AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #1 Skrevet 20. april 2024 Spurte om dette i en annen tråd, men det druknet litt i innholdet, så spør i en ny tråd. Jeg er en mann, og har opplevd noe av det samme som artikkelforfatteren på vg for mange år siden. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/jQ9wB9/frida-tegner-om-voldtekt-et-enormt-problem Ble invitert hjem til ei jente fra jobben. Vi hadde flørtet litt på jobb en stund og hun forventet nok at jeg skulle sove over når jeg først ble med hjem. Jeg hadde nok litt lyst til dette selv også. Når vi satt i sofaen og så på film, så merket jeg at jeg egentlig ikke hadde så lyst likevel, siden vi ikke hadde så god kjemi. Hadde ingenting å snakke om egentlig, og følte ingen connection til denne dama. Jeg klarte ikke å si nei, fordi jeg synes det ville vært veldig rart vi nå var alene. Jeg er også mann, så det er en viss forventing om at vi alltid har lyst. Hun var yngre og veldig frempå og tok inaktiv til eskalering. Fikk helt frys-respons og klarte ikke å uttrykke meg eller si noe som helst egentlig, og det endte med at vi lå sammen. Dvs, jeg lå ganske stille på ryggen mens hun gjorde "jobben". Det var en av mine første ganger, så jeg var uerfaren i tillegg. Det var ingen spørsmål om "Har du lyst". Var dette å beregne som et overgrep? Anonymkode: 70b72...6b2 2 1 1
Anjatapinjata Skrevet 20. april 2024 #2 Skrevet 20. april 2024 Ja det synes jeg egentlig. Hvordan følte du det etterpå da? Følte du deg dårlig? Det var jo ikke noe samtykke der, og i og med at hun gjorde jobben og du bare lå der i frys sier jo en del. Nå har det blitt et mye mer åpent tema i senere tid dette med samtykke da. Og jeg har selv tatt meg i å tenke at jeg selv også på en måte har gått over streken i flere tilfeller, ikke direkte under sex som i overgrep. Men mer i å anta at menn alltid setter pris på feks kroppbilde ol. Tenker at det er en sunn diskusjon oppe nå, at man skal være deltakende og samtykke når det kommer til intimitet. Verden blir jo bare sykere og sykere. 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #3 Skrevet 20. april 2024 Hvis du ikke er sterkt beruset.», du blir med til senga, tar av deg alle klærne, legger deg ned og verken fysisk eller verbalt utrykker ubehag eller avvisning, then no, selvfølgelig er ikke det voldtekt. Voldtekt er når noen tvinger deg til sex, tvang må være innvolvert, enten i form av fysisk styrke, berusning eller trusler. Anonymkode: 0937d...63b 10
Bombasi Skrevet 20. april 2024 #4 Skrevet 20. april 2024 (endret) Vil ikke kalle det overgrep. Ikke siden du er mann. Kanskje rart å forskjellsbehandle kjønnene, men i situasjonen er det du som er overmakten. Både med tanke på fysikk og alder. Du var også samtykkekompetent, det forelå ingen trusler og du var fullt bevisst på hva som skjedde rundt deg. Du lot det skje, uten motstand. At du ikke klarte å avvise det som skjedde når du ikke hadde lyst til det fritar deg ikke ansvaret du stod i ovenfor en situasjon du selv hadde plassert deg i. Og at du ikke klarte å ta ansvaret gjør det ikke til et overgrep, gitt situasjonsbildet. Hadde du ytret motstand, der det likevel skjedde, så kanskje er det et overgrep da. Men fortsatt litt i gråsonen siden du er overmakten. Uansett tenker jeg at dette bør du ikke kverne for mye på, og heller bare gå videre fra det. Se på det som en mislykket erfaring, og ta lærdom av det. Det er strengt tatt lite du kan få gjort med det nå. Endret 20. april 2024 av Bombasi 7 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #5 Skrevet 20. april 2024 Det er voldtekt. Kjønn har ingenting i si, det du beskriver er overgrep Anonymkode: 654d2...42e 6 1
123fir Skrevet 20. april 2024 #6 Skrevet 20. april 2024 Snu om på det, om du hadde vært kvinnen i dette scenariet og hun mannen, hvordan hadde det da sett ut ? Svaret mitt er ja. Du tar opp noe det snakkes lite om. Som du sier, der er nærmest en forventning til at menn skal være klare for sex til enhver tid. Dette kan gjøre oss sårbare for slike ting som du nevner. 5
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #7 Skrevet 20. april 2024 Vi menn blir også voldtatt! Har skjedd med alle i min vennegjeng. Damer som gir bj mens man sover eller er nær døddrukken, ikke tar nei for et nei Anonymkode: 1c6b3...f28 1
