg fikk det valget på 1800tallet.

Det kan være lurt å faktisk se tilbake på fakta fra historien før man uttaler seg.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hun har jo helt rett. Bortsett fra spermproduksjon kan jeg ikke komme på en eneste ting en mann kan gjøre som ikke en kvinne kan.

Anonymkode: c0596...ba4

Kan du tisse ditt eget navn i snøen?

😎

MariaIsabel skrev (17 timer siden):

Vi ville ikke dødd uten strøm, og dessuten så ville vi ordnet det selv. Det ville nok blitt et øyeblikks panikk og noe kaos de første dagene, men så ville det gått seg til og vi ville funnet løsninger. Jeg er mer i tvil om hvordan det ville gått om alle kvinnene forsvant. Jeg tror det ville vært lettere å finne nok kvinner til å ta seg av strøm, enn å finne nok menn til omsorgsyrker, samtidig som dere plutselig ble helt alene med barna.

Om du tror at sykepleiere ikke er samfunnskritiske, så er du rimelig blåst. 

Du trenger ikke se lenger enn til Bear Gryll's sosiale reality prosjekt for noen år tilbake, hvordan det gikk da en gruppe kvinner og en gruppe menn ble overlatt til seg selv på en sydhavshøy. Gruppen med kvinner kollapset av sult, utmattelse, interne stridigheter og uenigheter etter bare noen dager. Og dette var på en øy som bugnet av ressurser man knapt måtte jobbe for. Mannegruppen gikk i umiddelbart samarbeid, bygde seg hytter og jaktet mat første dagen og etablerte et godt samarbeid og kameratskap. Serien ble etter kort tid avbrutt fra prodesentens side fordi det gikk dramatisk utover noen av kvinnenes helse.

Nei. Dere hadde ikke klart dere lenge uten menns tilstedeværelse. Flere av de livsnødvendige yrkene er så tøffe fysisk at selv menn sliter seg ut etter få år i arbeidet.

Vi er så forskjellige som kjønn. Våre styrker og svakheter har vi, og kvinner har så mye postivt og kritisk viktig å tilføre samfunnet, men å undertrykke samfunnets avhengighet av mannen, blir for enkelt.

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du, hvor mange menn tror du har tatt patent på kvinners ideer, eller hvor mange ektemenn tror du har tatt æren for konens oppfinnelser nettopp fordi konen ikke skulle gjøre slikt ting? 

Lønner seg å holde tunga rett i munnen når du begir deg ut på disse diskusjonene. Ellers ser man lett ut som en dust. 

Anonymkode: b9dd5...4af

Men har kvinner da, i nyere historie nå som de ikke blir fratatt ære for sine oppfinnelser, mistet evnen til å finne opp og utvikle? Selv idag, hvor høy utdannelse, teknologi og verden ligger åpen for kvinner, er det lite som blir oppfunnet fra den kanten 🤔 Fortsatt står menn i front for innovasjon og forskning.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 22.4.2024 den 7.38):

Må du virkelig hoppe så langt tilbake? Kan vi ikke heller ta besteforeldregenerasjonen, som levde i et moderne samfunn. Først rundt 1925. Vi kvinner var en gang små jenter som snakket litt fortrolig med våre bestemødre. Min ene bestemor levde først i et voldelig ekteskap og skilte seg. Det er helt utrolig at hun fikk skilt seg, hun var en av de heldige. Men ikke mer heldig enn at hun måtte skaffe seg en ny ektemann for å overleve og hele slekten til den nye ektemannen trakasserte min bestemor fordi hun hadde vært gift før. Nå er vi på 60- og 70-tallet. Min andre bestemor levde hele livet med en ganske alkoholisert mann. Han var ok, men neppe den snilleste. Hun uttalte at hvis hun kunne velge så hadde hun skilt seg for lenge siden. 

