Gå til innhold

Barn som ødelegger andres bursdag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er dessverre et økende problem med manglende folkeskikk hos barn. Jeg ville sagt i fra til foreldrene det gjelder. Selv nå etter bursdagen. At du stusser på at de gjorde disse tingene og i tillegg at du fikk den kommentaren. Hvis mitt barn hadde oppført seg slik ville jeg hatt beskjed! For det er ikke greit!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

lajlaj skrev (På 22.4.2024 den 10.59):

Du er voksen. Du skal klare å styre barna. Om de ikke hører etter ringer dere foreldrene. Ferdig snakka. 

Enig i dette.

Når det er sagt har jeg aldri opplevd slik som ts beskriver. Hverken med egne barn eller da i bursdager jeg selv var barn. Så det må vel være unntaket mer enn normen?

Anonymkode: 7216c...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ringt foreldrene uten å nøle!

Man kan ikke slippe ungene ut av huset før man har oppdratt dem..

Anonymkode: cb9cd...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vårt eksempel er mange år tilbake i tid. Men vi leide en gang felleslokale på skolen - såkalt «bomberom» innredet med oppholdsrom med sofa og langbord, musikkanlegg og garderobe med toalett  og dusjer til en bursdag for sønnen vår. Tror det var 10 årsdagen. Hel gjeng med gutter og jenter - fullt hus altså, med over 20 stykker. Vi var 5 voksne til stede, og min venninne som hjalp til var helt sjokkert etterpå - hun hadde aldri opplevd sånn oppførsel. Et par av guttene gjorde alt for å ødelegge. Dynka sjokoladekake i brus, og kasta pizza og snacks rundt seg, vi hadde «skattejakt» etter overraskelsesposer - da løp de rundt og fant posene med navna til de andre - før alle de andre ungene og kastet posene opp på hyller og rundt omkring, til slutt var det en av guttene som gikk inn i garderoben og tisset utover gulvet i en av dusjene !! Tilsnakk ble fulgt opp med frekke svar både mot oss og voksne de ikke kjente. Vi ringte foreldrene til de to som sto i bresjen for bråk og tull - og når de kom og hentet - til slutt, rett før vi allikevel var ferdige - så fikk vi skuldertrekk tilbake… «Man må jo forvente at det blir litt bråk med så mange unger»…

I mange tilfeller hjelper det rett og slett ikke å kontakte foreldrene. Resultatet var at vår sønn ikke ble invitert tilbake i bursdagen til den som sto for det verste og griset i garderoben, han var en av flere selvutnevnte ledere i klassen, og det ble flere år etter dette med utestengelse og mobbing og baksnakking, møter med lærer osv. - ingenting hjalp, før sønnen vår kom på ungdomsskolen og fikk knyttet vennskap til andre som var drittlei herskinga til enkelte. Alt var nok heller ikke greit før bursdagen - og det var nok enda et forsøk på å ødelegge mest mulig for sønnen vår som allerede sto litt på sidelinjen i en ekstremt sterk guttegjeng. Kjenner jeg enda får alle piggene ute bare jeg ser noen av disse guttene eller foreldrene i dag etter 10-15 år….

Anonymkode: f9356...b5a

De 10åringene hadde jeg dratt ut, etter håret om nødvendig, og ringt politiet om ikke foreldrene var der innen kort tid. Hærverk er ulovlig!

Det der er jo helt skandale. 

Anonymkode: 05746...0f4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært mitt barn som drev på sånn hadde jeg satt pris på at jeg ble ringt etter, da har jeg mulighet til å ta affære og lære barnet at slik er ikke greit.

Anonymkode: a830f...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerdebatt.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De hadde fått EN tydelig beskjed om at slik oppførsel og språk ikke er ok. En gang til så ringer jeg foreldrene så de blir hentet. Hadde hatt null problem med å kontakte foreldrener "Beklager men Pia, Jenny og Stine har vært skikkelig ugreie og frekke. Jeg har forsøkt å snakke til dem, men de fortsetter og dette skaper dårlig stemning for alle. Fint om dere kommer så fort som mulig så vi kan få ordnet opp i dette"

Anonymkode: a5b23...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 11.08):

Da ringer man foreldrene og ber de hente. Hadde ikke tolerert det. 

Anonymkode: 91723...f69

Selvsagt må man gjøre det på denne måten! Det er en del av foreldrerollen å kunne ta på seg såpass ansvar på vegne av barna sine, selv om det selvsagt ikke er direkte behagelig. Alt annet er feigt og gjør deg til en dårlig rollemodell for barnet som står midt oppi det hele.

