Gå til innhold

Rastløs/utolig hund på kvelden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en hund på 1år, som blir svært urolig på kveldstid. 
Det går litt bedre på dagtid. 
 

på ukedager står han opp med oss i 6.30/7.00-tiden, får en kort luftetur og er stortsett trøtt igjen ved 8-tiden. Om vi sitter på hjemmekontoret (som er lite) og lukket døren kan han sove der i timevis. Det samme om vi skal ut av huset og setter han i buret… der faller han til ro og kan sove til 13.00 og får en ganske god tur på rundt denne tiden. 
resten av dagen blir ofte litt kaos… han er generelt rastløs (må holde øye med han hele tiden, eller settet han i buret om vi skal i dusjen og ingen andre er hjemme). 
han trives med å bli med oss på ærender, koser seg med bilkjøring og venter evt tålmodig i bilen om vi skal raskt innom noen butikker. 
Fra kl 18, finner han ikke ro. Han vandrer rundt og rundt, og finner bare på rampestreker (typ stjeler sko, prøver å ta ting fra bord/kjøkkenbenk, åpner trappegrinden for å løpe opp, tar ting barna har i sekken, biter osv). 
 

vi forsøker å stimulere på ulike måter gjennom dagen/uka: 

får turer (korte og lange) med tid til å snuse. 
får bli med på kjøreturer. 
blir satt i buret for å roe seg og slappe av. 
får tyggeben. 
får leker (prøver å bytte på, da han blir fort lei). 
«Søke» etter godbiter, 

har prøvd å gi flere turer, færre turer, møte hundevenner, lar han sove masse (på kontoret eller i bur), prøver å holde han våken osv osv. resultatet er det samme, en svært rastløs hun fra kl 18- ca 22 (da sovner han for kvelden), og vi gjør ikke annet enn å gå etter han for å stoppe han fra diverse ting. 

Han er ellers glad, sosial og en fin hund. 

HVORDAN FÅ HAN TIL Å BLI ROLIG PÅ KVELDSTID OG FINNE EN «goplass» HAN VIL LIGGE PÅ?!  det begynner å bli litt slitsomt. 

Anonymkode: 39580...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sorry, mulig jeg har oversett det, leser på mobil, så alt er litt smått, men; får ikke hunden noen tur etter 18, før «leggetid» 22? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Queen19 skrev (6 minutter siden):

Sorry, mulig jeg har oversett det, leser på mobil, så alt er litt smått, men; får ikke hunden noen tur etter 18, før «leggetid» 22? 

Jo jo, så klart (glemte bare å skrive det inn). 
Han får også tur ved 16/17-tiden og ved 19/20-tiden . Og en rask tissetur før natten). 
 

Alle turene er ikke like lange, men mellom 15min og 1time.  Ikke noe helt låst men den på kvelden (ikke tisseturen) er alltid  opp mot 30min. 

Anonymkode: 39580...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som han trenger å gå lengre turer ila dagen 

Anonymkode: 4db5a...1bb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tur går dere ? Hva slags rase? Og hvorfor blir han satt i bur?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd det også. Kan gå turer på 7-10km uten at vi merker noen endring (annet enn at han sover litt tyngre rett etter at vi kommer hjem).  Var litt vanskelig å skrive ned, men jevnt Iver får han ganske mye fysisk aktivitet da vi er en aktiv familie (men som sagt formiddagen går ofte til søvn for han og jobbing for oss).  
og minst én av turene er på 1time (noen ganger litt lenger). 
 

Anonymkode: 39580...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rase? Mental trening? Lære triks, hverdagslydighet, søk osv, dette sliter de ut og roer ned. Mye tur øker ofte aktivitet og de krever mer. Fokus på ro, ha Hunden I bånd ved siden av deg, og lær den og ligge på eget teppe/seng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det er understimulert hund både fysisk og psykisk. Den trenger nok mer tur, få brukt kroppen godt, men den trenger nok også oppgaver/mental trening. Kanskje begynne med å trene søk, det er noe man kan gjøre på en lengre tur og så får hunden brukt hodet og kroppen.

