Gå til innhold

Hvorfor bygges det ikke flere boliger på Bygdøy?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kongsgården ligger vel der og er, sammen med skogen, Kongen sin? 

Anonymkode: b0813...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Kongsgården ligger vel der og er, sammen med skogen, Kongen sin? 

Anonymkode: b0813...bd0

Det er staten som er eier.  Kongen har rett til å bruke bygningene. Men vet ikke hvor mye han faktisk bruker dem. Kongen har jo 4 slott/villaer bare i Oslo. I tillegg kommer en rekke andre eiendommer. 

Man trenger jo heller ikke rive Oscarshall eller hovedbygningen på Kongsgården  Disse tar jo minimal plass og jeg er sikkert fredet. 

Anonymkode: e364b...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store deler av Bygdøy er park, rekreasjon som Østensjøvannet. Sognsvann, Slottsparker, Frognerparken og alle de andre grønne lunger i byen. Parker brukes til  å gå tur , slappe av og slippe stress.  Hvis man ser bort for behovet for friluft så er det allerede t bane på både Østensjø og Slottsparken. Så mye billigere å asfaltere de og bygge ghettoer med kommunalboliger. Kanskje samle ukrainerne  rundt Sognsvann, de liker vel å fiske. Somalierne kan bo ved Østensjøvannet slik at de kan integreres bedre.  Rusmisbrukere kan man samle i  Slottsparken, passe  på å bygge høye blokker der så er man klar med ekstra mange kommunale boliger når sosialistene får legalisert narkotika.  På Bygdøy kunne vel bli et flott å lage fabrikker som produsere betongen og asfalten som trenges.   Da skaper man arbeidsplasser og alle grupper som ikke kan brødfø seg selv har et sted å bo. Kaksene  på Bygdøy flytter kanskje bare til Sveits uansett. 

Anonymkode: e7faa...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en menneskerett å bo i Oslo. Drar du utenfor Oslo er det nok av boliger å velge mellom, til en rimeligere penge i tillegg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 15.43):

Jeg skjønner at ting vil ta tid. Men jeg håper på omregulering. Hadde også vært flott om mange av disse leilighetene ble kommunale leiligheter med rimelig leie.  

Enig i at det er drøyt hvor vanskelig det er å få bygd i Oslo og at det er en viktig grunn til at boligprisene har gått bananas. Folk klager over at det er manglende plass i Oslo, men det er jo bare å se på andre storbyer at det er lett å bygge ekstremt mye mer per kvadratmeter enn det er bygd i Oslo.  sier ikke at det trenger å se ut som Manhattan. Men det burde  vært krav om at leilighetsbygg var MER ENN fem etasjer for at de skulle godkjennes. Helt tullete å ikke bruke høyden mer enn de gjør i  Oslo.

TS 

Anonymkode: e364b...c25

Hvor mange boliger ser du gor deg? Som nevnt flere ganger i tråden; er det ikke vegkapasitet til flere boliger. Bygdøylokket må bygges om, og ny/bredere veg anlegges. Jeg har ikke sett noe kostnadsoverslag for dette, men det meste må dekkes gjennom grunneiernidrag. Så da kan du jo dele denne kostnaden på antall boliger. Når du legger denne summen til bygge- og tomtekostnaden, blir det uansett langt fra billige boliger.

Anonymkode: e7195...4c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (På 19.4.2024 den 23.42):

Trenger jo ikke å ta av skogen da, "halve" Bygdøy er jo jorder. Må vi produsere mat så tett på sentrum?

Transport kunne man nok løst med en ny T-bane linje fra Stortinget (der er det allerede ekstra plattformspor) via stasjon på Aker Brygge og Filipstad (der skal det også bygges en ny bydel) til Bygdøy. To stasjonen må nok til på Bygdøy. Kan ende i buttspor der, dras videre til Skøyen eller helt inn på Fornebubanen. 

Evt en tunnel mellom Nesodden og Skøyen med en stasjon på Bygdøy?

Anonymkode: 02d5d...021

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Store deler av Bygdøy er park, rekreasjon som Østensjøvannet. Sognsvann, Slottsparker, Frognerparken og alle de andre grønne lunger i byen. Parker brukes til  å gå tur , slappe av og slippe stress.  Hvis man ser bort for behovet for friluft så er det allerede t bane på både Østensjø og Slottsparken. Så mye billigere å asfaltere de og bygge ghettoer med kommunalboliger. Kanskje samle ukrainerne  rundt Sognsvann, de liker vel å fiske. Somalierne kan bo ved Østensjøvannet slik at de kan integreres bedre.  Rusmisbrukere kan man samle i  Slottsparken, passe  på å bygge høye blokker der så er man klar med ekstra mange kommunale boliger når sosialistene får legalisert narkotika.  På Bygdøy kunne vel bli et flott å lage fabrikker som produsere betongen og asfalten som trenges.   Da skaper man arbeidsplasser og alle grupper som ikke kan brødfø seg selv har et sted å bo. Kaksene  på Bygdøy flytter kanskje bare til Sveits uansett. 

Anonymkode: e7faa...603

Jeg synes at de har gjort en ganske bra jobb på Fornebu (utenom at de skulle ha banket igjennom bane før de fikk bygge noe). Det er ganske trivelig der ute, og slett ikke en betongjungel hvor alle stirrer inn til alle.

Anonymkode: 02d5d...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Evt en tunnel mellom Nesodden og Skøyen med en stasjon på Bygdøy?

Anonymkode: 02d5d...021

Det hadde også vært en god mulighet, men skulle nok helst fått med noe i området Aker Brygge/Filipstad på samme utbygging. Så utgangspunkt Stortinget hadde nok vært bedre, men man måtte da nøyd seg med én stasjon på Bygdøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 10.50):

Ser mange klage over boligmangel i Oslo. Men det er jo enormt stort område på Bygdøy som er skog og gård. Dette er svært sentrumsnært område og burde jo være supert område å bygge boliger på.  Det er jo helt tullete  å ha en gigantisk gård så nært Oslo sentrum. 

Anonymkode: e364b...c25

Hvis vi bygger for mange boliger i Oslo vil boligprisene slutte å stige, og det ville ødelagt for alle oss som alt eier bolig her.

Boligmangel er gull for oss som alt er inne på boligmarkedet, og vi kommer selvfølgelig ikke å gå med på utbygginger om kan true vår fremtidige prisvekst.

Anonymkode: 5cf04...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/19/2024 at 2:43 PM, AnonymBruker said:

Jeg skjønner at ting vil ta tid. Men jeg håper på omregulering. Hadde også vært flott om mange av disse leilighetene ble kommunale leiligheter med rimelig leie.  

Enig i at det er drøyt hvor vanskelig det er å få bygd i Oslo og at det er en viktig grunn til at boligprisene har gått bananas. Folk klager over at det er manglende plass i Oslo, men det er jo bare å se på andre storbyer at det er lett å bygge ekstremt mye mer per kvadratmeter enn det er bygd i Oslo.  sier ikke at det trenger å se ut som Manhattan. Men det burde  vært krav om at leilighetsbygg var MER ENN fem etasjer for at de skulle godkjennes. Helt tullete å ikke bruke høyden mer enn de gjør i  Oslo.

TS 

Anonymkode: e364b...c25

Hvis man må ha kommunal bolig så er det en stor sannsynlighet for at man ikke er i jobb, og da trenger man heller ikke å bo i pressområder som Oslo. Å bygge rimelige kommunale boliger på Bygdøy er helt meningsløst.

Anonymkode: 23def...afd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/19/2024 at 2:43 PM, AnonymBruker said:

Jeg skjønner at ting vil ta tid. Men jeg håper på omregulering. Hadde også vært flott om mange av disse leilighetene ble kommunale leiligheter med rimelig leie.  

Enig i at det er drøyt hvor vanskelig det er å få bygd i Oslo og at det er en viktig grunn til at boligprisene har gått bananas. Folk klager over at det er manglende plass i Oslo, men det er jo bare å se på andre storbyer at det er lett å bygge ekstremt mye mer per kvadratmeter enn det er bygd i Oslo.  sier ikke at det trenger å se ut som Manhattan. Men det burde  vært krav om at leilighetsbygg var MER ENN fem etasjer for at de skulle godkjennes. Helt tullete å ikke bruke høyden mer enn de gjør i  Oslo.

TS 

Anonymkode: e364b...c25

Stakkars barn som måtte bodd i kommunale leiligheter med minimal inntekt og så gått i klasse med de rikeste rike

Anonymkode: 7f67a...6ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdø Kongsgård er en del av folkemuseet og er en gård i full drift drevet økologisk. Veldig kunnskapsløst å hevde at det «bare er jorder» som det er helt kurant å ødelegge. 

Man kan ikke ha vært mye på Bygdøy hvis man ikke har fått med seg hvor mange familier det er som bruker turområdene. Og nei, det er ikke bare kakser. I tillegg har idrettslaget et veldig godt aktivitetstilbud for barn. 

Anonymkode: ecf2e...06c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 14.43):

Jeg skjønner at ting vil ta tid. Men jeg håper på omregulering. Hadde også vært flott om mange av disse leilighetene ble kommunale leiligheter med rimelig leie.  

Enig i at det er drøyt hvor vanskelig det er å få bygd i Oslo og at det er en viktig grunn til at boligprisene har gått bananas. Folk klager over at det er manglende plass i Oslo, men det er jo bare å se på andre storbyer at det er lett å bygge ekstremt mye mer per kvadratmeter enn det er bygd i Oslo.  sier ikke at det trenger å se ut som Manhattan. Men det burde  vært krav om at leilighetsbygg var MER ENN fem etasjer for at de skulle godkjennes. Helt tullete å ikke bruke høyden mer enn de gjør i  Oslo.

TS 

Anonymkode: e364b...c25

Om det noen gang skulle bli bygd der, blir det IKKE billige kommunale leiligheter, det kan jeg love deg. 
 

Forøvrig er jeg helt enig i at vi burde bygge mer i høyden. 

Anonymkode: 7705f...dd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg liker med oslo er at det er så blandet med hus, skog, og blant annet kongsgården. Akkurat bygdøy synes jeg vi skal bevare :)

Anonymkode: 54ba0...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om det noen gang skulle bli bygd der, blir det IKKE billige kommunale leiligheter, det kan jeg love deg. 
 

Forøvrig er jeg helt enig i at vi burde bygge mer i høyden. 

Anonymkode: 7705f...dd8

Ikke på Bygdøy. Jeg synes det er kjempefint med trær, hus og strender som ikke er omgitt av store blokker. Blokker kan vi bygge i selve byen.

Anonymkode: 54ba0...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdøy er forbeholdt de rikeste av de rike. Lufta er tjukk av gamle penger, og det er nok av mektige folk som vil holde det slik. Idyllen på Bygdøy forbeholdes de aller mest privilegerte, som nyter sine grønne lunger i fred og ro. Viktig for de 50 familiene som bor der å få nyte landsens idyll, mens titusenvis bor i sine trange blokker på østkanten mens trikkene klakker forbi.

Anonymkode: 13588...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Bygdøy er forbeholdt de rikeste av de rike. Lufta er tjukk av gamle penger, og det er nok av mektige folk som vil holde det slik. Idyllen på Bygdøy forbeholdes de aller mest privilegerte, som nyter sine grønne lunger i fred og ro. Viktig for de 50 familiene som bor der å få nyte landsens idyll, mens titusenvis bor i sine trange blokker på østkanten mens trikkene klakker forbi.

Anonymkode: 13588...e46

Jeg er oppvokst i blokk på østkanten. Men tilbrakte veldig mye av sommeren på Bygdøy, og samme har mine barn gjort. 

Anonymkode: 28d47...a6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke bare rive kongsgården og bygge blokker da 😂 herregud. Syns det er bra at Bygdøy kongsgård finnes med hester, kyr og jorder midt i byen. Er det så ille å bo i trange blokker på østkanten kan man da flytte ut av byen. Er ikke langt fra Skedsmokorset f.eks til Oslo. Alle må ikke bo i Oslo. Og bygge rimelige blokker på et av Oslos dyreste strøk på vestkanten, sæææærlig. 

Anonymkode: 666d4...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 11.58):

Det viktigste er at folk har tak over hodet. I tillegg hvor mange er det som går på tur i Bygdøy-skogen? Det er vel kun kaksene som gjør det og de har allerede store hager med grønne lunger. 

Anonymkode: e364b...c25

Jeg går tur der, bor i leilighet. 

Anonymkode: 68d71...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...