AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #41 Del Skrevet 19. april 2024 46 og har ikke lappen. Det er noe dritt når jeg besøker familie som bor på et sted der "kollektiv transport" er en eksotisk greie, men utover det har jeg aldri følt behov for det. Anonymkode: 27665...99a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #42 Del Skrevet 19. april 2024 Normalt er feil ord å bruke. Det er ikke noe normalt eller unormalt med å ha førerkortet. Det handler om lyst og behov. Norge er et land som består av flere bygder og da er det ofte et behov for bil. Kollektivtiilbudet i Norge er ikke til å skryte av, verken i by eller bygd. Jeg jobber ikke, har ikke barn og bor i storby, men jeg nekter å gjøre meg avhengig av et kollektivtilbud som er mildt sagt dårlig, uforutsigbart og mangelfullt, spesielt for mine behov. Jeg har råd til bil og et (etter min egen mening) behov for bil, så derfor har jeg bil. Hadde ikke vært unormalt om jeg ikke hadde hatt det, men det hadde gjort livet mitt surt og gitt meg noe å klage over. Men unormalt hadde det ikke vært i mitt tilfelle. Venninnene mine har førerkortet og begge fikk det som 30+. Ene og alene fordi de var lei av dårlig busstilbud. Søsknene mine er 30+ og de har ikke førerkort av diverse grunner. De har barn og burde ha det og ser behovet fordi de har partner med bil. Anonymkode: 86cf3...903 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #43 Del Skrevet 19. april 2024 Bestemor på 79 ble enke i fjor og først nå kjenner hun på at hun trenger lappen for å ilke bli en avhengig gammel dame. Hun har oppkjøring på tirsdag, så i helgen skal jeg øvekjøre med henne lørdag mogen, min kusine lørdag ettermiddag, mamma søndag formiddag og pappa søndag ettermiddag. Hun har det inne, men vil øve intensivt nå siste dagene for å roe nervene. Det er aldri for seint. Anonymkode: 3c993...704 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 19. april 2024 #44 Del Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Mye tid som kastes bort på å gå som man aldri får tilbake igjen. Anonymkode: e2dbb...d62 Som sagt, det handler en hel del om innstilling... 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #45 Del Skrevet 19. april 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: De som ikke har lappen eller bil tar seg nødig ellerhar nødig råd til taxi.. Vet om flere som tar tog og ikke kommer noen vei når det står, så barna må få hjelp på skolen feks eller andre foreldre.. Anonymkode: 168b8...cf3 At du kjenner flere som ikke har råd sier jo ikke så mye om oss andre som fint kunnet hatt råd til lappen, men velger å ikke ha fordi vi ikke har behov. Og så snakkes det igjen som om alle har barn. 2 hours ago, AnonymBruker said: Man vet aldri hvor man havner, til og med drømmejobben kan utgå om førerkort er et krav. Anonymkode: 0032e...d10 Min drømmejobb er på hjemmekontoret. 1 hour ago, AnonymBruker said: Det et rart å ikke ha lappen, og min erfaring er at mange gjør seg avhengig av andre for å for eksempel frakte ting. Eller at de må ha skyss når vi skal utenfor bysonen, eller at andre foreldre må kjøre rundt på deres barn til kamper fordi de ikke kan gjøre det selv 😅 Anonymkode: 9336a...66c Den der om å frakte ting dukker opp i alle sånne tråder. Jeg bestiller hjemtransport hvis jeg må frakte noe tungt, har vel skjedd ca to ganger i hele mitt liv at jeg har bestilt noe som jeg ikke kan hente på posten. Og jeg kommer meg fint utenfor bysonen uten bil, jeg reiser mer enn de fleste jeg kjenner som har bil. Og ja, de spør alltid hvordan jeg kan ha råd til å reise noe sted 😅 Anonymkode: dd724...a19 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #46 Del Skrevet 19. april 2024 Jeg har lappen, 3 barn, hund og bil. Den eneste gangen vi bruker bilen er når vi skal på hytta. Vi kunne tatt bussen, men dessverre ikke lov med hund på disse bussene. I hverdagen går og sykler vi, bruker kollektivt eller drosje hvis vi skal lengre enn sykkelavstand. Barna gjør det samme. Med tanke på hva vi betaler for bil og garasjeanlegger konklusjonen at det er dyrt å ha hund. Anonymkode: a81a6...524 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #47 Del Skrevet 19. april 2024 Mer unormalt enn normalt. 