Gå til innhold

Kjønnsroller i et forhold


Student146

Anbefalte innlegg

Jeg har vanskelig for å tro at dette er sant, og ikke bare trolling?  Hvis det er sant, så LØP!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde en "diskusjon" med min mann i går. Det vil si, jeg prøvde å diskutere et bestemt tema, men det temaet (hans bror) er så følsom og betent for ham at han blir helt irrasjonell. Dette er ikke særlig uvanlig her i huset, at temaer er umulig å diskutere saklig fordi han lar følelser ta overhånd. Det gjelder egentlig alt han har følelser rundt og/eller tar som kritikk. (Uten at det nødvendigvis er kritikk også.) Å diskutere med ham er å måtte legge seg på et svært umodent og dillete nivå. Ellers blir han fornærmet eller sinna. Hvilket definitivt også er følelser. 

Han blir også urimelig når han blir stresset. 

Så mye for rasjonelle menn!

(Min far og min eks er også like.)

Jeg hadde ikke akseptert det synet. 

Anonymkode: e1c18...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol! Til typen din altså. Han har et dårlig kvinnesyn. Og dette kom ikke frem før 5 år? Come on. Er bare svake og usikre menn som nettopp er særlig følelsesstyrt av sitt hevdelsesbehov, som sier sånn.

Anonymkode: f4e56...954

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Student146 skrev (5 timer siden):

Hei, lurer bare på om jeg er den som overreagerer her. Min kjæreste (mann) mener dette angående bestemmelser og rollen til en mann i forhodlet. Han mener at hvis han setter foten ned, så kan ikke jeg motsi han. Jeg kan også sette ned foten hvis han går for langt eller skal til å ta en avgjørelse og der skal han prøve å respektere, men forskjellen er at mannen kan motsi damen og damen kan ikke motsi mannen når en av dere føler seg nødt til å sette foten ned. Han mener at grunnen til dette er at menn tenker via logikk, mens vi damer tenker mest basert på følelser. Derfor klarer menn å se den beste avgjørelsen enn kvinner og derfor har han siste ord, i hvertfall i alvorlige eller farlige situasjoner
overreagerer jeg når jeg føler meg truffet altså på en negativ måte?

Haha, nei, der er han helt på viddene! Hvorfor i alle dager skal han ha siste ordet i alt?

I hvilke farlige og alvorlige situasjoner mener han?

Hadde mi mann ment/sagt noe slikt, så hadde jeg bare ledd av han. 

Min mann skjønner heldigvis helt selv at vi er likestilt, og om vi er i en situasjon der jeg er styrt av følelser og han av "fornuft" så snakker vi om det og kommer frem til et kompromiss, men når jeg tenker på det, så lar han ofte meg bestemme om vi ikke ser helt likt på noe. Om det er noe som er viktig for meg, for det er viktigere for han at jeg har det bra og ikke skal gå på akkord med følelsene mine. Så lenge det ikke er noe som er direkte idiotisk da, da kan vi diskutere det og jeg kan kan se hva han mener og er enig i at det han mener er mest logisk/lurt. 

Men han hadde aldri prøvd å få igjennom noe som jeg er helt imot. Han er svært opptatt av likestilling, at han ikke skal dominere og at jeg ikke skal gå med på noe som for meg er helt feil. Det er egentlig slik at jeg må passe på at det ikke blir jeg som dominerer og bestemmer alt. For han har lyst til å gi meg hele verden og hans førstepri er at jeg skal ha det bra. Jeg tenker på samme måte, jeg vil at han skal ha det bra, så kommunikasjon, samarbeid og kompromisser er svært viktig i et likestilt forhold.

Anonymkode: 910ee...5da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Student146 skrev (5 timer siden):

Er litt vanskelig å droppe noen når man har vært sammen i 5 år

Det gjør det ikke verdt å bruke enda 5 år til sammen… 

Anonymkode: 1f099...d49

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Student146 skrev (6 timer siden):

Hei, lurer bare på om jeg er den som overreagerer her. Min kjæreste (mann) mener dette angående bestemmelser og rollen til en mann i forhodlet. Han mener at hvis han setter foten ned, så kan ikke jeg motsi han. Jeg kan også sette ned foten hvis han går for langt eller skal til å ta en avgjørelse og der skal han prøve å respektere, men forskjellen er at mannen kan motsi damen og damen kan ikke motsi mannen når en av dere føler seg nødt til å sette foten ned. Han mener at grunnen til dette er at menn tenker via logikk, mens vi damer tenker mest basert på følelser. Derfor klarer menn å se den beste avgjørelsen enn kvinner og derfor har han siste ord, i hvertfall i alvorlige eller farlige situasjoner
overreagerer jeg når jeg føler meg truffet altså på en negativ måte?

Dette er en kjent frase blant tilhengerne av Tate, mannsjåvenister og ingen andre på denne jord

Det at han har uttalt dette, og du fortsatt kaller deg kjæresten hans er skremmende. Han har vist deg hvem han er, og hvilken fremtid han planlegger for deg. Nemlig en uten bestemmelsesrett.

Løp så fort du bare kan!!!

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm.. Jeg mener selvsagt ikke at han har rett i at han skal kunne motsi deg, mens du ikke skal kunne motsi han. Og hovedsaklig mener jeg at det skal være 50/50 når det kommer til avgjørelser i et forhold, kompromiss osv. Likevel så vet jeg at i mitt forhold, så er min partner langt mer logisk enn meg, men det er nok ikke basert på at han er mann og jeg er kvinne, jeg er bare ikke et logisk tenkende menneske. Så i slike tilfeller så tillater jeg at min samboer tar avgjørelser, men det har ikke noe med utdaterte  kjønnsroller å gjøre. Nå for tiden er vi i en skikkelig økonomisk krise, og hans helse tillater ikke at han styrer rundt akkurat dette, så i denne situasjonen tillater han meg å finne løsninger, komme med forslag og ordne de praktiske tingene rundt situasjonen vår. Jeg hadde nok ikke klart å forholde meg til en partner, som er så kontrollerende og gammeldags i sitt tankesett. 

Anonymkode: db5b7...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Student146 skrev (5 timer siden):

Er litt vanskelig å droppe noen når man har vært sammen i 5 år

Neida, folk går fra hverandre etter tyve år. 

Tenk bare hva han lærer deres evt barn i fremtiden.

En sønn vil automatisk ha siste ordet over sin mor så fort han blir "mann", og en datter som læres opp til å underkaste seg? 

Vi som er eldre har vært i mye lenger forhold enn det, og selv gikk jeg etter ti år, da vært sammen siden tenårene.. 

Ikke sløs bort et sekund til. Du forteller deg selv at han har rett ved å bli. Hva hadde du sagt til din beste venninne, søster eller datter i samme situasjon?

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe sjåvinistisk vas. Menn er ikke det logiske kjønn, menn er det risikotakende kjønn på godt og vondt (les: konkurser og suksesser). Mens kvinner er det trygghetssøkende kjønn og majoriteten tar helt greie beslutninger. 

Med mindre dere to har et informert, samtykkende 24/7 bdsm-forhold hvor du tenner på at han er sjefen, har han ingenting med å ta beslutninger på vegne av begge. 

Anonymkode: d882b...b89

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du informere han om at han tar feil. 
Både menn og kvinner har en følelseshjerne. Hvor mye man lar seg styre av denne, kommer an på en rekke mekanismer. Blant annet i hvor stor grad man får hjelp til følelsesregulering i oppveksten. 
Les gjerne om «toleransevinduet». 

Anonymkode: 65d6b...952

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...