Gå til innhold

Sterk bekymring for kollega sitt (svært sannsynlige) rusbruk. Hvordan gå frem for å hjelpe - noen med erfaring eller lederansvar?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg jobber i en offentlig sektor som jeg har sett «reklamerer» for AKAN. Det er en kollega jeg jobber med som mange småprater om, uten at jeg tar del i det når det skjer. Det snakkes løst om at denne har hatt rusproblematikk tidligere. Jeg holder meg vanligvis unna slikt og vil ikke legge meg oppi andres privatliv, men i dette tilfellet lurer jeg på om det er noe jeg kan gjøre for å hjelpe vedkommende uten at det påvirker jobben deres. Noen av grunnene til at jeg nå er bekymret er at vedkommende har virket beruset på jobb, sjanglete og blank i øynene, og har begynt å kontakte ansatte utenom arbeidstid hvor han også snakker og skriver usammenhengende i detalj om sexlivet sitt og andre ting man gjerne ikke ville delt med kollegaer man ikke er spesielt nære med. 

Som sagt, jeg ønsker ikke gjøre noe vanskeligere for vedkommende, og jeg vet ikke om vedkommende selv har innsikt i, eller har et problem i det hele tatt. Hva kan jeg gjøre? Jeg har ikke nær nok relasjon til å selv prate med vedkommende om dette. Kontakte leder, eller AKAN direkte - eller bare holde meg utenfor? Er redd det skal påvirke jobben deres eller forholdet til kollegaer om det fortsetter. Det virker å ha tatt seg kraftig opp etter påsken. 

Anonymkode: bf8e6...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan kontakte AKAN direkte. AKAN skal være en lavterskel kontaktpunkt. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan folk bli satt i fare pga. dette? Hadde helt ærlig gitt litt F hvis det var en kontorjobb. Sykepleier... da hadde jeg snitcha.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva personen gjør på fritiden sin er ikke ditt ansvar å melde videre, folk gjør mye rart. Ruset på jobb? Kontakt nærmeste sjef som kan komme å observere vedkommende og sende den hjem. 

Anonymkode: ddf8d...d90

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bekymrer deg kan du sende en melding til vedkommende å spørre om det går ok for tiden.

Anonymkode: ddf8d...d90

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akan jobber for å hjelpe, ikke sparke, så jeg tenker det er fint av deg å si fra til akan. Det å si fra er ikke å snitche, det er å bry seg, mer enn det de som bare snakker bak ryggen hans gjør..

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kontakter ledelsen.

Dette må tas tak i, og tydeligvis har dette mennesket fått holde på altfor lenge.

 

Anonymkode: 6f1b0...de0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok sagt til personen at jeg er bekymret for dem og at jeg ville si det samme til ledelsen. Åpenhet varer nok lengst. 

Anonymkode: 84df4...710

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leder er PLIKTIG til å hjelpe vedkommende. Ta det opp med leder om du ikke tørr å snakke med kollegaen din direkte eller at samtalen ikke fører frem. 

Anonymkode: c926e...e3a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...