Gå til innhold

Ekstremt rennende nese hver morgen i årevis.. er det mulig å behandle på en naturlig måte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i årevis slitt med rennende nese hver eneste morgen (hele året). Våkner opp og nesen renner og renner, når jeg snyter meg kommer det bare vannaktig hvitt "snørr".. Å dusje, særlig på morgenen, gjør det også veldig mye verre. Nyser også en del i blant. Slo for noen år siden ut på en test som sa at jeg har støv- og middallergi. Når jeg testet meg nå nylig igjen, slo jeg ikke ut, noe jeg synes er rart.

Har i årevis gått på Nasonex og en allergitablett fast, men følte egentlig ikke at det ga så mye bedring. Har i det siste også blitt mer obs på hva jeg putter i kroppen, og vet jo at medisin mot noe, gjerne gir plager andre steder.. fikk etter hvert også problemer med magen, og det var det som fikk meg til å ville slutte på det meste av medisiner..

Var hos øre nese hals som anbefalte meg å skylle med saltvann daglig fremfor å ta allergitabletter osv (da jeg ikke slo ut på prikk-testene der). Har fått beskjed om både polypper og hovne nesemuslinger. Fått mulighet til å brenne bort de hovne nesemuslingene, og det er noe jeg nå vurderer. Men er redd for bivirkninger, eventuelt om det er dumt å gjøre et slikt inngrep? Noen som har noen erfaring rundt dette? 

Og så lurer jeg på om noen har noen tips til hvordan jeg kan behandle dette på en naturlig måte? Har et sunt kosthold, har til og med prøvd å kutte ut enkelte matvarer for å se om det kan være noe der som trigger det. Men kanskje jeg burde ta noen grep med tanke på miljøet på soverommet? Har feks åpen garderobeløsning og både klær og sko hengende fremme på soverommet, er dette noe som kan være dumt når man sliter med allergiplager/kronisk rhinitt/hovne nesemuslinger? 

Setter stooor pris på alle mulige slags tips 🤗 er så lei av å ha det sånn her! 

Anonymkode: d4f7f...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen?

Anonymkode: d4f7f...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middallegi? 

Anonymkode: 92b94...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mange som svir nesemuslinger lenger, de fleste foretrekker å gi pasienten en relativt kort narkose og redusere muslingene kirurgisk. Har du skjev neseskillevegg også, sa legen noe om det? 

Anonymkode: d30a4...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke så mange som svir nesemuslinger lenger, de fleste foretrekker å gi pasienten en relativt kort narkose og redusere muslingene kirurgisk. Har du skjev neseskillevegg også, sa legen noe om det? 

Anonymkode: d30a4...8b6

Nei, tror ikke jeg har det. Han sa hvert fall ikke noe om det. Hmm, hvorfor svir de ikke lenger?

Anonymkode: d4f7f...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Middallegi? 

Anonymkode: 92b94...989

Ja, det er nok støv og midd.. så lurer jeg på hvordan jeg skal holde det i sjakk 😅

Anonymkode: d4f7f...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, tror ikke jeg har det. Han sa hvert fall ikke noe om det. Hmm, hvorfor svir de ikke lenger?

Anonymkode: d4f7f...816

Stort sett fordi conchadiatermi (sviing av nesemuslinger) gir liten effekt og i mange tilfeller kun ender opp med å skade slimhinnene i nesen. 

Anonymkode: d30a4...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ingen løsning til deg, men sliter med det samme 🤪 Nesa renner mer eller mindre konstant de første timene av dagen – aner ikke hva det kommer av? Følger spent med på tråden!

Anonymkode: c6bf4...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Stort sett fordi conchadiatermi (sviing av nesemuslinger) gir liten effekt og i mange tilfeller kun ender opp med å skade slimhinnene i nesen. 

Anonymkode: d30a4...8b6

Hm så rart at det var det jeg ble anbefalt. Hvordan kan de bli skadet?

Anonymkode: d4f7f...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har dessverre ingen løsning til deg, men sliter med det samme 🤪 Nesa renner mer eller mindre konstant de første timene av dagen – aner ikke hva det kommer av? Følger spent med på tråden!

Anonymkode: c6bf4...db5

Får håpe vi kan finne en løsning sammen 🤭 utrolig plagsomt! Gjør du noe konkret for å minske plagene/behandle det? Jeg synes det hjelper å skylle med nesehorn og saltvann, fikk beskjed om å gjøre det på kveldstid før jeg legger meg. Men det er vel stor sannsynlighet for at man reagerer på midd eller støv med tanke på at det kommer om natten når man sover? Så kan jo kanskje hende at å gjøre soverommet mer sterilt vil minske plagene.

Anonymkode: d4f7f...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...