Bombasi Skrevet 20. april 2024 #8 Skrevet 20. april 2024 123fir skrev (Akkurat nå): Snu om på det, om du hadde vært kvinnen i dette scenariet og hun mannen, hvordan hadde det da sett ut ? Svaret mitt er ja. Du tar opp noe det snakkes lite om. Som du sier, der er nærmest en forventning til at menn skal være klare for sex til enhver tid. Dette kan gjøre oss sårbare for slike ting som du nevner. Hvis en mann føler på forventning om at menn skal være klar for sex til enhver tid, så er det strengt tatt mannen selv som forventer at menn skal være klar for sex til enhver tid. Man kan unnlate å si nei fordi man har lagt en slik forventning på andre. Det er slettes ikke sikkert at denne kvinnen, eller andre kvinner man møter, forventer at man er klar til sex. Og hvis så, så må det jo gå an å avslå. Synes dere kompliserer en forventning man selv har, og som man tilsynelatende har lagt på andre. 2 1 3
Bombasi Skrevet 20. april 2024 #9 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi menn blir også voldtatt! Har skjedd med alle i min vennegjeng. Damer som gir bj mens man sover eller er nær døddrukken, ikke tar nei for et nei Anonymkode: 1c6b3...f28 Ja, men dette ER jo voldtekt da. Men jøss... "alle i min vennegjeng". Her slo du ikke akkurat av for en kjenning. 10
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #10 Skrevet 20. april 2024 TS her Følte meg dårlig i etterkant, og jeg angret på det. Følte ingen connection med hun jenta, så jeg hadde egentlig ikke lyst. Jeg tenker nok ikke selv i de baner at dette var en voldtekt, men hvis en lignende definisjonen gjelder for kvinner, så bør den jo også gjelde for menn. Bare kjenner meg veldig igjen i den "frys"-situasjonen som mange jenter havner i, der de ikke klarer å gjøre motstand eller si nei og gjøre aktivt motstand. Kroppen og sinnet bare klarer ikke å si eller gjøre noe. At jeg er mann og større og sterkere har ingenting å si her. Synes det er interessant å stille dette spørsmålet fra et mannlig perspektiv og høre reaksjoner. Anonymkode: 70b72...6b2 3 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #11 Skrevet 20. april 2024 Bombasi skrev (5 minutter siden): Hvis en mann føler på forventning om at menn skal være klar for sex til enhver tid, så er det strengt tatt mannen selv som forventer at menn skal være klar for sex til enhver tid. Man kan unnlate å si nei fordi man har lagt en slik forventning på andre. Det er slettes ikke sikkert at denne kvinnen, eller andre kvinner man møter, forventer at man er klar til sex. Og hvis så, så må det jo gå an å avslå. Synes dere kompliserer en forventning man selv har, og som man tilsynelatende har lagt på andre. Kutt ut. Det er helt åpenbart at samfunnet har andre forventninger til kvinner enn menn. Da kan vi jo bare slutte å snakke om "kvinnehelse" og "kvinnekamp" også, skjerp dere kvinner! Anonymkode: 13651...e57 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #12 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Spurte om dette i en annen tråd, men det druknet litt i innholdet, så spør i en ny tråd. Jeg er en mann, og har opplevd noe av det samme som artikkelforfatteren på vg for mange år siden. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/jQ9wB9/frida-tegner-om-voldtekt-et-enormt-problem Ble invitert hjem til ei jente fra jobben. Vi hadde flørtet litt på jobb en stund og hun forventet nok at jeg skulle sove over når jeg først ble med hjem. Jeg hadde nok litt lyst til dette selv også. Når vi satt i sofaen og så på film, så merket jeg at jeg egentlig ikke hadde så lyst likevel, siden vi ikke hadde så god kjemi. Hadde ingenting å snakke om egentlig, og følte ingen connection til denne dama. Jeg klarte ikke å si nei, fordi jeg synes det ville vært veldig rart vi nå var alene. Jeg er også mann, så det er en viss forventing om at vi alltid har lyst. Hun var yngre og veldig frempå og tok inaktiv til eskalering. Fikk helt frys-respons og klarte ikke å uttrykke meg eller si noe som helst egentlig, og det endte med at vi lå sammen. Dvs, jeg lå ganske stille på ryggen mens hun gjorde "jobben". Det var en av mine første ganger, så jeg var uerfaren i tillegg. Det var ingen spørsmål om "Har du lyst". Var dette å beregne som et overgrep? Anonymkode: 70b72...6b2 Jeg hadde ikke sett det som voldtekt selv. Jeg hadde sett det som litt dumt valg av meg selv. Og evnt angret etterpå. Men jeg syntes det er å dra det litt langt å kalle det voldtekt. Derimot en frys situasjon iht at noen plutselig legger eg i sengen din uinvitert og uten forventninger på forhånd. Er det noe annet. Fordi det er en mer truende situasjon. Anonymkode: eb2b0...91d 7 4
