Gå til innhold

«Prøv å få til noe med legen din» Hva mente sjefen med dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er havnet i en litt vanskelig situasjon. Som sliten 2-barnsmor med barn på hhv 2 og 6 år, har jeg et ønske om å jobbe redusert en tid. Har derfor gått ned fra 100% til 80 % stilling i en prøveperiode. Jeg har da fri en dag i uken og merker at dette gjør meg veldig godt. Planen på sikt er å tilbringe denne dagen sammen med barna. Men hittil har fridagen blitt noen sårt tiltrengte timer med egentid for å rett og slett hvile ut.

Jeg er plaget med kronisk migrene som ofte dukker opp på slutten av uken, så noen fridager brukes bare på å komme til hektene igjen til helgen. Har ikke fortalt dette med migrenen til leder, men var sykmeldt i fjor høst da legen mistenkte at jeg var i ferd med å bli utbrent. Da holdt jeg på å møte veggen helt. Var etter dette at jeg ønsket å teste ut om en 80% stilling ville være bra for meg, hvilket det altså har vært. 

Før hadde jeg endel sykefravær pga migrene. Etter jeg gikk ned i 80 % har dette blitt bedre. Har derfor kommet frem til at jeg ønsker å fortsette med 80 % en stund til. Men så til mitt problem: Sjefen sin respons på dette var at det ikke er ønskelig fra ledelsens side at ansatte jobber deltid. For å unngå dette sier han at jeg kanskje kan «få til noe med legen min». Men skjønner ikke hva han mener med det? Jeg har IKKE lyst å bli langtidssykmeldt, absolutt ikke. Men tenker at mitt ønske om redusert stilling kanskje står sterkere om jeg får en legeattest på migrenen? Er det det han mener? Noen som har vært i en ligne de situasjon? 

(Kan legge til: Jeg har råd til å jobbe deltid om jeg vil, så økonomi og pensjonssparing er ikke en stopper her. Å slutte i jobben er heller ikke noe alternativ per i dag ,da jeg virkelig elsker arbeidsoppgavene, har greie kollegaer, arbeidstiden er gunstig , bra lønn, gode pensjonsordninger og kort reisevei).

Anonymkode: a3c05...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er havnet i en litt vanskelig situasjon. Som sliten 2-barnsmor med barn på hhv 2 og 6 år, har jeg et ønske om å jobbe redusert en tid. Har derfor gått ned fra 100% til 80 % stilling i en prøveperiode. Jeg har da fri en dag i uken og merker at dette gjør meg veldig godt. Planen på sikt er å tilbringe denne dagen sammen med barna. Men hittil har fridagen blitt noen sårt tiltrengte timer med egentid for å rett og slett hvile ut.

Jeg er plaget med kronisk migrene som ofte dukker opp på slutten av uken, så noen fridager brukes bare på å komme til hektene igjen til helgen. Har ikke fortalt dette med migrenen til leder, men var sykmeldt i fjor høst da legen mistenkte at jeg var i ferd med å bli utbrent. Da holdt jeg på å møte veggen helt. Var etter dette at jeg ønsket å teste ut om en 80% stilling ville være bra for meg, hvilket det altså har vært. 

Før hadde jeg endel sykefravær pga migrene. Etter jeg gikk ned i 80 % har dette blitt bedre. Har derfor kommet frem til at jeg ønsker å fortsette med 80 % en stund til. Men så til mitt problem: Sjefen sin respons på dette var at det ikke er ønskelig fra ledelsens side at ansatte jobber deltid. For å unngå dette sier han at jeg kanskje kan «få til noe med legen min». Men skjønner ikke hva han mener med det? Jeg har IKKE lyst å bli langtidssykmeldt, absolutt ikke. Men tenker at mitt ønske om redusert stilling kanskje står sterkere om jeg får en legeattest på migrenen? Er det det han mener? Noen som har vært i en ligne de situasjon? 

(Kan legge til: Jeg har råd til å jobbe deltid om jeg vil, så økonomi og pensjonssparing er ikke en stopper her. Å slutte i jobben er heller ikke noe alternativ per i dag ,da jeg virkelig elsker arbeidsoppgavene, har greie kollegaer, arbeidstiden er gunstig , bra lønn, gode pensjonsordninger og kort reisevei).

Anonymkode: a3c05...c9c

Dette er en typisk kvinnefelle, at du går ned i stilling pga en fysisk nedsettelse, uten at du kompenseres for de 20 % du ikke klarer å jobbe.