Det er også en unghund, den trenger ikke sove 20 timer i døgnet heller... Mange hunder sover alt alt for mye av ren kjedsomhet. 

Anonymkode: 6fb80...040

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (2 minutter siden):

Hvor lang tur går dere ? Hva slags rase? Og hvorfor blir han satt i bur?

Det er en Cobberdog. 

To av turene er på ca 3-10km på hverdager , med varierende terreng. 
 

blir satt i bur av flere grunner, det begynte med øvelse på å være alene hjemme. Men vi ser at han finner roen der og trives, så når han «kaver» for mye så roer han seg der.  Og fordi han ikke kan gå fritt i huset uten å spise alt mulig han klarer å finne (klarer ikke holde det helt strøkent med barn i huset) som sokker, såler, småbiter, tygger i stykker leker og klær osv. så innimellom (for eks hvis jeg skal dusje og er alene hjemme) så må han også i buret, men får gå ut når jeg er ferdig . Veldig stort bur da, så kan kan både stå og ligge rett ut. 

Anonymkode: 39580...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..kan det ligge mer bak? Vi har hund på 8 mnd og han er rolig om kvelden og selv om han er alene så spiser han ikke på noe eller ødelegger noe. Min blir med når jeg dusjer..eller så ligger han utenfor. 

Er han mye alene? Har han seperasjon angst? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

carro1991 skrev (5 minutter siden):

Rase? Mental trening? Lære triks, hverdagslydighet, søk osv, dette sliter de ut og roer ned. Mye tur øker ofte aktivitet og de krever mer. Fokus på ro, ha Hunden I bånd ved siden av deg, og lær den og ligge på eget teppe/seng. 

Gode tips. Vi føler jo at vi forsøker mye av dette, men kanskje vi ikke har prøvd nok.  Som at vi gir opp når han ikke vil legge seg på teppet/sengen i stua … 

og ellers prøver vi å balansere fysisk aktivitet og ro.  Kanskje prøve mer, og over lenger tid eller noe. 

ts

Anonymkode: 39580...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har prøvd det også. Kan gå turer på 7-10km uten at vi merker noen endring (annet enn at han sover litt tyngre rett etter at vi kommer hjem).  Var litt vanskelig å skrive ned, men jevnt Iver får han ganske mye fysisk aktivitet da vi er en aktiv familie (men som sagt formiddagen går ofte til søvn for han og jobbing for oss).  
og minst én av turene er på 1time (noen ganger litt lenger). 
 

Anonymkode: 39580...622

En times tur for en unghund som krever mye stimuli er dessverre ikke så mye tur som du tror.  Min spreke senior på 12 år får også en av turene ila dagen på en times tid, og det er en mindre krevende rase enn din, i tillegg til at din er en unghund. 
Dere må nok gi han mer stimuli. Har dere mulighet til å gi han flere turer på en time ila dagen, feks ettermiddag og kveld ?

Anonymkode: 4db5a...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting..hvordan er dere om kvelden? Har dere barn? Er dere rolig ?

Og når dere setter dere ned å ser på tv eller slapper av.. stresser dere mye da at hunden ikke slapper av? Hvor lang tid får hunden på seg( når dere sitter) å finne roen etc før dere eventuelt stresser og maser på den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sofakona skrev (2 minutter siden):

En annen ting..hvordan er dere om kvelden? Har dere barn? Er dere rolig ?

Og når dere setter dere ned å ser på tv eller slapper av.. stresser dere mye da at hunden ikke slapper av? Hvor lang tid får hunden på seg( når dere sitter) å finne roen etc før dere eventuelt stresser og maser på den? 

Gode spørsmål. 
Vi er jo ganske rolige, men med barn som skal kjøres og hentes på treninger så blir det ofte til at vi/noen kommer å går, og full ro (altså at ingen er ute av huset, kommer hjem, skal hente, skal jobbe litt eller liknende) er det ofte ikke før etter 21 . Vi stresser mest over at han går tak i ting som vi må ta fra han 🙈 så det ikke blir ødelagt eller han svelger det.  
 

egentlig føltes det som at dette kan være noe av utfordringen… han liker best at alle er samlet (men det er ikke så lett med ungdommer, kveldsjobbing osv😅 har ikke tenkt over dette på den måten før… )

 

ts

Anonymkode: 39580...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er en Cobberdog. 

To av turene er på ca 3-10km på hverdager , med varierende terreng. 
 

blir satt i bur av flere grunner, det begynte med øvelse på å være alene hjemme. Men vi ser at han finner roen der og trives, så når han «kaver» for mye så roer han seg der.  Og fordi han ikke kan gå fritt i huset uten å spise alt mulig han klarer å finne (klarer ikke holde det helt strøkent med barn i huset) som sokker, såler, småbiter, tygger i stykker leker og klær osv. så innimellom (for eks hvis jeg skal dusje og er alene hjemme) så må han også i buret, men får gå ut når jeg er ferdig . Veldig stort bur da, så kan kan både stå og ligge rett ut. 

Anonymkode: 39580...622

Andre har nevnt aktivitet etc, så jeg skal ikke si noe på det. 

Det er ikke uvanlig at katter og hunder er mer aktive på kvelden. Det er ofte på denne tiden av døgnet de får raptus eller er generelt rastløse og vil gjøre noe.

I tillegg har hunden erfart at den får mye oppmerksomhet når den går rundt og plukker opp ting, biter på ting osv. For noen hunder er all oppmerksomhet god oppmerksomhet. Da min var unghund, fant hun ut at hun fikk oppmerksomhet om hun rev i spisebordstolene. Om jeg var opptatt med noe; matlaging, serie, bok, symaskin, så løp hun til spisebordet og begynte å rive i stoffet under stolene med ett øye på meg 😅 Jeg måtte begynne å avlede henne FØR hun fikk sjansen til å gjøre dette, også guide henne til god atferd som ble belønnet. For eksempel, jeg la henne i hundesenga, gikk på kjøkkenet for å lage mat, og 10 sekunder etterpå gikk jeg bort til hunden (som lå i bli) og ga henne en godbit før jeg gikk tilbake til kjøkkenet. Jeg fortsatte å avbryte matlagingen for å belønne at hun fortsatt lå i hundesenga (og jeg måtte gjøre dette ofte i begynnelsen så hun ikke rakk å kjede seg og reiste seg for å finne på noe tull). For hver dag, kunne jeg forlenge tiden mellom hver belønning. Nå går hun og legger seg når jeg går på kjøkkenet, helt uten belønning.

Hunder vet ikke automatisk hva som er god og dårlig atferd. Man må gjerne bruke litt tid på å lære de hva som er greit og ikke, og den beste måten å gjøre det er å sette de opp for suksess: guide de mot god atferd og belønn. Som sagt, for noen hunder er all oppmerksomhet god oppmerksomhet, og her bør man jobbe for å aldri la de få sjansen til å utføre dårlig atferd.

Det høres også ut som om hunden har behov for å tygge. Kong og/eller slikkematte, gjerne fryst, kan tilfredsstille dette behovet og er også stressreduserende. 

 

Anonymkode: c46b0...903

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det høres ut som hunden er understimulert. Går dere 5 turer om dagen + mental trening burde det holde for de fleste hunder. 
Kan det være at dere (ufrivillig) har bygget opp en forventning om mye aktivitet på ettermiddag og kveldstid som gjør at han sliter med å finne roen? 
 

Jeg ville opprettholdt morgen/ dagrutinen som ser ut til å fungere. Kl 16/17 ville jeg gått en ordentlig tur. Hunden bør da ikke trenge tur før kveldsturen kl 21/22. Samtidig ville jeg lagt inn et par korte treningsøkter med ro-trening eller mental trening på ettermiddagen. Da bør han kunne være hjemme når dere kjører barn på ettermiddagen.

