Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, selvsagt er dette voldtekt! Kun ja betyr ja, det er ikke noe å diskutere. Æsj..

Anonymkode: 5a6e0...218

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Spurte om dette i en annen tråd, men det druknet litt i innholdet, så spør i en ny tråd. 

Jeg er en mann, og har opplevd noe av det samme som artikkelforfatteren på vg for mange år siden.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/jQ9wB9/frida-tegner-om-voldtekt-et-enormt-problem

Ble invitert hjem til ei jente fra jobben. Vi hadde flørtet litt på jobb en stund og hun forventet nok at jeg skulle sove over når jeg først ble med hjem. Jeg hadde nok litt lyst til dette selv også. Når vi satt i sofaen og så på film, så merket jeg at jeg egentlig ikke hadde så lyst likevel, siden vi ikke hadde så god kjemi. Hadde ingenting å snakke om egentlig, og følte ingen connection til denne dama. Jeg klarte ikke å si nei, fordi jeg synes det ville vært veldig rart vi nå var alene. Jeg er også mann, så det er en viss forventing om at vi alltid har lyst. Hun var yngre og veldig frempå og tok inaktiv til eskalering. Fikk helt frys-respons og klarte ikke å uttrykke meg eller si noe som helst egentlig, og det endte med at vi lå sammen. Dvs, jeg lå ganske stille på ryggen mens hun gjorde "jobben". Det var en av mine første ganger, så jeg var uerfaren i tillegg. Det var ingen spørsmål om "Har du lyst". 

Var dette å beregne som et overgrep? 

Anonymkode: 70b72...6b2

Spør du meg så er svaret nei. Dette hypotetiske scenarioet er ikke overgrep.

Frys respons er når man er vettskremt. (Fight, flight or freeze). Ikke når man er for tafatt og beskjeden til å si fra.

Anonymkode: 81e6e...589

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Usikker på om jeg ville kalt det en voldtekt, men at det var ett seksuelt overgrep? Uten tvil!! Hvilke fryktresponser man får har ingenting med kjønn og gjøre,  ei heller situasjon. Man kan gå i frys den ene gangen, og flight i neste; selv om situasjonen er så og si helt lik.

Blir litt skremt av at folk her inne ikke tror at menn kan bli utsatt for seksuelle overgrep av kvinner pga. det fysiske  overtaket menn kan ha. Det viser bare at man har ikke skjønt en dritt. Overgrep (psykiske, fysiske, seksuelle ++) har lite med fysisk styrke å gjøre, og alt å gjøre med makt, kontroll, manipulasjon, mangel på empati og utnytting av andres sårbarheter. 

«Hun drev på og gjorde hele jobben selv»? Æsj, jeg blir kvalm 🤢 Det fins minst like mange kvinnelige drittsekker som mannlige der ute!

Anonymkode: d55fc...d69

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Spurte om dette i en annen tråd, men det druknet litt i innholdet, så spør i en ny tråd. 

Jeg er en mann, og har opplevd noe av det samme som artikkelforfatteren på vg for mange år siden.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/jQ9wB9/frida-tegner-om-voldtekt-et-enormt-problem

Ble invitert hjem til ei jente fra jobben. Vi hadde flørtet litt på jobb en stund og hun forventet nok at jeg skulle sove over når jeg først ble med hjem. Jeg hadde nok litt lyst til dette selv også. Når vi satt i sofaen og så på film, så merket jeg at jeg egentlig ikke hadde så lyst likevel, siden vi ikke hadde så god kjemi. Hadde ingenting å snakke om egentlig, og følte ingen connection til denne dama. Jeg klarte ikke å si nei, fordi jeg synes det ville vært veldig rart vi nå var alene. Jeg er også mann, så det er en viss forventing om at vi alltid har lyst. Hun var yngre og veldig frempå og tok inaktiv til eskalering. Fikk helt frys-respons og klarte ikke å uttrykke meg eller si noe som helst egentlig, og det endte med at vi lå sammen. Dvs, jeg lå ganske stille på ryggen mens hun gjorde "jobben". Det var en av mine første ganger, så jeg var uerfaren i tillegg. Det var ingen spørsmål om "Har du lyst". 

Nei. Du er ikke noe offer for overgrep. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (17 timer siden):

TS for meg høres det du beskriverver ut som voldtekt eller i det minste overgrep. Du samtykket ikke verken verbalt eller med å vise entusiasme. Da har den andre (også når den andre er kvinner!) et ansvar for å forsikre seg om at du virkrlig har lyst. Ser du skriver at du ikke har set på det som voldtekt og det er greit om du vil se på det på en annen måte! Det er du som må finne ut hvordan du forholder deg til opplevelsen best. Har du snaket med noen om dette? Av og til kan det være lurt å snake med noen som kan hjelpe og sortere og bearbeide følelser. Det er veldig vanlig å bruke lang tid før man snaker med noen også, så tar du kontakt med en terapaut vill de ikke se rart på deg fordi du har ventet noen år. 

