Gå til innhold

Normalt å ikke ha serfikat når man har passert 30 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 11.39):

Syns det er rart at folk med barn over 30år ikke har setifikatet.. Om det skulle skje noe eller være noe med barna. Dugnad, treninger,kamper,ferie, kjøre til og fra besøk osv

. Vi vet jo alle hvor bra togene osv går på østlandet feks..

Anonymkode: 168b8...cf3

Men hvor bor du da? 
hva mener du med skje noe med barna , som i at du trenger ambulanse? Mange har da gå/ sykle avstand til dugnad/ trening/ kamper. 
Til ferie tar vi buss/ tog/ ferje/ fly. Til besøk går vi eller tar t- bane/ trikk. Noen taxiturer i måneden blir også billigere enn og ha bil. Skjønner ikke behovet. 

Anonymkode: e2897...c45

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er unormalt å ikke ha lappen når man er 30 år, ja. De eneste som ikke har, virker å være de som bor i oslogryta. Og ja - you are missing out. Det finnes knapt noe mer befriende enn å kjøre bil. 

Anonymkode: bb408...816

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt. 

Virker som enkelte tror "normalt" betyr "gjeldende for flertallet", men det gjør det altså ikke. 30% prosent av den voksne befolkningen har ikke lappen, så det er enormt mye mer vanlig enn en hel haug med ting vi beskriver som helt normalt.

Anonymkode: fa69e...402

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som koster på seg førerkort bare for de gangene annethvert skuddår man vil frakte noe hjem osv, risikerer man ikke å glemme/få dårligere kjøreegenskaper hvis man kjører såpass sjelden? Tror ikke jeg hadde følt meg trygg på å leie bil og kjøre selv hvis jeg ikke hadde kjørt på flere år. 

Anonymkode: dd724...a19

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er unormalt å ikke ha lappen når man er 30 år, ja. De eneste som ikke har, virker å være de som bor i oslogryta. Og ja - you are missing out. Det finnes knapt noe mer befriende enn å kjøre bil. 

Anonymkode: bb408...816

Befriende å kjøre bil, som i å bare kjøre rundt uten mål og mening? Fordi det er gøy? Selv foretrekker jeg den friheten mange hundre tusen ekstra kroner på konto utgjør, spesielt når jeg skal reise på ferie eller da jeg oppgraderte til større leilighet. 

Anonymkode: dd724...a19

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 15.52):

Jeg skjønner jo at de som bor midt i Oslo-gryta ikke har behov for bil i hverdagen. Men dere oppholder dere vel ikke bare i byen?? Hva gjør dere når dere skal på ferie? Hyttetur? Andre type utflukter?

Hva gjør dere hvis dere har barn som skal på overnattingsbesøk, eller når dere skal besøke familie utenfor byen? 

Hva med å frakte søppel? Hente større ting man kjøper, som f.eks møbler? 

Jeg kunne aldri klart meg uten den friheten det er å ha lappen og bil. Så for meg er det rart at folk velger det bort. Som sagt, skjønner jeg at folk ikke har bil, men lappen, så man *kan* kjøre bil er helt nødvendig for meg. 

 

Anonymkode: 49bbf...46c

Når jeg skal på ferie tar jeg fly/ tog/ ferje. Når jeg skal på hytta tar jeg buss. Hvilke andre type utflukter? 
når jeg skal besøke familie utenfor byen tar jeg buss/ tog / fly avhengig av hvem og hvor. Hvis barna skal på overnattingsbesøk fulgte jeg dem før de ble gamle nok til og gå/ ta banen alene. 
vi har container en gang i året i nabolaget for og kaste store ting, i sammenheng med vårens dugnad. Har også benyttet av søppeltaxi. 
når jeg leser spørsmålene dine og problemet du lager ut av alt blir jeg veldig glad jeg ikke har sertifikat, for folk gjør jeg jo så avhengige av bil at de mister evnen til tenke lenger en bil. 

Anonymkode: e2897...c45

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Befriende å kjøre bil, som i å bare kjøre rundt uten mål og mening? Fordi det er gøy? Selv foretrekker jeg den friheten mange hundre tusen ekstra kroner på konto utgjør, spesielt når jeg skal reise på ferie eller da jeg oppgraderte til større leilighet. 

Anonymkode: dd724...a19

Ja. Å komme seg dit man vil, når man vil, det skal man ikke kimse med. Det er noe eget, fremfor å være avhengig av buss, bane og tog. Jeg har selv nedbetalt bil, og den koster meg fint lite i måneden. Det lille den koster meg - betaler jeg med største glede. Men for all del, fint for naturen at du reiser kollektivt, så you do you. 

Anonymkode: bb408...816

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja. Å komme seg dit man vil, når man vil, det skal man ikke kimse med. Det er noe eget, fremfor å være avhengig av buss, bane og tog. Jeg har selv nedbetalt bil, og den koster meg fint lite i måneden. Det lille den koster meg - betaler jeg med største glede. Men for all del, fint for naturen at du reiser kollektivt, så you do you. 

Anonymkode: bb408...816

Men på et tidspunkt har du jo betalt den bilen, så du kunne tatt mange drosjeturer akkurat dit du ville for den prisen. Klart det hadde vært deilig å ha bil når bussene står, men det er ofte når det er snøkaos og vanskelige kjøreforhold. Og så må man finne parkering i byen i tillegg. Stort sett bruker jeg under en halvtime til byen, så synes ikke det koster meg så mye frihet å ikke ha bil. 

Anonymkode: dd724...a19

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å ikke ha bil eller behov for å kjøre daglig/ofte - men jeg hadde i alle fall følt meg helt "låst" uten å ha lappen - å aldri kunne kjøre noe sted selv, alltid være avhengig av andre hvis man skulle ha andre behov enn å ta trikk eller buss midt i byen. Tog og busser går mer enn bare midt i byen, jeg vet, men likevel - igjen, da blir man jo helt låst. Dessuten er det jo en del jobber man ikke kan ha hvis man ikke har lappen, og da begrenser man seg jo litt. Tenker ikke på utelukkende transportyrker, men er jo mange yrker man ikke får hvis man ikke har lappen selv om man ikke kjører ofte, eller kanskje ikke i det hele tatt - men det er likevel et krav. Kan bare ta min egen som et eksempel; jeg jobber i det offentlige, kontorjobb, men likevel var det et krav at jeg måtte ha førerkort klasse B i tilfelle arbeidsgiver hadde behov for at jeg måtte kjøre ut på saker. 

Jeg tror ikke jeg kjenner mer enn en som er over 18-19 og ikke har lappen (jeg er i 40-årene selv), og hun angrer på at hun ikke tok den da hun var yngre, for nå føler hun at terskelen er så mye høyere. Jeg bor rett utenfor Norges nest største by, 20 min fra sentrum og busser til jobb, men trenger å kjøre til bussterminalen for å ta buss som går mer enn en gang hver tredje time, og er også avhengig av bil for å få handlet og alt annet jeg skal. Skulle jeg ha belaget meg på offentlig transport over alt hvor jeg skulle, hadde det nok blitt veldig upraktisk.

 

Anonymkode: a9b78...938

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 46 og har ikke lappen rett og slett fordi jeg ikke tror jeg ville blitt en god sjåfør. Er alt for utålmodig, irriterer meg til og med over andre billister som passasjer😅

Anonymkode: 2b445...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men på et tidspunkt har du jo betalt den bilen, så du kunne tatt mange drosjeturer akkurat dit du ville for den prisen. Klart det hadde vært deilig å ha bil når bussene står, men det er ofte når det er snøkaos og vanskelige kjøreforhold. Og så må man finne parkering i byen i tillegg. Stort sett bruker jeg under en halvtime til byen, så synes ikke det koster meg så mye frihet å ikke ha bil. 

Anonymkode: dd724...a19

Drosjetur til Finnmarksvidda med hund på slep hørtes festlig ut ja 😅

Anonymkode: c29b4...814

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Drosjetur til Finnmarksvidda med hund på slep hørtes festlig ut ja 😅

Anonymkode: c29b4...814

Da har du jo spesielle behov som vi som velger å ikke ha førerkort/bil ikke har. Jeg synes bare det blir så merkelig å tenke "jeg har jo behov, så da forstår jeg ikke at andre velger noe annet". 

Anonymkode: dd724...a19

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da har du jo spesielle behov som vi som velger å ikke ha førerkort/bil ikke har. Jeg synes bare det blir så merkelig å tenke "jeg har jo behov, så da forstår jeg ikke at andre velger noe annet". 

Anonymkode: dd724...a19

For meg er det behovet bevegelsesfrihet, hvor man drar er vel ikke poenget her.

Anonymkode: c29b4...814

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

For meg er det behovet bevegelsesfrihet, hvor man drar er vel ikke poenget her.