Anonymkode: 5c812...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De hadde fått EN tydelig beskjed om at slik oppførsel og språk ikke er ok. En gang til så ringer jeg foreldrene så de blir hentet. Hadde hatt null problem med å kontakte foreldrener "Beklager men Pia, Jenny og Stine har vært skikkelig ugreie og frekke. Jeg har forsøkt å snakke til dem, men de fortsetter og dette skaper dårlig stemning for alle. Fint om dere kommer så fort som mulig så vi kan få ordnet opp i dette"

Anonymkode: a5b23...b2d

problemet er at foreldrene neppe bryr seg. Hederlige unntak eksisterer selvfølgelig ,men alt for mange foreldre bryr seg ikke noe særlig. 

når jeg gikk på ungdomsskolen var det faktisk en rekke hendelser hvor en dust hadde stjålet for eksempel klær eller sko og kastet i dass eller noe. Så fikk han fullstendig latterkrampe når han hørte folk snakke om dette etterpå, og hadde null problemer med å tilstå at han stod bak. Men andre elever "fortjente" visstnok dette, fordi de de var upopulære eller av andre årsaker ikke var likt av denne eleven. Likevel brydde ikke foreldrene hans seg. Det var utelukkende Hva så? liksom. Så lenge det ikke var deres egne små gullunger som fikk tingene deres stjålet eller ødelagt, så bryr de seg ikke. 

Anonymkode: 1ba64...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lot du din konfliktskyet ødelegge din egen datters bursdag. 

De ungene burde ha blitt hentet / kjørt hjem.

Anonymkode: 1c1ca...6d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.4.2024 den 22.10):

Det ene barnet ble ikke hentet uten at vi ringte 30 min etter at bursdagen var over. Barnet gjorde oss helt utslitt. 

Anonymkode: 64a02...af1

Der har du nok forklaringen på hvorfor dette barnet har sånn oppførsel..

Anonymkode: 90a54...262

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mener at «barn skal ses, ikke høres» det er vel allment kjent at barn kan være høyt og lavt på en bursdagsfest.. viktig å ha trygge voksne som setter grenser for hva som ikke er grei oppførsel, det er nettopp det barn trenger. 
 

 

Anonymkode: 7b7cf...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en lignende episode. Vi feiret 10 årsdagen til min datter. Hadde leid lokale og invitert 15 jenter. Under maten velger to av jentene å boikotte selskapet og oppførte seg dårlig. De var frekke, la tallerkenene feil vei og griste. Etterpå under lek, nektet de å delta på bursdagslekene og truet de andre barna med at hvis de deltok skulle de ta bilder av de og legge det ut på internett. Jeg snakket til de, men de bare var frekk tilbake. De ødela mye av bursdagen til barnet mitt, hun var lei seg og gråt etterpå. Flere av de andre gjestene reagerte også. 

Anonymkode: de56e...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må jo være noe feil med barna våre når det blir slik. Jeg hadde bursdagsfeiring hvert eneste år trolig fra jeg var 1 år til jeg var 15 år. Etter det feiret vi nok litt over stokk å stein vi også. Men kan ikke huske å ha vært i noen bursdager hverken egen, søsteren min sin bursdag eller venners bursdag hvor ikke vi som gjester hadde respekt for de vi var i bursdag hos, for foreldrene deres og huset deres. Men vi var jo også klar over at vi ble ikke invitert flere ganger om vi ikke kunne oppføre oss. Og selv om foreldrene våre ikke bodde med telefonen i hånda så hadde de vært kjapp med å komme seg til telefonen om noen ikke oppførte seg, det er jeg ganske sikker på. 

Anonymkode: 4d9aa...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde en lignende episode. Vi feiret 10 årsdagen til min datter. Hadde leid lokale og invitert 15 jenter. Under maten velger to av jentene å boikotte selskapet og oppførte seg dårlig. De var frekke, la tallerkenene feil vei og griste. Etterpå under lek, nektet de å delta på bursdagslekene og truet de andre barna med at hvis de deltok skulle de ta bilder av de og legge det ut på internett. Jeg snakket til de, men de bare var frekk tilbake. De ødela mye av bursdagen til barnet mitt, hun var lei seg og gråt etterpå. Flere av de andre gjestene reagerte også. 

Anonymkode: de56e...4d8

10 år gamle? Jeg hadde tatt telefonene deres og ringt foreldrene deres og bedt dem hente asap! Så hadde fått tilbake telefonene sine når de gikk fra selskapet. Skal garantere at de er bøller på skolen også og at noen må si fra om oppførselen deres og gi dem konsekvenser. Foreldrene deres tar det nok ikke til seg av egen erfaring, men om flere foreldre snakker sammen og blir enige om «angripe» saken likt om de gjør det samme andre steder, i selskaper, på besøk osv så blir de til slutt stående utenfor og må gjøre noe med oppførselen sin om de vil inkluderes igjen. 

Anonymkode: f1d1f...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må jo være noe feil med barna våre når det blir slik. Jeg hadde bursdagsfeiring hvert eneste år trolig fra jeg var 1 år til jeg var 15 år. Etter det feiret vi nok litt over stokk å stein vi også. Men kan ikke huske å ha vært i noen bursdager hverken egen, søsteren min sin bursdag eller venners bursdag hvor ikke vi som gjester hadde respekt for de vi var i bursdag hos, for foreldrene deres og huset deres. Men vi var jo også klar over at vi ble ikke invitert flere ganger om vi ikke kunne oppføre oss. Og selv om foreldrene våre ikke bodde med telefonen i hånda så hadde de vært kjapp med å komme seg til telefonen om noen ikke oppførte seg, det er jeg ganske sikker på. 