Det regnes ikke som voldtekt juridisk sett, men lovverket er utdatert i forhold til hva forskningen sier! Så den juridiske definisjonen er ikke så relevant desvere. 

Jeg tror trådstarter har laget en fiktiv historie for å skape debatt. Basert på det han skriver så er det litt skremmende at du og flere bruker ord som voldtekt og overgrep basert på innholdet i innlegget.

Det han egentlig forklarer er en helt vanlig fremgang på hvordan folk havner i samme seng og har sex, i denne historien så hadde han i utgangspunktet lyst, men skiftet mening underveis. At han skiftet mening underveis ga han ikke utrykk for på noen måte som hun kunne oppfatte. Frys forklarer han som at han lå ganske stille på ryggen mens hun gjorde jobben.

Her burde vi også kunne stille litt krav til "offeret" med mindre han har en diagnose. For det kan ikke være sånn at en person kan bli dømt for voldtekt eller overgrep for at han er så tafatt at han ikke klarer å fortelle at han egentlig ikke vil på noe stadie i handlingen. Vi kan ikke forvente at partner skal kunne lese tankene til vedkommende. 

For historien kunne like gjerne vært: En jente på jobben som jeg hadde flørtet litt med inviterte meg hjem til seg. Vi satt i sofaen og så på film, det var skikkelig kleint for jeg er så dårlig på kommunikasjon. Hun var dritfin og jeg turte knapt nok å se på henne, heldigvis tok hun initiativet og vi havnet i seng ilag. Skikkelig pinlig å ligge der naken, visste knapt nok hva jeg skulle gjøre, så jeg bare lå der stiv som en pinne, heldigvis var hun litt mer erfaren og gjorde mesteparten av jobben. Jeg var  så nervøs at jeg fikk ikke orgasme heller.  Det var så dritkleint at nå vet jeg knapt om jeg tør å se henne i øynene igjen, selv om jeg er skikkelig forelsket. 

Så der ble det en historie med to ulike vinklinger, men sett med jentas øyne ville disse to historiene sett lik ut for henne.

Anonymkode: faa24...4e7

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror trådstarter har laget en fiktiv historie for å skape debatt. Basert på det han skriver så er det litt skremmende at du og flere bruker ord som voldtekt og overgrep basert på innholdet i innlegget.

Det han egentlig forklarer er en helt vanlig fremgang på hvordan folk havner i samme seng og har sex, i denne historien så hadde han i utgangspunktet lyst, men skiftet mening underveis. At han skiftet mening underveis ga han ikke utrykk for på noen måte som hun kunne oppfatte. Frys forklarer han som at han lå ganske stille på ryggen mens hun gjorde jobben.

Her burde vi også kunne stille litt krav til "offeret" med mindre han har en diagnose. For det kan ikke være sånn at en person kan bli dømt for voldtekt eller overgrep for at han er så tafatt at han ikke klarer å fortelle at han egentlig ikke vil på noe stadie i handlingen. Vi kan ikke forvente at partner skal kunne lese tankene til vedkommende. 

For historien kunne like gjerne vært: En jente på jobben som jeg hadde flørtet litt med inviterte meg hjem til seg. Vi satt i sofaen og så på film, det var skikkelig kleint for jeg er så dårlig på kommunikasjon. Hun var dritfin og jeg turte knapt nok å se på henne, heldigvis tok hun initiativet og vi havnet i seng ilag. Skikkelig pinlig å ligge der naken, visste knapt nok hva jeg skulle gjøre, så jeg bare lå der stiv som en pinne, heldigvis var hun litt mer erfaren og gjorde mesteparten av jobben. Jeg var  så nervøs at jeg fikk ikke orgasme heller.  Det var så dritkleint at nå vet jeg knapt om jeg tør å se henne i øynene igjen, selv om jeg er skikkelig forelsket. 

Så der ble det en historie med to ulike vinklinger, men sett med jentas øyne ville disse to historiene sett lik ut for henne.

Anonymkode: faa24...4e7

Enig. Jeg skjønner at folk støtter "bare ja er ja" i tilfeller hvor noen for griper seg på en jente nesten ut av det blå. Da skjønner jeg at hun kan fryse. Da er en sånn paragraf riktig.

