Gå til innhold

Samboer anklager meg ofte for å kjefte når jeg ikke gjør det


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hver gang så reagerer han sterkt og sender meg ut av stua, kjefter på meg, jager meg inn på rommet, etc. Han kommer etter og ber meg om å ta meg sammen, men jeg har ikke kjeftet. 

Situasjonene starter med at han sover lengre og overfører delvis noe som skjer i annen etasje. I hans ører høres det tydeligvis ut som at jeg kjefter. Både jeg og barna blir helt satt ut da han setter i gang med de greiene der. Jeg prøver å forklare hva som egentlig har skjedd, men blir ikke hørt. 

Noen ganger trapper han opp og lurer på hva faen som foregår, at det hørtes ut som at hele huset ble rivd ned. Men så har barna bare en lek på rommet, leken forstyrrer ikke meg på noe måte. Jeg blir veldig overrasket da han syns det hørtes så ekstremt ut.

Så skjedde det en situasjon at jeg svarte oppgitt på et barn som nok en gang gjorde noe. Da fikk jeg høre "Nei men stakkars, du kan ikke kjefte sånn! Det var jo ikke meningen." Jeg blir sjokkert og skjønner ikke hvorfor det hørtes ut som kjefting for det var bare en oppgitt mamma. 

Barna opplever sjeldent kjeft fra meg. Vi er ofte alene om aktiviteter i helgene og jeg er alene med de ettermiddager nesten hele uken. Det er så rolig og fint når det bare er oss, de reagerer aldri på noe lignende. 

Har ellers lagt merke til at han tror slikt rundt andre også, men det går mest på min rolle som mamma. I blant tror jeg at jeg burde svare barna sukkersøtt rundt han, men det er feil. Noen ganger sier han da at jeg må være hardere med barna. Andre ganger lurer han på om jeg er for hard med de. Altså, jeg reagerer aldri riktig, til riktig tid. Om jeg kommer løpende til barnet som snublet får jeg beskjed om å se an situasjonen og ikke dulle så mye som jeg gjorde akkurat da. 

Blir ofte lei meg og frustrert av å bli beskyldt for ting som ikke stemmer. 

Noen erfaringer?

Anonymkode: eedbe...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han vet ikke hvordan ting høres ut fra et annet rom. 

Det blir litt som om når naboens unger leker i et borettslag, høres det ut som de river ned huset, fordi lyden blir forvrengt og forsterket gjennomført veggen. 

Han får begynne å sove med sov-i-ro eller ørepropper i ørene.

Anonymkode: 5f877...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Han vet ikke hvordan ting høres ut fra et annet rom. 

Det blir litt som om når naboens unger leker i et borettslag, høres det ut som de river ned huset, fordi lyden blir forvrengt og forsterket gjennomført veggen. 

Han får begynne å sove med sov-i-ro eller ørepropper i ørene.

Anonymkode: 5f877...465

Han er i samme rom i blant og. Tolker stemmen min som den verste ofte. Selv hos andre og de forstår ikke hva han snakker om. 

Anonymkode: eedbe...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han er i samme rom i blant og. Tolker stemmen min som den verste ofte. Selv hos andre og de forstår ikke hva han snakker om. 

Anonymkode: eedbe...e82

Da får han håndtere dem selv heller. Så får du sove litt/hvile deg.

Anonymkode: 5f877...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en form for gaslighting eller noe...

Det høres i alle fall ikke normalt ut. 

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres egentlig bare ut som om han er sur, og lar det gå utover deg.

Ikke normalt å sende partner ut av rommet.....

Og hvorfor sover han?

Bør han ikke være med barna sine?

Anonymkode: d56de...031

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta dette opp med han umiddelbart. Ikke som i "Kan vi snakke sammen om...Jeg føler at...", men som "Du, jeg trenger at du forstår at det er ugreit at du beskriver og oppfatter situasjoner, stadig, som stiller meg i et negativt lys. Nå har jeg sagt til deg at det ikke er tilfelle flere av de gangene du har kommet bardus inn i et rom og tillagt meg en atferd jeg ikke har utvist. Dette må du holde opp med straks - jeg godtar det ikke."

 

Om det er ubevisst fra hans side, noe han selv strever med, eller noe slemt - det spiller ingen rolle. Over tid gjør hans atferd at du blir unødvendig selvbevisst og tråkker på nåler i situasjoner rundt dine egne barn. Det er uakseptabelt at noen bidrar til at du erfarer det slik, særlig når det er ens egen partner. Når du formidler dette til han, vær så snill å ikke gå inn i en modus der du skal over-forklare deg. Ærlig talt; hvem hadde giddet å stadig få kjeft fra samboeren sin fordi ham mener du kjefter og ter deg feil?! Er jo rene paradokset!

Når barna og du er våkne i eget hjem, ønsker dere å leve, leke og lage lyd. Hvordan det "høres ut" fra det rommet mannen sover (!) på, er vel hans problem? Her forsøker han nok å snike til seg ekstra søvn og egentid ved å få deg til å kontrollere ditt og dine barns volum. 

 

 

Ps: ut fra dine beskrivelser, høres det ut som han er noe ustabil følelsesmessig. 

Anonymkode: d583c...d35

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min mener også at jeg "kjefter" og at jeg er sint når jeg ikke er det. Ofte hvis jeg prøver å forklare hvordan jeg oppfattet noe han sa blir han også misfornøyd. F.eks. hvis han sa noe og jeg oppfattet det på en måte så jeg syns det var sårende så kan jeg forsøke å forklare til han hvordan jeg oppfattet og opplevde det han sa. Da blir han irritert og mener at jeg sier det var det han mente og så sier han til meg "slutte å putte ord i kjeften min, det var ikke det jeg sa". 

Og jeg må sitte der da og si at jeg legger ikke noen ord i kjeften hans, jeg gjentar ordrett det han sa til meg og forklarer hvordan JEG oppfattet det som ble sagt. 

Anonymkode: c690f...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å anklage noen for å kjefte, i stedet for å argumentere mot eller holde seg til saken det "kjeftes" om, er jo en velkjent hersketeknikk. Suveren måte å flytte fokuset fra at han ikke har holdt en avtale, til at du er ei kjeftete hurpe (for eksempel). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres egentlig bare ut som om han er sur, og lar det gå utover deg.

Ikke normalt å sende partner ut av rommet.....

Og hvorfor sover han?

Bør han ikke være med barna sine?

Anonymkode: d56de...031

Han pleier å stå opp rundt 9 på morgenen i helgene. 

Anonymkode: eedbe...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han pleier å stå opp rundt 9 på morgenen i helgene. 

Anonymkode: eedbe...e82

Heldig pappa han da...

Anonymkode: 5f877...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd samme her, der jeg våkner av kjefting som tydeligvis bare var tullekjefting. Men å våkne av sånt er ikke kjekt selv om det er godsinnet. 

Skjer det ofte så kan det være alkoholisme eller dårlig søvn. 

Anonymkode: 194cc...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hadde jeg ikke orket å leve med, og det er heller ikke sunt for barna.

Jeg hadde krevd parterapi for å fortsette!

Anonymkode: f951d...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...