Gå til innhold

Noen lærere som har sluttet i offentlig skole, for så å begynne på privatskole?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva var de største forskjellene?

Jeg har jobbet i offentlig grunnskole i tjue år, i hovedsak i ungdomsskolen. Da jeg startet drev jeg mye med undervisning, og hadde selvsagt fokus på klassemiljø og relasjonsbygging.

De siste fem årene har det stadig blitt tøffere, noe hele samfunnet bærer preg av. Det er en salig blanding av elever med ulike diagnoser, som absolutt burde ha gått på spesialskoler. Det er elever som driver kriminell business på si. Psykiske diagnoser, ofte stilt av foreldre. Elever som ikke kan godt nok norsk, blir plassert i «normalklassen». Så er det jo også noen normalelever i klassene også, som ikke får den undervisningen de tross alt har rett på.

Nå kan jeg få en ny jobb på en etablert privatskole. Jeg har lyst å rømme fra offentlig skole, samtidig er det noe i meg som sier det er feigt. Jeg bør bli i offentlig skole for å forsøke å rydde opp. Men ser jo at det er klin umulig😅.

Så, dere som har byttet, hvordan var det? Jeg vil ha alle fordeler og ulemper.

Anonymkode: 169d6...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen😅?

Anonymkode: 169d6...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har berre erfaring frå offentleg VGS, men her kor eg bur er den einaste private grunnskulen gjerne dit foreldre som bryr seg søker ungar som av ymse grunnar ikkje får det til i den offentlege - og eg har høyrd liknande historiar frå andre plassar. Eg har aldri høyrd eit vondt ord om den skulen og aldri hatt problem med elevar som kom derfra, men det er altså ein sjanse at du vil arbeidde med ein over gjennomsnittleg andel kasus.

Anonymkode: 11463...1be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann jobber i privat VGS, han er fornøyd og kunne ikke tenke seg å bytte til offentlig skole. Selv om han også har flere elever i sjangeren du beskriver, TS, så er de i mindretall. Og da blir de dratt opp til de andres nivå, det er mange ambisiøse elever som preger klassemiljøet positivt og gjør at klassene oppfører seg mer "ordentlig" enn det jeg har hørt beskrivelser av fra lærerkollegaer i den offentlige skolen.

Anonymkode: 496c3...da8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Eg har berre erfaring frå offentleg VGS, men her kor eg bur er den einaste private grunnskulen gjerne dit foreldre som bryr seg søker ungar som av ymse grunnar ikkje får det til i den offentlege - og eg har høyrd liknande historiar frå andre plassar. Eg har aldri høyrd eit vondt ord om den skulen og aldri hatt problem med elevar som kom derfra, men det er altså ein sjanse at du vil arbeidde med ein over gjennomsnittleg andel kasus.

Anonymkode: 11463...1be

Sånn er det her også. Klassene er kanskje mindre, ja, men det er mange diagnoser og vansker blant elevene. 

Anonymkode: 04a3c...79a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det. Anbefales sterkt! 

Anonymkode: fd394...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar!

Skolen jeg eventuelt bytter til er ikke en alternativ pedagogisk retning, type Steiner elle Montesorriskolen. Det er en skole med fokus på idrett. Dette gjør både at klassene er mindre, i tillegg til at klassene er mer homogene enn i offentlig skole.

Anonymkode: 169d6...cf4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar!

Skolen jeg eventuelt bytter til er ikke en alternativ pedagogisk retning, type Steiner elle Montesorriskolen. Det er en skole med fokus på idrett. Dette gjør både at klassene er mindre, i tillegg til at klassene er mer homogene enn i offentlig skole.

Anonymkode: 169d6...cf4

Jeg tror helt ærlig at jobben er like tøff her, med mindre du utelukkende er kroppsøvingslærer. 

Mine kollegaers erfaring er at disse skolene ofte er stappfulle av energiske og ofte skoleleie ungdom. 

Så selv om klassene er homogene, så er ikke det nødvendigvis et gode. 

Anonymkode: 236e6...e8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror helt ærlig at jobben er like tøff her, med mindre du utelukkende er kroppsøvingslærer. 

Mine kollegaers erfaring er at disse skolene ofte er stappfulle av energiske og ofte skoleleie ungdom. 

Så selv om klassene er homogene, så er ikke det nødvendigvis et gode. 

Anonymkode: 236e6...e8a

Derfor jeg ønsker innspill😅👍.

Jeg vet helt sikkert at antallet elever med iop og diagnoser er vesentlig lavere. Rett og slett færre møter med iop og bupa. Etter 20 år som kontaktlærer i offentlig skole er jeg utrolig sliten..!

Anonymkode: 169d6...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...