Våre bestemødre hadde det ikke bra, de var tvunget til å bli i ekteskap eller ble trakassert. Noen av oss ble advart av våre bestemødre, enten direkte advart eller gjennom deres livshistorie. På den tiden da jeg var ung, var fortsatt normalen i min krets å skaffe seg mann og barn. Nå forstår unge jenter og unge damer at de har et mer selvstendig valg. De må ikke ta til takke med noe som ikke tilfører dem gode ting i livet. De må ikke ta til takke med noen som gjør livet vanskeligere for dem, heller enn lettere. De er utrolig heldige. Og kanskje tar det noen generasjoner nå før menn forstår hvordan de kan være en bra mann for dagens kvinner og ikke for kvinnene født i 1925 som ikke hadde noe valg. Menn har jo sånn sett hatt det lett. De har kunnet oppføre seg akkurat som de vil, og likevel beholde kona. 

Anonymkode: ba68f...5a2

Vi har hatt fri skilsmisse i Norge siden 1909. så da er bestemødrene dine veldig, veldig gamle. Menn hadde forøvrig heller ikke bedre tilgang til skilsmisse enn kvinner før 1909, så hva har dette med "kvinneundertrykkelse" å gjøre?

Og synes du dagens skilsmissestatistikk er et tegn på et vellykket samfunn på vri i riktig retning?

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (7 timer siden):

Men dere VALGTE å få mann fordi de skaffet dere tak over hodet og mat på bordet.

Kan vi virkelig betrakte dette som et valg når alternativene er å gifte seg eller sulte ihjel? Det virker mer som en tvangssituasjon enn et reelt valg.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi har hatt fri skilsmisse i Norge siden 1909.

Tidligere var skilsmisse sterkt tabubelagt og assosiert med skam. Man ble ofte ikke akseptert i samfunnet i ettertid.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og synes du dagens skilsmissestatistikk er et tegn på et vellykket samfunn på vri i riktig retning?

Jeg mener at det er mer fornuftig for folk å skille seg enn å bli værende i et ulykkelig forhold gjennom hele livet. Livet er for kort til å ikke kunne nyte det fullt ut. Det blir som abortstatistikken. Er det ikke mer positivt når barn virkelig er ønsket?

Anonymkode: 9f356...41e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg mener at det er mer fornuftig for folk å skille seg enn å bli værende i et ulykkelig forhold gjennom hele livet. Livet er for kort til å ikke kunne nyte det fullt ut. Det blir som abortstatistikken. Er det ikke mer positivt når barn virkelig er ønsket?

2 av 5 ekteskap ender i skilsmisse.

Vi har et ord for slike samfunn: Mislykkede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle biologiske menn (fødte og ufødte) døde idag. 

Så hadde vår art overlevd. 

Hvis alle biologiske kvinner (fødte og ufødte) døde idag. 

Så hadde vår art forsvunnet for alltid. 

Men dette er irrelevant. Vi menn og kvinner er mennesker som har det best sammen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trives best i queer samfunn, der kjønn ikke har noe fokus

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 4/21/2024 at 7:47 PM, AnonymBruker said:

Transkvinner kan også produsere sædceller – vi trenger ikke menn for det.

Transkvinner blir sterile siden de enten har kuttet vekk underlivet eller har drept sedcellene med anti-testosteron. Det ikke mye mann igjen i dem.

Anonymkode: 6c769...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Transkvinner blir sterile siden de enten har kuttet vekk underlivet eller har drept sedcellene med anti-testosteron. Det ikke mye mann igjen i dem.

De fleste transkvinner fryser ned sæd før de begynner behandling slik at de fremdeles har mulighet til å få biologiske barn. Derfor er ikke dette et stort problem.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

De fleste transkvinner fryser ned sæd før de begynner behandling slik at de fremdeles har mulighet til å få biologiske barn. Derfor er ikke dette et stort problem.

Ja, det kan hende. Vet ikke så mye om det, men når de først har gjort endringer med operasjoner eller hormoner så har de blitt sterile etter det jeg har lest.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det kan hende. Vet ikke så mye om det, men når de først har gjort endringer med operasjoner eller hormoner så har de blitt sterile etter det jeg har lest.