70% av voksne har vel lappen? Anonymkode: 0e35f...561 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #48 Del Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mye tid som kastes bort på å gå som man aldri får tilbake igjen. Anonymkode: e2dbb...d62 Man kan også kaste bort mange timer i bil som man aldri får tilbake. For meg er det å gå og sykle hverdagsmosjon, så mindre behov for å sette av tid til trening. Den daglige spaserturen gir også nødvendig tid til kontemplasjon. Anonymkode: a81a6...524 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #49 Del Skrevet 19. april 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Mer unormalt enn normalt. 70% av voksne har vel lappen? Anonymkode: 0e35f...561 Hvis 30% ikke har, går det med komfortabel margin innunder "normalt". Anonymkode: dd724...a19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #50 Del Skrevet 19. april 2024 Jeg skjønner jo at de som bor midt i Oslo-gryta ikke har behov for bil i hverdagen. Men dere oppholder dere vel ikke bare i byen?? Hva gjør dere når dere skal på ferie? Hyttetur? Andre type utflukter? Hva gjør dere hvis dere har barn som skal på overnattingsbesøk, eller når dere skal besøke familie utenfor byen? Hva med å frakte søppel? Hente større ting man kjøper, som f.eks møbler? Jeg kunne aldri klart meg uten den friheten det er å ha lappen og bil. Så for meg er det rart at folk velger det bort. Som sagt, skjønner jeg at folk ikke har bil, men lappen, så man *kan* kjøre bil er helt nødvendig for meg. Anonymkode: 49bbf...46c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #51 Del Skrevet 19. april 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg skjønner jo at de som bor midt i Oslo-gryta ikke har behov for bil i hverdagen. Men dere oppholder dere vel ikke bare i byen?? Hva gjør dere når dere skal på ferie? Hyttetur? Andre type utflukter? Hva gjør dere hvis dere har barn som skal på overnattingsbesøk, eller når dere skal besøke familie utenfor byen? Hva med å frakte søppel? Hente større ting man kjøper, som f.eks møbler? Anonymkode: 49bbf...46c Ferie: Går til flybussen, reiser til Gardermoen, and off I go. Barn eller familie utenfor byen, nei. Hadde tidligere slekt på Lillehammer, da tok jeg toget dit iblant. Frakte møbler: Så godt som aldri, men de gangene det har vært aktuelt har jeg bestilt hjemlevering. Borettslaget samler inn større gjenstander flere ganger årlig hvis man vil kvitte seg med noe. Anonymkode: dd724...a19 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 19. april 2024 #52 Del Skrevet 19. april 2024 (endret) AllahBallah skrev (6 timer siden): Jeg tipper det er sånn 50/50? Eller kanskje 60/40. Begge deler er altså normalt. Det tror jeg ikke stemmer, de aller fleste velger å ta lappen når de har bikket 18 år, andre utsetter det enda noen år. Men de aller fleste tar sertifikat på bil. Hva baserer jeg det på ? Min omgangskrets og kontaktnett. De aller fleste har sertifikat på bil i god tid før de er 30 år. Noen unntak er det jo, og noen velger å ikke ha bil. Meget smart trekk økonomisk Det er vel den forbrukstingen som koster mest i livet. Nå kan man jo ha sertifikat på bil uten å ha bil, det går jo an å leie bil eller delta i bildeling rundtomkring om man