Gå til innhold

Normalt å ikke ha serfikat når man har passert 30 år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, alt er relativt. 
jeg har ikke førerkort har klart meg uten i 32 år. Jeg bor i storby så aldri hatt behovet. Nå med baby vurderer jeg å ta lappen i nærmeste fremtid. 

Anonymkode: 645f8...5f3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke lappen da. Bodde sentralt og hadde ikke behov for det. Tok lappen da jeg bodde litt utfor byen og hadde fått to tette

Anonymkode: 10cf9...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvsagt, man svir ikke av så mange tusen hvis man ikke har verken bil eller behov for å kjøre. 

Anonymkode: dd724...a19

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er 33. Har ikke lappen, har ikke lyst på den heller men føler jeg må nå som jeg har barn. Hater å kjøre bil og bare tanken på å ta lappen gjør meg kvalm. 

Anonymkode: 019a9...ab8

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 34 og er først nå jeg virkelig kjenner at jeg MÅ ha lappen. Alltid bodd sentralt og ikke hatt behov, men har nå flyttet og lappen står på to-do lista for neste år. 

Anonymkode: 50aa5...561

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta lappen hvis man føler for det. Jeg er snart 25 og tar førerkort nå. Er fra bygda hvor "alle" tar lappen når de blir 18 så følte selv at jeg var sent ute. Men nå bor jeg veldig nærme Oslo og møtt flere folk på min alder og eldre som ikke ser behovet. Ville ikke tenkt at man var unormal om man var over 30 og ikke hadde hatt førerkort, hvert fall ikke hvis man ikke trenger det.

Anonymkode: aba5f...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo er det vel snart høyreekstremt å ha førerkort klasse B, så der er det helt normalt å ikke ha lappen. I mer primærnæringsorienterte strøk så er det praktisk talt bare infantiliserende å ikke ha lappen på grunn av dårlig kollektivtilbud.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen da jeg var 35, hovedsakelig fordi jeg fikk barn og hadde flyttet ut av byen.

Før det hadde jeg ikke behov eller lyst til å kjøre bil. Men det skal sies at jeg tror det er enklere å ta lappen når man er ung, og konsekvenstenkingen ikke er så stor... 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer vanlig å ha lappen enn å ikke ha den. Kommer fra Oslo, og de fleste av mine venner har lapper. 

Jeg har derimot ikke lappen, og kommer heller aldri til å ta den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tror de fleste har lappen innen de er 30, ihvertfall er det få av de jeg kjenner som ikke har det. Kan komme på fem stk på stående fot, inkl. meg selv. Men det kommer nok veldig an på hvor man bor blant annet. 

Anonymkode: 96e0d...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

73% av menn og 66% av kvinner har førerkort. Så ikke spesielt vanlig å ikke ha, men ikke sjokkerende eller merkelig heller. 

Anonymkode: 04e60...f81

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

40-åring uten lappen her. Samboer har heller ikke lappen. Faktisk har knapt nok noen i vår omgangskrets lappen. 
Vi har 2-3 venner med lappen men majoriteten ser ikke behovet. Man får kjøpt det man trenger av hente og leveringstjenester, vi leier ut garasjeplassen vår og har nesten ikke transportkostnader. Samboer har et månedskort mens jeg kjøper enkeltbiletter ved behov.

Bor i Oslo.

Anonymkode: 444c8...18d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg synes det er rart ikke å ha førerkort .. Har hatt siden 18 år.

Anonymkode: 62c03...ab5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor i Oslo, har aldri hatt lappen. Er over 50.

Anonymkode: 2f220...03e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 36 og har ikke lappen, ikke vært en prioritet økonomisk da jeg bor 10 min fra tog og buss. Men de siste åra kjent litt på at det kan være kjekt. Har ei hytte oppi nord som er litt kronglete å komme til med buss selv om det går. Ville vært mer lettvint og komfortabelt med bil. Men for meg blir alle utgiftene med å ta lappen og de løpende utgiftene med å eie en bil en luksus ting da det ikke er noe jeg trenger i min hverdag mer "kjekt å ha" og vil gjøre livet på hytta lettere nå og til alderdommen tar meg og jeg ikke lenger kan bruke hytte eller bil uansett. 

Driver å vurderer lappen eller ta master akkurat nå det ene valget gir mer inntekt det andre mer utgift. Ofte ved et sånt veiskille velger man jo det som gir inntekt og det er det jeg stort sett har gjort føler ikke argumentene er gode nok for å velge lappen 🤔

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

?

Anonymkode: 8476d...604

Syns det er rart at folk med barn over 30år ikke har setifikatet.. Om det skulle skje noe eller være noe med barna. Dugnad, treninger,kamper,ferie, kjøre til og fra besøk osv

. Vi vet jo alle hvor bra togene osv går på østlandet feks..

Anonymkode: 168b8...cf3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...