Gå til innhold

"Hvor langt fra undervekt bør man ligge?"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har slanket meg en del, 12 kg fra 70 kg til 58 nå. 170 høy, midten av 30 årene, to svangerskap. Spiser ca 1500 kcal daglig nå. Godteri hører til lørdagene, kaker til selskap. 

Jeg vil ned et par kg til. Legen sier jeg bør stoppe på 58 for ikke å bli mottagelig for sykdom og tåle mindre. Jeg ser ifølge min bmi skala at jeg må ned i 53 for å være undervektig, så da har jeg jo litt å gå på om jeg går ned til 56,5 f eks?

Hva er utfordringen ved å være nær undervekt? Når man ser på folk rundt omkring, så er mange av dem veldig tynne, uten at jeg tror de har spiseforstyrrelser. 

Anonymkode: c904c...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke se på bmi isolert. Tror du bør høre på legen din. 

  • Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei forstår man ikke kan det. Mange er jo tynnere enn meg med min høyde. Jeg synes ikke 58 er radmager når man er 170?

Anonymkode: c904c...067

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å slanke seg til en BMI under 20,0 øker man risiko for å få spiseforstyrrelser. Jeg har spiseforstyrrelse, og behandlerne setter bmi 20.0 som nedre grense av den grunn.

Anonymkode: 96403...2a0

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ved å slanke seg til en BMI under 20,0 øker man risiko for å få spiseforstyrrelser. Jeg har spiseforstyrrelse, og behandlerne setter bmi 20.0 som nedre grense av den grunn.

Anonymkode: 96403...2a0

Hvorfor er det mer risiko for det?

Anonymkode: c904c...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor er det mer risiko for det?

Anonymkode: c904c...067

Sikkert mange som kan mer om det enn meg, men det er noe som skjer med psyken når vekten blir lav.

Skjønner ikke at du må ned enda mer. Du må jo være slank og se bra ut nå? Du bør vel nå spise sundt og det antall kalorier du trenger, så bør kroppen stabilisere seg på rett vekt for deg. Ikke verdt å risikere å bli syk. Du har jo to barn også.

Anonymkode: 9cdad...6c4

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er i samme situasjon, gått ned ca det samme og veier ca det samme som deg med din høyde. Hører så mye at jeg ikke må ned mer, men er jo fortsatt en good margin til undervekt…

Anonymkode: 1d119...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er ;

Undervektig - svært utfordrende ifht helse. 

Midt på normalvekt til øvres sikt av normal- man har en buffer å gå på når sykdom intreffer. 

Jo lengre ned du går mot undervektig jo mere mister du av helsegevinsten i sjikte normalvektig. 

Man skal ikke tufte etter å gå ned mot undervektig og spesielt ikke hvis man har hatt en prosess hvor man allerede har utsatt kroppen for slanking. Da har du på en måte allerede tøyd helsestrikken lenge kontra noen som alltid har vært undervektig/nedre del av normal. 

Anonymkode: ba3db...2ab

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med undervekt og har måtte ty til en del egenutdanning for å sette meg inn i situasjonen. Ved undervekt begynner kroppen å tære på organene, muskler, hjerne, mm. Ved for eksempel omgangssyke som varer i to uker kan jeg miste vekt nok til å få annengrads undervekt. Hodet blir da fokusert på hva som ser fett ut, og mat og alt blir fordreid. Det skjer utrolig raskt og vanskeliggjør å spise meg opp igjen. Det tar måneder med god næring å bygge seg opp igjen.

Fra mitt perspektiv er det viktig å ha god margin for å kunne bli syk uten å nå undervekt. Det er helt vesentlig å ha den marginen ned til undervekt på mer enn 5 kg. Og om en ikke har det, som meg, er fokuset mitt på god helkost der det er mest mulig næring tilgjengelig i magen min.

Det er skikkelig trøblete å være helt på grensa i nedkant av sunn vekt, så dere som slanker dere, vær så snill å ikke jobb dere dit. Dere kan pådra dere permanente handicap etter at organer er blitt kraftig nedbrutt på grunn av akutt sykdom.

Anonymkode: 5805e...080

  • Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal tenke så mye tall, du er 170, tror du er fin nå, også på 70 kg.

Anonymkode: dbf4d...fb9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studier viser at man har høyere mortalitet (sykelighet) og morbiditet (dødelighet) ved å være undervektig og nær undervekt enn lett overvektig.

