Gå til innhold

Gå tur i skogen på grusvei


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg liker å gå tur i skogen men er mest glad i å gå på grusvei som går inn i skogen. Før bodde jeg på ett større sted og der var det ofte mye grusveier i skogen fordi det sikkert var flere mennesker som gikk der. Nå bor jeg på ett mye mindre usentralt sted og her er det bare myrer og vått i skogen. Hvordan finner jeg grusveier å gå når det er mere på landet? Jeg kan ikke spørre på lokale grupper på sosiale medier da jeg ikke vil at noen skal vite hvor jeg bor av personlige grunner.

Anonymkode: 9bbbc...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og ett annet spørsmål. Er det noen flere her som liker bedre skogsturer på grusveier enn selve barmark med tynn sti ? Føler det bare er meg som liker det.

Anonymkode: 9bbbc...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo søke om turforslag eller skaffe deg et turkart for området nær der du bor?

Et orienteringskart eller turkart vil kunne vise hvor det er større veier og stier.

Nå skal det sies at det ikke er grusveier inn i skogen alle steder, med mindre det er steder der det er skogsdrift og kjøres større kjøretøy inn i skogen. Veiene er normalt ikke der fordi mange går der.

Anonymkode: be663...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norgeskart-appen kan vise turstier/lysløyper/grusveier etc i nærområdet. Sjekk gjerne UT.no også. Mange steder arrangeres også Telltur, Stolpejakt eller lignende. Nærmeste bibliotek har kanskje tips om turkart?

Anonymkode: 46619...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan ser man på ett kart at det er grusvei og ikke sti ? På Google maps ser jeg ikke det.

Anonymkode: 9bbbc...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.4.2024 den 22.44):

Men hvordan ser man på ett kart at det er grusvei og ikke sti ? På Google maps ser jeg ikke det.

Anonymkode: 9bbbc...936

Her står det litt.

https://www.b4x4.no/2021/09/15/hvordan-finne-grusveier-pa-vegvesenets-kart/

Men vet ikke om det er det du ser etter... 

 

Anonymkode: f9ea2...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her står det litt.

https://www.b4x4.no/2021/09/15/hvordan-finne-grusveier-pa-vegvesenets-kart/

Men vet ikke om det er det du ser etter... 

 

Anonymkode: f9ea2...1e4

Denne er nok også nyttig om du tilfeldigvis bor på sørlandet!

https://grusguiden.no/om-grusguiden.html

 

Anonymkode: f9ea2...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk en skikkelig kart-app, for eksempel NaVida. Du vil fort kunne finne veier mv., men tror ikke du kan se på kartet om det er grus eller asfalt.

Anonymkode: 95280...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google maps er ikke for tur. 
 

du må skaffe deg et kart. Turkart. Der ser du forskjell på alle typer veier, stier osv. 

Anonymkode: b76e9...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer bedagelig å gå på grusvei framfor skogssti, men du trener balanse, ankler og knær på en sti i tillegg til at det er mykere underlag som skåner ledd og skjelett. Å gå i ulendt terreng er også godt for ryggen. 

Tenk litt på disse fordelene så blir du kanskje glad i skogsstier når du har vendt deg til det. (Med mindre du er avhengig av rullator eller må ha med barnevogn da selvsagt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last ned Ut appen, der er det oversikt over lokale turstier.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...