Bombasi Skrevet 20. april 2024 #13 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): TS her Følte meg dårlig i etterkant, og jeg angret på det. Følte ingen connection med hun jenta, så jeg hadde egentlig ikke lyst. Jeg tenker nok ikke selv i de baner at dette var en voldtekt, men hvis en lignende definisjonen gjelder for kvinner, så bør den jo også gjelde for menn. Bare kjenner meg veldig igjen i den "frys"-situasjonen som mange jenter havner i, der de ikke klarer å gjøre motstand eller si nei og gjøre aktivt motstand. Kroppen og sinnet bare klarer ikke å si eller gjøre noe. At jeg er mann og større og sterkere har ingenting å si her. Synes det er interessant å stille dette spørsmålet fra et mannlig perspektiv og høre reaksjoner. Anonymkode: 70b72...6b2 Har inntrykk av at frys-situasjonen skjer når man er fysisk underlegen, føler seg truet og blir redd, og at kvinner derfor rammes av den. Men i ditt tilfelle er du mann og er fysisk overlegen. Så kan jeg be deg forklare frys-situasjonen? Jeg er genuint interessert i å høre om hvordan dette føltes, og hvorfor du følte det. Var du redd for å såre eller støte vedkommende, eller hva var det bunnet i? 1 3
Bombasi Skrevet 20. april 2024 #14 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kutt ut. Det er helt åpenbart at samfunnet har andre forventninger til kvinner enn menn. Da kan vi jo bare slutte å snakke om "kvinnehelse" og "kvinnekamp" også, skjerp dere kvinner! Anonymkode: 13651...e57 Jeg er mann. Samfunnet har nok andre forventninger til kvinner enn menn når kvinner og menn blir satt opp mot hverandre og sårbare situasjoner skjer. Men samfunnet forventer da ikke at menn skal være klare for sex til enhver tid. Isåfall kjenner jeg meg ikke igjen i dette. Den eneste som forventer at jeg skal være klar for sex er meg selv, og jeg kan ikke legge den følelsen på kvinner. 1
Nymerïa Skrevet 20. april 2024 #15 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vi menn blir også voldtatt! Har skjedd med alle i min vennegjeng. Damer som gir bj mens man sover eller er nær døddrukken, ikke tar nei for et nei Anonymkode: 1c6b3...f28 TS skriver ingenting om at han var døddrukken eller sov. 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #16 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hvis du ikke er sterkt beruset.», du blir med til senga, tar av deg alle klærne, legger deg ned og verken fysisk eller verbalt utrykker ubehag eller avvisning, then no, selvfølgelig er ikke det voldtekt. Voldtekt er når noen tvinger deg til sex, tvang må være innvolvert, enten i form av fysisk styrke, berusning eller trusler. Anonymkode: 0937d...63b Idiot. Anonymkode: 4b8d9...217 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #17 Skrevet 20. april 2024 Situasjonen du beskriver er ukomfortabel og uheldig, men jeg ville ikke tenkt at det var voldtekt ut fra det du skriver her. Ikke fordi du er sterkere enn henne, men fordi du ikke beskriver at du var ute av stand til å protestere på noen måte som det er rimelig å forvente at hun kunne forstå. Du skriver ikke at du var beruset eller at det var noe press fra hennes side. Du skriver ikke hvordan dere kom dere fra stuen til soverommet og hvordan klærne kom av, men jeg regner med at dere kysset og at klærne forsvant gradvis, slik de som regel gjør i slike situasjoner? Hvordan skulle hun i så fall vite at du ikke hadde lyst? Det er lov til å ta initiativ til fysisk kontakt på en date, og man må kunne forvente at den andre parten avslår eller avbryter på ett eller annet tidspunkt dersom de ikke er interessert. Her høres det egentlig mest ut som om du har hatt frivillig sex pga. skam eller dårlig samvittighet. Det er definitivt uheldig, men ikke voldtekt, i mine øyne. Anonymkode: e015f...e1a 6 7