ikke har bil. Så "unormalt" å ikke ha sertifikat ? Ja om man kan kalle slike ting unormalt. Så er det nok store variasjoner fra bygda til storby. Endret 19. april 2024 av TomKrus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #53 Del Skrevet 22. april 2024 Jeg tok lappen da jeg var 34. Gikk helt fint før det. Snyltet aldri på folk, men vil nok tro noen følte det sånn. F.eks møttes jeg og en venninne ofte da vi begge besøkte barndomsbyen. Det tar ca en halvtime å gå mellom husene. Og den turen har jeg gått maaaange ganger. Men om vi skulle møtes i byen e.l så orket ikke venninnen min å vente eller styre med buss for at vi skulle komme oss rundt, så hun hentet meg. Nå har jeg lappen og bil. Og det er veldig behagelig og praktisk. Men kunne nok tatt mer buss og tog enn det jeg gjør. Anonymkode: 0db5a...77a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 22. april 2024 #54 Del Skrevet 22. april 2024 AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 15.52): Jeg skjønner jo at de som bor midt i Oslo-gryta ikke har behov for bil i hverdagen. Men dere oppholder dere vel ikke bare i byen?? Hva gjør dere når dere skal på ferie? Hyttetur? Andre type utflukter? Hva gjør dere hvis dere har barn som skal på overnattingsbesøk, eller når dere skal besøke familie utenfor byen? Hva med å frakte søppel? Hente større ting man kjøper, som f.eks møbler? Jeg kunne aldri klart meg uten den friheten det er å ha lappen og bil. Så for meg er det rart at folk velger det bort. Som sagt, skjønner jeg at folk ikke har bil, men lappen, så man *kan* kjøre bil er helt nødvendig for meg. Anonymkode: 49bbf...46c For noen så er det sikkert like greit å bare ha lappen da, og heller leie seg bil hvis behov skulle oppstå. Er nok rimeligere totalt sett noen ganger enn å ha bil (verditap, verkstedregninger, forsikring). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #55 Del Skrevet 22. april 2024 AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 14.21): Mye tid som kastes bort på å gå som man aldri får tilbake igjen. Anonymkode: e2dbb...d62 Det var et perspektiv jeg aldri har hørt før.. kanskje man får det igjen ved lengre liv og bedre helse? Ellers er det mye tid som kastes bort på mosjon som man aldri får tilbake igjen ja. Det er jævlig kjedelig og sitte i en bil da? Mye tid som kastes bort på og sitte i kø en aldri får tilbake igjen. Penger koster det og. Penger man kaster bort og aldri får tilbake igjen. Tror jeg fortsetter og « kaste bort tid» på og gå gitt. Anonymkode: e2897...c45 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #56 Del Skrevet 22. april 2024 Jeg fikk ikke lappen før jeg var 30. Min samboer er 34 og har ikke lappen enda. Ingen av mine søsken har lappen og de er alle over 30 de også. Det er veldig vanskelig å ta lappen uten å ha noen å øvelseskjøre med. Det har vært hovedgrunnen til at jeg ikke fikk tatt den. Har bodd langt unna familie, studert, bodd i by, hatt dårlig råd. Det samme med min samboer. Jeg tror veldig mange klarer seg helt fint uten lappen, og det er langt fra unormalt når man bor i f.eks Oslo. Jeg synes ikke det er unormalt i det hele tatt. Nå som jeg venter barn har jeg satt som krav at min samboer må ta lappen. For her vi bor nå, kommer vi til å bli fullstendig hjelpesløse uten bil. Jeg trenger at han skal kunne kjøre dersom jeg f.eks skulle bli syk. Handle, hente baby, osv. Og nå som våre foreldre begynner å bli gamle og trenger stadig mer hjelp - så er bil et must. Kommer ikke unna det. Å ta lappen er en del av å bli voksen, foreldre, og ta ansvar. Men det er en tid for alt. 