Gå til innhold

Kan fastlege sykemelde deg uten at du vil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ts du virket litt redd for at jobben vil spørre og finne ut..det vil de ikke. De vil se at du er sykemeldt..og du vil kanskje få god bedring.

Tilrettelegging og snakk med nav skjer ofte etter du har vært sykemeldt i 8 uker...men du må ikke så lenge du og lege er enig at tilrettelegging ikke vil funke.

Ta det fra en som ønsker hver dag at hun ble påkjørt eller skaffet før jobb ..en som var så langt nede ..en som holdt den perfekte masken...ta sykemelding og ta et pust i bakken. Ingen kan erstatte din kropp og helse..men jobben kan erstatte deg om du blir så syk at du ikke kan komme tilbake 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk at du kan friskmelde deg selv tidligere fra sykemeldingen om du føler for det. Den er ikke hugget i stein.  Og dette trenger du ikke legen for å gjøre. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men jeg må jo bare spørre: hva ønsker du å få ut av en time hos fastlegen da? Om du ikke ønsker oppmerksomhet, ikke ønsker å være i sentrum (ikke terapi?), og ikke ønsker en sykemelding? 

Anonymkode: 4bc1a...bc1

Som jeg skrev skal jeg inn for noe helt annet. Men i sammenheng med det jeg skal inn for vil det kunne være naturlig for legen å spørre om hvordan jeg har det og om jeg er stresset. Og det er her problemet mitt som en alt for over emosjonell person kommer inn.  

Anonymkode: 02b6f...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg leser det riktig ønsker du ikke å bli sykemeldt fordi du ikke vil ha oppmerksomhet, da kollegaer og familie naturligvis vil lure på hvorfor du ikke er på jobb. Enkelte kollegaer vil nok ikke spørre selv om de lurer, det er litt småfrekt å spørre noen om hvorfor de er sykemeldte. Tenker det er en samtale den sykemeldte må få initiere selv. Du er redd for å være sårbar, jeg mistenker at du ser på deg selv som svak. Men det er du ikke. 

Du trenger ikke fortelle noen noe som helst. Du kan si noe så enkelt som "jeg sliter med helsa, det er privat". Det er faktisk helt innafor å si, og det er ikke et tegn på svakhet, vi alle sliter med helsen før eller siden i løpet av livet. 

Han kan nok ikke tvinge deg, men han vil nok råde deg til det. Dette må du bare snakke med han om, jeg syns du skal dele akkurat det du har skrevet her med han. Jeg tror også du overvurderer litt hvor mye oppmerksomhet man får - de fleste tenker nok ikke så mye på det og de fleste har gode nok sosiale antenner til at de ikke renner ned døra hos deg. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (1 minutt siden):

Ts du virket litt redd for at jobben vil spørre og finne ut..det vil de ikke. De vil se at du er sykemeldt..og du vil kanskje få god bedring.

Tilrettelegging og snakk med nav skjer ofte etter du har vært sykemeldt i 8 uker...men du må ikke så lenge du og lege er enig at tilrettelegging ikke vil funke.

Ta det fra en som ønsker hver dag at hun ble påkjørt eller skaffet før jobb ..en som var så langt nede ..en som holdt den perfekte masken...ta sykemelding og ta et pust i bakken. Ingen kan erstatte din kropp og helse..men jobben kan erstatte deg om du blir så syk at du ikke kan komme tilbake 

Jobben min har en slik «tilbake i jobb» greie, og de er på med nav etter bare 2 uker sykemelding.

De har også egne obligstoriske møter alle som er sykemeldt må møte på.

Redd for at de skal spørre å finne ut? Ja. Hvorfor? For … ja hvorfor, det kan sikkert en psykolog finne ut av. «Middle child syndrom», en eller annen traume fra barndommen som jeg har glemt… hvem vet. Mitt første instinkt er alltid å ikke la andre se hva som foregår.

Jeg bare virkelig ikke ønsker at det skal bli en san. 

*Og jeg har gode foreldre som bryr seg om meg. Så om jeg har traumer så vet ikke jeg hvor fra.

Jeg på min side er heller redd for å bli påkjørt eller havne i en ulykke for da kommer jeg for seint til jobb 😅 Skal på jobb koste hva det koste vil. Det er kanskje traumene mine, fått det inn med morsmelken at man alltid skal opp og ut, og aldri komme for seint. 

Anonymkode: 02b6f...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvis det blir snakk om tilrettelegging, kan det være vanskelig å unngå å si noe om, selv om arbeidsgiver ikke har rett til å få vite hvorfor.0

Anonymkode: d7964...89b

Hvorfor skal det bli snakk om tilrettelegging om ts ikke engang vil ha sykemelding? 
 

I så fall må jo arbeidsgiver se at ts ikke fungerer i jobben slik det er nå.