Men her: Nei, mannen kan ikke "fryse" i scenariet. Det er bullshit. Hvorfor skulle han vært i sjokk?

Svarene i denne tråden viser hvorfor vi ikke kan ha en sånn samtykkeparagraf. Folk er villige til å tøye begrepet overgrep veldig langt. Folk kan bli anmeldt for nesten ingen ting: "Hun initierte sex, men var litt for passiv. Han burde skjønt at hun egentlig ikke ville".

Kan man egentlig plutselig fryse når man går langt i å initiere sex? Uten videre midt i et frivillig samleie? Da tenker jeg folk misbruker begrepet. Man kan miste lysten og være for beskjeden til å si fra. Man er ikke vettskremt.

Det hun i hovedinnlegget gjør er kanskje ikke optimalt, men det hører ikke hjemme i en rettssal. Det handler mer om å oppdra folk. Mannen får ta det med seg som er tilfelle av dårlig sex.

Anonymkode: 81e6e...589

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er  lov å prøve seg. Det er lov å mase. Det er lov å være frempå. Det er lov helt frem til du sier NEI,og det ikke blir respektert! 

Anonymkode: 4fe6d...dd0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er overgrep, ja. Så trist at du ble utsatt for dette. Jeg har fryst i en lignende situasjon selv (selv om jeg sov da mannen begynte penetrere meg, men klarte ikke gjøre motstand da jeg våknet, var helt lammet av sjokk), så jeg forstår godt at det ikke er så enkelt som å bare si nei eller fysisk stritter imot. Dersom det ikke er et entusiastisk ja, er det også et nei. 

Anonymkode: 352e6...298

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.4.2024 den 11.55):

Hvis du ikke er sterkt beruset.», du blir med til senga, tar av deg alle klærne, legger deg ned og verken fysisk eller verbalt utrykker ubehag eller avvisning, then no, selvfølgelig er ikke det voldtekt. Voldtekt er når noen tvinger deg til sex, tvang må være innvolvert, enten i form av fysisk styrke, berusning eller trusler.

Anonymkode: 0937d...63b

Helt feil. 

Alt som ikke entusiastisk samtykkes til, er overgrep..

Hvor mange blir ikke voldtatt i sine hjem og forholder seg musestille i frykt for å vekke barna?

Hvor mange har ikke freeze som reaksjon? Vil det si at det kun er de som har fight som reaksjon som kan bli voldtatt. Fordi de stritter imot? 

Slik tankegang bidrar til seksuelle overgrep 🤮

Anonymkode: 53065...c1b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det var et overgrep.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Helt feil. 

Hvor mange blir ikke voldtatt i sine hjem og forholder seg musestille i frykt for å vekke barna?

Hvor mange har ikke freeze som reaksjon? Vil det si at det kun er de som har fight som reaksjon som kan bli voldtatt. Fordi de stritter imot? 

Man må forvente at voksne mennesker klarer å si nei! Man er da ikke i fare fordi man sier nei,jeg vil ikke ha sex! 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, det var et overgrep.

Det var det selvfølgelig ikke! Herregud,jeg er kvinne og har opplevd å bli overfalt av 2 menn. Jeg klarer ikke å bli noe annet en rasende på alle de som påstår de har vært utsatt for voldtekt,når det de ikke klarte var å si Nei!  Klarer ikke å kjenne på annet enn raseri på vegne av  oss som har vært igjennom helt  grusom vold hvor vi har vært helt alene og maktesløse. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mann og har opplevd dette med frys. Kompisen og en venninne av han var på besøk. Han gikk og la seg og hun begynte å tafse, slikke og bite på meg. Jeg sa nei mange ganger. Jeg kunne brukt makt, men klarte det ikke. Skulle jeg brukt makt hadde det vært hardhendt og jeg klarer ikke gjøre det mot kvinner. I tillegg ville det blitt en svært klein situasjon.

I stedet frøs jeg til. Siden jeg ikke synes dette var greit så ville ikke "verktøyet" virke heller.

Jeg tenker selv dette ikke skulle skjedd. Ja, det startet med en forføring der hun ikke forstod de tydelige grensene.

Jeg kaller det allikevel ikke en voldtekt, men dumskap. Hadde det gått til vold så hadde jeg ikke nølt med å bli fysisk. Men at hun forgrep seg uten mitt samtykke er det ingen tvil om.

Vi må allikevel være forsiktig og påse at grensene mellom. Forføring og overgrep blir tydelige.

Man skal stoppe med er tydelig nei. Et vet ikke utløser alltid en stans hos meg. Da er det opp til henne å ta initiativ om hun ombestemmer seg.

Anonymkode: f5280...850

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Helt feil. 

De som har fight som reaksjon blir dømt for vold. Hvis de er menn 

Anonymkode: f5280...850

AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (På 20.4.2024 den 11.56):

Vil ikke kalle det overgrep. Ikke siden du er mann. Kanskje rart å forskjellsbehandle kjønnene, men i situasjonen er det du som er overmakten. Både med tanke på fysikk og alder. Du var også samtykkekompetent, det forelå ingen trusler og du var fullt bevisst på hva som skjedde rundt deg. Du lot det skje, uten motstand. 

At du ikke klarte å avvise det som skjedde når du ikke hadde lyst til det fritar deg ikke ansvaret du stod i ovenfor en situasjon du selv hadde plassert deg i. Og at du ikke klarte å ta ansvaret gjør det ikke til et overgrep, gitt situasjonsbildet. 

Hadde du ytret motstand, der det likevel skjedde, så kanskje er det et overgrep da. Men fortsatt litt i gråsonen siden du er overmakten. 

Uansett tenker jeg at dette bør du ikke kverne for mye på, og heller bare gå videre fra det. Se på det som en mislykket erfaring, og ta lærdom av det. Det er strengt tatt lite du kan få gjort med det nå.

Men hadde kjønnene vært omvendt så hadde dette definitivt vært et overgrep.

Anonymkode: fb476...95d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det var det selvfølgelig ikke! Herregud,jeg er kvinne og har opplevd å bli overfalt av 2 menn. Jeg klarer ikke å bli noe annet en rasende på alle de som påstår de har vært utsatt for voldtekt,når det de ikke klarte var å si Nei!  Klarer ikke å kjenne på annet enn raseri på vegne av  oss som har vært igjennom helt  grusom vold hvor vi har vært helt alene og maktesløse. 

Du er altså en tulling som ikke vet hva overgrep er. Vold og tvang er ikke krav for at det skal være seksuelt overgrep. Voldtekt er bare en form for overgrep for eksempel. :) 

Anonymkode: fb476...95d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan nok være lurt å lage et samtykkeskjema man har lett tilgjengelig. Siden aktivt samtykke påkreves for enhver nye handling/eskalering av sexakten, så kan man underveis skrive ned de seksuelle handlingene som utføres og så kan begge parter signere for gjensidig samtykke for hver enkelt handling.

Det er vel og bra med samtykkelov, men beviskravene vil jo være de samme som i dag, så det kan være lurt å ha det skriftlig.

Anonymkode: 72095...639

Skrevet

"Jeg klarte ikke å si nei, fordi jeg synes det ville vært veldig rart vi nå var alene."

Nei, ser ikke på dette som et overgrep. Og jeg hadde heller ikke gjort det, hvis kjønnene var byttet om. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.4.2024 den 11.40):

Høres ut som du er helt innenfor frivillig kategorien spør du meg. 
Er det slik i dag at alle ligg skal være 110% entusiastiske fra alle parter og det skal skrives under samtykke i tre eksemplarer?
Har du levd en stund, så vet du at sex i forhold eller hookup alltid er i varierende grader av lyst. Jeg vil våge å påstå at i nesten hvert samleie i et parforhold som har vart en stund, så er lystnivået ikke like sterkt hos begge parter ved hvert samleie, man gir og tar litt uten at det er noe overgrep inne i bildet. Du hadde alle muligheter til å si nei. Å skylde på å "fryse" er litt tamt, det er ikke et situasjon som skal skape noe særlig fight or flight reaksjon.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt feil. 

Tydelig at du ikke kan lese. Jeg skrev som sagt hvis du blir med til senga og tar av dine egne klær og der etter verken fysisk eller verbalt sier du er ukomfortabel. Å bli med, å ta av sine egne klær er en handling som utrykker at man vil være med.. (med mindre man blir truet) ombestemmer du deg etter det punktet så må du faktisk si ifra, da den andre parten ikke er en tankeleser.  Å bli voldtatt i eget hjem fordi man må være stille? Hva mener du? Kan du ikke stille si nei? Sier man nei en gang så er det jo voldtekt… hvis noen begynner å ta på deg mens du sover eller er beruset så er det voldtekt. MEN det var ikke det jeg skrev, var det? Så prøv å les igjen.. bruk hele hjernen denne gangen.

Så nei slike tanker bidrar ikke til seksuelle overgrep, men mangel på leseforståelse bidrar til at denne verdenen går i dass.

Anonymkode: 0937d...63b

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...