Gå til innhold

Når venner klager på dårlig råd, men samtidig sløser masse: sier du noe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg orker ikke si noe. Man velger selv hva pengene skal gå til. Hva jeg mener er sløsing, er ikke nødvendigvis det for andre. 

Anonymkode: 1cd64...b27

 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg orker ikke si noe. Man velger selv hva pengene skal gå til. Hva jeg mener er sløsing, er ikke nødvendigvis det for andre. 

Anonymkode: 1cd64...b27

Men hva gjør man hvis disse vennene vil låne penger av deg...

Anonymkode: 9997a...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

 

Men hva gjør man hvis disse vennene vil låne penger av deg...

Anonymkode: 9997a...d13

Sier nei. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en sånn venninne. Singel, et barn annenhver uke. Hun tjener ca 550-600 000 i året, så ok inntekt. Må alltid låne noe på slutten av mnd. Aldri råd til sånn og sånn. Men skapene fulle av brus, godis og mat jeg ofte ikke tar meg råd til å kjøpe. Sønnen har alt nytt fra topp til tå hele tiden, og bare dyre merkeklær. Hun selger litt av det på Finn, men sier hun ALDRI kunne funnet på å kjøpt til barnet sitt selv på finn. 
 

Kjenner at jeg må bare bite av meg tungen hver gang hun snakker om hvor dårlig råd hun har. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne med dårlig råd selv, som alltid skal kommentere på det.

Men dama shopper som en gal og bruker MYE penger hver gang vi møtes. Skal alltid kjøpe noe. I tillegg lever hun på mannen og gjemmer masse av det hun kjøper for han. Skap og skuffer er stappa med klær og ting. Loftet, kjelleren og bodene like så.

Hun er den som klager mest også. Jeg takler egentlig ikke å høre om det men vet at det ikke hjelper å konfrontere sånne folk heller. Prøver å bytte tema bare...

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Ja dette er sant. Er man to må man alltid "finne på noe" og da brukes det ofte penger, feks. Bestille hentemat, dra på restaurant, biff til middag. 

Anonymkode: 9997a...d13

Tull, det er ikke noe man må. Det sier seg selv at det er dyrere å være alene om alle utgifter. De tingene du nevner er valgfrie. Jeg blir iblant utsatt for noen sånne som kommenterer at jeg "bare har meg selv å tenke på". Og at jeg dermed må ha det som plommen i egget selv om de som kommenterer har to inntekter og langt under halvparten i utgifter.

Anonymkode: 21719...94c

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.4.2024 den 22.48):

Tull, det er ikke noe man må. Det sier seg selv at det er dyrere å være alene om alle utgifter. De tingene du nevner er valgfrie. Jeg blir iblant utsatt for noen sånne som kommenterer at jeg "bare har meg selv å tenke på". Og at jeg dermed må ha det som plommen i egget selv om de som kommenterer har to inntekter og langt under halvparten i utgifter.

Anonymkode: 21719...94c

Nei . Når man er 2 vil matforbruket og mye annet forbruk  øke drastisk.  Hvor finner man en økonomisk mann?

Anonymkode: 9997a...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det gjør jeg! Venninnen min henter matposer hver uke, men bruker penger  hver måned på vipper og negler. 

Anonymkode: caca3...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei . Når man er 2 vil matforbruket og mye annet forbruk  øke drastisk.  Hvor finner man en økonomisk mann?

Anonymkode: 9997a...d13

Menn spiser ofte noe mer enn kvinner, men tjener gjerne mer også. Hvis man tenker på gjennomsnittsparet. Men det kommer på ingen måte opp i sånne summer det koster en enslig ekstra å holde seg med bolig. 

Anonymkode: 21719...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ingenting, med unntak om de ofte spør om å låne mye penger/skylder meg mye penger og ikke klarer å betale tilbake.

Anonymkode: 2414d...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier jeg noe så er det i så fall i form av å «vitse» om det. At om hun klager fælt så kan det dras frem noen gode poeng om sløsingen dems i en lattermild tone :) det tenker jeg er HELT innafor. Men tar ingen «seriøs» sette-foten-ned- talk om det med mindre de ber om råd. 

Anonymkode: 6e46c...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hun ikke vil ha råd og hun ikke snylter på deg med unnskyldning om dårlig råd hadde jeg ikke giddet å si noe. Syns forøvrig selv det var billigere å være singel, lager f.eks mye mer mat nå når jeg har samboer enn når jeg var alene og han spiser som en hest 😅😂 

Anonymkode: 25583...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venn som er sånn. Masse forbrukslån og er over 50 år og leier leilighet fordi han ikke har ting på stell nok til å få lån. 

Gjett hvem som plutselig river i det dyreste som finnes bak bardisken når vi er på byen sammen 🙄

Nei jeg sier ikke noe. Han er ikke dum så han skjønner det jo egentlig selv. Dessuten tjener han rundt 1 mill så det er liksom begrensa hvor store økonomiske problemer selv han kan klare å surre seg opp i vil jeg tro.

Anonymkode: fa2c0...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor svare noe annet enn «ja, det er tøffe tider» eller lignende? Hun har jo ikke bedt deg om råd for å forbedre økonomien sin? 
 

Når det er sagt så bør man ha forholdsvis romslig økonomi som singel og barnløs. Å huse og forsørge kun seg selv er langt billigere enn å bidra til å forsørge en familie.

Anonymkode: 2fe07...bb5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, min svigerinne sutrer over dårlig råd og at de kjøpte billige julegaver til ungene, men selv kjøpte de Jaguar elbil.

De måtte ha såpass for at en elbil skal fungere skikkelig, sa hun.

Anonymkode: 67519...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...