Hunder er veldig glad i rutiner. Så min anbefaling er å legge en plan for hvilke rutiner dere vil ha, og vær veldig nøye på å følge dem en periode. 

 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Habbo skrev (35 minutter siden):

Jeg synes ikke det høres ut som hunden er understimulert. Går dere 5 turer om dagen + mental trening burde det holde for de fleste hunder. 
Kan det være at dere (ufrivillig) har bygget opp en forventning om mye aktivitet på ettermiddag og kveldstid som gjør at han sliter med å finne roen? 
 

Jeg ville opprettholdt morgen/ dagrutinen som ser ut til å fungere. Kl 16/17 ville jeg gått en ordentlig tur. Hunden bør da ikke trenge tur før kveldsturen kl 21/22. Samtidig ville jeg lagt inn et par korte treningsøkter med ro-trening eller mental trening på ettermiddagen. Da bør han kunne være hjemme når dere kjører barn på ettermiddagen.

Hunder er veldig glad i rutiner. Så min anbefaling er å legge en plan for hvilke rutiner dere vil ha, og vær veldig nøye på å følge dem en periode. 

 

Jeg er enig med dette, synes mosjonsmessig at det høres greit ut, den er fortsatt ganske ung. Ville også lagt inn litt trening og lek. Spesielt søk, det aktiverer nesen som er bra. 

Anonymkode: f7619...b09

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Gode tips. Vi føler jo at vi forsøker mye av dette, men kanskje vi ikke har prøvd nok.  Som at vi gir opp når han ikke vil legge seg på teppet/sengen i stua … 

og ellers prøver vi å balansere fysisk aktivitet og ro.  Kanskje prøve mer, og over lenger tid eller noe. 

ts

Anonymkode: 39580...622

Det er viktig å ikke gi seg. Dere må ta dere tid til dette hver dag, ikke krev for mye i starten, og belønne ofte, minn hunden på hva den gjør. Gjør det til en lek. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker dere bør prøve med mer faste rutiner. Som du sier så er han rolig på dagen mens dere jobber. Han har lært seg at nå, etter morgentur, skjer det ingenting. 

Så kommer ettermiddagen, og sa skjer det masse! Små turer, ærender, folk som kommer og går, litt trening og så videre. Kanskje han rett og slett har forventninger til at i perioden etter jobb og til leggetid er det mye som skjer, og så blir energinivået deretter. 

Hvis det er mulig kan dere prøve med litt lengre sammenhengende perioder med og uten aktivitet (istedet for mange små), som er fast hver dag sånn at hunden får justert forventningene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.4.2024 den 22.01):

 Vi stresser mest over at han går tak i ting som vi må ta fra han 🙈 så det ikke blir ødelagt eller han svelger det.  
 

 

Gratulerer, du har en hund med gener fra en eller flere apportører. I tillegg er de alle arbeidsomme hunder. Til mer du går etter og tar fra, jo mer vil den sannsynligvis ta ting og stikke. Jeg ville her begynt å trene apport, så den kommer til deg med tingene. Jeg gjorde samme feil med min første puddel. Det snudde da jeg begynte å gi han oppgaver med å plukke opp og hente ting til meg. Mine pudler plukker for eksempel opp klesvasken for meg når jeg skal henge den opp, de kan hente sko eller annet når jeg ber om det, og de søker opp alt jeg "mister" på tur og leverer til meg.

 

Og ellers bør du hindre den fra å få muligheten til å ta noe. Jeg syns ikke den skal ligge mer i bur enn den alt gjør, så jeg ville tatt på bånd. 

Nå er det mulig jeg leste deg feil, men jeg kan ikke se at du har skrevet noe om trening som stimulerer mentalkapasiteten til hunden du har. Som sagt, cobberdog er blanding av en rekke arbeidende hunder, veldig ofte vil de kreve mer enn tur. 

Anonymkode: 5318e...1e8

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...