AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #21 Del Skrevet 18. april 2024 Og når vi først er inne på tema, så må folk huske at om vi skal sammenligne vårt system med andre land, så sammenligner vi epler og bananer. Det er UTROLIG lett å presentere data på en feilaktig måte. I andre land kan det godt være det som i Norge er en generell "uføretrygd" blir splittet opp i individuelle poster, der summen uansett vil være ganske lik. Anonymkode: 4e826...05e 9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BBB12345 Skrevet 18. april 2024 #22 Del Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ja, det er helt nødvendig å stramme inn. Norge har ikke råd til å ha dobbelt så mange uføre som våre naboland. Anonymkode: 28b07...831 På vei utfor stupet!! Helt nødvendig å stramme inn 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #23 Del Skrevet 18. april 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja "noen" burde tatt et matematikk og statistikk - kurs og ptøvd å forstå forklaringsmodellene på det de presenterer som fakta men som ikke er det... 🫣 Anonymkode: ccf40...445 hva er det som ikke er fakta? i utgangen av 2023 var det 366k som var utfølretrygda, dette utgjør 10.9% av de mellom 18 og 66år. gjerne kom med din mattematiske utregning på det som er rett. Anonymkode: c5f89...c13 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #24 Del Skrevet 18. april 2024 12 minutter siden, Mayer said: De høyeste trygdesatsene for uførhet er for høye, og bør reduseres noe. Kjenner et tilfelle med en som får utbetalt 31 000 netto, omtrent like mye som jeg får i 100% stilling innen helse, MEDBEREGNET tillegg for ubekvem arbeidstid (lav ansiennitet). Samtidig vet jeg om andre uføre som får ca 18.000 netto,- altså 13 000 mindre enn det andre nevnte tilfellet. Dette kunne jo vært jevnet ut noe? Jeg tror kanskje mamma er en av dem med slik utbetaling. Men hun har en yrkesskade og det skulle vel bare mangle at hun ikke tapte mer enn nødvendig av å skade ser på jobb. Anonymkode: ddf26...e20 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sydvesta Orkana Skrevet 18. april 2024 #25 Del Skrevet 18. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det burde være umulig å bli varig ufør under 40 år Anonymkode: f04b7...98a Det er vel ikke alder, men manglende arbeidsevne som bør være avgjørende? Om man er kvestet for livet etter f.eks en trafikkulykke eller har fått livsvarige skader som ikke er reversible, så skal man ikke kunne innvilges varig uføretrygd pga alder? Endret 18. april 2024 av Sydvesta Orkana 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #26 Del Skrevet 18. april 2024 Det er rarere at ikke det er større støtteapparat til de med skolevegring. Som sikkert blir uføre senere. Anonymkode: 361b5...997 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #27 Del Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror kanskje mamma er en av dem med slik utbetaling. Men hun har en yrkesskade og det skulle vel bare mangle at hun ikke tapte mer enn nødvendig av å skade ser på jobb. Anonymkode: ddf26...e20 Men yrkesskaderstatningen og uføretrygden er delt i forskjellige poster. Yrkesskadeerstatningen er dessuten skattefri og vil ikke vises som en del av bruttoinntekten. Anonymkode: ccf40...445 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #28 Del Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det burde være umulig å bli varig ufør under 40 år Anonymkode: f04b7...98a Da måtte arbeidsgivere ansette mye rart. Som meg selv feks: en uke kan jeg jobbe fire timer på mandag, ikke på tirsdag, fem timer på onsdag, ikke torsdag og fredag. Neste uke jobber jeg kanskje to timer hele uka, bortsett fra torsdag, osv. Jeg vet ikke på forhånd hvor mye jeg klarer å jobbe. I tillegg trenger jeg mye tilrettelegging og assistanse når jeg er på jobb. Hvor mange arbeidsplasser klarer å legge til rette for flere arbeidstakere med forskjellig tilretteleggingsbehov og ustabil arbeidsmengde? Tro meg, jeg skulle mye helle jobbet 100% med en tilhørighet til en arbeidplass og samfunnsnytte som de fleste andre istedenfor å sitte hjemme dag ut og dag inn. Men ingen vil ansette en som meg. Selvom jeg er aldri så mye under 40. Anonymkode: 14e14...732 6 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 18. april 2024 #29 Del Skrevet 18. april 2024 Soleklart ja. VI har ikke råd til å sende folk i utenforskap resten av livet, mens samfunnet roper på mer arbeidskraft. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #30 Del Skrevet 18. april 2024 Å bli ufør er ikke lett, bare så det er sagt. Det kan ta mange år med behandling og arbeidsutprøving før man får innvilget ufør. Jeg føler problemet ligger i samfunnets manglende aksept for at folk er forskjellige og fungerer forskjellig. Det gjør at mange faller utenfor og sliter med å komme inn på arbeidsmarkedet. Anonymkode: ee8e7...96e 9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malifika Skrevet 18. april 2024 #31 Del Skrevet 18. april 2024 Mayer skrev (11 minutter siden): De høyeste trygdesatsene for uførhet er for høye, og bør reduseres noe. Kjenner et tilfelle med en som får utbetalt 31 000 netto, omtrent like mye som jeg får i 100% stilling innen helse, MEDBEREGNET tillegg for ubekvem arbeidstid (lav ansiennitet). Samtidig vet jeg om andre uføre som får ca 18.000 netto,- altså 13 000 mindre enn det andre nevnte tilfellet. Dette kunne jo vært jevnet ut noe? Enig. Alle som er uføre er uføre uansett om de har jobbet i 1 eller 30 år før det skjedde. Syntes det skal være samme utbetaling for alle uføre uansett. Samme syntes jeg med aap, pensjon, dagpenger, permisjons penger og andre stønader. Alle gruppene er i samme "ærend" og bør derfor få samme summen. At man har betalt mer i skatt har egentlig ingen praktisk betydning, for hvis man først blir skikkelig syk/skadet så kan man fort risikere å "bruke" opp alle pengene man har betalt inn i skatt innen året er omme. Og allikevel sitter man resten av tiden å mottar en stønad langt høyere enn andre som kanskje ikke har brukt opp "sin del". Samme med når man er i permisjon, får man et barn som er syk og krever mye resurser eller man selv sliter i graviditeten å må ha behandling, så koster dette mye penger. Så hvorfor da få mye høyere sats enn de som tjener mindre men som ikke har problemer i svangerskapet?? Det er jo veldig komplekst men, jeg syntes det er det som hadde vært mest rettferdig. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #32 Del Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ja, det er helt nødvendig å stramme inn. Norge har ikke råd til å ha dobbelt så mange uføre som våre naboland. Anonymkode: 28b07...831 Hvis vi skal sammenligne mellom land så kan du ikke velge ut bare uføretrygden. Du må se på totalen av de som er utenfor arbeid. Hvor mange er på aap og tilsvarende? Hvor mange går på sosialstønad (ekstremt viktig) og hvor mange er arbeidsledige? Aktivitetsstønad? Evnt hvor mange blir forsørget privat? De som strammer inn på uføretrygd må nødvendigvis ha flere på de andre stønadene. Og hvis tilsvarende antall som ikke får uføretrygd går på sosialstønad eller aap, så går jo vinningen opp i spinningen. Det er også mange helsefordeler av å få en avklart situasjon. Økonomisk utrygghet er ikke veien å gå for å få flere ut i jobb, da hele den situasjonen i seg selv er veldig utmattende. Anonymkode: a54f0...b4d 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #33 Del Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Ja, det er helt nødvendig å stramme inn. Norge har ikke råd til å ha dobbelt så mange uføre som våre naboland. Anonymkode: 28b07...831 Og hva skal folk leve av hvis det er fysisk umulig å jobbe da? Anonymkode: 9cbd7...587 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #34 Del Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er rarere at ikke det er større støtteapparat til de med skolevegring. Som sikkert blir uføre senere. Anonymkode: 361b5...997 Nemlig. Sett inn støtet der det virkelig kan gjøre forskjell, ikke fortsett å straffe de