Gå til innhold

Ubehagelig kollega - gruer meg til å gå på jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en nokså rolig og forsiktig person, kall meg gjerne konfliktsky. Hat vært i denne jobben i ca. et. Likevel prater jeg med og har fin kontakt med kollegaene mine. Men er nok over gjennomsnittet redd for å gjøre feil eller ikke bli likt.

Jeg har en kollega som er skikkelig ubehagelig å være rundt, og etter å ha betrodd meg til noen kollegaer om hvordan jeg har det forstår jeg at jeg ikke er alene om å ha det sånt. Det har visst vært flere tilfeller der denne personen har fått folk til å gråte og til og med vært en av grunnene til at folk har valgt å finne seg en anne jobb.

I starten var h*n veldig hyggelig, "advarte" meg mot andre kollegaer, var hjelpsom osv.. plutselig en dag så bare fryste vedkommende meg helt ut, sa ikke noe og behandlet meg son luft. Dette varte en stund, så ble h*n hyggelig igjen. Dette har pågått hele tiden. Har i tilegg hatt noen ubehagelige episoder der h*n har "angrepet" meg foran andre når jeg har gjort noe personen ikke var enig i. I de "hyggelige" periodene prates det stygt om andre til meg, hva alle gjør feil og hvordan de er osv.. så går ofte rundt å lurer på hva som blir sagt om meg. 

Det har endt opp med at jeg gjør alt jeg kan for å unngå vedkommende, men det er ikke alltid så lett fordi vi har en jobb der vi ofte må samarbeide eller være sammen. Får veldig dårlige "vibes" og det er en ubehagelig stemning når vedkommende er på jobb.

Jeg er livredd for å gjøre noe feil og for å bli "tatt" for dette. Føler jeg går på tå hev hele tiden. Når personen ikke er på jobb er det mye lettere og bedre stemning for alle.

Vurderer å fortelle sjefen om dette, men er også redd for å lage en stor sak og at vedkommende får vite om det. Da er jeg 100 % sikker på at det blir verre. Personen er blitt snakket til for noen år siden av samme grunn har jeg forstått, men ting har jo ikke blitt bedre likevel.

Hva gjør jeg? Akkurat nå har jeg mest lyst å slutte, men det er trist pga jeg liker jobben og kollegene mine bortsett fra denne delen av det.

Anonymkode: 070cf...689

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobber vi samme sted? Har samme problem,ikke noe gjøres venter bare på at vedkommende går av med pensjon. Hun har fått holde på i alle år utrolig. Har dere tillitsvalgt? Rådfør deg der.

Anonymkode: ecdfd...af3

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ha vært min jobb det snakkes om😂 vi venter på at personen går av, for det er det eneste som kan hjelpe. Du kan trygge deg med at ALLE kjenner vedkommende er og vet det ikke er deg det er noe galt med. Ledelsen tar opp problemet med personen igjen og igjen, da får hun en liten periode all dritt aimes på sjefen, så er det tilbake på oss😂

Anonymkode: 7fe88...0b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg er en nokså rolig og forsiktig person, kall meg gjerne konfliktsky. Hat vært i denne jobben i ca. et. Likevel prater jeg med og har fin kontakt med kollegaene mine. Men er nok over gjennomsnittet redd for å gjøre feil eller ikke bli likt.

Jeg har en kollega som er skikkelig ubehagelig å være rundt, og etter å ha betrodd meg til noen kollegaer om hvordan jeg har det forstår jeg at jeg ikke er alene om å ha det sånt. Det har visst vært flere tilfeller der denne personen har fått folk til å gråte og til og med vært en av grunnene til at folk har valgt å finne seg en anne jobb.

I starten var h*n veldig hyggelig, "advarte" meg mot andre kollegaer, var hjelpsom osv.. plutselig en dag så bare fryste vedkommende meg helt ut, sa ikke noe og behandlet meg son luft. Dette varte en stund, så ble h*n hyggelig igjen. Dette har pågått hele tiden. Har i tilegg hatt noen ubehagelige episoder der h*n har "angrepet" meg foran andre når jeg har gjort noe personen ikke var enig i. I de "hyggelige" periodene prates det stygt om andre til meg, hva alle gjør feil og hvordan de er osv.. så går ofte rundt å lurer på hva som blir sagt om meg. 

Det har endt opp med at jeg gjør alt jeg kan for å unngå vedkommende, men det er ikke alltid så lett fordi vi har en jobb der vi ofte må samarbeide eller være sammen. Får veldig dårlige "vibes" og det er en ubehagelig stemning når vedkommende er på jobb.

Jeg er livredd for å gjøre noe feil og for å bli "tatt" for dette. Føler jeg går på tå hev hele tiden. Når personen ikke er på jobb er det mye lettere og bedre stemning for alle.

Vurderer å fortelle sjefen om dette, men er også redd for å lage en stor sak og at vedkommende får vite om det. Da er jeg 100 % sikker på at det blir verre. Personen er blitt snakket til for noen år siden av samme grunn har jeg forstått, men ting har jo ikke blitt bedre likevel.

Hva gjør jeg? Akkurat nå har jeg mest lyst å slutte, men det er trist pga jeg liker jobben og kollegene mine bortsett fra denne delen av det.

Anonymkode: 070cf...689

Har det på samme måte og er lik deg, bare at denne personen klarer å få med seg de andre mot meg. Å si fra hjalp ingenting,  blei nesten verre. Er vel sånn vi mennesker er. Lukker øyne for urettferdighet i frykt for å ikke være inni varmen hos de med spissest albuer og styggest oppførsel. Bare se på hvilke folk som kommer til makten i verden- Trump, Putin, hitler, etc. vi som er forsiktige eller litt annerledes er «hakkekyllingene» som disse typene bruker for å posisjonere seg.

Anonymkode: 5df6a...0b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par slike duster på jobb jeg og,men jeg hilser bare kort om vedkommende hilser. Innbyr aldri til noe kontakt og overser vedkommende bare. Beste våpen er ignorering. For det er ikke alle som tar til seg kritikk så det er ikke verdt å legge energi på . 

Anonymkode: b0bf7...b4b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes alltid en sånn person i de fleste arbeidsmiljøet med flere enn 3 ansatte.

Anonymkode: 9b2bb...77d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er en nokså rolig og forsiktig person, kall meg gjerne konfliktsky. Hat vært i denne jobben i ca. et. Likevel prater jeg med og har fin kontakt med kollegaene mine. Men er nok over gjennomsnittet redd for å gjøre feil eller ikke bli likt.

Jeg har en kollega som er skikkelig ubehagelig å være rundt, og etter å ha betrodd meg til noen kollegaer om hvordan jeg har det forstår jeg at jeg ikke er alene om å ha det sånt. Det har visst vært flere tilfeller der denne personen har fått folk til å gråte og til og med vært en av grunnene til at folk har valgt å finne seg en anne jobb.

I starten var h*n veldig hyggelig, "advarte" meg mot andre kollegaer, var hjelpsom osv.. plutselig en dag så bare fryste vedkommende meg helt ut, sa ikke noe og behandlet meg son luft. Dette varte en stund, så ble h*n hyggelig igjen. Dette har pågått hele tiden. Har i tilegg hatt noen ubehagelige episoder der h*n har "angrepet" meg foran andre når jeg har gjort noe personen ikke var enig i. I de "hyggelige" periodene prates det stygt om andre til meg, hva alle gjør feil og hvordan de er osv.. så går ofte rundt å lurer på hva som blir sagt om meg. 

Det har endt opp med at jeg gjør alt jeg kan for å unngå vedkommende, men det er ikke alltid så lett fordi vi har en jobb der vi ofte må samarbeide eller være sammen. Får veldig dårlige "vibes" og det er en ubehagelig stemning når vedkommende er på jobb.

Jeg er livredd for å gjøre noe feil og for å bli "tatt" for dette. Føler jeg går på tå hev hele tiden. Når personen ikke er på jobb er det mye lettere og bedre stemning for alle.

Vurderer å fortelle sjefen om dette, men er også redd for å lage en stor sak og at vedkommende får vite om det. Da er jeg 100 % sikker på at det blir verre. Personen er blitt snakket til for noen år siden av samme grunn har jeg forstått, men ting har jo ikke blitt bedre likevel.

