Gå til innhold

Kjønnene i opposisjon til hverandre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Denne tråden tok overraskende raskt en vending jeg tror TS ikke så for seg. 

Anonymkode: b96bd...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvor tror du strømmen i stikkontakten kommer fra? Eller vannet i springen og dass? Eller drivstoffet i bilen din? Hvordan tror du varebeholdning butikken havner der? Og så videre?

Du tror det er kvinner som sørger for dette…?

Se rundt deg: Ksn du peke på en eneste ting som ble oppfunnet av kvinner, eller produsert av kvinner, eller blir vedlikeholdt av kvinner, eller reparert sv kvinner hvis det går i stykker?

Hva faen gjør dere egentlig?

Anonymkode: 07a87...f99

Kvinnelige Kirurger som redder liv, kvinnelige trailersjåfører, kvinnelige sykepleiere som passer på pasientene døgnet rundt- kritiske yrker er ikke bare rørleggere og oljearbeidere. Hva med deg da- har du oppfunnet masse ting? (du som er mann) og har du en jobb som er kritisk og der du vedlikeholder osv?  Hvis mange menn har dine holdninger så er det ikke rart endel kvinner blir fiendtlige mot menn. Alle er viktige, og tenk på alle de milliardene (menn) som IKKE har funnet opp noe og heller ikke jobber med noe «nyttig» men som jobber med media,reklame etc.

Anonymkode: 48af8...7c5

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvem snakker du om her egentlig - hvem er «dere»?

At fattigfolk hadde et hardt liv for 250 år siden, og at majoriteten var fattig etter dagens målestokk, er vel noe de fleste vet. 

Men i 1774 begynte vi å nærme oss riksforsamlingen på Eidsvoll. Sønnen til husmannskona i Valdres ville neppe vært en utsending, men en av storbøndene i bygda kunne kanskje sende sin sønn. 

Sin sønn. Det var helt utenkelig at det kunne være en datter.

«Fedrene på Eidsvoll» var *gisp* menn!

Lukk øynene et øyeblikk og se for deg det berømte maleriet. Se for deg at det bare er kvinner på bildet. At det var utsendte kvinner som skrev Grunnloven. Virker det naturlig? Slik at det like gjerne kunne vært sånn? Neppe.

Og nå rekker jeg ikke mer før jobb,, men gå og tenk litt på det bildet.

Anonymkode: 3e437...6c1

Riksforsamlingen på Eidsvoll kom i kjølvannet av Napoleonskrigene, som fant sted i kjølvannet av Terroren etter den franske revolusjon, som startet 15 år etter 1774.

Ingen visste noe som helst om noen Eidsvoll-forsamling 40 år inn i fremtiden i 1774.

Igjen, du sauser sammen den rikeste og mest prominente tidels prosenten av befolkningen med folk flest, til en røre som aldri faktisk har eksistert noe sted som helst.

99,9% av befolkningen var aldri i nærheten av å være noe slags kandidater for noen Eidsvoll-forsamling.

Realiteten var at praktisk talt ingen menn hadde sjanse til å bli med, og faktisk ingen kvinner. Det er eneste forskjellen.

For Norge var ikke et "patriarkat" for 250 år siden. Vi var en overklassestyrt koloni. Hverken kvinner eller menn hadde en dritt de skulle ha sagt, med mindre de var så urealistisk heldige å tilhøre den utvalgte lille promille.

Det er ikke slik et "patriarkat" ser ut.

Anonymkode: 07a87...f99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kvinnelige Kirurger som redder liv, kvinnelige trailersjåfører, kvinnelige sykepleiere som passer på pasientene døgnet rundt- kritiske yrker er ikke bare rørleggere og oljearbeidere. Hva med deg da- har du oppfunnet masse ting? (du som er mann) og har du en jobb som er kritisk og der du vedlikeholder osv?  Hvis mange menn har dine holdninger så er det ikke rart endel kvinner blir fiendtlige mot menn. Alle er viktige, og tenk på alle de milliardene (menn) som IKKE har funnet opp noe og heller ikke jobber med noe «nyttig» men som jobber med media,reklame etc.