samme menneskene som samfunnet selv valgte å ikke hjelpe gjennom oppveksten. Anonymkode: a54f0...b4d 7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #35 Del Skrevet 18. april 2024 Rart det der. At mange synes det er for lett å bli trygda. Mens vi som faktisk har vært gjennom den lange, tunge prosessen for å bli trygdet, ikke synes det var lett. Årevis med prøving og testing, dokumentasjon fra ørten spesialister osv. Det er ingen enkel prosess - for oss som trenger det ihvertfall. Anonymkode: 14e14...732 7 2 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #36 Del Skrevet 18. april 2024 4 minutter siden, takinova said: Soleklart ja. VI har ikke råd til å sende folk i utenforskap resten av livet, mens samfunnet roper på mer arbeidskraft. Problemet er jo at arbeidsgivere flest ikke vil eller kan ansette folk som ikke kan følge en A4 arbeidsdag. Til tross for hva mange tullinger her skriver, så er det ikke slik at uføre flest bare har "vondt i viljen". De kan ha jævlig god vilje til å jobbe, men kropp og sinn kan plutselig sette en stopper for slik. Og det er jo forståelig, for både arbeidsgiver og arbeidstaker. Hvem har lyst å ansette en jævlig bra arbeider, om det ikke finnes noen forutsigbarhet? Det er ikke sånn at noen med nerveskader eller gikt bare kan melde ifra "Jeg kan jobbe hele denne uken, men neste onsdag, torsdag, og fredag må jeg bli hjemme, for da funker ikke foten". Du er syk når du blir syk. Anonymkode: 4e826...05e 10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #37 Del Skrevet 18. april 2024 Jeg mener helt seriøst at vi må gjøre noe med arbeidsliv, skoler og samfunn ; legge det til rette så flere kan greie det. Samt at man må ruste opp helsevesenet så flere får hjelp tidlig nok. Når det er sagt ; det finns mange som ikke greier en jobb uansett. Hva gjør vi med dem da? Går vi tilbake i tida og lar de greie seg selv om må tigge på gata eller leve på andres veldedighet? Setter vi dem ut i skogen så de dør? Vi må se på hva som gjør at antall uføre øker, ikke kutte penger til dem og overlate dem til seg selv. Anonymkode: 9cbd7...587 7 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #38 Del Skrevet 18. april 2024 Jeg var en som stod i fare for å bli uføretrygda. Jeg hadde enormt lyst til å jobbe. Det var arbeidsgiverne som ikke ville ansette meg i en tilrettelagt stilling som passet min sykdom. Ble også brukt mye som gratis arbeidskraft med løfter om jobb som aldri kom. Nå ordnet det seg heldigvis for meg til slutt. Men alle som klager over hvor lett det er å bli uføretrygdet bør ansette dem de mener ikke bør ha uføretrygd. Om man ikke ønsker å ansette dem fordi de er for syke til å jobbe så bør man også anerkjenne at de fortjener uføretrygd. Anonymkode: 9ca0c...eef 8 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #39 Del Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det burde være umulig å bli varig ufør under 40 år Anonymkode: f04b7...98a Så hvis man er sterkt utviklingshemmed så bør man ikke få ufør før man er 40? Lurer da på hvordan personen skal jobbe når han/hun har en iq på 40? Hva med Als, totalt lam fra halsen og ned. Kan bare "snakke" ved å skrive inn setninger på pc,en. Hver bokstav må skrives en for en ved å se på den med øynene. Hvor skal denne personen jobbe hvis personen er under 40? Sånn kunne jeg fortsatt og fortsatt. Mange folk her inne klarer ikke å se mer enn til nesetippen. Anonymkode: 38081...e68 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #40 Del Skrevet 18. april 2024 takinova skrev (11 minutter siden): Soleklart ja. VI har ikke råd til å sende folk i utenforskap resten av livet, mens samfunnet roper på mer arbeidskraft. Men det forutsetter jo at disse menneskene HAR arbeidskraft. Er du arbeidsgiver og kan tenke deg å hjelpe en ufør i jobb hos deg kanskje? Er du villig til å være smidig og tilrettelegge for at personen skal kunne jobbe det han eller hun klarer? Det trenger vi i så fall mange av! Anonymkode: 917e6...49e 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå