Gå til innhold

Hvem betaler klær til spesielle anledninger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Av ren nysgjerrighet, far betaler fullt bidrag til mor. Mor kjøper alt av vanlige klær og penklær til jul, 17 mai osv. Men hvis far skal skal i konfirmasjon på høsten og dressen er utvokst, hvem skal da kjøpe dress til dette? Far som skal ha barnet med i konfirmasjon, eller mor? 

Anonymkode: 78087...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mor. 

Anonymkode: b4c05...c4f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det far som skal ha med barnet sitt til en spesiell anledning som krever klær, får han da kjøpe dette selv. Hvorfor i alle dager skal moren stå for alt? Et skarve barnebidrag dekker bare halvparten av de mest nødvendige tingene i hverdagen, ikke absolutt alt av ekstra klær som finklær, yttertøy, sko og utstyr osv.

Jeg skilte meg da sønnen var 16, og de to årene som var igjen av barnebidragsperiode, så delte vi på spesielle ting. Som f.eks når han måtte ha en ny vinterjakke/dunjakke. Da spleiset vi på den. Det sa far ja til med en gang da jeg la frem saken for han. Far ble også med og betalte halvparten av noen ting det året mellom 18 og 19 år også, mens sønnen gikk på skole. Det skulle bare mangle, synes jeg. Det er jo ikke sånn at mor skal betale alt alene, for det dekker ikke et stusselig barnebidrag.

Men hvis eksen din betaler et ganske stort barnebidrag (baseres jo på inntekt) må du nesten se det an. Er det snakk om mange tusen i barnebidrag, bør det holde til finklær også.

Endret av Million
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke dette barnet en pen bukse og skjorte han kan bruke? 

For å svare så tenker jeg at den som tar med ungdommen betaler hvis det er noe spesielle klær som kreves.

Men i min bok er det vanlige at også store "barn" har noen litt penere klær som kan brukes til jul/17 mai/familiebesøk.

Dress synes jeg er unødvendig, da det nesten ikke brukes før den er utvokst som du sier selv i hovedinnlegget

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge, dere samarbeider. Barnebidrag svir å gi, men det er ingen fest å få. Det dekker hverdag, og ikke fest.

Anonymkode: 5ee9a...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Av ren nysgjerrighet, far betaler fullt bidrag til mor. Mor kjøper alt av vanlige klær og penklær til jul, 17 mai osv. Men hvis far skal skal i konfirmasjon på høsten og dressen er utvokst, hvem skal da kjøpe dress til dette? Far som skal ha barnet med i konfirmasjon, eller mor? 

Anonymkode: 78087...5e0

Den som skal ha barnet med seg ved den spesielle anledningen - dersom barnet ikke kan bruke klær de allerede har. 

Altså i dette tilfellet far - men må barnet ha dress? Hva med en bukse og skjorte?  

Anonymkode: 1f8d7...263

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnebidraget skal dekke hverdagsklærne, ikke til spesielle anledninger. 

Så om far skal ha med barnet hvor det kreves, og barnet ikke har fra før, da får far kjøpe det som han ønsker barnet skal ha på seg. 

Anonymkode: ff6f8...afe

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva pleier moren å gjøre, om barnet skal noe med henne? Tipper hun tar noe fra bidragspotten. Så synes mor skal betale halve

Anonymkode: bd13e...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller sy/strikke.  Mye billig brukt,arve eller låne. Trenger ikke å koste mer enn ei pakke røyk eller en hamburger på gatekjøkken. 

Anonymkode: 601cb...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva pleier moren å gjøre, om barnet skal noe med henne? Tipper hun tar noe fra bidragspotten. Så synes mor skal betale halve

Anonymkode: bd13e...d47

Det er jo ikke noe overskudd fra bidragspotten. 🙄

Anonymkode: 3f10f...aad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svarene! 
Jeg er enig med de av dere som mener far skal betale dette selv. Har sagt at han kan ha en fin genser og bukse, men det var ikke godt nok. De selger forsåvidt dress på hm til 600 som passer fint til formålet, eller så kan han også kjøpe brukt om han får tak i. 
 

Dere som mener jeg skal betale enten hele, eller halve fordi han betaler bidrag. Vel far betaler da ikke halve når jeg tar gutten med på tilsvarende ting. Og bidraget dekker ikke i nærheten av det jeg bruker på vanlige klær til gutten engang, bidraget skal også gå til mye annet. Det er en dråpe i havet av hva det faktisk koster å ha et barn. Lurer på om dere som svarer det her faktisk har barn selv😂 

Anonymkode: 78087...5e0

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Eller sy/strikke.  Mye billig brukt,arve eller låne. Trenger ikke å koste mer enn ei pakke røyk eller en hamburger på gatekjøkken. 

Anonymkode: 601cb...48c

«Barnet» det er snakk om her er 14 år, tviler på han vil gå med noe som er strikket. Har foreslått å kjøpe dress på hm til 600 kroner eller at far kan se om han finner noe brukt på finn. 

Anonymkode: 78087...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mor pleier å kjøpe penklær og gutten trenger en dress, skjønner jeg ikke helt hvorfor det har relevans hvilken anledning han trenger den til.

Anonymkode: 8b384...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis mor pleier å kjøpe penklær og gutten trenger en dress, skjønner jeg ikke helt hvorfor det har relevans hvilken anledning han trenger den til.

Anonymkode: 8b384...dee

Jeg har allerede kjøpt en dress i år som brukes til 17 mai nå, den kommer ikke til å passe til konfirmasjonen. Har tilbydd far at han bruke penbukse og genser, men kommer ikke til å kjøpe inn egen dress. Penbukse og genser mente far at ikke var fint nok, jeg mener da får han betale selv. Bidrag dekker ikke engang vanlige klær til gutten. Jeg skal da ikke ha ekstrautgifter fordi far skal ha gutten med i konfirmasjon. Far bidrar ingenting ekstra de gangene jeg må kjøpe ekstra ting til han, som er ca hele tiden. Bidraget er en dråpe i havet av hva det faktisk koster å ha barn. 

Anonymkode: 78087...5e0

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker den som har hovedomsorgen dekker, om ikke den andre parten er fornøyd med det så får han kjøpe koe annet selv

Anonymkode: 005a8...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at finklær kommer utenom vanlig klesbudsjett, men godt mulig jeg tar feil der. 

Som mann ville jeg delt på utgiften. 

Men er mulig det burde vært dekket av barnebidrag for alt jeg vet. 

Finklær trenger ungene uansett hvilken forelder som skal ta med ungen på noe. Det har ikke noe innvirkning på saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymMisbruker skrev (9 minutter siden):

Finklær trenger ungene uansett hvilken forelder som skal ta med ungen på noe. Det har ikke noe innvirkning på saken. 

Joda, men barn trenger ikke (nødvendigvis) nye finklær hver gang de vokser ut av de gamle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, IDGAF said:

Joda, men barn trenger ikke (nødvendigvis) nye finklær hver gang de vokser ut av de gamle. 

Tror det er veldig individuelt hvor mange ting en familie drar på som krever finklær. Vi har gjerne flere i året, så finklær blir brukt noen ganger før de er vokst ut av det, og arves gjerne nedover. 

Skal man lage prinsipp sak av det bare fordi det er far som skal ha med ungen på noe så er det ikke klærne som er problemet tenker nå jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...