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #18 Skrevet 20. april 2024 Bombasi skrev (5 minutter siden): Har inntrykk av at frys-situasjonen skjer når man er fysisk underlegen, føler seg truet og blir redd, og at kvinner derfor rammes av den. Men i ditt tilfelle er du mann og er fysisk overlegen. Så kan jeg be deg forklare frys-situasjonen? Jeg er genuint interessert i å høre om hvordan dette føltes, og hvorfor du følte det. Var du redd for å såre eller støte vedkommende, eller hva var det bunnet i? TS her. Fikk litt hjelp av AI til å beskrive dette for meg. Det er kanskje mest vanlig anta at dette bare gjelder for kvinner som ofte er fysisk underlegne, men det var veldig likt hvordan opplevelsen var, altså at jeg ble paralysert og klarte ikke å flykte fra situasjonen. "Frys-responsen" er en av de tre vanlige responsene i kroppen når vi står overfor fare eller stressende situasjoner. Frys-responsen oppstår når kroppen føler seg truet, men i stedet for å reagere ved å kjempe eller flykte, blir personen immobilisert eller føler seg paralysert. Dette kan manifestere seg som følelsen av å bli "frosset fast" eller ute av stand til å handle, selv om det kan være en sterk ønske om å flykte eller å gjøre motstand. Det er en automatisk respons som skjer i hjernen og nervesystemet når vi føler oss overveldet eller truet. I konteksten kan frys-responsen beskrive den situasjonen der du følte deg immobilisert og ikke kunne reagere eller si nei til den seksuelle aktiviteten som skjedde. Dette er en viktig del av forståelsen av hvordan kroppen kan reagere i stressende eller truende situasjoner, og det er viktig å anerkjenne at det er en reell respons som kan oppstå uavhengig av kjønn eller andre faktorer. Anonymkode: 70b72...6b2 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #19 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Situasjonen du beskriver er ukomfortabel og uheldig, men jeg ville ikke tenkt at det var voldtekt ut fra det du skriver her. Ikke fordi du er sterkere enn henne, men fordi du ikke beskriver at du var ute av stand til å protestere på noen måte som det er rimelig å forvente at hun kunne forstå. Du skriver ikke at du var beruset eller at det var noe press fra hennes side. Du skriver ikke hvordan dere kom dere fra stuen til soverommet og hvordan klærne kom av, men jeg regner med at dere kysset og at klærne forsvant gradvis, slik de som regel gjør i slike situasjoner? Hvordan skulle hun i så fall vite at du ikke hadde lyst? Det er lov til å ta initiativ til fysisk kontakt på en date, og man må kunne forvente at den andre parten avslår eller avbryter på ett eller annet tidspunkt dersom de ikke er interessert. Her høres det egentlig mest ut som om du har hatt frivillig sex pga. skam eller dårlig samvittighet. Det er definitivt uheldig, men ikke voldtekt, i mine øyne. Anonymkode: e015f...e1a Jeg har selv ikke sett på det som voldtekt, men uheldig som du beskriver. Jeg var delaktig, men klarte ikke å si nei. På samme måte som en del kvinner opplever som det er beskrevet om i det siste. Om rollene er svitsjet om, så får kvinner nå medhold i at dette kvalifiserer som en mulig voldtekt eller et overgrep. Så derfor jeg spør litt åpent om hvorfor det skal være annerledes for menn. Anonymkode: 70b72...6b2 2
Pippi Lotta Skrevet 20. april 2024 #20 Skrevet 20. april 2024 Bombasi skrev (20 minutter siden): Har inntrykk av at frys-situasjonen skjer når man er fysisk underlegen, føler seg truet og blir redd, og at kvinner derfor rammes av den. Men i ditt tilfelle er du mann og er fysisk overlegen. Så kan jeg be deg forklare frys-situasjonen? Jeg er genuint interessert i å høre om hvordan dette føltes, og hvorfor du følte det. Var du redd for å såre eller støte vedkommende, eller hva var det bunnet i? Frys reaksjon er jo en "mental" reaksjon ikke noe fysisk, så den er jo et resultat av hvordan man opplever en situasjon og ikke en utregning av muskelmasse..... Forskjelige menesker har forskjelige frykter og reagerer også forskjelig på disse fryktene. Så en liten dame kan gå i kamp der en stor man går i frys, vi er individer med personlighet og reaksjonsmønster som ikke blir bestemt av fysisk størelse. Det blir bare for dumt å tro at dette er noe bare kvinner kan oppleve! 2 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå