AnonymBruker Skrevet 21. april #1 Del Skrevet 21. april Hei, jeg er litt nysgjerrig på å høre andres mening om dette. Jeg er en mann, 42. Jeg har trent styrke i ca 4 år, men ganske varierende, pga jeg har hatt mye setbacks. Bl.a. fikk jeg tennisalbue som aldri har gått over. Jeg kan trene regelmessig nå, men jeg må være ganske forsiktig med å ikke overbelaste armene. Jeg har også ganske tynne, lange armer (spesielt underarmer er tynne), og ganske tynne håndledd til å være mann. Jeg kan løfte grei vekt på noen øvelser (f.eks. bryst), men jeg føler armstyrken begrenser meg mye, noe som også bekreftes på isolasjonsøvelser. I biceps curls klarer jeg bare 10 reps med 10kg manualer (stående, en i hver hånd, løfte annenhver gang), og i triceps pushdown med tau klarer jeg 12,5kg x 10. Hva er galt? Jeg føler at , selv om jeg i perioder har forsøkt å trene armene regelmessig, at jeg har vansker med å øke styrken i dem. Kan det være en tilstand knyttet til tendonitt eller kan jeg være naturlig svak/ dårlig genetisk utrustet? Anonymkode: 942b7...f9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april #2 Del Skrevet 21. april Ved D-vitaminmangel er svekket kraft i armene et vanlig symptom. Anonymkode: 387b4...f68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april #3 Del Skrevet 21. april Jeg spiser sunt og variert, har ingen vitaminmangel. Anonymkode: 942b7...f9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 22. april #4 Del Skrevet 22. april Du nevner at du har hatt mye setbacks, en tennisalbue som aldri har gått over, at du er veldig forsiktig med å ikke overbelaste armene og at du har ganske tynne lange armer. La oss ta det siste først: Nei, du er kanskje ikke genetisk tilrettelagt for å være sterk i bicepscurl og slike øvelser, spesielt om underarmene er litt lenger enn normalen. Da får du en mye lenger momentarm og en vekt vil føles tyngre for deg enn for andre med kortere underarmer. Tynne håndledd korrelerer også med lavere genetisk potensiale for maksimal muskelmasse. MEN: Dette trenger absolutt ikke å stoppe deg fra å oppnå godt over gjennomsnittet sterke og muskuløse armer! Man må jobbe med det man har, og det er på ingen måte "umulig" å se godt trent ut med et litt mer ugunstig genetisk utgangspunkt. Dette kan du heller ikke endre, så ikke vits å henge seg opp i. Jeg tror svaret ditt ligger i tilbakefallene og forsiktigheten din, samt tennisalbuen. Smertesignaler vil begrense mengden muskelaktivering du klarer å oppnå, og en mentalitet om å gå forsiktig inn i treningen vil gjøre det samme. Dette gjør at du ikke når de muskelfibrene med størst vekstpotensiale og vil naturligvis holde deg tilbake. Har du fått behandling for problemet? Hvis nei, så ville jeg startet der. Å bli kvitt tennisalbuen slik at du kan gå inn i øktene dine med giv og intensitet vil helt sikkert gjøre at både styrken og muskelveksten skyter fart Her er noen ressurser: 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april #5 Del Skrevet 23. april Jeg er dame som kjenner meg igjen i det samme… i tilegg til at min pappa har i tilegg til hans mor den kroppen du beskriver med håndledd ect …!! hjalp å lese det som Sandum over her skrev fordi jeg alltid har IRRITERT meg over dette ..!! Håper det samme gjelder damer da jeg er ganske lei av at vilje styrken er på topp (!?) men får ikke helt 100% til det jeg ønsker 🤔😖 Anonymkode: 5d1f8...06f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 23. april #6 Del Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg er dame som kjenner meg igjen i det samme… i tilegg til at min pappa har i tilegg til hans mor den kroppen du beskriver med håndledd ect …!! hjalp å lese det som Sandum over her skrev fordi jeg alltid har IRRITERT meg over dette ..!! Håper det samme gjelder damer da jeg er ganske lei av at vilje styrken er på topp (!?) men får ikke helt 100% til det jeg ønsker 🤔😖 Anonymkode: 5d1f8...06f Det gjelder det samme for damer! Spørsmålet er bare hvilke mål man setter seg. Det er bedre å sette seg et realistisk mål man når enn et urealistisk mål man aldri kommer til å nå. Jeg kommer ikke til å bli Mr. Olympia, det har jeg innsett for lenge siden (ikke at jeg har lyst, men som et eksempel). Jeg kommer nok heller aldri til å se ut som Ryan Reynolds, selv om det er et hakket mer realistisk mål. Men jeg kan være mye sterke og ha større muskler om et år eller to enn jeg har i dag! Og ingen kan vite ditt nøyaktige genetiske potensiale (selv om diverse dyre tester lover noe annet). Så du kan KUN finne det ut ved å prøve. Og det å prøve vil ta LANG tid med KONSEKVENT trening. Det hjelper ikke å trene av og på, eller i bare 4 måneder. På veien er det lurt å prøve og feile litt. Om det du gjør nå ikke fungerer og du ikke får fremgang, så må du prøve noe annet. Endre en variabel eller to. Så må du fortsette å skrive ned det du gjør og følge fremgang, og justere igjen om det ikke er noe fremgang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #7 Del Skrevet 27. april Sandum.PT skrev (På 22.4.2024 den 8.26): Du nevner at du har hatt mye setbacks, en tennisalbue som aldri har gått over, at du er veldig forsiktig med å ikke overbelaste armene og at du har ganske tynne lange armer. La oss ta det siste først: Nei, du er kanskje ikke genetisk tilrettelagt for å være sterk i bicepscurl og slike øvelser, spesielt om underarmene er litt lenger enn normalen. Da får du en mye lenger momentarm og en vekt vil føles tyngre for deg enn for andre med kortere underarmer. Tynne håndledd korrelerer også med lavere genetisk potensiale for maksimal muskelmasse. MEN: Dette trenger absolutt ikke å stoppe deg fra å oppnå godt over gjennomsnittet sterke og muskuløse armer! Man må jobbe med det man har, og det er på ingen måte "umulig" å se godt trent ut med et litt mer ugunstig genetisk utgangspunkt. Dette kan du heller ikke endre, så ikke vits å henge seg opp i. Jeg tror svaret ditt ligger i tilbakefallene og forsiktigheten din, samt tennisalbuen. Smertesignaler vil begrense mengden muskelaktivering du klarer å oppnå, og en mentalitet om å gå forsiktig inn i treningen vil gjøre det samme. Dette gjør at du ikke når de muskelfibrene med størst vekstpotensiale og vil naturligvis holde deg tilbake. Har du fått behandling for problemet? Hvis nei, så ville jeg startet der. Å bli kvitt tennisalbuen slik at du kan gå inn i øktene dine med giv og intensitet vil helt sikkert gjøre at både styrken og muskelveksten skyter fart Her er noen ressurser: Hei, tusen takk for et fyldig svar ! Jeg har slitt med dette i flere år. Jeg gikk til fysio og fikk øvelser (tilsvaren de de du refererte til) men syntes ikke det hjalp noe særlig. Det var perioder jeg ikke kunne trene i det hele tatt. Det har skjedd en naturlig bedring, og nå kan jeg trene. Men f,eks prøvde for noen mnd siden å ta pulls ups, og da hadde jeg vondt i albuer og underarmer i halvannen uke etterpå og måtte avstå fra all trening som involverte armene. Så jeg føler meg tvunget til å være forsiktig. Derfor har jeg f.eks. gått over til nedtrekk, hvor jeg kan forkusere mer på aktivering av riktig muskulatur. Jeg prøver å ha fokus på å gripe stangen ordentlig, f.eks. når jeg gjør markløft. Magne ting å tenke på. Nå har jeg funnet ut at jeg kan jeg ta ca 3 pull ups greit, med velger å spre settene utover istednefor å ha flere sett etter hverandre (dvs tar neon pullups her og der). Jeg innser selvfølgelig at alle disse justeringene vil hindre fremgang, i hvert fall at det vil gå i langsomme tempo. Kanskje mer lav vekt og hypertrofoi er bedre for meg, slik at jeg får jobbet ordentlig også med senene , ikke bare muskler. Jeg har vurdert trykkebølgebehandlingen. Min fysio snakket om det, men så backet jeg ut. Pr i dag går jeg ikke til fysio. Anonymkode: 942b7...f9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå