Gå til innhold

Frekke foreldre som «krasjer» barnebursdag ved å ta med søsken!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg syntes det er en uting, men at det kan være greit om det avklares på forhånd. 

Arrangerte en barnebursdag som ble kaos fordi det var så mange ekstra småsøsken det ikke var tatt høyde for. Hadde laget 4-5 ekstra godteposer, likevel endte det med en for lite slik at bursdagsbarnet ikke fikk. En av foreldrene klagde til en annen mor fordi godteriet ikke var egnet for de minste (riktig det, godteriet var beregnet på 4 og 5 åringene, ikke ettåringen hennes). Husker den bursdagen som et mareritt 😫

Heldigvis aldri opplevd dette i ettertid, men har opplevd en venn av eldste som kom drassende på besøk med lillebror på slep. Det var heller ikke kult, jeg var ikke veldig interessert i å sitte barnevakt for lillebror og det var ikke de store ungene heller! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har også opplevd dette og synes det er frekt. Det er oftere hos utenlandske familier. Vi har ikke dekket på eller beregnet mat/kaker/godteposer ift at det kommer flere. Det er gjerne også en helt annen alder som krever noe annet ift tilsyn og aktivisering/lek. 
 

At foreldrene tar med seg søsken på feks lekeland, rush, svømmehall og betaler for barnets inngang og passer på barnet selv er selvfølgelig helt ok. Men da må de også fortelle barnet at hn ikke skal sitte ved bursdagsbordet og er ikke en del av bursdagen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lonelily skrev (19 minutter siden):

Jeg syntes det er en uting, men at det kan være greit om det avklares på forhånd. 

Arrangerte en barnebursdag som ble kaos fordi det var så mange ekstra småsøsken det ikke var tatt høyde for. Hadde laget 4-5 ekstra godteposer, likevel endte det med en for lite slik at bursdagsbarnet ikke fikk. En av foreldrene klagde til en annen mor fordi godteriet ikke var egnet for de minste (riktig det, godteriet var beregnet på 4 og 5 åringene, ikke ettåringen hennes). Husker den bursdagen som et mareritt 😫

Heldigvis aldri opplevd dette i ettertid, men har opplevd en venn av eldste som kom drassende på besøk med lillebror på slep. Det var heller ikke kult, jeg var ikke veldig interessert i å sitte barnevakt for lillebror og det var ikke de store ungene heller! 

Oi. Håper du sa i fra til foreldrene. Begge gangene

Anonymkode: 1156f...2e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lonelily skrev (29 minutter siden):

Jeg syntes det er en uting, men at det kan være greit om det avklares på forhånd. 

Arrangerte en barnebursdag som ble kaos fordi det var så mange ekstra småsøsken det ikke var tatt høyde for. Hadde laget 4-5 ekstra godteposer, likevel endte det med en for lite slik at bursdagsbarnet ikke fikk. En av foreldrene klagde til en annen mor fordi godteriet ikke var egnet for de minste (riktig det, godteriet var beregnet på 4 og 5 åringene, ikke ettåringen hennes). Husker den bursdagen som et mareritt 😫

Heldigvis aldri opplevd dette i ettertid, men har opplevd en venn av eldste som kom drassende på besøk med lillebror på slep. Det var heller ikke kult, jeg var ikke veldig interessert i å sitte barnevakt for lillebror og det var ikke de store ungene heller! 

Ekstra spesielt å faktisk klage i etterkant når man er så frekk å ta med søsken 

Anonymkode: 136c3...40c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Oi. Håper du sa i fra til foreldrene. Begge gangene

Anonymkode: 1156f...2e3

Jeg sa ifra om lillebror og at dette ikke var ok. En gang så jeg at lillebror holdt på å bli påkjørt ute i gata. Satt med hjertet i halsen og ringte selvfølgelig da også. Mor virket ikke nevneverdig bekymret dessverre. Gutta hennes var vel 3-4 og 7-8 så det opplegget der var helt uansvarlig.

Sa ikke ifra i bursdag, det var en vanskelig tid og jeg var ikke i stand til det der og da. Men ja, kunne virkelig ønske jeg hadde sagt ifra til denne moren som klaget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke greit av flere grunner, nr fordi barnet ikke er invitert av bursdagsbarnet og heller ikke har spurt om det er greit å bare henge seg på. I tillegg så er det jo sykt å forvente at noen skal betale 300+ for ungen din og også passe på den flere timer. 
Eneste jeg har opplevd der noen tar med søsken i bursdag på Leos er at en forelder leverer den som skal i bursdag der hvor bursdagen er for å så gå til «lekerommet» med søsken for å vente og passe på de andre barna mens de leker på Leos. De har altså ikke deltatt i bursdagen i det hele tatt og det er jo greit og noe helt annet enn det som beskrives her. 
 

Hadde heller aldri dratt med søsken i hjemmebursdag uten å avklare heller, man vet aldri om folk faktisk har plass til flere gjester enn man har invitert. I tillegg til at jeg syns det er ganske frekt å bare troppe opp med flere enn den som er invitert. Det er ikke så vanskelig å sende en mld å spørre på forhånd. Er vel der hovedproblemet ligger for min del. I ts sin historie høres det jo ut som om far vil ha gratis barnepass noen timer. Jeg hadde gitt klar beskjed om at han måtte hentet ungen eller selv passet på henne på Leos på egen regning. 

Anonymkode: 02085...50a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De få gangene det har skjedd så har de spurt først om det er ok. 

Syntes det var litt værre når vi hadde invitert et autistisk barn jeg ikke kjente. Slik jeg forsto de var foreldrene altid med. Vi skulle ha utebursdag og ha servering inne i ei grillhytte. Så ble jo svært ubeleilig med 20unger to voksne og et autistisk barn gikk i vranglås. Og ikke vet noen ting om ungen . Hadde sett ungen på skolen en gang. Da hun var ny i klassen. 

Den gangen visste jeg heller ingenting om autisme. Så måtte ringe de å si jeg fikk for få hender. Litt hjelp av de andre barna som kjente barnet litt mer, fikk jeg jo. Men flere av aktivitets planene utgikk. Fordi jeg ikke fikk delt meg i to. 

Anonymkode: 2e759...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å "dumpe" et barn som kanskje ikke kjenner bursdagsbarnet en gang, og bruke selskapet som barnepass, er helt klart frekt i min mening. 

Blir noe helt annet om man avtaler å bli værende sammen med en baby eller smårolling man selv passer på.

Anonymkode: 29b8c...0ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Dansemamma said:

Har også opplevd dette og synes det er frekt. Det er oftere hos utenlandske familier. Vi har ikke dekket på eller beregnet mat/kaker/godteposer ift at det kommer flere. Det er gjerne også en helt annen alder som krever noe annet ift tilsyn og aktivisering/lek. 
 

At foreldrene tar med seg søsken på feks lekeland, rush, svømmehall og betaler for barnets inngang og passer på barnet selv er selvfølgelig helt ok. Men da må de også fortelle barnet at hn ikke skal sitte ved bursdagsbordet og er ikke en del av bursdagen

Kunne ikke falt meg inn å ikke la småsken føle seg hjertelig velkomne. Hva i all verden får du ut av å være så kjip. 

Anonymkode: f4fd4...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De få gangene det har skjedd så har de spurt først om det er ok. 

Syntes det var litt værre når vi hadde invitert et autistisk barn jeg ikke kjente. Slik jeg forsto de var foreldrene altid med. Vi skulle ha utebursdag og ha servering inne i ei grillhytte. Så ble jo svært ubeleilig med 20unger to voksne og et autistisk barn gikk i vranglås. Og ikke vet noen ting om ungen . Hadde sett ungen på skolen en gang. Da hun var ny i klassen. 

Den gangen visste jeg heller ingenting om autisme. Så måtte ringe de å si jeg fikk for få hender. Litt hjelp av de andre barna som kjente barnet litt mer, fikk jeg jo. Men flere av aktivitets planene utgikk. Fordi jeg ikke fikk delt meg i to. 

Anonymkode: 2e759...d64

Det er jo faktisk helt sykt og ekstremt uansvarlig! Min bestevenninne har en sønn med autisme og hun følger han alltid når han skal noe uansett, selv nå når han er blitt 12 år. Både for at han skal føle seg trygg og at de rundt ikke skal føle seg utrygge for å måtte passe han. Hadde faktisk gitt beskjed om at i fremtiden må de følge barnet om barnet skal komme. 

Anonymkode: 02085...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kunne ikke falt meg inn å ikke la småsken føle seg hjertelig velkomne. Hva i all verden får du ut av å være så kjip. 

Anonymkode: f4fd4...50e

Gjør du det samme i voksnes selskap også? Bare tar med deg flere folk som verten ikke kjenner og har beregnet for/venter? Hvorfor skal det være så annerledes bare fordi det er barn? Og hvorfor ikke i det minste spørre først? 
Det betyr vel ikke at man er kjip, man planlegger vel bursdag for barnets venner og ikke søskena til vennene.  

Anonymkode: 02085...50a

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke greit å ta med søsken i barnebursdager uten å spørre på forhånd. Folk som gjør slikt mangler sosiale antenner eller så er de bare frekke. 

Anonymkode: dc22b...bf3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun tatt med baby som må ammes i barneselskap.

hadde barneselskap 5 åringen min. Heldigvis var det fint vær så vi kunne være ute på verandaen. Hadde invitert hele barnehagegruppen på rundt 15 barn. 
 

Ene moren dukket opp med både lillesøsteren og storebroren også. Under selskaper var hun mer opptatt av å prate med de andre foreldrene enn egne barn.  Ene sønnen tisset på seg, så jeg måtte fortelle henne det. Tilbydde å låne de klær, men det var bare en time til de skulle hjem så det trengtes ikke. Da sa jeg han fikk ikke gå inn i huset eller sitte på uteputene. Tror dere hun passet på? Nope, det måtte jeg og de andre. Stakkars unge! 

Anonymkode: bec70...e05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...