Det du gjør er å få legen til å sykmelde deg 20 % , slik at du får sykepenger for den stillingen du ikke kan jobbe. Om dette er fornuftig, forlenges sykemelding og det søkes etterhvert om ufør for denne 20%

Endret av Kaisada
  • Liker 12
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har krav på å jobbe reduser pga barn så lenge barna er under 10 år, så det er ikke noe sjefen kan nekte. Har flere kolleger som har gjort det opp gjennom, de angrer ikke ett sekund. Ser en over kaller det kvinnefelle, men det er det ikke nødvendigvis. Det er lett å si "bare sykemeld deg 20%", men det igjen gir en del andre risikoer, f.eks hvis man faktisk blir alvorlig syk med behov for en langvarig sykemelding, og så er den brukt opp der det burde vært tatt redusert arbeidstid i steden. F.eks er et behandlingsløp for brystkreft ca 18 mnd, skulle ts være uheldig å få det etter 8 mnd med 20% sm så er hun kjapt over på aap med mye mindre penger enn redusert stilling. 

Anonymkode: df501...466

  • Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaisada skrev (17 minutter siden):

Dette er en typisk kvinnefelle, at du går ned i stilling pga en fysisk nedsettelse, uten at du kompenseres for de 20 % du ikke klarer å jobbe.

Det du gjør er å få legen til å sykmelde deg 20 % , slik at du får sykepenger for den stillingen du ikke kan jobbe. Om dette er fornuftig, forlenges sykemelding og det søkes etterhvert om ufør for denne 20%

Man får ikke ufør for "bare" 20%. Kravet er at man har mistet minst 50% arbeids- og inntektsevne. 

Anonymkode: b7d89...0fb

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde dette pga kronisk migrene, jeg sitter nå mer syk og har tapt 30% i beregningsgrunnlag når jeg nå skal søke uføre. Vi ikke anbefale deg dette. 
Og du har rett til å gå redusert når du har barn under ti år om det ikke er for stor ulempe for bedriften. Ulempen må da være veldig stor og arbeidsgiver må bevise dette. 
Paragraf 12 i aml kan du lese mer om dine rettigheter. Har du barn under 3 er rettigheten dine sterkere også. 

Anonymkode: 296c7...cb1

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen mener nok at du heller skal bli sykemeldt noen prosent.

Du kan jo høre med legen. Det er kjedelig å være sykemeldt 20% da for man bruker jo av de ukene man har lov å være sykemeldt i strekk selv om det kun er 20%. Og da har man problem om man faktisk blir skikkelig syk eller skadet og trenger en lang sykemelding 100%.. Du kan jo høre med legen om du kan få høyere prosent da, kanskje du faktisk trenger det.

Du skal ha rett til å jobbe redusert med småbarn med mindre det er til vesentlig ulempe for bedriften. Så ville sjekket lovene rundt dette og hva bedriften har som svar hvis det er sånn at du heller vil jobbe redusert enn å være sykemeldt.

Anonymkode: 3dd8b...0f1

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten så skal du ikke trenge å redusere stillingen din slik at du blir en deltidsansatt. Du kan beholde 100% stilling men få 20% ulønnet permisjon. Det er det lureste.

Anonymkode: 3dd8b...0f1

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg gjorde dette pga kronisk migrene, jeg sitter nå mer syk og har tapt 30% i beregningsgrunnlag når jeg nå skal søke uføre. Vi ikke anbefale deg dette. 
Og du har rett til å gå redusert når du har barn under ti år om det ikke er for stor ulempe for bedriften. Ulempen må da være veldig stor og arbeidsgiver må bevise dette. 
Paragraf 12 i aml kan du lese mer om dine rettigheter. Har du barn under 3 er rettigheten dine sterkere også. 

Anonymkode: 296c7...cb1

Takk for tips. Så leit å lese at du har tapt så mye på dette 😕 

Jeg føler at sjefen kanskje tenker mest på bedriften og ikke liker å meddele ledelsen at en ansatt ønsker redusert stilling. Yngste blir 3 til høsten, men leder mente det kanskje lettere når eldste starter på skolen til høsten. Jeg er litt tvilende til om det vil utgjøre så stor forskjell. Menge sier jo at skolebarn er vel så krevende som barnehagebarn men bare på en annen måte.

ts 

Anonymkode: a3c05...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Forresten så skal du ikke trenge å redusere stillingen din slik at du blir en deltidsansatt. Du kan beholde 100% stilling men få 20% ulønnet permisjon. Det er det lureste.

Anonymkode: 3dd8b...0f1

Takk for tips, skal sette meg mer inn i dette. 

ts

Anonymkode: a3c05...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal ikke sjefen legge seg opp i. Du har rett på å jobbe redusert. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaisada skrev (39 minutter siden):

Dette er en typisk kvinnefelle, at du går ned i stilling pga en fysisk nedsettelse, uten at du kompenseres for de 20 % du ikke klarer å jobbe.

Det du gjør er å få legen til å sykmelde deg 20 % , slik at du får sykepenger for den stillingen du ikke kan jobbe. Om dette er fornuftig, forlenges sykemelding og det søkes etterhvert om ufør for denne 20%

 

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Du har krav på å jobbe reduser pga barn så lenge barna er under 10 år, så det er ikke noe sjefen kan nekte. Har flere kolleger som har gjort det opp gjennom, de angrer ikke ett sekund. Ser en over kaller det kvinnefelle, men det er det ikke nødvendigvis. Det er lett å si "bare sykemeld deg 20%", men det igjen gir en del andre risikoer, f.eks hvis man faktisk blir alvorlig syk med behov for en langvarig sykemelding, og så er den brukt opp der det burde vært tatt redusert arbeidstid i steden. F.eks er et behandlingsløp for brystkreft ca 18 mnd, skulle ts være uheldig å få det etter 8 mnd med 20% sm så er hun kjapt over på aap med mye mindre penger enn redusert stilling. 

Anonymkode: df501...466

Takk for begge innspill, dette er absolutt viktig å tenke over og jeg var ikke klar over det før jeg laget tråden her. Mistenker at leder er kjent med disse "fallgruvene" ,og er litt skuffet over at dette er anbefalingen jeg får.

ts

Anonymkode: a3c05...c9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for tips. Så leit å lese at du har tapt så mye på dette 😕 

Jeg føler at sjefen kanskje tenker mest på bedriften og ikke liker å meddele ledelsen at en ansatt ønsker redusert stilling. Yngste blir 3 til høsten, men leder mente det kanskje lettere når eldste starter på skolen til høsten. Jeg er litt tvilende til om det vil utgjøre så stor forskjell. Menge sier jo at skolebarn er vel så krevende som barnehagebarn men bare på en annen måte.

ts 

Anonymkode: a3c05...c9c

Legger ved link som forklarer dette fint for både deg og arbeidsgiver. 
https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/redusert-arbeidstid/

Din sjef kan mest sannsynlig ikke nekte deg dette, du beholder også din 100% stilling som er en trygghet. 

Anonymkode: 296c7...cb1

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man får ikke ufør for "bare" 20%. Kravet er at man har mistet minst 50% arbeids- og inntektsevne. 

Anonymkode: b7d89...0fb

Ja men man kan få uføreytelser fra bl.a Klp om det er under 50%

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får du ordentlig behandling for migrenen din da?

Anonymkode: 311f0...27f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaisada skrev (18 minutter siden):

Ja men man kan få uføreytelser fra bl.a Klp om det er under 50%

Det er også en felle dersom man blir ufør.

Anonymkode: 4c478...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er også en felle dersom man blir ufør.

Anonymkode: 4c478...dab

absolutt, feller over alt når det kommer til deltidsarbeid, og delvis/helt uførhet. Men det kan være mindre sjanse for å bli ufør for de som forebygger på denne måten. Sjansespill er det uansett.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Man får ikke ufør for "bare" 20%. Kravet er at man har mistet minst 50% arbeids- og inntektsevne. 

Anonymkode: b7d89...0fb

Jeg har ei venninne som sier hun er 20% ufør. 

Anonymkode: f2163...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Har ikke noe ønske om å bli ufør uansett om det hadde vært mulig å være kun 20 % ufør. Jeg er ikke så syk, og med en hviledag i uken klarer jeg meg fint. 

Det jeg synes er vanskelig er den holdningen jeg er blitt møtt med av leder. Jeg er blitt veldig bekymret for min framtidige jobbsituasjon, og hvordan jeg skal få det til å fungere om jeg må jobbe fulltid og gå helt på tomgang hver uke.

 

Anonymkode: a3c05...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har ei venninne som sier hun er 20% ufør. 

Anonymkode: f2163...418

Da har hun nok egentlig 50% uføregrad men jobber 80%.

Anonymkode: d8e13...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...