Gå til innhold

Dramatisk SSB-rapport: 970.000 nord­menn klarer ikke å håndtere en uforusett utgift på 20.000 kr uten å ta opp (nye) lån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du økonomi til å håndtere dette?

https://www.nettavisen.no/okonomi/dramatisk-ssb-rapport-970-000-nord-menn-har-nadd-denne-grensen/s/5-95-1754683

Dyrtiden har truffet Norge hardt, og SSBs nye levekårsundersøkelse tegner et enda dystrere bilde av hvordan det står til i norske husholdninger enn mange har fått med seg.

970.000 personer, eller 20 prosent av befolkningen over 16 år, oppga i 2023 at de ikke kunne klare en uforutsett utgift på 20.000 kroner uten å ta opp lån eller selge gjenstander.

Anonymkode: f0ec9...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde klart det ja, spart opp buffer selv om jeg er student og lever på under 10k i mnd

Anonymkode: acb22...71a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke det. 

Anonymkode: abb8f...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er helt naturlig at studenter ikke har råd til en slik uforutsett utgift. Men folk med barn, altså, man skal være særdeles skakkjørt dersom man ikke har en dugelig buffer når man har barn. Ett år hadde vi bilregninger på vår 8 år gamle Toyota Avensis for 70 000 kroner. Altså, det er utilgivelig å måtte frem med kredittkort for en utgift på 20 000 kroner når man har barn. Da får man rett og slett droppe snus, sjokolade og selge unna ting man ikke bruker på finn frem til man har et snev av økonomisk trygghet.

Anonymkode: 74d3a...e65

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, nettopp måtte det og vi måtte dra kredittkortet 🥺

Får betalt alt når ferien kommer, men de hadde vi tenkt å spare oss for en buffer. 
Vi har brukt opp det vi hadde av buffer fordi vi har vært litt uheldige de siste året. 

Anonymkode: b8f57...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at det er helt naturlig at studenter ikke har råd til en slik uforutsett utgift. Men folk med barn, altså, man skal være særdeles skakkjørt dersom man ikke har en dugelig buffer når man har barn. Ett år hadde vi bilregninger på vår 8 år gamle Toyota Avensis for 70 000 kroner. Altså, det er utilgivelig å måtte frem med kredittkort for en utgift på 20 000 kroner når man har barn. Da får man rett og slett droppe snus, sjokolade og selge unna ting man ikke bruker på finn frem til man har et snev av økonomisk trygghet.

Anonymkode: 74d3a...e65

Jeg kjøper verken snus eller sjokolade, men er alene med barn. Dere er to? Ofte litt lettere med to inntekter. 

Anonymkode: abb8f...2b2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det hadde vi klart helt fint. Har ikke alltid vært sånn men nå har vi opparbeidet oss en buffer på pluss minus 150.000 pluss sparepenger i fond. 

Anonymkode: d0089...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, det kan vi ikke.

Anonymkode: 0ad95...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jeg. Har 1 mill tilgjengelig 

Anonymkode: 4a556...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, måtte dratt kredittkort eller solgt noe... Bilen kanskje, eneste som kanskje har den verdien.. 

Anonymkode: 8dec0...4fd

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sjukt når voksne mennesker velger å leve et liv uten en buffer som kan ta unna en ekstra utgift på 20.000,-… Mine barn som er studenter ville heler ikke satt seg i en slik situasjon. Og så skal det i følge trådstarter gjelde nesten 1 mill nordmenn😳.

Anonymkode: f90de...d90

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg kjøper verken snus eller sjokolade, men er alene med barn. Dere er to? Ofte litt lettere med to inntekter. 

Anonymkode: abb8f...2b2

Hvis jeg var alene med barna så hadde jeg senket standarden kraftig for ikke å leve fra hånd til munn hver eneste måned. Økonomisk trygghet er f eks langt viktigere for meg enn at jeg må ha mitt eget soverom. Hadde ikke orket å være så utrygg økonomisk. Hva om ett av barna dine trenger regulering? Hva med konfirmasjon? Moped? Treningsleir med håndballen/fotballen? 

Anonymkode: 74d3a...e65

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det hadde ikke jeg klart. Har ikke kredittkort og hadde ikke fått lån pga gjeld. Har ikke noe å selge heller, men hadde muligens kunne fikset et privatlån. 

Anonymkode: 28078...577

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det har vi, har ca 300 000 i fond og rundt 150 000 kr på sparekonto/buffeekonto. Dette er en trygghet for oss som vi har valgt helt bevist, dvs vi har valgt bort andre ting. Har f eks ikke en dyr bil, men en rimeligere uten lån. Setter stor pris på ferie, men har ikke prioritert å bruke mye penger på mange dyre utenlandsreiser. 

Anonymkode: 22f3a...9f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis jeg var alene med barna så hadde jeg senket standarden kraftig for ikke å leve fra hånd til munn hver eneste måned. Økonomisk trygghet er f eks langt viktigere for meg enn at jeg må ha mitt eget soverom. Hadde ikke orket å være så utrygg økonomisk. Hva om ett av barna dine trenger regulering? Hva med konfirmasjon? Moped? Treningsleir med håndballen/fotballen? 

Anonymkode: 74d3a...e65

Jeg har ikke noe å kutte 🤷‍♀️ Finnes ikke billigere bolig, ingen bil, når barnet ikke er hos meg spiser jeg ikke middag, osv. 

Anonymkode: abb8f...2b2

  • Liker 3
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har økonomi til det fordi jeg tilfeldigvis arvet noen få hundretusen for litt siden, hvis ikke hadde det fort tatt et år, eller i beste fall noen måneder der jeg ikke kunne kjøpt noen få gleder. 

Anonymkode: 666a0...c09

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det har jeg. Vi er 46 og vi har nedbetalt bolig, ingen gjeld, og stabil økonomi.

Men synes det er litt søkt å ta med 16-åringer i denne statistikken. 16-åringer blir fortsatt forsørget av sine foreldre. De under 18 år burde ikke tas med i denne statistikken. 16-åringer med dårlig råd hører mer inn under statistikk om barnefattigdom.

Anonymkode: 7db5c...5be

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er først nå som 49 år gammel at jeg har buffer på 25 000kr til enhver tid. Noen av oss er syke og enslige, gjerne med minste aap eller uføre. Trenger ikke å snuse for å være blakk. Dessverre ryker bufferen pga tennene mine, så da er det å spare igjen😌

Anonymkode: 44e99...6cd

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en solid buffer, sparekonto og fond. Så 20 000 er småpenger. 

Men hadde du spurt meg for 10 år siden hadde svaret vært et annet. Har snudd mine vaner og fått en bedre økonomi. Samme lønn men annen måte å leve på. 

Anonymkode: 75a49...6f2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De folkene er hvertfall ikke på KG, for her har ingen lån på hus/bil, og alle har en buffer på 4xmånedslønn, pluss en arv som de har takket nei til.  

Anonymkode: 90b38...980

  • Liker 9
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...