Gå til innhold

Hva skjer hvis man ikke møter opp på obligatorisk møte på jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som nattevakt på et sykehjem. Nå er vi kalt inn til et møte kl 14:30. Jeg går av vakt den dagen, og skal jobbe 3 netter. Sliter med å sove på ettermiddagen, men sover godt på dagtid når jeg legger meg etter jobb. 

Skal jeg på møte må jeg opp kl 13. Jeg syns det er altfor tidlig etter nattevakt, særlig siden jeg skal på igjen på kvelden. Snakket med sjefen, jeg kunne følge det på teams, men det er jo samme problem. Jeg må jo fortsatt stå opp tidlig..

Hva skjer om man ikke møter på et obligatorisk møte?

Hva ville andre nattevakter her inne gjort?

Anonymkode: bf0ad...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bedt om forskyvning av  vakt, de kan jo ikke bryte hviletida di når du sier at det ikke går. 

Anonymkode: 81310...5aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av det du spør om, men viktig å huske på:

Obligatorisk møte regnes som arbeidstid og skal selvsagt betales for.

Arbeidsmiljøloven krever i utgangspunktet at man har 11 timer sammenhengende døgnhvile, men man kan avtale ned mot 8 timer sammenhengende døgnhvile. Jeg regner med at du har krav på 8 timer.

Hvis du skal kunne pålegges å delta på møte kl 14.30 må du altså ha avsluttet vakt senest kl 6.30.

https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/10/10-8/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kontaktet leder og diskutert. Om leder mente det var viktig ville jeg bare møtt. 

Men så jobber jeg på et sted der velvilje går begge veier. 

Anonymkode: e5a65...0d9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi dro på møtene. En dag med mindre søvn takler jeg. Fikk to timers overtidsbetaling for møter utenom arbeidstid.

Anonymkode: 5d0c4...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet natt i mange år, og et møte kl 14.30 hadde jeg nok stilt på hvis ikke det var noe som skjedde hyppig. Men teams syns jeg er helt greit å foreslå, da kan du jo stå opp 14.25 og ha det på øret mens du ligger i sengen, evt bare dra en genser på overkroppen og håer i en knute, og så følge med fra sofaen om det kreves kamera på.

Anonymkode: d742d...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...