Gå til innhold

Kvinne som tar jobboppdrag der mennene til tider kommer med upassende kommentarer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Private oppdrag, så det er snakk om mine arbeidsgivere der og da. Opplever det ikke så ofte, men ved to tilfeller vært kommentarer jeg har syntes har vært over grensa. 

Jeg er ikke sjenert, men konfliktsky i en sånn situasjon.

Ikke helt hårreisende kommentarer, men noe som går helt konkret på utseendet på en litt upassende måte eller hint som om jeg skulle vært interessert selv om jeg ikke har gitt noe tegn i den retningen. Uskyldig flørting fra en ca jevngammel, singel mann er ikke det jeg snakker om i disse tilfellene.

Ta det opp på en skånsom måte, hvordan ville du isåfall ha formulert det, eller la det ligge rett og slett?

Anonymkode: 537b1...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen informasjon om hva kommentarene er.. Hvordan skal vi kunne mene noe om dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (8 minutter siden):

Ingen informasjon om hva kommentarene er.. Hvordan skal vi kunne mene noe om dette?

Skrev dette «Ikke helt hårreisende kommentarer, men noe som går helt konkret på utseendet på en litt upassende måte eller hint som om jeg skulle vært interessert selv om jeg ikke har gitt noe tegn i den retningen.» 

Føler ikke for å gjengi akkurat hva som hva som har blitt sagt tilfelle de skulle være på forumet. Men er jo altså kommentarer jeg har reagert på og som jeg ikke føler er passende, spesielt siden det har vært fra mye eldre og/eller gifte menn.

Anonymkode: 537b1...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Skrev dette «Ikke helt hårreisende kommentarer, men noe som går helt konkret på utseendet på en litt upassende måte eller hint som om jeg skulle vært interessert selv om jeg ikke har gitt noe tegn i den retningen.» 

Føler ikke for å gjengi akkurat hva som hva som har blitt sagt tilfelle de skulle være på forumet. Men er jo altså kommentarer jeg har reagert på og som jeg ikke føler er passende, spesielt siden det har vært fra mye eldre og/eller gifte menn.

Anonymkode: 537b1...cf5

"hei babe, deilig rompe" er en helt annen kommentar en "så fin du er på håret i dag" Så kontekst og hva som faktisk har blitt sagt er ganske vesentlig spør du meg. Du er jo anoynym samme hva, så hvilken rolle spiller det at du gjengir hva som faktisk har blitt sagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (2 minutter siden):

"hei babe, deilig rompe" er en helt annen kommentar en "så fin du er på håret i dag" Så kontekst og hva som faktisk har blitt sagt er ganske vesentlig spør du meg. Du er jo anoynym samme hva, så hvilken rolle spiller det at du gjengir hva som faktisk har blitt sagt.

Bryr meg om det fordi jeg i utgangspunktet ikke føler meg komfortabel i den situasjonen alene med de og vil ikke de skal vite at jeg skriver om de på nett da. Du er ikke kvinne, er du vel?

Gått mer på kropp og kommentarer henspilt til at jeg skulle være interesserte i de på en romantisk/seksuell måte som sagt.

Anonymkode: 537b1...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bryr meg om det fordi jeg i utgangspunktet ikke føler meg komfortabel i den situasjonen alene med de og vil ikke de skal vite at jeg skriver om de på nett da. Du er ikke kvinne, er du vel?

Gått mer på kropp og kommentarer henspilt til at jeg skulle være interesserte i de på en romantisk/seksuell måte som sagt.

Anonymkode: 537b1...cf5

Ok og vi vet fortsatt ingen ting. Hva med et konkret eksempel og settingen. Du sier romantisk/seksuell hva betyr egentlig det?
Nei jeg er ikke kvinne, men tror du det er bare kvinner som blir sjekket opp eller får kommentarer? Jeg har jobbet ute i mange år og har fått kommentarer, blitt tafset på og mye annet, jeg går ikke rundt å gråter for det. Det er derfor jeg spør om settingen, da den har mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

K.B. skrev (2 minutter siden):

Ok og vi vet fortsatt ingen ting. Hva med et konkret eksempel og settingen. Du sier romantisk/seksuell hva betyr egentlig det?
Nei jeg er ikke kvinne, men tror du det er bare kvinner som blir sjekket opp eller får kommentarer? Jeg har jobbet ute i mange år og har fått kommentarer, blitt tafset på og mye annet, jeg går ikke rundt å gråter for det. Det er derfor jeg spør om settingen, da den har mye å si.

Forskjellen er at du som mann neppe føler deg utsatt i en sånn situasjon på en potensiell farlig måte, som en kvinne ovenfor en mye eldre og sterkere mann gjør man lettere det.

Anonymkode: 537b1...cf5

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forskjellen er at du som mann neppe føler deg utsatt i en sånn situasjon på en potensiell farlig måte, som en kvinne ovenfor en mye eldre og sterkere mann gjør man lettere det.

Anonymkode: 537b1...cf5

Det vet du ingen ting om.
Her er det igjen situasjonsbetinget. Nå har du brukt ord som "romantisk" "seksuell" og nå "potensielt farlig" så du er all over the place. Er dette en setting der noen begrenser din evne til å bevege deg fritt og i tillegg sier seksuelle ting, så er det selvfølgelig ikke greit og du skal si ifra og kanskje også ikke ta flere oppdrag fra vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som deilig dame har du mange fordeler. Men også noen ulemper. Dette er et eksempel på en av de få ulempene som følger med å være deilig. Men alt i alt vil fordelene langt overgå ulempene.

Erling Haaland har mange fordeler i livet sitt. Men kjendisstatusen fører også med seg noen ulemper, som å bli fotfulgt av paparazzi og fans som camper utenfor huset hans. Men jeg tror ikke Haaland ville valgt bort livet og rikdommen han har nå. For fordelene overgår ulempene med stor margin.

Så la det ligge og ta det som en del av kostnadene med å være deilig dame, og fokuser heller på alle fordelene det gir.

Anonymkode: dbbd0...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ta det opp på en skånsom måte, hvordan ville du isåfall ha formulert det, eller la det ligge rett og slett?

Jeg tror i første omgang jeg ville latt det ligge, men forsøkt å vise med kroppsspråk, ordvalg og tone at jeg ikke synes noe om det. 

Hvis personen ikke skjønte hint eller den måten å kommunisere på, ville jeg kanskje prøvd å si fra direkte, typ «det holder nå» eller «nå får du ta deg sammen», «det du sa nå synes jeg ikke noe om». Men aller helst ikke jobbet med personene. 

Som du ser i denne tråden er det ganske vanlig at menn ikke «forstår» hva som er problemet. 

Anonymkode: 9178f...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Som deilig dame har du mange fordeler. Men også noen ulemper. Dette er et eksempel på en av de få ulempene som følger med å være deilig. Men alt i alt vil fordelene langt overgå ulempene.

Erling Haaland har mange fordeler i livet sitt. Men kjendisstatusen fører også med seg noen ulemper, som å bli fotfulgt av paparazzi og fans som camper utenfor huset hans. Men jeg tror ikke Haaland ville valgt bort livet og rikdommen han har nå. For fordelene overgår ulempene med stor margin.

Så la det ligge og ta det som en del av kostnadene med å være deilig dame, og fokuser heller på alle fordelene det gir.

Anonymkode: dbbd0...bad

Det teiteste jeg noengang har hørt. Det trenger faktisk ikke være noen fordel overhode å være kvinne, for om du er "deilig" som du her skriver så må en faktisk overbevise ofte både arbeidsgiver og kunde om at en faktisk kan jobben sin. Og selv om Haaland er omringet av fans så blir det noe helt annet enn om en person er på et oppdrag hjemme hos noen og den en skal utføre jobben hos kommer med en slibrig bemerkning.

TS, du må nok bare bite tennene sammen og bli litt tøffere, og ta en konfrontasjon. Har du arbeidsgiver som gir deg disse oppdragene så få de til å ta kontakt med den som har sagt noe du reagerte på, får du ikke støtte der så må du ta det selv. Du kan ta et litt morskt stemmeleie  og be de gjenta det de sa (du kan da f.eks holde mobilen mot de med opptaksfunksjon på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Private oppdrag, så det er snakk om mine arbeidsgivere der og da. Opplever det ikke så ofte, men ved to tilfeller vært kommentarer jeg har syntes har vært over grensa. 

Jeg er ikke sjenert, men konfliktsky i en sånn situasjon.

Ikke helt hårreisende kommentarer, men noe som går helt konkret på utseendet på en litt upassende måte eller hint som om jeg skulle vært interessert selv om jeg ikke har gitt noe tegn i den retningen. Uskyldig flørting fra en ca jevngammel, singel mann er ikke det jeg snakker om i disse tilfellene.

Ta det opp på en skånsom måte, hvordan ville du isåfall ha formulert det, eller la det ligge rett og slett?

Anonymkode: 537b1...cf5

Ta det ved roten. Nå kommer du ikke med noen konkrete hendelser. 

Men feks en leder på en annen avdeling sa til meg at hvis jeg ikke hadde sex med han skulle han ødelegge for meg. Så synd, at du tenker dette er greit sa jeg. Men det kan du bare glemne. 

Han prøvde å sabotere for meg. Men det gikk utover kundene. Så jeg tok det opp med min leder og min nest leder. Sa jeg ønsker ikke noe bråk. Dessuten vet jeg han har høy anseelse høyt opp i systemet. Men forklarte hva han hadde sagt og hva han gjorde etterpå. De sendte ikke varene som jeg bestilte fra deres lager til våre kunder. 

Så jeg sa til lederne at jeg ga blaffen i at han hadde sagt det han sa.  Men at jeg  ikke kunne finne meg i at han hindret meg i å gjøre jobben min, som igjen gikk utover mine kunder.  

Så vi rottet oss litt sammen. Det står jo på ordre eller mail når jeg sendte bestillinger. Og ofte gjorde jeg slike ordre iht mitt fagfelt for proffene. Så når varene ikke kom. Ringte min nestleder og kjeftet på dem. De påsto at de ikke hadde fått noen ordre. Men nestleder sa at min bestilling var sendt tre timer før fristen. Så det var bare å sende en ny lastebil samme dag. Dette gjentok seg to ganger til.  Så da tok nestleder opp ned dem, at dette har aldri skjedd tidligere og syntes det var svært rart at dette kun skjedde med mine ordre. Og kom til å ta dette opp videree i systemet om de ikke ga seg.  Da sluttet de med det. Men vi skulle på en fag tur med en leverandør.  Og leverandøren hadde fått beskjed om at hvis jeg skulle være med, ville de bryte med kontrakten med dem. De tok dette opp med meg. Så jeg sa jeg ikke var overasket.  Men at det var helt ok at jeg ikke ble med. Da jeg syntes det ble unødvendige konsekvenser kontra hva jeg fikk ut av en slik tur. Hadde ikke fortalt de bakgrunnen da. 

Iallefall skjønte de selv at noe her ikke var riktig. Og de ville ikke være med på slik oppførsel.  Så de valgte å  avlyse hele turen. 

Det viktigste er vel egentlig å ikke la det gå inn på deg. Så om noen har våget seg rå komentere stussen min ol. Så har de fått komentar tilbake om at det er urelevant komunikasjon. På et vis. Men på en måte som sier jeg bryr meg ikke. 

Så generelt har jeg opplevd lite  slike komentarer.  Men det har vel også krevd at jeg er litt mer seriøs i jobben min men med godt humør. 

Og blitt mer slik fra kolleger at om de fanger opp sånt om jeg er der eller ikke.  Så sier ofte mine andre kolleger ifra at sånn snakker man ikke til meg. 

Anonymkode: ad220...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...