Gå til innhold

Lot dere barn/tenåringer bestemme hvordan gravsteinen skulle se ut?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min bror har gått bort og vi søsken +avdødes tenåring skal finne gravstein.

Tenåringen har nye ideer annenhver dag om hva som skal stå på steinen og type stein, og jeg er usikker på hvor mye hennes "innfall" skal påvirke valget.

På den annen side er det hun som skal stelle graven de neste 70 årene, så da er det viktig at hun er fornøyd.

Hvordan gjorde dere det?

Anonymkode: 293a6...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tenåringen kan og bør bestemme, siden dere andre ikke har tenkt å stelle graven de neste 70 årene. 

Tenåringen er også nærmeste pårørende. 

Anonymkode: 91d70...bc0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom det var jeg som var tenåringen hadde jeg satt pris på litt veiledning fra voksne på hva som er innafor. Tenk at hun skal leve med steinen og det som står der i 70 år. 

Anonymkode: 08e00...c59

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min venninne mistet søsken som barn,og fikk bestemme at gravsteinen har en bamse. Hun ville neppe valgt denne steinen i dag. Men det ligger mye kjærlighet i at foreldrene lot henne være delaktig. 

Det er ikke akkurat utseendet på gravsteinen som er det viktigste 

Anonymkode: 75dcd...107

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Idag har vi vært hos gravsteinsfirmaet sammen med tenåringen og sett på steiner, skrifttyper og motiver som kan inngraveres på steinen, og vi har kommet med en del forslag som selvfølgelig tenåringen har fått uttalt seg om. 

Jeg mener tenåringen må få sette på de symbolene hun ønsker selv om vi synes det er barnslig og klissete, mens mine to søsken mener jenta kommer til å angre som voksen.

Gjør hun det får hun skaffe ny stein-ikke verre enn det.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.4.2024 den 20.34):

Idag har vi vært hos gravsteinsfirmaet sammen med tenåringen og sett på steiner, skrifttyper og motiver som kan inngraveres på steinen, og vi har kommet med en del forslag som selvfølgelig tenåringen har fått uttalt seg om. 

Jeg mener tenåringen må få sette på de symbolene hun ønsker selv om vi synes det er barnslig og klissete, mens mine to søsken mener jenta kommer til å angre som voksen.

Gjør hun det får hun skaffe ny stein-ikke verre enn det.

Ts

Ja kanskje hun angrer seg. Men tenk så godt å få være med å bestemme hvordan den skal se ut. Også vil hun jo lære litt av prosessen. 

jeg var voksen da jeg mistet min sønn. Likevel er det ting med gravsteinen som jeg skulle ønske jeg hadde gjort annerledes. Steinen var tilfeldig fordi det var rabatt på den gjennom byrået vi fikk. Ikke for det, den er jo veldig fin i seg selv, men vet ikke om jeg hadde valgt rustrød stein til en gutt, jeg sliter med blomster som står til steinen hver vår og sommer. Jeg skrev at han gikk bort i mors liv, mens det er noe som høres veldig hardt ut i dag, og skulle ønske jeg hadde skrevet at han fikk sine vinger.  Så selv blir jeg å håpe på at jeg på et punkt kan forandre på steinen hans, og også gjerne kunne la mine barn få ta del i neste stein, om de ønsker det. 

Anonymkode: ed8d5...490

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...