Anonymkode: 48af8...7c5

Jeg jobber faktisk i et av yrkene som holder fundamental infrastruktur oppe i  Norge, ja.

Ikke et negativt ord om hverken kirurger eller sykepleiere. De gjør en kjempejobb for samfunnet.

Men hele Norge bryter ikke fullstendig sammen i løpet av et par døgn hvis alle landets kvinnelige kirurger plutselig skulle forsvinne. Og du har virkelig ikke perspektiv på hva "kritisk" betyr hvis du tror at sykepleiere er kritiske på nivå med f.eks el- og vannverk.

Nå sammenligner vi faktisk med befolkningens tilgang på strøm og vann her. Der bortfall virkelig ville bety en total og nærmest umiddelbar samfunnskollaps. Altså bokstavelig talt et skrekkfilm-scenario over natten.

Og igjen, all ære til kvinnelige lastebilsjåfører også. Men dem er det så få av at de trenger vi ikke engang kommentere ytterligere.

Spørsmålet var i hvert fall "hva dere trenger menn til". Du har ettertrykkelig fått svar: Dere trenger oss for å fortsatt være i live om 2-3 uker.

Anonymkode: 07a87...f99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber faktisk i et av yrkene som holder fundamental infrastruktur oppe i  Norge, ja.

Ikke et negativt ord om hverken kirurger eller sykepleiere. De gjør en kjempejobb for samfunnet.

Men hele Norge bryter ikke fullstendig sammen i løpet av et par døgn hvis alle landets kvinnelige kirurger plutselig skulle forsvinne. Og du har virkelig ikke perspektiv på hva "kritisk" betyr hvis du tror at sykepleiere er kritiske på nivå med f.eks el- og vannverk.

Nå sammenligner vi faktisk med befolkningens tilgang på strøm og vann her. Der bortfall virkelig ville bety en total og nærmest umiddelbar samfunnskollaps. Altså bokstavelig talt et skrekkfilm-scenario over natten.

Og igjen, all ære til kvinnelige lastebilsjåfører også. Men dem er det så få av at de trenger vi ikke engang kommentere ytterligere.

Spørsmålet var i hvert fall "hva dere trenger menn til". Du har ettertrykkelig fått svar: Dere trenger oss for å fortsatt være i live om 2-3 uker.

Anonymkode: 07a87...f99

Vi ville ikke dødd uten strøm, og dessuten så ville vi ordnet det selv. Det ville nok blitt et øyeblikks panikk og noe kaos de første dagene, men så ville det gått seg til og vi ville funnet løsninger. Jeg er mer i tvil om hvordan det ville gått om alle kvinnene forsvant. Jeg tror det ville vært lettere å finne nok kvinner til å ta seg av strøm, enn å finne nok menn til omsorgsyrker, samtidig som dere plutselig ble helt alene med barna.

Om du tror at sykepleiere ikke er samfunnskritiske, så er du rimelig blåst. 

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (18 minutter siden):

Vi ville ikke dødd uten strøm, og dessuten så ville vi ordnet det selv.

Er det mulig… 😂

Anonymkode: 07a87...f99

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MariaIsabel skrev (9 timer siden):

Noen oppfinnelser av kvinner:

- Teknologien bak WiFi, Bluetooth og GPS

Dette er nok oppgulp fra en kilde som driver mer med feminisme enn radioteknologi.

Skuespilleren Hedy Lamar er fascinerende og inspirerende, men hun var ikke først ute med spredt spektrum eller frekvens-hopping, og teknologiene du ramser opp inkluderer mye annet enn spredt spektrum.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Frequency-hopping_spread_spectrum

Det er prisverdig å nevne historiske kvinnelige oppfinnere, men du hjelper ikke kvinnesaken ved å smøre for tykt på.

Anonymkode: 1ab2e...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.4.2024 den 19.42):

Det er jo mange alvorlige jobber menn gjør mer av. Kvinner har sikkert litt interesse og har sikker om de absolutt var nødt, tatt jobben. Men vi bør uansett respektere og gi kredit til dem som utfører diverse ting for oss som vi kanskje tar for gitt,for de fleste av oss har jo ikke lyst. Uansett om det er menn eller kvinner.

Kompisen min som må bruke helger, netter på å reise rundt til nabokommuner og hjelpe steder som mister strømmen. Det virker som et slit, kanskje ikke den farligste jobben, men det er mye uventet jobb og super mye overtid. Jeg har ikke lyst til å gjøre denne litt typisk manne jobben. Ikke at jeg har lyst til å jobbe som sykepleier heller. Vi skal være glad for at vi har hverandre, uten at det betyr at vi har hverandre privat.

Anonymkode: 1c87b...dba

Du sier det jo selv her...

Anonymkode: b9dd5...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.4.2024 den 19.47):

Transkvinner kan også produsere sædceller – vi trenger ikke menn for det.

Anonymkode: 9f356...41e

Transkvinner er jo menn... bare fordi de kaller seg kvinner, gjør de ikke til kvinner. 

Anonymkode: b9dd5...4af

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvor tror du strømmen i stikkontakten kommer fra? Eller vannet i springen og dass? Eller drivstoffet i bilen din? Hvordan tror du varebeholdning butikken havner der? Og så videre?

Du tror det er kvinner som sørger for dette…?

Se rundt deg: Ksn du peke på en eneste ting som ble oppfunnet av kvinner, eller produsert av kvinner, eller blir vedlikeholdt av kvinner, eller reparert sv kvinner hvis det går i stykker?

Hva faen gjør dere egentlig?

Anonymkode: 07a87...f99

På tide å gå tilbake på skolebenken?

 

Anonymkode: b9dd5...4af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.4.2024 den 18.28):

Det kan virke som om mange, spesielt kvinner, betraktere kjønnene som to forskjellige grupper som er i en slags konflikt med hverandre hvor de må kjempe for met rettigheter og makt over det andre. 

Jeg tror at denne fiendtligheten har blitt kultivert i kvinner av de rikeste kapitalistene, da en kjønnskamp i samfunnet distraherer fra kampen vi egentlig burde kjempe, nemlig klassekampen, men også dette er en debatt for en annen tråd. 

Anonymkode: 4ddee...964

Jeg har barn, søsken, foreldre, venner og kolleger av begge kjønn. Og en samboer. Jeg vil virkelig ikke dem noe vondt. Jeg vil heller ikke fremmede menn eller kvinner noe vondt, tvert imot så ønsker jeg dem gode liv.

På nett og i en Amerikanisert kontekst så handler veldig mye om grupper som stilles opp mot hverandre. Den tradisjonelle Norske modellen var kanskje fattige arbeidere opp mot rike eiere og en tanke om at disse skulle gjøres likere. Amerikansk kulturkamp går tvert imot på at vi skal dyrke forskjellene, segregere oss, bære på arve-synd…

Det kan være fristende å spekulere i at «noen» ser dette som en velkommen distraksjon fra at de økonomiske forskjellene blir større og at mange opplever mistillit til vestlige demokratier. Jeg foretrekker å tro at det handler om individer som handler ut fra følelser og overbevisning på en måte som antagelig ikke er til fellesskapets beste.

Anonymkode: 1ab2e...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jo, det er nettopp det som er saken.

Dere har diktet opp en fjollete fantasi om "undertrykkelse" der gardskjerringa på småbruket i Valdres for 250 år siden satt og irriterte seg over at "patriarkatet" nektet henne å heller sitte og slarve over en latte machiato med studievenninnene sine fra sosiologi mellomfag på Blindern.

Gardskjerringa på småbruket i Valdres gav flatt faen i alt annet enn om de kom til å klare å ha mat for vinteren. Livet var et blodslit for å overleve for både henne og mannen, fra morra til kveld.

Og hadde du troppet opp på døra deres og forstyrret dem med belæring om at hun var "undertrykket som ikke hadde stemmerett" ville hun sett på deg som nettopp den virkelighetsfjerne overklasseidioten du da nødvendigvis måtte ha vært.