Det stemmer. Etter operasjoner og hormonbehandling blir de sterile. Rikshospitalet anbefaler derfor på det sterkeste til alle transkvinner å fryse ned sæd før kjønnsskifte. Dette er valgfritt, men de fleste velger å gjøre det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det stemmer. Etter operasjoner og hormonbehandling blir de sterile. Rikshospitalet anbefaler derfor på det sterkeste til alle transkvinner å fryse ned sæd før kjønnsskifte. Dette er valgfritt, men de fleste velger å gjøre det.

Ok, men synes ikke det blir riktig å si at transkvinner kan produsere barn når de da må gjøre grep på forhånd. Kvinner produserer ikke sedceller .

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.4.2024 den 22.48):

Hvis tilgangen på strøm og vann avskjæres blir du umiddelbart fraktet tilbake til 1800-tallet.

Hva vet du om å leve på 1800-tallet?

Hva skal du drikke når vannet blir borte?

Har du brønn?

Fortell.

Som sagt, så ville det selvsagt blitt en tilpasningsprosess (om vi virkelig hadde mistet det, som igjen er usannsynlig), men det ville gått. Vi ville ikke dødd. 

Jeg har naturlig nok ingen erfaring med å leve på 1800-tallet, men en av hyttene våre er ordentlig hytte-hytte, uten strøm og vann. Der må vi hente vann fra bekken, og vi har utedo. På vinteren må vi bore hull i isen for å få vann. 

På en annen hytte har vi faktisk en brønn. Den har ikke vært i bruk på noen år, siden vi har hatt innlagt vann der en stund, men den er fullt mulig å ta i bruk. Det er utedo der også, som heller ikke har vært i bruk på en stund, men fullt brukelig.

Jeg kan brenne bål og fange maten selv - og har både fiskestang og gevær (butikkene ville naturlig nok blitt en del redusert uten strøm). Dessuten er den hytta med brønn mer en villa, på et tidligere småbruk med flere jorder. Jeg dyrker grønnsaker, frukt og urter selv fra før av.

Ville klart meg fint jeg. De andre ville også tilpasset seg - noen ville brukt lenger tid enn andre, men kvinner tar vare på hverandre, så vi ville hjulpet de som slet med tilpasningen.

Jeg lurer litt på hvordan du tenker det ville gått dersom alle menn, og igrunn spesifikt deg, plutselig mistet strøm og vann - siden du tenker kvinnene ville dødd ..?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nettet synes jeg det er en trist økning i kjønnskriger. I virkeligheten opplever jeg ikke dette på noen andre måter enn at jeg kjenner til flere kvinner som har slitt seg ut og menn som ikke bidro sitt på hjemmebane enn omvendt. (Omvendt kjenner jeg ingen tilfeller av dette.) De som har opplevd dette er imidlertid blitt skilt fra DEN mannen, og hater ikke menn generelt. Det er heller ikke helt uvanlig at kvinner opplever menn som ikke skjønner at seksuell tilfredsstillelse skal gå begge veier, men også det kan jo fint løses ved å dumpe DEN mannen, og finne bedre, uten å hate menn generelt. 

Denne trenden med at kjønnene skal være i opposisjon mot hverandre er jo også veldig ulik angående menn og kvinner. Menn som hater kvinner er en reell fare for kvinner i rl. Kvinner som hater menn ødelegger som regel bare for seg selv, utover det stygge de kan skrive på nettet. Ille nok det altså, men noe reell fare for menn utgjør de ikke. 

I rl er det ikke en veldig opposisjon mellom kjønnene. Bare noe misnøye forankret i ulike forventninger og at en del sliter litt med kjønnsroller i et likestilt samfunn. Ofte at menn har tatt imot det at kvinner er forventet å være likestilte som forsørger, men med det har tatt over mye byrde fra mannen, men likevel ønsker at de tradisjonelle kvinneoppgaver ikke skal fordeles likedan til mannen. Det er unektelig litt krangel om slikt rundt, men ikke tilstrekkelig til å si at kjønnene generelt er i opposisjon til hverandre. Mange mange par klarer også den fordelingen utmerket. 

Anonymkode: 64210...3a2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...