Gå til innhold

Er 5000 på dagligvarer per måned (1 pers) hårreisende mye idag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi bruker mellom 6000-7000 i mnd på mat og husholdningsartikler og vi er 2 voksne. Jeg synes det hørtes mye ut. 

Anonymkode: 795aa...a3f

Det er vel noe billigere å handle dagligvarer og mat for to enn for en. Derfor skulle man hatt tillegg for enslige. 

Anonymkode: 08eb8...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker rundt 2600 kr i mnd på mat (1 person). Spiser mye grønnsaker, frukt, bær, linser, bønner, kylling, egg etc. 

Shampoo, balsam, tannkrem, håndsåpe, vaskemiddel osv er ikke ting jeg kjøper hver måned. Kanskje 3-4 ganger i året. Handler da på Normal, da jeg får mer for pengene. 

Anonymkode: 61ccc...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er 5000 i måneden på dagligvarer mye for en person? 

Anonymkode: ac66d...554

Vel, vi er 2 voksne og 3 eldre barn. Vi bruker 10 000 pr mnd på mat og dagligvarer. Handler fast 1 gang i uka. 

Men hvis du har råd til det, og trives med det så ser jeg absolutt ikke noe problem med den summen.

Anonymkode: 04749...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er mye. Vi er to voksne, og bruker mellom 6000 og 8000 i måneden. Vi kjøper den maten vi har lyst på og styrer unna billigmerker som First Price. Men spiser vegetar og kjøper mye linser, bønner o.l. i store kvanta. Hadde vi spist kjøtt og fisk hadde nok budsjettet vårt vært betydelig høyere.

Anonymkode: b7f04...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene med to jenter på 16 og 18 år i husholdningen. Vi bruker ca 7-8000 på dagligvare pr mnd. Det er inkludert alt av det du finner på matbutikk + snus til meg. Vi er bevisste på å  handle en del billig produkter og store kvanta når noe vi bruker ofte, er på tilbud. Men vi slår til med gode oster og digg mat i høytider og ferier.  Vi kunne sikkert spart mer, men jentene er aktive idrettsutøvere og de skal bo så kort tid igjen hjemme, så vi vil kose oss litt, men er bevisste på pris i hverdagen.

Anonymkode: 28129...63c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er 5000 i måneden på dagligvarer mye for en person? 

Anonymkode: ac66d...554

Nei. Jeg flyttet hjemmefra for 20 år siden. Mine foreldre bad meg da sette av 100 kroner per dag til dagligvarer for å leve normalt sunt. 

Til sammenligning har medianlønnen doblet seg på samme tidsrom.

Ikke hør på folk som sier «verden er dyr», ts. Det er billig i Norge. Det er bare slutt på den tiden der en helt normal familie på 2 voksne og 2 barn kan flotte seg med en diger kaksebolig med flere toalett, 5 soverom og to stuer. En helt normal familie på 2 barn og 2 voksne som bor etter evne på luksuriøse 80-120 kvadrat har råd til de mat og ferie i mange år fremover. (De som har valgt å bo seg ihjel bør selge unna før tvangssalget tar dem)

Og du bør nok satse på å bruke 200 kroner dag, ts. Da spiser du normalt sunt. Spiser vi ikke godt så svikter helsa - og det blir dyrt.

Anonymkode: 71d1d...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to voksne og en toåring og bruker 12 000 på matbutikken i mnd. Det er mat og husholdningsvarer som bleier. Vi brukte mer før, men har blitt mye mer bevisste. Handler periodevis mye i datorabatt-hylla, men det varierer veldig hva som er tilgjengelig. Handler store kvanta av basisvarer når de er på tilbud (kjøttdeig, karbonadedeig, pasta osv). Når det er sagt, så kjøper vi akkurat det vi vil ha, uavhengig av pris. Vil vi ha biff, kjøper vi biff. Vi drikker altfor mye brus, men det kjøper vi alltid der det er tilbud. 

Anonymkode: 1fd69...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ca 1000kr pr mnd på kun matvarer er vel det SIFO har regnet med også..

https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet

Anonymkode: db96e...563

1000? Nei 3600 og noe smått på mat og drikke for 1 kvinne mellom 31-50 år

Anonymkode: a6045...bf3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke hårreisende, så om du har råd kan du fint fortsette. Men det går utmerket ann å komme under også. Ser du bruker 100-150 kr på lunsj, og det er jo utrolig dyr lunsj! Men om den er noe du ønsker å fortsette med, så sier det seg selv at det går litt penger når du bruker rundt 2500 på lunsj på jobb.

Anonymkode: 2e3b4...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårreisende vil jeg ikke kalle det, men til den høres det ut som man ikke planlegger ei heller er bevisst på prisene i butikken når man handler.

Vi bruker 3000 på 1 voksen og ett barn. Spiser godt, sunt og variert.

Anonymkode: 95307...113

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever godt og skeier litt ut i helgene. Ser jeg brukte ca 4.000 i februar i dagligvarebutikk. Men spiser lunsj på jobben, og det er utenom helgene halvparten av måltidene - 5.000 synes jeg ikke er unormalt, men kan helt sikkert reduseres en god del, om det er ønskelig.

Anonymkode: 2d8bb...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er alene, kvinne, og bruker mer enn 5000 i måneden på mat og dagligvarer. Mat og drikke kjøpt ute kommer på toppen av dette igjen. Noen måneder kan jeg fint ende på nærmere 10 000 hvis jeg har vært mye ute, hatt mye besøk/middager, kjøpt mye vin etc. 

Noe særlig under 4000 for alt av mat,  drikke og dagligvarer ser jeg vanskelig for meg at jeg kunne leve ok på, selv hvis jeg unngikk kjøtt/fisk for det meste. 

Anonymkode: 7d8c6...78a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei. Jeg flyttet hjemmefra for 20 år siden. Mine foreldre bad meg da sette av 100 kroner per dag til dagligvarer for å leve normalt sunt. 

Til sammenligning har medianlønnen doblet seg på samme tidsrom.

Ikke hør på folk som sier «verden er dyr», ts. Det er billig i Norge. Det er bare slutt på den tiden der en helt normal familie på 2 voksne og 2 barn kan flotte seg med en diger kaksebolig med flere toalett, 5 soverom og to stuer. En helt normal familie på 2 barn og 2 voksne som bor etter evne på luksuriøse 80-120 kvadrat har råd til de mat og ferie i mange år fremover. (De som har valgt å bo seg ihjel bør selge unna før tvangssalget tar dem)

Og du bør nok satse på å bruke 200 kroner dag, ts. Da spiser du normalt sunt. Spiser vi ikke godt så svikter helsa - og det blir dyrt.

Anonymkode: 71d1d...d65

Det er fult mulig å ligge under 200 kr. per dag og samtidig spise sunt uten at helsa svikter.

Anonymkode: 38151...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Vi er to voksne i min husstand og bruker som regel 5-6 k i mnd på mat til oss to.

Anonymkode: 10ddc...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er vel noe billigere å handle dagligvarer og mat for to enn for en. Derfor skulle man hatt tillegg for enslige. 

Anonymkode: 08eb8...764

Det er da billigere å lage mat til en enn to,da lager en mindre mat. Og det går da helt fint å fryse ned rester og ha til senere. Selv spiser jeg ofte samme middag to dager på rad hvis jeg har laget en gryte for eksempel. Og frossen laks klipper jeg opp og fryser ned enkeltvis.

Det samme kan gjøres med både kylling og kjøtt.

Anonymkode: fdbc7...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er alene, kvinne, og bruker mer enn 5000 i måneden på mat og dagligvarer. Mat og drikke kjøpt ute kommer på toppen av dette igjen. Noen måneder kan jeg fint ende på nærmere 10 000 hvis jeg har vært mye ute, hatt mye besøk/middager, kjøpt mye vin etc. 

Noe særlig under 4000 for alt av mat,  drikke og dagligvarer ser jeg vanskelig for meg at jeg kunne leve ok på, selv hvis jeg unngikk kjøtt/fisk for det meste. 

Anonymkode: 7d8c6...78a

Hvis jeg skulle brukt 10 000 kroner på mat kun til meg selv,måtte jeg flyttet på gata.

Anonymkode: fdbc7...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 11.05):

Fot å ha mindre forbruk må jeg kutte ut lunsjen som ofte er 100/150 kr per dag. Det er mye. Ts

Anonymkode: ac66d...554

Ja det er mye. Der ville jeg ha kuttet. 

Anonymkode: 426d6...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 11.05):

Fot å ha mindre forbruk må jeg kutte ut lunsjen som ofte er 100/150 kr per dag. Det er mye. Ts

Anonymkode: ac66d...554

Det er jo lett å kutte ned på den om du ønsker det. Bare å ta med mat hjemmefra.

Anonymkode: 9bfcb...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...