🙂 Anonymkode: 81564...1af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #57 Del Skrevet 22. april 2024 TomKrus skrev (På 19.4.2024 den 17.29): Det tror jeg ikke stemmer, de aller fleste velger å ta lappen når de har bikket 18 år, andre utsetter det enda noen år. Men de aller fleste tar sertifikat på bil. Hva baserer jeg det på ? Min omgangskrets og kontaktnett. De aller fleste har sertifikat på bil i god tid før de er 30 år. Noen unntak er det jo, og noen velger å ikke ha bil. Meget smart trekk økonomisk Det er vel den forbrukstingen som koster mest i livet. Nå kan man jo ha sertifikat på bil uten å ha bil, det går jo an å leie bil eller delta i bildeling rundtomkring om man ikke har bil. Så "unormalt" å ikke ha sertifikat ? Ja om man kan kalle slike ting unormalt. Så er det nok store variasjoner fra bygda til storby. Det er nok veldig stor variasjon fra bygd til storby ja. Basert på min omgangskrets og kontaktnett har de færreste sertifikat før de er 30 år. Jeg vet jo at det ikke er representativt for hele landet, hadde jeg vokst opp i en bygd bussen gikk 2 ganger om dagen hadde det sett helt annerledes ut. Anonymkode: e2897...c45 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #58 Del Skrevet 22. april 2024 AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 12.13): Nei, det er ikke normalt! Helt fjernt og rart og ikke kunne frakte seg selv når man er voksen. Anonymkode: dc2a1...06b Det kommer jo an på hvor man bor.... Det livet DU har, har ikke alle andre Jeg synes det er fjernt og rart at noen ikke forstår at vi er forskjellige, bor forskjellig og har forskjellige behov.... Anonymkode: 8fd01...1d2 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #59 Del Skrevet 22. april 2024 Kommer helt an på hvor du bor? Jeg er 49 år og har ikke sertifikat. Søsteren min tok sertifikat når hun var 41 fordi hun flyttet ut av byen. Jeg har flere venner på min alder som ikke har sertifikat , men de som har flyttet ut har tatt sertifikat . Så har jeg familie som bor veldig usentralt, der tok barna sertifikat når de var 18. hva skal du bruke sertifikatet til? Skal du ha bil? Trenger du det til jobb? Jeg skjønner ikke vitsen med og ta sertifikat hvis det ikke er noe en har bruk for. Anonymkode: e2897...c45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #60 Del Skrevet 22. april 2024 AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 15.52): Jeg skjønner jo at de som bor midt i Oslo-gryta ikke har behov for bil i hverdagen. Men dere oppholder dere vel ikke bare i byen?? Hva gjør dere når dere skal på ferie? Hyttetur? Andre type utflukter? Hva gjør dere hvis dere har barn som skal på overnattingsbesøk, eller når dere skal besøke familie utenfor byen? Hva med å frakte søppel? Hente større ting man kjøper, som f.eks møbler? Jeg kunne aldri klart meg uten den friheten det er å ha lappen og bil. Så for meg er det rart at folk velger det bort. Som sagt, skjønner jeg at folk ikke har bil, men lappen, så man *kan* kjøre bil er helt nødvendig for meg. Anonymkode: 49bbf...46c Utenfor byen går det tog og buss. Spesielt tog er fint, da unngår jeg bilkøen med hyttefolk ene. Til flyplassen går det også tog og buss. Møbler og slikt bestiller jeg med levering på døra. For søppel kan jeg bestille søppeltaxi for det som ikke går i beholderene utenfor huset mitt. Nærmeste butikk ligger 300 meter unna huset, nærmeste bussholdeplass enda nærmere. I 1 km radius har jeg 7 matbutikker, apoteket, blomsterforretning, Nille, Fretex og en møbelbutikk. Jobber et sted uten parkering. Det tar lengre tid å kjøre bil til sentrum enn å ta buss. Lege og veterinær tar jeg taxi til om situasjonen tilsier det. Har faktisk aldri tenkt at jeg har behov for førerkort, og ser ikke noe poeng med å ta det i voksen alder fordi jeg ville aldri ha brukt bil. Anonymkode: feb4c...088 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå