Gå til innhold

Gutt ville ha jentesekk, fikk ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enig med farmor....

Hatt barn i skolen snart 18 år. Aldri sett en gutt med Rosa sekk i første klasse.....

Aldri!

 

Anonymkode: 78338...d9b

Det har jeg sett og jeg har hatt 5 barn i småskolen. Det har vært gutter med rosa glittersekker, med neglelakk, rosa jakker og det har vært jenter med fotballsekker og Marvel-luer, osv. 
Å kjøpe en blå dinosaursekk er langt fra hva gutten ønsket. Om han ikke kunne få en rosa enhjørningsekk så kunne han kanskje heller fått en ensfarget rosa / lilla sekk. Møte ham litt på midten? 

Anonymkode: 68192...708

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

er veldig for at barn skal velge selv og ser ikke problem med at gutter vil ha jentesekk og omvendt.

Men samtidig tenke jeg at dette var lurt av farmor, det kunne dessverre vært inngang til mobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal innrømme at jeg også er litt enig med farmor. Er det noen som kan være slemmere enn voksne så er det virkelig barn. Mobbing i barnehage og skole kan ødelegge et barn resten av livet, og mange får varige spor i sjelen som aldri forsvinner. Det er ikke sikkert gutten din hadde blitt mobbet for det, men det er en viss sjanse for at det kan skje. Vi ser ikke problemet med at han bruker en rosa sekk, men andre barn kan bite seg merke i det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er så trist at man enten må velge rosa med enhjørninger eller blå med dinosaur. Hvorfor skal alt for henter være så søtt, og for gutter så tøft. Hvorfor ikke blå sekk med engjørning, eller rosa med planeter etc. 

Min er 5 nå, og han hadde virkelig ikke likt sekk med dinosaur på. Så blir vel en ensfarget, kjedelig en. For hadde nok slitt litt med å kjøpe rosa, dessverre.

Anonymkode: 1c23d...b55

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det velger de helt selv. 

Anonymkode: a3370...e70

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Samme her. Tenker barnet skal få bestemme sekk selv. Og at det ikke er noe som heter "Gutte -" eller jentesekk.

Anonymkode: ef95a...14d

Tror ikke det finnes når det er snakk om skolesekker men blant litt mer avanserte litt større tursekker fra f.eks. Bergans finnes det faktisk damemodeller, de ser helt like ut før man sjekker bæremeisen, kvinner er ofte litt kortere i ryggen enn menn og derfor er meisen litt annerledes. :)

Edit: De har forresten en W bak navnet, tidligere var det L.

Endret av bvp
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med farmor. 

Anonymkode: 350ea...cda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt som var 7-åring i starten av 90-tallet ville garantert valgt den sekken med enhjøring🙂. Han hadde mest venninner, likte å leke med barbie dukker og ville være prinsessa fremfor super Mario i Nintendo spill. Han syntes også det var stas å få prøve storesøsters bursdagskjoler. I denne tiden var det null fokus på å være trans, og ihvertfall ingen barn som lærte om dette. Så ingen ytre påvirkning. Men husker jeg tenkte med meg selv at han kanskje kunne være jente kledd i guttekropp. Eller kanskje homofil. Han ble aldri mobbet for dette, men fikk selvfølgelignoen kommentarer en gang i blant, men han brydde seg rett og slett ikke. Venninnene hans syns han var modig og kul og de støttet ham i hele oppveksten.

Da han kom i ungdomsårene var jeg egentlig forberedt på dette. Han fortsatte å henge med venninnene sine, men så fikk han seg en kjæreste. En jente. Og siden da har han hatt flere jentekjærester opp i gjennom årene. I dag er han i 30 årene, gift med ei nydelig dame han har vært sammen med i 10 år og har to barn med henne. Han har ingen spes feminine trekk eller spesielt feminine interesser. Han likte bare rett og slett bare bedre å leke med jenter i oppveksten.

Hadde det vært i dag hadde han vel nærmest blitt presset til å skifte kjønn🙈

Så for å gjøre et langt svar kort. La ham få bytte sekken i den med enhjøring om det var den han ville ha. Syns det er my fælere gjort å prakke på ham en dinosaur sekk bare fordi det er mest politisk korrekt i farmors øyne. Er jo ikke en gang sikkert gutten liker dinosaurer! Stakkars gutt. La ham få være seg selv! 

Anonymkode: 08d54...b1d

  • Liker 6
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gutten fyller 6, og farmoren ville kjøpe skolesekk. Hun tok ham med for at han skulle få velge. Han pekte ut en rosa/lilla «jentesekk» med enhjørning på, men farmoren sa nei, og kjøpte en blålig dinosaur-sekk i stedet. Hun mente jentesekk ville kunne føre til mobbing.

Tanker om dette?

Anonymkode: 9865a...2fd

Jeg kjøper nøytrale sekker og pimper de heller opp sånn at de kan endres kjapt etterhvert som barnets interesser endrer seg

Endret av Fru Uperfekt
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer. Kommer helt an på barnet tenker jeg. Er han en som snakker tilbake og står opp for seg selv om han får kommentarer på det, så får det være greit. Men jeg må helt ærlig si at jeg orker ikke bruke masse tid på at en elev er lei seg fordi andre barn plager han pga sekken. Er han litt sår og usikker som person så blir han et lett "bytte". Ikke at jeg ikke mener at man skal jobbe mot mobbing og plaging. Men barn kan være grusomme og det er ikke alltid lett å stoppe hver gang. Har selv barn som ikke har begynt på skolen enda. Orker ikke at barnet skal stikke seg veldig ut. Jeg har sett hvordan det kan bli. 

Men som sagt, det kommer helt an på barnet. Tåler det å skille seg litt ut så er det bare fint. Da ser de andre barna det også. 

Anonymkode: 63194...57e

  • Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lurer vi på hvorfor det er så mye mobbing blandt barn. Har vertfall ingenting med de voksne sin holdning å gjøre 🤪

Hvem bestemte at rosa og enhjørninger er bare for jenter? 

Anonymkode: 2b80d...841

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kunne fint hat rosa sekk..han driter lang i hva andre mener.. han har vokst opp med at farger ikke er kjønn. Og at vi må kunne gå i og se ut som vi vil. Han hadde langt hår i 4 år og så ut som jente ( og han fikk masse kommentarer på det) men han brydde seg ikke da,han følte seg fin. Han er nå 11. Og i klassen hans ville heller ingen brydd seg.

Sønnen min hadde også masse rosa klær i barnehagen, neglakk og glitter i håret. Ingen som brydde seg.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (9 minutter siden):

Min kunne fint hat rosa sekk..han driter lang i hva andre mener.. han har vokst opp med at farger ikke er kjønn. Og at vi må kunne gå i og se ut som vi vil. Han hadde langt hår i 4 år og så ut som jente ( og han fikk masse kommentarer på det) men han brydde seg ikke da,han følte seg fin. Han er nå 11. Og i klassen hans ville heller ingen brydd seg.

Sønnen min hadde også masse rosa klær i barnehagen, neglakk og glitter i håret. Ingen som brydde seg.

Kanskje Oslo? Jeg bor i Oslo og selv om de fleste barn følger normene er det også mange som ikke gjør det.

Anonymkode: 6b51b...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er veldig trist å se at holdningene her er "ikke skill deg ut, ikke lik tingene du faktisk liker, for da kan du bli mobbet", i stedet for å fokusere på at det å mobbe noen som skiller seg fra normen faktisk ikke er greit. Da jeg vokste opp ble vi oppfordret til å være annerledes, at det bare er bra at vi er ulike individer. Det kommer jeg til å lære barnet mitt også, men det er jo da skummelt at noen synes det er greit å mobbes for det.

Anonymkode: ef95a...14d

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er lærer. Kommer helt an på barnet tenker jeg. Er han en som snakker tilbake og står opp for seg selv om han får kommentarer på det, så får det være greit. Men jeg må helt ærlig si at jeg orker ikke bruke masse tid på at en elev er lei seg fordi andre barn plager han pga sekken. Er han litt sår og usikker som person så blir han et lett "bytte". Ikke at jeg ikke mener at man skal jobbe mot mobbing og plaging. Men barn kan være grusomme og det er ikke alltid lett å stoppe hver gang. Har selv barn som ikke har begynt på skolen enda. Orker ikke at barnet skal stikke seg veldig ut. Jeg har sett hvordan det kan bli. 

Men som sagt, det kommer helt an på barnet. Tåler det å skille seg litt ut så er det bare fint. Da ser de andre barna det også. 

Anonymkode: 63194...57e

Ja, stakkars lærer som kanskje må jobbe litt...

Anonymkode: 75185...df4

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min eldst skulle ha sin første skolesekk gikk han rett bort til Backman med dinosaur på. Vi så heldigvis litt frem i tid og at en 6-årings innfall ofte er noe som fort går over, og vi vil ikke kjøpe ny sekk hvert år. Så vi styrte han heller over på en stilren fra Bergans med blå detaljer og sa at hvis han ville ha den kunne han heller velge seg hvilket som helst pennal. Da ble det stort pennal med dinosaur på istedenfor og gutten var strålende fornøyd.

Det tok ikke lang tid før han var overlykkelig over at vi blandet oss inn i valget for snart var dinosaurer over og skikkelig teit. Da røk pennalet ut mot en enklere pølsepennal. Sekken den brukte han derimot i 4 år og ble kun byttet ut fordi den var for liten.

 

Da jeg var liten ville jeg ha høyhelte støvletter som vintersko. Fy f... som jeg like etter ønsket at foreldrene mine hadde nektet meg noe så ufornuftig. Det samme da jeg ville ha den glitrende, men tynne, rosa jakka som vinterjakke istedenfor den tykke og varme i en annen rosa nyanse. Jeg hadde ikke peiling på fornuftige og varige kjøp, jeg gikk kun etter hva som var fint i butikken. 

Anonymkode: e3424...021

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Da min eldst skulle ha sin første skolesekk gikk han rett bort til Backman med dinosaur på. Vi så heldigvis litt frem i tid og at en 6-årings innfall ofte er noe som fort går over, og vi vil ikke kjøpe ny sekk hvert år. Så vi styrte han heller over på en stilren fra Bergans med blå detaljer og sa at hvis han ville ha den kunne han heller velge seg hvilket som helst pennal. Da ble det stort pennal med dinosaur på istedenfor og gutten var strålende fornøyd.

Det tok ikke lang tid før han var overlykkelig over at vi blandet oss inn i valget for snart var dinosaurer over og skikkelig teit. Da røk pennalet ut mot en enklere pølsepennal. Sekken den brukte han derimot i 4 år og ble kun byttet ut fordi den var for liten.

 

Da jeg var liten ville jeg ha høyhelte støvletter som vintersko. Fy f... som jeg like etter ønsket at foreldrene mine hadde nektet meg noe så ufornuftig. Det samme da jeg ville ha den glitrende, men tynne, rosa jakka som vinterjakke istedenfor den tykke og varme i en annen rosa nyanse. Jeg hadde ikke peiling på fornuftige og varige kjøp, jeg gikk kun etter hva som var fint i butikken. 

Anonymkode: e3424...021

Så dine holdninger er se gutter ikke burde få rosa og glitter tinh?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farmor har desverre rett. 

Den mobbingen kan bli for tung for barnet å bære resten av livet. 

Anonymkode: d8deb...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobbing? 

Vårt barn står støtt i sine valg om rosa, enhjørninger, glitter, farger - fordi han elsker det. Alle i klassen støtter han, eldre barn på skolen støtter han i det om noen kommenterer noe. 


Alle som skriker om at barn kan bli mobbet her, er foreldre som fører til at barn blir mobbet. Dere er trangsynte og dere påvirker barna deres i samme retning. 

Anonymkode: 5f9a6...9bd

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (2 minutter siden):

Så dine holdninger er se gutter ikke burde få rosa og glitter tinh?

Våre holdninger er å prøve å begrense mobbing som kan PREGE BARN I MANGE ÅR. Tror du det hadde hjulpet med en annen sekk neste dag? De ville gnålt i årevis om den som var feil. 

Anonymkode: d8deb...a5f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...