Dersom man ligger i et kaloriunderskudd over tid, særlig som kvinne, har man høyere risiko for dårlig benhelse/osteoporose. Immunforsvaret bygges ned. Jeg har opplevd sistnevnte etter en periode med dårlig ernæring over tid pga mye jobbing. Utviklet mild beinmargsdepresjon, dvs lett mangel på alle cellelinjer i beinmargen, og alvorlig jernmangelanemi. Dette var før jeg mistet mensen og hadde vel BMI rundt 21:)

Anonymkode: e5dea...e1e

  • Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt og høyde er ikke alt. Muskler, hvordan former er fordelt osv. Bmi mellom 20-22 er best for de fleste slanke

Anonymkode: d8c6e...88d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En sunn vekt for DEG er der du klarer å stabilisere deg uten å måtte finregne på kalorier hver eneste dag. Det er også en vekt du kan holde uten å måtte trene veldig mye eller gjøre andre ting utover normalen, som koster mye tid og energi. Å ha regelmessig menstruasjon, overskudd i hverdagen, god søvn og generelt føle seg vel er bedre indikatorer på helse enn vekt og bli alene

X antall kilo eller Y BMI gir et snevert bilde av helsa. Bmi på 20 for en med mye muskler vil kunne være usunt ettersom det sannsynligvis vil innebære veldig lav fettprosent, mens det for en med mindre muskelmasse kan være en helt fin vekt.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært alt mellom BMI 17-25,5 flere ganger. Opplevde mye dårligere psyke, inkludert selvtillit når jeg var under 20. Hjernen fungerte generelt dårlig da. Hva er vitsen med å være tynnere hvis konsekvensen er at man blir hyperkritisk til sitt utseende og usikker på seg selv? 

Endret av katties
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært undervektig omtrent hele mitt liv, hatt bmi på 15-16 og har blitt fulgt ekstra opp med fare for spiseforstyrrelse. Jeg var på god vei ditt engang også som tenåring. 
Jeg var enormt mye syk, (som i virus og infeksjoner) brukte 3-4 ganger så langt tid å bli frisk. Og jeg eide ikke sult følelse, ikke drikke heller og var ekstremt mye sliten. 
Så gikk jeg sakte men sikkert opp etter noen medisiner, jeg er nå på bmi 24 (faktisk nesten overvekt) og jeg får omtrent ikke virus eller infeksjoner lenger, kroppen orker mer og har også mer overskudd. 
Hver fornøyd der du er, spiseforstyrrelse er dødelig og man kommer fort inn i den uten at man er klar over det. 
Les om Connie som nå døde av spiseforstyrrelse hvor fort hun faktisk ble alvorlig syk. 
 

https://www.klikk.no/helse/anoreksi-i-andre-klasse-fikk-connie-30-et-brev-med-seg-hjem-til-foreldrene-det-skulle-prege-henne-for-livet-7297130

Anonymkode: 85db2...d66

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor er det i det hele tatt et spørsmål for deg om å gå ned mer? Du tjener overhodet ikke noe på det helsemessig, heller ikke estetisk. Om du prøver å gå ned enda mer i vekt tror jeg helt ærlig at det vil være starten på et forstyrret forhold til mat. Enten ved en spiseforstyrrelse, eller at du fort kommer til å legge på deg alt du har gått ned ++ fordi kroppen din blir utsultet.

Ja, jeg kjenner mange på din høyde som veier mindre enn deg, men de har aldri slanket seg. Det er forskjellen her. 

Anonymkode: 9b83d...e0a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja, jeg kjenner mange på din høyde som veier mindre enn deg, men de har aldri slanket seg. Det er forskjellen her

Nettopp! Ikke bli for opphengt i tall på vekta, ts. Vi er bygget forskjellig. Helsa er viktigst!

Anonymkode: 9cdad...6c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor er det i det hele tatt et spørsmål for deg om å gå ned mer? Du tjener overhodet ikke noe på det helsemessig, heller ikke estetisk. Om du prøver å gå ned enda mer i vekt tror jeg helt ærlig at det vil være starten på et forstyrret forhold til mat. Enten ved en spiseforstyrrelse, eller at du fort kommer til å legge på deg alt du har gått ned ++ fordi kroppen din blir utsultet.

Ja, jeg kjenner mange på din høyde som veier mindre enn deg, men de har aldri slanket seg. Det er forskjellen her. 

Anonymkode: 9b83d...e0a

Jeg har alltid vært spinkel før. Før barn var jeg spinkel. Jeg veide riktignok 64 før første barn for 10 år siden, men generelt alltid vært tynn. 

Nå har jeg for eksempel droppet alt godis i ukedagene, og ikke alt mulig slags trøste spising. Det er en god ting å ha klart.

Anonymkode: c904c...067

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsemessig er det beste å ha 1-2 kilo "for mye". Sikt mot det grønne området av normalvekt. 65 kilo på 170 cm er helt rimelig. Gå i alle fall ikke mot legens råd, det er ingenting å hente på det.

Anonymkode: 49991...a4e

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...