Gå til innhold

Noen som har opplevd at mannen får deg til å tro du er narssist i forholdet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan oppleves det, hva sa/gjorde han? 
 

Jeg har spurt psykiatrikeren min om jeg er det flere ganger. Eller sagt til hun at jeg tror jeg kan være det, men har fått beskjed om at det er helt umulig. Men i dette forholdet her hver gang vi havner i en uenighet så ender jeg opp med og føle meg som en narssist etterpå.. og jeg lurer på om det er mannen som gjør at jeg føler meg sånn nå.. 

Anonymkode: 5a8e1...fc3

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan oppleves det, hva sa/gjorde han? 
 

Jeg har spurt psykiatrikeren min om jeg er det flere ganger. Eller sagt til hun at jeg tror jeg kan være det, men har fått beskjed om at det er helt umulig. Men i dette forholdet her hver gang vi havner i en uenighet så ender jeg opp med og føle meg som en narssist etterpå.. og jeg lurer på om det er mannen som gjør at jeg føler meg sånn nå.. 

Anonymkode: 5a8e1...fc3

Har ikke opplevd dette selv - men jeg tror det er ganske god sannsynlighet at det er mannen din som er narsissist. Har lest masse om dette temaet, og dette er visst en av mange hersketeknikker narsissister bruker for å gjøre deg usikker og forvirret. Så ender du opp med, som du nevner, å spørre psykiateren din om det er du som er problemet - fordi narsissisten får deg til å tvile på din egen dømmekraft. 

Endret av Mayer
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok fortelle mer om deg selv og kjæresten din for å vite om noen av dere har en personlighetsforstyrrelse. At det er bevis på at du ikke er narsissist hvis du spør om du kan være det, er bare bullshit! Hva stopper en narsissist i å stille det spørsmålet?

Anonymkode: c139c...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må nok fortelle mer om deg selv og kjæresten din for å vite om noen av dere har en personlighetsforstyrrelse. At det er bevis på at du ikke er narsissist hvis du spør om du kan være det, er bare bullshit! Hva stopper en narsissist i å stille det spørsmålet?

Anonymkode: c139c...9da

Psykatrikeren min mener ikke det er fordi jeg spurte spørsmålet, hun sier det er på grunn lag av den hun kjenner meg som. Hvor utrolig lett jeg får dårlig samvittighet, hvor mye empati jeg har. Rett og slett hele bildet av meg så kunne hun utelukke det fort da. Greia er at jeg vet ikke hvor jeg skal starte en gang. Fordi jeg ender bare opp som grøt i hodet etter en diskusjon og forsto ikke hvorfor det ble som det ble eller hvordan det kan gå så langt hver gang. Så i ettertid har jeg store problemer med å sette ord på det som skjedde, og da er vanskelig forklare 😅

Anonymkode: 5a8e1...fc3

  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En narsissist ville aldri spurt seg det spørsmålet; de har ingen feil i egne øyne. Ergo er du ikke narsissist selv. Du skriver at du føler hodet blir til grøt etter en diskusjon. Hvorfor det? Kan du prøve å sette ord på det? Det er ofte noe som skjer når man lever i et dysfunksjonelt forhold.

Anonymkode: fe8e7...f44

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narssisister vet sjelden at de er det selv. Just saying..

Anonymkode: 29706...761

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan oppleves det, hva sa/gjorde han? 
 

Jeg har spurt psykiatrikeren min om jeg er det flere ganger. Eller sagt til hun at jeg tror jeg kan være det, men har fått beskjed om at det er helt umulig. Men i dette forholdet her hver gang vi havner i en uenighet så ender jeg opp med og føle meg som en narssist etterpå.. og jeg lurer på om det er mannen som gjør at jeg føler meg sånn nå.. 

Anonymkode: 5a8e1...fc3

Føler du at ikke bidrar med noe negativt i deres dynamikk og føler at du alltid er den sårende part. Hvis så er, kan godt hende å du har en del co-vert narsissistiske trekk. 
 

Finn deg en psykolog som vil hjelpe deg til å bli betre menneske. Gjerne en mann, som ikke jatter med deg å mener å enhver følelse skal bli validert, uansett hvor blåst den er. 

Anonymkode: d0c0a...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er min feil, selv da han ble avslørt i utroskap mente han først at det var jeg som hadde vært utro (jeg fikk positiv klamydiatest…..). Han sier hele tiden at jeg er full i nerver, han kan ikke si noe til meg, at jeg innbiller meg ting osv. Han lyver mye, og når han blir avslørt så er alt min feil. Han sier noe og så nekter han for det etterpå, og sier at jeg innbiller meg ting. Måtte gjøre lydopptak for ikke å bli gal, har begynt å tvile på meg selv.

Anonymkode: 1c115...b2b

  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alt er min feil, selv da han ble avslørt i utroskap mente han først at det var jeg som hadde vært utro (jeg fikk positiv klamydiatest…..). Han sier hele tiden at jeg er full i nerver, han kan ikke si noe til meg, at jeg innbiller meg ting osv. Han lyver mye, og når han blir avslørt så er alt min feil. Han sier noe og så nekter han for det etterpå, og sier at jeg innbiller meg ting. Måtte gjøre lydopptak for ikke å bli gal, har begynt å tvile på meg selv.

Anonymkode: 1c115...b2b

Og kva synst psykiatrikaren din om sambuaren din? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Narssisister vet sjelden at de er det selv. Just saying..

Anonymkode: 29706...761

Tror gjerne dette gjelder mest for de som er co-vert eller såkalte sårbare narsissister. 
 

Vi som er grandiose vet at vi er det i fleste tilfeller. Vil dog mene at en sårbar narsissist er verre. De gjør alt i beste mening og tror de har rett. Skikkelig ”wild cards”

Anonymkode: d0c0a...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her inne anbefalte serien Gaslight på NRK.

Anonymkode: af059...9e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg unna den mannen

Anonymkode: 21bc6...5b0

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvordan oppleves det, hva sa/gjorde han? 
 

Jeg har spurt psykiatrikeren min om jeg er det flere ganger. Eller sagt til hun at jeg tror jeg kan være det, men har fått beskjed om at det er helt umulig. Men i dette forholdet her hver gang vi havner i en uenighet så ender jeg opp med og føle meg som en narssist etterpå.. og jeg lurer på om det er mannen som gjør at jeg føler meg sånn nå.. 

Anonymkode: 5a8e1...fc3

Min eks var ofte ufin, han behandlet meg som noe han eide og kunne styre som han ville. Det var et sett med regler for meg som kvinne og han som mann hadde ingen regler. 

Alt med barn, hus, hjem, rydding, renhold, matlaging var damearbeid. Sex var noe mannen skulle ha, damen måtte når mannen ville. Damen fikk ikke ta initiativ for da mistet han all lyst. Egentlig kunne damen hatt løpestreng mellom soverom og kjøkken. Damen skulle kle seg pent og feminint, gjerne så jeg viste meg litt frem slik at hans venner ble sjalu. Da hans kamerater var på besøk skulle jeg smile pent, holde kjeft og servere det han ba om.

100% ultrableik og norsk mann med norske foreldre og norske venner, men et utrolig dårlig kvinnesyn.

Vi kranglet omtrent hele tiden fra da en av reglene begynte å komme frem. Hver gang vi kranglet så skreik han til meg at alt var galt med meg og jeg var så sjuk i huet. Han sa til alle sine venner at jeg var sjuk i huet og at jeg var feminist. Jeg sto på mitt og lot meg ikke knekke, gjennom flere år holdt det på slik. Så ble jeg kastet ut som søppel av han, han og hans venner mente oppriktig at jeg var sjuk i huet. 

Så da jeg var ute av huset ble jeg meldt til barnevernet, selv om han ikke ønsket mer samvær enn annen hver helg (pga jobb) 

Samtidig drev han og de rundt han stadig med trakassering, forfølge meg, spre rykter, stalke meg og han var generelt så ufin at det ble et 6 mnd langt besøksforbud på han. Jeg sto alene i det med et lite barn, men jeg sto sterkt og med alt av bevis. Jeg fikk god oppmuntring fra barnevernet og hadde ingenting negativt på meg.

Senere begynner mannen å gå til psykolog og får den ene diagnosen etter den andre. Han endret seg totalt etterpå, nå forstår alle rundt han også at jeg aldri var problemet. Men det var noen år med helvete. 

Ja, i blant tenkte jeg og at alt er feil med meg, jeg er så syk i hodet, stakkars de som må være med meg, jeg er dårlig på alt jeg gjør. Etc. Men så begynte jeg å se på hvordan barnet mitt er, hvor mye jeg har fått til alene der. Se på min arbeids cv, ingen sinnsyk person hadde fått til alt det. Så ble jeg aldri knekt helt med for det. 

Anonymkode: 5f54a...0fb

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du fortsatt i et forhold med ham, ts?

Som andre her skriver, er det ganske vanlig å bruke gaslighting på andre slik at de tror at de er problemet. Folk med narsisstiske trekk er flinke til å vri på sannheten, lyve og manipulere. Etterpå vet man ikke hva som er virkelig, føler at man er gal i hodet og sliter med å huske hva som egentlig ble sagt. 

Anbefaler deg å avslutte forholdet. Sannsynligvis er han voldelig i tillegg, få gjerne støtte av noen du kjenner eller krisesenteret. 

Anonymkode: b5902...6cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Senere begynner mannen å gå til psykolog og får den ene diagnosen etter den andre.

Har han fått diagnose narsissist? Veldig utypisk både å oppsøke psykolog og å fortelle andre at han har fått diagnoser, i så fall. Nesten så jeg sliter med å tro på det, faktisk. 

Anonymkode: b5902...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har han fått diagnose narsissist? Veldig utypisk både å oppsøke psykolog og å fortelle andre at han har fått diagnoser, i så fall. Nesten så jeg sliter med å tro på det, faktisk. 

Anonymkode: b5902...6cc

Nei, han fikk andre diagnoser. Paranoid, hallusinasjoner, tvang, bpd, adhd, traumer. Blant annet. 

Anonymkode: 5f54a...0fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har han fått diagnose narsissist? Veldig utypisk både å oppsøke psykolog og å fortelle andre at han har fått diagnoser, i så fall. Nesten så jeg sliter med å tro på det, faktisk. 

Anonymkode: b5902...6cc

Han begynte å gå til psykolog etter flere meldte bekymring. 

Anonymkode: 5f54a...0fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 20 år siden hadde jeg ikke hørt om begrepet narsissist. Nå virker det som om det er noe som opptar de fleste, og alle som er ufornøyd med partneren eller eksen (spesielt kvinner) mener at det er en narsissist. Betyr det at de er en selv?

Anonymkode: 1cd3a...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

For 20 år siden hadde jeg ikke hørt om begrepet narsissist. Nå virker det som om det er noe som opptar de fleste, og alle som er ufornøyd med partneren eller eksen (spesielt kvinner) mener at det er en narsissist. Betyr det at de er en selv?

Anonymkode: 1cd3a...90a

Tror ikke det er så mange som er narsissist i denne verden. Dessverre tror jeg mange sliter med nære relasjoner, og ingen er så nær som samboer/ektefelle/kjæreste. Ofte kommer stygge sider frem når forholdet begynner å skrante, man behandler partner dårlig, gjerne fordi man selv er såret og føler seg dårlig behandlet av den andre. Mange kan ha narsissistiske trekk, uten at man er personlighetsforstyrret. Våre mindre gode sider kommer frem når vi er presset i en vanskelig relasjon

Anonymkode: c7193...c4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ble kalt det da jeg så ut vinduet og en nabo tilfeldig vinka. Da var jeg utro, i følge han. og han kjørte hodet mitt i veggen, tok halsgrep på meg så jeg ikke fikk puste, knyttneveslag i ansiktet og da kalte han meg det.
 

Vel… ham var det soleklart noe galt med. Jeg prøvde alltid å bare tilpasse meg men det var jo aldri bra nok. Han ble trodd av andre, han var kjekk, flott og velstelt og kunne å snakke for seg. Så jeg fikk et falskt rykte spredt om meg i tillegg. 
 

Er du sammen med en som kaller deg det, løp.

Anonymkode: 7546b...a74

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...