Hva gjør jeg? Akkurat nå har jeg mest lyst å slutte, men det er trist pga jeg liker jobben og kollegene mine bortsett fra denne delen av det.

Anonymkode: 070cf...689

Skulle trodd jeg skrev dette selv, for jeg står i nøyaktig samme situasjon.

Har skrevet opp faktiske hendelser og har gått til sjefen med det et par ganger. Det blir beskrevet som mobbing, det blir desverre verre hver gang det blir konfrontert. Så jeg har kontaktet fsgforeningen. Det blir snok en stor sak, det blir ikke lett, men dette er ikke greit. 

Til nå har det vært opp og ned med hyggelige og dårlige dager. Jeg har blitt truet, mobbet, skjelt ut, utnyttet. Nå er det nok. 

Anonymkode: 00b80...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kunne ha vært min jobb det snakkes om😂 vi venter på at personen går av, for det er det eneste som kan hjelpe. Du kan trygge deg med at ALLE kjenner vedkommende er og vet det ikke er deg det er noe galt med. Ledelsen tar opp problemet med personen igjen og igjen, da får hun en liten periode all dritt aimes på sjefen, så er det tilbake på oss😂

Anonymkode: 7fe88...0b1

Samme her. Alle venter på at personen går av. Ledelsen tar det opp og det blir verre for hver gang. 

Anonymkode: 00b80...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange med lignende erfaringer. Hva konkret er det mobberne gjør/sier?

Anonymkode: 5df6a...0b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i samme situasjon! Gikk til sjefen og prøvde å få hjelp, bortkastet! Skiftet jobb og har det mye bedre nå. 

Anonymkode: 5cd64...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruk du h*n?

Alle vet da at det er slik kvinner opererer. 

Anonymkode: ccd07...8e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så mange med lignende erfaringer. Hva konkret er det mobberne gjør/sier?

Anonymkode: 5df6a...0b5

F.eks kommenteres utseende, vekt, klær, hår ofte. Gjerne direkte og så ut av det blå at man opplever et slags sjokk. I blant får man brått kjeft for å ha utført arbeidet sitt dårlig. Så møtes man til lunsj og personen er smørblid. Så står man alene å prater etter lunsjen og hun begynner å prate ned om kollega sitt utseende, vekt eller faglig. Så ser man at hun er så koselig når hun møter på kollegaen i gangen og skryter henne opp i skyene, selv etter slik prat bak hennes rygg. 

Om man snakker i mot, sier seg uenig så begynner en diskusjon og denne kvinnen finner da frem en av dine svakheter og bruker i mot deg. Om hun får en reaksjon av deg så blir dette brukt mot deg i lang tid, selv om hun la opp til det med sin oppførsel.

Så blir det til at man går omveier for å unngå henne på arbeidsplassen, men det er som om hun leter etter deg. Om hun ser at du akkurat da ser på mobilen, snakker med andre på bygget, sitter i noen minutter så får man høre om det senere. Blant annet "du prater for mye med andre, sitter for ofte, folk ser deg og prater stygt om at du gjør slikt." Så blir man usikker på seg selv, men når man  tenker etter så har det skjedd kun et fåtall av ganger. Man ser derimot denne personen sitte lenge til lunsj, dra tidlig, sluntre unna, ha halvgjort jobb stadig vekk. 

Slik foregår det ubehaget. Det er nok til å føle ubehag, men å ta de for det er nesten umulig. 

Anonymkode: 00b80...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lett etter ny jobb og når jeg fant det ville jeg levert oppsigelse og tatt en prat med sjefen for å varsle om at det fort kan bli flere som ønsker seg bort ifra vedkommende. 

Men er jo litt skummelt å se at så mange andre svarer at de har helt lik kollega. Typisk kvinne ting kanskje? Jeg jobber i mannsdominerte yrker og har aldri opplevd slike ting selv. 

Anonymkode: 50a3b...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville lett etter ny jobb og når jeg fant det ville jeg levert oppsigelse og tatt en prat med sjefen for å varsle om at det fort kan bli flere som ønsker seg bort ifra vedkommende. 