Anonymkode: c29b4...814

Ja, men likevel ikke relevant for de som ikke har det behovet. Selv stiller jeg aldri noen spørsmålet "hvorfor i all verden har du bil, trenger du det virkelig?" Heller ikke til folk som åpenbart ikke trenger det. Men så lenge de har lyst og råd blir det deres egen sak. På samme måte som det blir ens egen sak om man ikke ser behovet. Jeg blir spurt ofte om hvordan jeg har råd til flere ferieturer enn dem i året, og da svarer jeg at det i hovedsak skyldes at jeg ikke har bil. Men da har folk spurt direkte, så da får de svar. Det er jo de selv som prioriterer bil foran andre typer feriereiser. 

Anonymkode: dd724...a19

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, men likevel ikke relevant for de som ikke har det behovet. Selv stiller jeg aldri noen spørsmålet "hvorfor i all verden har du bil, trenger du det virkelig?" Heller ikke til folk som åpenbart ikke trenger det. Men så lenge de har lyst og råd blir det deres egen sak. På samme måte som det blir ens egen sak om man ikke ser behovet. Jeg blir spurt ofte om hvordan jeg har råd til flere ferieturer enn dem i året, og da svarer jeg at det i hovedsak skyldes at jeg ikke har bil. Men da har folk spurt direkte, så da får de svar. Det er jo de selv som prioriterer bil foran andre typer feriereiser. 

Anonymkode: dd724...a19

I virkeligheten verken spør eller spekulerer jeg rundt de som ikke har bil, hva andre velger å gjøre er bare så ufattelig uinteressant. Men når det stilles slike direkte spørsmål på et skriftlig forum oppfordres man jo til å reflektere rundt det allikevel.

Anonymkode: c29b4...814

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 8.38):

?

Anonymkode: 8476d...604

Normalt og normalt.. Spørs vel litt på hvor man bor, om man har behov for det etc.. Har hele livet bodd slik at jeg har alt jeg trenger i gangavstand - uten å bo midt i byen - så jeg har aldri tatt sertifikatet. Jeg begynte en gang tidligere i 20årene, knakk foten, så pauset det, og begynte aldri opp igjen. 

Har nå 3 barn, klarer oss fint. Min mor tok heller aldri sertifikatet av samme grunn. 

Anonymkode: 95b3c...7d6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, men likevel ikke relevant for de som ikke har det behovet. Selv stiller jeg aldri noen spørsmålet "hvorfor i all verden har du bil, trenger du det virkelig?" Heller ikke til folk som åpenbart ikke trenger det. Men så lenge de har lyst og råd blir det deres egen sak. På samme måte som det blir ens egen sak om man ikke ser behovet. Jeg blir spurt ofte om hvordan jeg har råd til flere ferieturer enn dem i året, og da svarer jeg at det i hovedsak skyldes at jeg ikke har bil. Men da har folk spurt direkte, så da får de svar. Det er jo de selv som prioriterer bil foran andre typer feriereiser. 

Anonymkode: dd724...a19

Som sagt, you do you, men normalt - det er det ikke. 

Anonymkode: bb408...816

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vil ikke si at det er normalt. Jeg kjenner kun 2 personer som er i den alderen som ikke har førerkort nå. Den ene har hatt førerkort tidligere, men kjørte det av seg og er nå "lappløs" i noen måneder. Den andre har aldri hatt førerkort eller kjørt opp fordi han ikke har hatt råd. Han går på Nav og har bare akkurat nok til husleie og mat.

Anonymkode: e0fd5...2a4

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.4.2024 den 11.24):

Drosjetur til Finnmarksvidda med hund på slep hørtes festlig ut ja 😅

Anonymkode: c29b4...814

Tipper at de fleste av oss 30% voksne som ikke har lappen ikke har hatt behov for og kjøre til Finnmarksvidda med hun på slep. Hvor normalt er det og kjøre til Finnmarksvidda med hun på slep? Tror du det er flere i Norge som har kjørt til Finnmarksvidda med hund på slep enn som ikke har lappen, altså over 30%? Burde lage ny tråd, « er jeg normal som er over 30 år og ikke har kjørt til Finnmarksvidda med hund på slep «. 
 

 

Anonymkode: e2897...c45

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 36 år og bor i Oslo. Har ikke lappen da jeg aldri har hatt behov for det, men flytter jeg til en annen del av landet noen gang så er det godt mulig jeg skaffer meg den. Jeg kjenner en del på min alder som heller ikke har  lappen. 

Anonymkode: 7aa53...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...