For hvem er det du tror hadde "stemmerett" for 250 år siden? Hvem er det du tror gikk på universitet for 250 år siden? Hvem tror du arvet noe som helst av verdi for 250 år siden?

Folk flest?

Er du virkelig så totalt uvitende som dette?

Anonymkode: 07a87...f99

Forskjellen på gardskjerringa og mannen hennes, er at om gardskjerringa dævva, eide mannen penga sine selv, mens gardkjerringa måtte funnet seg en ny rimelig kjapt for å eie noe. 

 

 

Anonymkode: b9dd5...4af

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kvinnelige Kirurger som redder liv, kvinnelige trailersjåfører, kvinnelige sykepleiere som passer på pasientene døgnet rundt- kritiske yrker er ikke bare rørleggere og oljearbeidere. Hva med deg da- har du oppfunnet masse ting? (du som er mann) og har du en jobb som er kritisk og der du vedlikeholder osv?  Hvis mange menn har dine holdninger så er det ikke rart endel kvinner blir fiendtlige mot menn. Alle er viktige, og tenk på alle de milliardene (menn) som IKKE har funnet opp noe og heller ikke jobber med noe «nyttig» men som jobber med media,reklame etc.

Anonymkode: 48af8...7c5

Nei, men i ts sitt hode så kan han ta æren for alle de tingene, skjønner du, siden han har en penis slik som dem!

Anonymkode: b9dd5...4af

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dette er nok oppgulp fra en kilde som driver mer med feminisme enn radioteknologi.

Skuespilleren Hedy Lamar er fascinerende og inspirerende, men hun var ikke først ute med spredt spektrum eller frekvens-hopping, og teknologiene du ramser opp inkluderer mye annet enn spredt spektrum.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Frequency-hopping_spread_spectrum

Det er prisverdig å nevne historiske kvinnelige oppfinnere, men du hjelper ikke kvinnesaken ved å smøre for tykt på.

Anonymkode: 1ab2e...1a9

Du, hvor mange menn tror du har tatt patent på kvinners ideer, eller hvor mange ektemenn tror du har tatt æren for konens oppfinnelser nettopp fordi konen ikke skulle gjøre slikt ting? 

Lønner seg å holde tunga rett i munnen når du begir deg ut på disse diskusjonene. Ellers ser man lett ut som en dust. 

Anonymkode: b9dd5...4af

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Er det mulig… 😂

Anonymkode: 07a87...f99

Hva da? At vi ville overlevd uten noe som ikke er essensielt for vår eksistens og som vi klarte oss i svært lang tid uten? I dagens samfunn er vi vant til strøm, så det ville blitt en tilpasningsperiode dersom vi mistet det fullstendig (noe jeg tviler meget sterkt på at vi ville bare fordi mannfolka forsvant), men vi ville overlevd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Forskjellen på gardskjerringa og mannen hennes, er at om gardskjerringa dævva, eide mannen penga sine selv, mens gardkjerringa måtte funnet seg en ny rimelig kjapt for å eie noe. 

 

 

Anonymkode: b9dd5...4af

Hvilke penger?

Anonymkode: 07a87...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 22.4.2024 den 21.29):

Dette er nok oppgulp fra en kilde som driver mer med feminisme enn radioteknologi.

Skuespilleren Hedy Lamar er fascinerende og inspirerende, men hun var ikke først ute med spredt spektrum eller frekvens-hopping, og teknologiene du ramser opp inkluderer mye annet enn spredt spektrum.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Frequency-hopping_spread_spectrum

Det er prisverdig å nevne historiske kvinnelige oppfinnere, men du hjelper ikke kvinnesaken ved å smøre for tykt på.

Anonymkode: 1ab2e...1a9

Etter det jeg kan se (uten å ha satt meg alt for mye inn i det), var det en spesifikk type frekvenshopping hun oppfant, som gjorde de videre oppfinnelsene mulig, og de aller fleste nettsider anerkjenner henne som oppfinneren av teknologien. 

Jeg synes det er ulogisk at det liksom skulle vært satt lokk på at det var en mann som egentlig oppfant det, og en kvinne skulle blitt anerkjent for det uten å faktisk ha gjort det, når det i så mange andre tilfeller ble gitt æren for kvinners arbeid til menn. Hvorfor skulle det plutselig vært motsatt i denne saken? 

Endret av MariaIsabel
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Du, hvor mange menn tror du har tatt patent på kvinners ideer, eller hvor mange ektemenn tror du har tatt æren for konens oppfinnelser nettopp fordi konen ikke skulle gjøre slikt ting? 

Lønner seg å holde tunga rett i munnen når du begir deg ut på disse diskusjonene. Ellers ser man lett ut som en dust. 

Anonymkode: b9dd5...4af

Det var ikke tema her. Når posteren nevnte GPS, WiFi og 3G så er det antagelig frekvenshopping hun tenker på. Hedy Lamar leverte et patent for frekvenshopping for fjernstyring av torpedoer under ww2 basert på intuisjon fra pianorull (selvspillende piano).

»The earliest mentions of frequency hopping in open literature are in US patent 725,605, awarded to Nikola Tesla on March 17, 1903,[4]and in radio pioneer Jonathan Zenneck's book Wireless Telegraphy (German, 1908, English translation McGraw Hill, 1915),[5][a] although Zenneck writes that Telefunken had already tried it.»

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Frequency-hopping_spread_spectrum

Jeg tror ikke at Hedy Lamar var født i 1903. Så det kan selvsagt tenkes at salige Tesla stjal ideene sine fra en kvinne, men neppe fra Hedy Lamar.

Anonymkode: 1ab2e...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (14 minutter siden):

Hva da? At vi ville overlevd uten noe som ikke er essensielt for vår eksistens og som vi klarte oss i svært lang tid uten? I dagens samfunn er vi vant til strøm, så det ville blitt en tilpasningsperiode dersom vi mistet det fullstendig (noe jeg tviler meget sterkt på at vi ville bare fordi mannfolka forsvant), men vi ville overlevd.

Hvis tilgangen på strøm og vann avskjæres blir du umiddelbart fraktet tilbake til 1800-tallet.

Hva vet du om å leve på 1800-tallet?

Hva skal du drikke når vannet blir borte?

Har du brønn?

Fortell.

Anonymkode: 07a87...f99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (4 minutter siden):

Etter det jeg kan se (uten å ha satt meg alt for langt inn i det), var det en spesifikk type frekvenshopping hun oppfant, som gjorde de videre oppfinnelsene mulig, og de aller fleste nettsider anerkjenner henne som oppfinneren av teknologien. 

Jeg synes det er ulogisk at det liksom skulle vært satt lokk på at det var en mann som egentlig oppfant det, og en kvinne skulle blitt anerkjent for det uten å faktisk ha gjort det, når det i så mange andre tilfeller ble gitt æren for kvinners arbeid til menn. Hvorfor skulle det plutselig vært motsatt i denne saken? 

Det er en fengslende historie, hun var en vakker kvinne som ikke ble verdsatt for sitt intellekt, og pianorullen er en veldig intuitiv grafisk forståelse av ideen. Selvsagt tenner det oss 80 år senere?

Patentet deres var for frekvenshoppende spredt spektrum. De fleste nyere teknologier bruker direkte-sekvens spredt spektrum som er et stykke unna piano-rull-ideen.

Jeg har litt kunnskap om modulasjon men jeg kjenner disse gamle patentene bare fra wikipedia og dokkmentarer.

Jeg tror fremdeles at de som evt hevder at «den som oppfant spredt spektrum eller frekvenshopping fant opp teknologien bak Bluetooth, GPS og 3G» - enten man nå gir æren til Tesla, Lamar, Zenneck, Danilewicz, Broertjes, eller en av de andre som er ført opp i linken under - feilrepresenterer kompleksiteten i en radiostandard. Det er i realiteten 100 eller 1000 eller flere «teknologier» som smarte hoder har bidratt med i 100 år, stein på stein som til sammen har gitt oss en slik standard. Potensielt har flere av disse vært kvinner.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Frequency-hopping_spread_spectrum

Anonymkode: 1ab2e...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...