Gå til innhold

Hva betyr ordet Mashallah?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Visste ikke om det var best å putte dette under språk eller religion, så beklager om dette ble feil plassert. Men opplevde en mann som jeg pratet med i dag som spurte om håret mitt var ekte, fordi det er ganske langt. Etter jeg sa det var mitt ekte hår kikket denne mannen meg opp og ned og smilte til meg og sa "wow, mashallah". 

Ble bare nysgjerrig på hva det egentlig betyr? Jeg har hørt det ordet før, men aldri tenkt noe særlig over hva det betyr.

Anonymkode: 6a26d...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

God has killd it. Betyr det. 

Anonymkode: 7afd1...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

God has killd it. Betyr det. 

Anonymkode: 7afd1...8f4

Hæ? killed it? 

Anonymkode: 6a26d...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hæ? killed it? 

Anonymkode: 6a26d...9d8

Ja, jeg googlet og i følge Wikipedia betyr det akkurat det.

Anonymkode: 7afd1...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

The literal meaning of Mashallah is "God has willed it", in the sense of "what God has willed has happened"; it is used to say something good has happened, used in the past tense.

 

Anonymkode: c796d...ff5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mashallah" er et arabisk uttrykk som brukes til å uttrykke beundring, takknemlighet eller beskyttelse mot det onde.

For å ikke "jinxe" noe så kan man feks si: mashalla så flink jeg er!

Brukes av alle i midtøsten, ikke bare muslimer.

Anonymkode: 0d7c4...569

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

«Hvis Gud ønsker det» betyr det.

Gir ikke helt mening for meg i settingen du beskriver, men hvis du hadde sagt «Moren min har langt og tykt hår og er 70, så jeg kommer til å ha det lenge jeg også» og den andre svarte wow Mashallah da f.eks.

Anonymkode: ca50f...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 20.03):

Ja, jeg googlet og i følge Wikipedia betyr det akkurat det.

Anonymkode: 7afd1...8f4

Haha, litt forskjell på "killed" og "willed"!

Anonymkode: 8dfe7...3da

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 21.06):

«Hvis Gud ønsker det» betyr det.

Gir ikke helt mening for meg i settingen du beskriver, men hvis du hadde sagt «Moren min har langt og tykt hår og er 70, så jeg kommer til å ha det lenge jeg også» og den andre svarte wow Mashallah da f.eks.

Anonymkode: ca50f...a0f

Tror du blander med inshallah

Anonymkode: 33f55...75a

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mashallah - Gud ønsker det, ikke helt ulikt måten korsfarerne brukte "gud vil det" når de herjet rundt i midtøsten.
Inshalla - hvis gud ønsker det, så mer et håp om at gud liker det du gjør (som å sprenge deg selv i en folkemengde..)
Muslimer bruker jo disse uttrykkene i daglig tale og mange vil sikkert hevde at det ikke er noe religiøst ved det, men i det du dykker ned i ideen om at Allah ser alt du gjør og dine synder blir veid etter din død, så er det definitivt en religiøs kontekst på en helt annen måte en om vi sier "herregud" eller "gudene vet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 21.06):

«Hvis Gud ønsker det» betyr det.

Gir ikke helt mening for meg i settingen du beskriver, men hvis du hadde sagt «Moren min har langt og tykt hår og er 70, så jeg kommer til å ha det lenge jeg også» og den andre svarte wow Mashallah da f.eks.

Anonymkode: ca50f...a0f

Du blander to uttrykk nå. 

Inshallah betyr hvis Gud vil, og mashallah er godt forklart et par innlegg over her 😊

 

Anonymkode: b0313...25f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du blander to uttrykk nå. 

Inshallah betyr hvis Gud vil, og mashallah er godt forklart et par innlegg over her 😊

 

Anonymkode: b0313...25f

My bad! 😂

Anonymkode: ca50f...a0f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

"Mashallah" er et arabisk uttrykk som brukes for å uttrykke beundring eller respekt for noe som er vakkert, imponerende eller positivt. Det kan oversettes til noe lignende som "Gud være lovet" eller "Gud har villet det". Folk bruker det ofte når de ser noe som de synes er bemerkelsesverdig eller når de ønsker å unngå å risikere misunnelse eller dårlig øye på noe.

 

Anonymkode: 59427...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...