Gå til innhold

Dramatisk SSB-rapport: 970.000 nord­menn klarer ikke å håndtere en uforusett utgift på 20.000 kr uten å ta opp (nye) lån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du økonomi til å håndtere dette?

https://www.nettavisen.no/okonomi/dramatisk-ssb-rapport-970-000-nord-menn-har-nadd-denne-grensen/s/5-95-1754683

Dyrtiden har truffet Norge hardt, og SSBs nye levekårsundersøkelse tegner et enda dystrere bilde av hvordan det står til i norske husholdninger enn mange har fått med seg.

970.000 personer, eller 20 prosent av befolkningen over 16 år, oppga i 2023 at de ikke kunne klare en uforutsett utgift på 20.000 kroner uten å ta opp lån eller selge gjenstander.

Anonymkode: f0ec9...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde klart det ja, spart opp buffer selv om jeg er student og lever på under 10k i mnd

Anonymkode: acb22...71a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke det. 

Anonymkode: abb8f...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er helt naturlig at studenter ikke har råd til en slik uforutsett utgift. Men folk med barn, altså, man skal være særdeles skakkjørt dersom man ikke har en dugelig buffer når man har barn. Ett år hadde vi bilregninger på vår 8 år gamle Toyota Avensis for 70 000 kroner. Altså, det er utilgivelig å måtte frem med kredittkort for en utgift på 20 000 kroner når man har barn. Da får man rett og slett droppe snus, sjokolade og selge unna ting man ikke bruker på finn frem til man har et snev av økonomisk trygghet.

Anonymkode: 74d3a...e65

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, nettopp måtte det og vi måtte dra kredittkortet 🥺

Får betalt alt når ferien kommer, men de hadde vi tenkt å spare oss for en buffer. 
Vi har brukt opp det vi hadde av buffer fordi vi har vært litt uheldige de siste året. 

Anonymkode: b8f57...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):