Men er jo litt skummelt å se at så mange andre svarer at de har helt lik kollega. Typisk kvinne ting kanskje? Jeg jobber i mannsdominerte yrker og har aldri opplevd slike ting selv. 

Anonymkode: 50a3b...0de

Ofte kvinner ja, maktsyk, kanskje noe ekstra ansvar som gjør at den er litt over de andre. Evt nær pensjon, så folk tenker å holde ut få år før den er borte. Eller nær venn av ledelsen så ingen tar henne på noe av det. Hos oss er det noe mer ansvar og nær pensjonsalder. Merker at hun er maktsyk og egoistisk i alle sine valg. 

Anonymkode: 00b80...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med en sjefete manipulerende kollega, en sladrekjerring og en som bare dilter etter og ikke tør å ta noe standpunkt. Vil også skifte jobb. Miljøet er ødelagt spesielt pga en av disse.

Anonymkode: 7ace8...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags type jobber er det dere har? Jeg opplevde noe lignende selv da jeg jobbet som medisinsk sekretær.

Anonymkode: 564c9...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for svar alle. Anonymiserte pga. jeg trodde det var lett gjenkjennelig, men ser jo nå at det er drøssevis av sånne folk tydeligvis😳 Ja, det er en kvinne og et typisk kvinnedominerende yrke. 

Desverre er det mange år til hun går av med pensjon, og hun gjør jobben sin veldig bra. Ingen unnasluntring, gjør det som skal gjøres osv, veldig oppdatert på lovverk osv, så det er ikke noe å ta henne på faglig. 

Men det er innafor kollagagruppa det er ille, det er drittsnakk som gjelder både faglige ting, men også ting som går på personlighet og såre punkt. Men det jeg syntes er verst er usikkerheten, redselen for at folk skal tro henne, feks om det begynner noen nye. Redd for hvordan dagen skal bli osv. Selvfølgelig er hun sukkersøt mot alle når sjefen er i nærheten. Men med en gang sjefen er ute av synet så begynner drittsnakket og ignoreringen av de "utvalgte". Begynner å tro jeg har med en kvinnelig psykopat å gjøre. Virker som ingenting kan vippe henne av pinnen og har alltid en god forklaring på alt. 

Ts

 

Anonymkode: 070cf...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme type kollega jeg også. Hen har holdt på slik i maaange år, det er gitt tilbakemelding til ledelsen mange ganger, men hen endrer seg ikke. Slike burde man kunne gi sparken, de ødelegger jo hele arbeidsmiljøet. Vet av flere på min arbeidsplass som har sluttet pga hen, noe som virkelig ikke er greit. 

Anonymkode: 50fb2...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde dette selv for mange år siden. Har vært borti det flere ganger, men denne var ille. Som om hun hadde en agenda overfor meg. Tror ikke det er så uvanlig. Kan være de har avvik i personlighetsutvikling,  overgangsalder eller bare er en sjalu person.
 

Og ja, det nok oftest en hun som forsurer arbeidsmiljøet, selv om det sikkert finnes menn som får til det også.

Ville kontaktet tillitsvalgt om det faktisk er en nøytral og tillitsvekkende person. Etter min erfaring er de sjelden det, men opptatt av egen statusvinning og makt. Så evt fagforening lokalt da. 
 

Jeg valgte å forsøke snakke med henne direkte, og når det ikke virket finne en annen jobb etterhvert. Kan ikke kaste bort dyrebar tid av livet på sånne. Opplever at de oftest er markante i offentlig kontorstillinger. 

Anonymkode: 0e3ea...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har hatt samme type kollega jeg også. Hen har holdt på slik i maaange år, det er gitt tilbakemelding til ledelsen mange ganger, men hen endrer seg ikke. Slike burde man kunne gi sparken, de ødelegger jo hele arbeidsmiljøet. Vet av flere på min arbeidsplass som har sluttet pga hen, noe som virkelig ikke er greit. 

Anonymkode: 50fb2...a82

Enig. Det burde vært grunnlag for oppsigelse fra arbeidsgivers side, etter et visst antall varsler. 

Anonymkode: 0e3ea...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...