Gå til innhold

Hva vil du skal skje med deg når du er død?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mine, dine, våre, nye forhold, flytting mellom landsdeler... flere dødsfall i min aldersgruppe har fått meg til å gruble litt på dette. Hvor skal jeg ligge? Jeg har flyttet rundt, har en xmann og voksne barn i ett distrikt og bor nå med en ny i et annet. Han kommer fra en annen landsdel og har all sin familie der, men meg her..og vi elsker hverandre så høyt. familier ønsker et gravsted, men hvor og hva, når man ikke er født, oppvokst og død på en og samme plass med livslang partner? Kanskje vi bare skal bli enige om å få asken spredd på en plass som betyr noe for oss to? Trenger alle en grav å gå til? Hva tenker dere andre som er i samme situasjon, eller er barn/foreldre til slike som oss? 

Anonymkode: 4306e...f05

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil bli kremert, og asken betyr ingenting. Det er sannsynligvis ingen som vil bry seg med at det er noe gravsted å minnes meg ved. 

Jeg ser ikke helt poenget. Man kan minnes folk hvor som helst. Synes det hadde vært bedre med minnetavle/alter eller noe hjemme. Men jeg har ingen etterkommere, og jeg forventer ikke at andre slektninger skal bruke tid og penger på noe jeg selv ikke ville brukt penger på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt har jeg ikke tenkt enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bli kremert. Legg meg gjerne i en minnelund. Et gravsted betyr fint lite for meg. Bare et må om å stelle. Minnene har jeg med meg og det er det viktigste. 

Anonymkode: 0f363...236

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Freyja Valkyrie said:

Så langt har jeg ikke tenkt enda. 

Det var det jeg ikke hadde heller, men begynte å tenke på det nå😬. Ikke at jeg tror jeg faller om i morgen, men det har dukket opp noen slike senarios der den gjenlevende bare har blitt satt helt på sidelinjen fordi man ikke snakker om det. Kanskje man skal ha en liten plan...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville foretrekke kremering. Har ikke lyst å ligge der og råtne. Bedre å lage aske av meg.

Har ikke flere forhold med barn i fra hvert bak meg, kun ett barn (voksen), så om jeg skulle gravlegges (eller urnen min) så må det jo bli der vi bor, Oslo. 

Forstår dilemmaet om man har barn og slekt på diverse steder i landet, langt fra hverandre. Men som noen nevner over her er det jo strengt tatt ikke nødvendig å ha en grav å gå til. Man kan minnes en avdød kjær på mange måter. Vi har videoklipp og bilder og alt mulig av gjenstander, man kan lage sitt eget lille minnehjørne hjemme om man vil.

Anonymkode: 226a7...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil at det som mine etterlatte ønsker å gjøre er det som skjer med meg etter jeg er død. Jeg er jo død, så jeg eksisterer ikke lenger og bryr meg dermed ikke. All seremoni og prosedyrer etter døden er jo for de etterlatte, ikke den døde.

Anonymkode: 8f3da...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper mine barn og barnebarn vil bruke asken min som innhold i et  timeglass. 
Greit å ha et ekstra hjelpemiddel når julemiddagen står og putrer feks  🙏😅

Anonymkode: 045bc...1b5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får min samboer bestemme, om jeg går først 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mousj skrev (11 minutter siden):

Det var det jeg ikke hadde heller, men begynte å tenke på det nå😬. Ikke at jeg tror jeg faller om i morgen, men det har dukket opp noen slike senarios der den gjenlevende bare har blitt satt helt på sidelinjen fordi man ikke snakker om det. Kanskje man skal ha en liten plan...?

Helt enig! Man gjør det lettere for de pårørende om man har lagt fram ønsker så alt er klart. Har selv følt på en maktesløshet når jeg har mista noen men da var det godt å støtte seg på at de hadde fortalt meg hvordan de ville ha det etter sin død. 

Anonymkode: 3cdaa...3b8

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sagt til samboer at jeg skal kremeres og asken kan han kaste i do (ironi)  🫣 Skal ikke spres noen plass eller graves ned. Alt skal foregå i stillhet, ingen skal vite at jeg er gått bort før jeg er kremert. Familie skal ikke vite noe i det hele tatt, pga fortid. Men nå skal ikke dette skje i Norge så 🤷‍♀️ Dette har jeg vært fast bestemt på siden min far gikk bort for 16 år siden. 

Anonymkode: 60b7b...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer er trolig at jeg velger meg et nytt liv, og neste gang skal jeg pinadø ikke tilbake hit.!.😆..Hva de gjør med kroppen interresserer meg midt i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vil at det som mine etterlatte ønsker å gjøre er det som skjer med meg etter jeg er død. Jeg er jo død, så jeg eksisterer ikke lenger og bryr meg dermed ikke. All seremoni og prosedyrer etter døden er jo for de etterlatte, ikke den døde.

Anonymkode: 8f3da...415

Jeg bryr meg. Fordi jeg bryr meg om mine barn, min samboer og mine foreldre.de vil være i sorg, og de vil ønske ulike ting dersom jeg ikke sier hvordan det skal bli mens jeg lever.Gjør jeg det, vil alle respektere, og det vil lette dem for å måtte tenke og diskutere seg frem. Utfordringen er å tenke seg frem til hva. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vokst opp midt i landet, har bodd på Østlandet, i nord Norge og bor nå på Vestlandet 

Kremer meg og spre meg for vinden på fjellet - samme hvilket , det er en egen ro i fjellet.

Anonymkode: 60d51...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har donert meg bort til forskning. 

Anonymkode: 56756...a9c

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brenn meg og spre aska på den plassen jeg har skrevet i testamentet. 

Anonymkode: 64dd9...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Av jord er du kommet, til jord skal du bli. Er ikke religiøs men vil gjerne begraves når jeg dør. 😊 Tror det er det som er meningen. Ellers enn det har jeg ikke tenkt noe mer på hva jeg ønsker.

.

Anonymkode: b2786...a0c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil begraves der jeg er født. 

Anonymkode: 149f2...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som helst. Jeg er død, så det betyr ingenting. 

Pt. bor jeg mesteparten av året i et annet land. Min mann har spurt meg hva han gjør hvis jeg dør i dette landet. Jeg svarer at han kan gjøre hva han vil. Idiotisk å bruke en masse penger på å frakte døde meg tilbake til Norge. Hva skal jeg der å gjøre? Jeg er død. 

Anonymkode: f457e...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...