Gå til innhold

Vil ikke nordmenn bli gründere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

23 hours ago, Selvsagt said:

- Norske bedrifter har gjentatte ganger fått høyere formuesskatt og utbytteskatt.

Når det gjelder økning i formuesskatt og utbytteskatt så er det jo en privatperson som betaler det, men i praksis rammes mange bedrifter. 

Norske bedrifter har fått høyere formuesverdi og dermed blir det også mer formuesskatt å betale og i praksis blir bedriftene dermed tappet for overskudd. 

Noen blir tvunget til å ta ut utbytte eller selge unna deler av bedriften for å kunne betale formuesskatten (år etter år - beholder mindre og mindre av bedriften). Det bidrar også til at det blir mindre attraktivt å beholde overskudd eller investere slik at bedriften blir mer verdt, da det vil føre til større formuesskatt. 

Utybytte er allerede skatta 22% i bedriften og når man tar utbytte blir de pengene skattet igjen med 38%. Skatt på allerede skatta penger.

Har man f.eks. 100 000,- i formuesskatt så holder det ikke å ta ut 100 000 i utbytte, for å betale skatten, (blir vel omtrent 160 000,- ) Penger som f.eks. heller kunne bidratt til å øke lønningene (ja, for økt lønn vil de røde ha - hvis ikke er det  streik) til de ansatte, kjøpe nye maskiner eller en ekstra nyansatt. 

Hadde f.eks. Røkke blitt boende i Norge kunne man risikere at Aker måtte ut med store utbyttebeløp for at Røkke skulle fått betalt utbytteskatten. Ved å flytte er Røkke med på å bevare verdier i Norge. 

Det samme var vel tilfelle for Gjelsten:  «Jeg var tvunget til å ta ansvar, og har valgt å flytte deler av eierskapet ut, og å redusere behovet for å «tappe» selskapet for store utbytter for å betale skatt» https://www.nettavisen.no/okonomi/bjorn-rune-gjelsten-flytter-milliardverdier-til-sveits/s/5-95-854432 
Til tross for dette er det «ryk og reis» kommentarer fra venstre-leiren. 

Ved å redusere utbytteskatten ville man også gjort formuesskatten langt mer spiselig …

Men for å være «litt» positiv når det kommer til gründerbedrifter i Norge, så kan det nevnes at Norge har høyt utdanna folk som er relativt billige i forhold til mange andre land.
 

Endret av Selvsagt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som forbrukere/medmennesker burde vi egentlig gjøre mye mer for å hjelpe små bedrifter.

Å starte egen bedrift er ikke lett. Og de som prøver det får ofte negative reaksjoner fra folk. Fordi folk er skeptiske og/eller tror alle er svindlere. Dessuten er det folk som mener at du bør få deg en skikkelig jobb og jobbe for en sjef, akkurat som alle andre. At de som starter egen virksomhet er egoistiske og later som om de er bedre enn andre.

Men kan vi ikke prøve å se nærmere på hvilke selskaper som er seriøse eller ikke, og gi disse selskapene en bedre sjanse ved å kjøpe produkter eller tjenester fra dem?

Ta kontakt med små bedrifter, still spørsmål, snakk med dem, hvem vet, førsteinntrykket ditt er kanskje ikke riktig, og de kan vise seg å være veldig gode, hyggelige, verdifulle, seriøse bedrifter.

Anonymkode: d92bf...126

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet min egen bedrift for snart 10 år siden, og det har til tider vært så beintøft at jeg mange ganger seriøst har vurdert å sette meg på skolebenken og studere noe helt annet.

Å bare være en vanlig lønnsmottaker, å få fast lønn, trygghet, ha et fagforbund som passer på at du får lønnstigning hvert år... det er en luksus jeg knapt har turt å drømme om.

Det er dyrt å drive i Norge. Varene er dyre, software er dyrt, leie lokale er dyrt, nå har det blitt dyrere å kjøpe utstyr og råvarer fra utlandet også. Og folk er gniene, vil helst ikke betale så mye for en tjeneste eller produkt - fordi det finnes noe som er dobbelt så billig, masseprodusert fra Kina. Så hvorfor skulle de kontakte meg?

Når jeg har solgt en vare eller tjeneste så er det så vidt det er noe overskudd. Mange ganger går jeg i tap. Er helt avhengig av at jeg får oppdrag fra et et større kommersielt selskap. Men også de vil jo spare inn, og det er ikke så uvanlig at de da leier inn noen fra et annet land, som ikke koster like mye som meg.

Jeg elsker jobben min, men jeg vet ikke om det går i lengden. Et alternativ har vært å gå inn i et samarbeid med andre aktører innen mitt fagfelt, men da blir jeg nødt til å flytte til Oslo. Det går ikke. Har ikke råd til 12 mill for et lite rekkehus for meg og min lille familie.
 

Anonymkode: c0063...f41

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vilkårene for å investere og skape verdier forsvinner så vil pengene bli investert andre steder, utenfor Norge. Jeg tror ikke rikinger i f.eks. Sveits vil gjøre mange nye investeringer i Norge fremover. 

Mowi f.eks. kuttet/utsatte investeringer for fem milliarder når skatten ble endret, og vil nok flytte mer og mer ut av landet: https://e24.no/boers-og-finans/i/GMKzK6/laksegiganten-mowi-kutter-investeringer-for-fem-milliarder

I Norge er det også innført grunnrenteskatt på vannkraft - tydeligvis er ikke miljø eller reduksjon av klimautslipp så viktig likevel (mye viktigere at noen ikke kan bli rike i Norge). I Norge er det ofte nei til vannkraft, nei til vindkraft, nei til fiskeoppdrett, nei til gruvedrift og nei til rikinger. Helst skulle vi levd som huleboere.  

"Med samme skatte- og avgiftsnivå som i 2022 ville resultatet i første halvår vært omtrent 640 mill. kr høyere, noe som vil si to nye kraftverk omtrent på størrelse med Fennefoss. Det tilsvarer strøm til ytterligere 6000 boliger. Dette viser at dagens skattepolitikk hindrer utbygging og produksjon av mer fornybar energi." https://www.fvn.no/mening/kronikk/i/l35Kxk/aa-energi-vil-produsere-mer-ren-energi-men-vi-hindres-av-skatteregimet 

"Skatteskjerpelser har ført til krise i Gründer-Norge, og 64 vil vurdere å flytte ut før verdsettelsen blir for høy. – Flere sier de blir presset av investorer" https://www.finansavisen.no/finans/2024/05/03/8126204/grundere-slar-alarm-64-vil-vurdere-a-flytte-ut (betalingsmur) 

Endret av Selvsagt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...