Anonymkode: 40913...5fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Så det koker ned til; om jeg totalt knekker sammen, får et skikkelig gråteanfall hos fastlegen, kan han tvinge meg ut i sykemelding for mitt eget beste? Mot min vilje?

Nei, det kan han selvsagt ikke. Han kan skrive ut sykemelding, men du kan friskmelde deg selv når som helst. Det har jeg gjort mange ganger. 

Anonymkode: daf47...8c0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk så vondt av deg ❤️ Ta deg tid hos legen. Ta imot hjelp. Dette vil aldri bli bedre før du klarer å ta imot hjelp, og vise sårbarhet. Du har rett på er godt liv du og. Ta vare på deg selv ❤️

Anonymkode: a976a...9ee

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få stille deg noen spørsmål? Altså..overse om du vil, og jeg tenker ikke du trenger å svare her. Bare prøve å  svare litt ærlig inni eget hode?

 

Du sier du ikke vil ha sykmelding. Jeg tror ikke på deg. Det vil ikke si at jeg tror du sitter å «later som» du ikke vil - men tror kanskje du i kaoset blander sammen noen ting. Jeg leser en enorm frykt for at andre skal få vite at du sliter? Men..vær med på et lite tankeeksperiment?

Du går til legen, og ting går som du tror. Legen spør hvordan du har det, og du knekker sammen. Etter at du (muligens noe motvillig, men drevet av både trang til å være ærlig og litt fortvilelse) har forklart hvordan det er og at du ikke vil være borte fra jobb, så sier legen: «Du, dette fikser vi! Jeg har nemlig nettopp fått en sånn «stopp tiden»-maskin, så nå stopper jeg tiden noen uker. Du kan ta vare på deg selv - med min hjelp - og vi skal sammen legge en god plan for det! Om noen uker starter vi tiden igjen, og ingen andre mennesker i verden vil verken vite eller merke noe som helst. De vil ikke vite at tiden har vært stoppet!»

Hadde du i en slik situasjon tatt i mot?

Om svaret er ja, så er det ikke selve sykmeldingen du ikke vil ha. Du vil for alt i verden unngå det du frykter skal skje som følge av den?

Anonymkode: a74a7...6f0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logikk tilsier du bør holde deg unna arbeidsplassen så lenge du gjør mer u-nytte  enn nytte. Tenk på kolleger og kunder.

Anonymkode: a5199...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg kjenner som blir sykemeldt fra jobb blir det pga ryggen. De har gjerne en travel 100% jobb som krever mye, samt små barn, gjerne to og tre i barnehagealder. Og så er det likevel alltid ryggen eller en senebetennelse som sliter. INGEN jeg har snakket med er sykemeldt fordi livet er for tøft og man blir utbrent, til tross for hvor vanlig det faktisk er. Minst like vanlig som ryggplager. Det er bare 100% mer tabu å bli utbrent. Derfor sier nok de som blir utbrent/deprimert eller har angst ofte at de sliter med ryggen eller senebetennelser i stedetfor. Kunne det vært en løsning? Da får du sykemeldingen du sikkert kan ha godt av samtidig som folk ikke maser og bryr seg/syns synd på deg i samme grad som dersom du har møtt veggen.

 

Anonymkode: 43493...7cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo konsekvensene av en sykmelding du ikke orker, selve sykmeldingen tror jeg du innerst inne vet at du trenger. Jeg ble sykmeldt mot min vilje for noen uker siden av kiropraktoren min, hun tvang meg jo selvsagt ikke, men bare skrev ut sykmeldingen og pratet med meg om hvorfor. Arbeidsgiver har ikke krav på å vite hvorfor, og skal holde seg ryddige der. Kollegaene mine synes ikke å bry seg i det hele tatt, så de er jeg ikke bekymra for hva tenker og ingen har heller spurt. Jeg tror de fleste heller holder litt tilbake og ikke vil grave i det med mindre du selv er åpen. 
 

Ikke alle fastleger foreslår sykmelding heller, så det er jo ikke sikkert din lege gjør det. 

Anonymkode: f8ad6...c59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen kan ikke tvinge deg, men det høres jo særdeles teit ut å nekte sykemelding i din situasjon.

Anonymkode: 2ff55...42d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

De fleste jeg kjenner som blir sykemeldt fra jobb blir det pga ryggen. De har gjerne en travel 100% jobb som krever mye, samt små barn, gjerne to og tre i barnehagealder. Og så er det likevel alltid ryggen eller en senebetennelse som sliter. INGEN jeg har snakket med er sykemeldt fordi livet er for tøft og man blir utbrent, til tross for hvor vanlig det faktisk er. Minst like vanlig som ryggplager. Det er bare 100% mer tabu å bli utbrent. Derfor sier nok de som blir utbrent/deprimert eller har angst ofte at de sliter med ryggen eller senebetennelser i stedetfor. Kunne det vært en løsning? Da får du sykemeldingen du sikkert kan ha godt av samtidig som folk ikke maser og bryr seg/syns synd på deg i samme grad som dersom du har møtt veggen.

 

Anonymkode: 43493...7cf

Kan hende folk klager på ryggen fordi det er lettere, men så er det ofte sånn at stress setter seg i korsryggen også. Så det er nok mange utbrente som sliter med ryggen. 

Anonymkode: 5a404...481

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var helt lik deg da jeg gikk til lege med mange forskjellige fysiske symptomer som hadde kommet av stress. Jeg takket nei til sykemelding. Ting ble mye verre og etter ett og et halvt år dro jeg tilbake til legen da jeg var helt knekt både fysisk og psykisk. Endte med sykemelding i nesten ett år og måtte bruke tiden i terapi..

Vær så snill og lytt til kroppen din🩶

Anonymkode: 03888...e75

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Som jeg skrev skal jeg inn for noe helt annet. Men i sammenheng med det jeg skal inn for vil det kunne være naturlig for legen å spørre om hvordan jeg har det og om jeg er stresset. Og det er her problemet mitt som en alt for over emosjonell person kommer inn.  

Anonymkode: 02b6f...d36

Hvis legen insisterer på å sykemelde deg, noe de særdeles sjeldent gjør om pasienten sier nei. Da er det du som likevel må logge deg inn på nav sine sider og aktivt velge å trykke på at du ønsker å bruke sykemeldingen. Du stør fritt til å ikke ta sykemeldingen i bruk og arbeidsgiver vil da ikke vite om det. Dette er en ikke sak.
 

Hvis problemet egentlig er at du ønsker sykemelding, men er redd for reaksjoner fra arbeidsgiver er det noe du kan snakke med legen om. 

Anonymkode: 8ba7c...647

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du, TS? Du er klar over at om du møter veggen hardt nok kan du ende opp som 100% arbeidsufør? Med alt det innebærer av sykemelding, utredning, behandling, NAV, arbeidsavklaring, arbeidsutprøving i x antall bedrifter, skifte av NAV-veiledere og et enormt fokus på deg gjennom 4-5 år?

Jeg er 100% sikker på at du vil få langt mindre fokus på deg selv ved en kortvarig sykemelding  og evt henvisning til psykolog for samtaleterapi, enn ved å gå gjennom mølla med NAV senere.

Anonymkode: 25883...cbb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare en ting å si ; slutt å tenk på hva andre mener og ta heller vare på deg selv. Alle kan bli utslitt og syke og da må man ta tak i det før det blir enda verre. 

Anonymkode: 3a198...0a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen kan ikke tvinge deg ut i sykemelding nei. 
Men kroppen din kan... 

Jeg lyttet ikke til kropp og hode, jeg presset meg og nektet innse at jeg var utslitt. 
Det går faktisk helt greit en stund... Men når man presser kroppen og psyken til bristepunktet, og det brister, så risikerer man at det tar så lang tid å komme seg opp igjen at man ikke lengre har en jobb å gå til. 
Jeg brukte 3,5 år før jeg kom meg nok på beina igjen til å kunne begynne jobbe. 
I løpet av de årene, hvor jeg var fullstendig nedbrutt, så forsvant mye av mitt sosiale liv også, for jeg kom meg ikke ut av døra i den tiden. Jeg utviklet migrene, og irritabel tarm. 7 år senere er jeg frisk nok til å jobbe, men jeg er ikke like energisk, glad og effektiv som jeg var før. Jeg tømmes raskt for energi, og trenger mye tid alene nå. Jeg takler nedturer svært dårlig, og jeg får ofte diare når jeg blir stresset. 

Legen kan skrive ut antidepressiva, de fleste leger er ikke så strenge på det. 
Men det er godt mulig de er mer restriktive når man ønsker medisiner fremfor å ta tak i problemet. 
Medisiner vil ikke fikse noe, det bare demper symptomene litt. 

Når det gjelder at jobben har "rask tilbake" og er kjapt på med møter med nav, så kan fastlegen si at det ikke er aktuelt. 
Min fastlege var tydelig til nav på at jeg ikke var arbeidsdyktig selv med tilrettelegging, og at det ikke var hensiktsmessig med møter før jeg var i stand til det. 

Anonymkode: 003fa...d44

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kan garantere deg at det absolutt aller siste jeg ønsker er en sykemelding. Jeg er for ærlig til å klare å unvike spørsmål om hvorfor jeg er sykemeldt, og jeg ønsker ikke å heller fortelle om hvordan psyken min har det akkurat nå til noen.

En sykemelding, selv om den kan ignoreres og ikke brukes, sendes enda til arbeidsgiver, og da er det naturlig at det kommer spørsmål om hva det er og hvorfor jeg er på jobb om jeg er blitt sykemeldt. 

Anonymkode: 02b6f...d36

Den sendes ikke til arbeidsgiver før du sender den via nav

Anonymkode: 8ce4b...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...