Anonymkode: 4d9aa...ea0

Tro meg det er andre tider nå enn da vi vokste opp, enkelte barn er så frekke at man mister munn og mæle! Og når man etterhvert får kjennskap til foreldrene til disse barna er det ikke vanskelig å skjønne hvorfor de er som de er. 

Anonymkode: f1d1f...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 4/24/2024 at 6:05 PM, AnonymBruker said:

Nå lot du din konfliktskyet ødelegge din egen datters bursdag. 

De ungene burde ha blitt hentet / kjørt hjem.

Anonymkode: 1c1ca...6d0

Jeg synes det blir unødvendig mye trolling av trådstarter her. Det er ikke alltid så lett å vurdere når tilsnakk ikke er tilstrekkelig og ungene bør sendes bort eller foreldrene tilkalles, når man står midt i det og det er tusen andre ting som også krever oppmerksomhet. Det er heller ikke rimelig å forvente at en har laget en plan for alle eventualiteter når en aldri har opplevd dem før. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 21.45):

Vårt eksempel er mange år tilbake i tid. Men vi leide en gang felleslokale på skolen - såkalt «bomberom» innredet med oppholdsrom med sofa og langbord, musikkanlegg og garderobe med toalett  og dusjer til en bursdag for sønnen vår. Tror det var 10 årsdagen. Hel gjeng med gutter og jenter - fullt hus altså, med over 20 stykker. Vi var 5 voksne til stede, og min venninne som hjalp til var helt sjokkert etterpå - hun hadde aldri opplevd sånn oppførsel. Et par av guttene gjorde alt for å ødelegge. Dynka sjokoladekake i brus, og kasta pizza og snacks rundt seg, vi hadde «skattejakt» etter overraskelsesposer - da løp de rundt og fant posene med navna til de andre - før alle de andre ungene og kastet posene opp på hyller og rundt omkring, til slutt var det en av guttene som gikk inn i garderoben og tisset utover gulvet i en av dusjene !! Tilsnakk ble fulgt opp med frekke svar både mot oss og voksne de ikke kjente. Vi ringte foreldrene til de to som sto i bresjen for bråk og tull - og når de kom og hentet - til slutt, rett før vi allikevel var ferdige - så fikk vi skuldertrekk tilbake… «Man må jo forvente at det blir litt bråk med så mange unger»…

I mange tilfeller hjelper det rett og slett ikke å kontakte foreldrene. Resultatet var at vår sønn ikke ble invitert tilbake i bursdagen til den som sto for det verste og griset i garderoben, han var en av flere selvutnevnte ledere i klassen, og det ble flere år etter dette med utestengelse og mobbing og baksnakking, møter med lærer osv. - ingenting hjalp, før sønnen vår kom på ungdomsskolen og fikk knyttet vennskap til andre som var drittlei herskinga til enkelte. Alt var nok heller ikke greit før bursdagen - og det var nok enda et forsøk på å ødelegge mest mulig for sønnen vår som allerede sto litt på sidelinjen i en ekstremt sterk guttegjeng. Kjenner jeg enda får alle piggene ute bare jeg ser noen av disse guttene eller foreldrene i dag etter 10-15 år….

Anonymkode: f9356...b5a

De foreldrene der hadde fått høre det. At det går an. 

Anonymkode: ee881...a6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, dette er ikke normalt, og det er ikke du som overreagerer.
Dessverre kommer barn ferdig utlevert med ulike personlighet og ulik evne til å ta til seg barneoppdragelse.
Jeg tipper disse ungene har foreldre som prøver så godt de kan og som sitter hjemme med hjertet i halsen hver gang de er bedt bort.
Det ER lov å sende hjem unger som ødelegger for andre eller som ikke greier å følge normer og regler, men det bør helst gjøres i dialog med foreldrene deres, som sikkert er klar over at ungene ikke glir sømløst inn i en hver sosial setting.

Og om de ikke er klar over det, så bør de bli det.

Min erfaring er at det tar en landsby å oppdra et barn, og at god foreldredialog gir veldig godt grunnlag for å løse slike floker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleeper Service skrev (22 timer siden):

Jeg synes det blir unødvendig mye trolling av trådstarter her. Det er ikke alltid så lett å vurdere når tilsnakk ikke er tilstrekkelig og ungene bør sendes bort eller foreldrene tilkalles, når man står midt i det og det er tusen andre ting som også krever oppmerksomhet. Det er heller ikke rimelig å forvente at en har laget en plan for alle eventualiteter når en aldri har opplevd dem før. 

Tusen takk!

 

mitt barn er allerede et barn som sliter på skolen. Har slitet med å få være med på leken osv. dette var ikke lett for oss. 

Anonymkode: 64a02...af1

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...