Gå til innhold

Fast eller flytende rente i husbanken? Tror dere renten går mer opp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet det er ingen som vet dette men.. 

skal kjøpe leilighet og tenker på å binde renten i 3 år eller 5 år, for renten bare stiger. I husbanken stiger den også neste måned. så vet ikke om jeg tar sjansen på at den skal gå ned? 

på fastrenten vil den øke med rundt 700 kr neste mnd med fastrente utifra beskjeden jeg fikk med hva renten er for neste mnd. Om det ikke er noe jeg misforstår. 
syns det var en voldsom økning, men det er vel kanskje normalt. 
 

hva tenker dere andre? Vil det fortsette på dette nivået, øke mer, eller tror dere renten vil gå litt ned? 

Anonymkode: 9d183...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke bundet nå, rett og slett fordi jeg ikke tror den vil øke mer enn du vil tape på den fastrenten i løpet av de årene. Men, hvis du har så trang økonomi at det akkurat går rundt om du velger fastrente så kan det være en god sikkerhet. Husk også at om det er startlån må du legge på 0,25% på rentesatsen som står i tillegg til gebyrer. 

Anonymkode: 4513b...777

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ha.mye flaks for ar fastrente er lønnsomt. Banken legger inn.påslag på renten.ut fra analyser av markedet. Hvis man har trang økonomi kan likevel fastrente være fint da man vet hva man skal betale for en lang periode.

Anonymkode: 2741f...cb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vet det er ingen som vet dette men.. 

skal kjøpe leilighet og tenker på å binde renten i 3 år eller 5 år, for renten bare stiger. I husbanken stiger den også neste måned. så vet ikke om jeg tar sjansen på at den skal gå ned? 

på fastrenten vil den øke med rundt 700 kr neste mnd med fastrente utifra beskjeden jeg fikk med hva renten er for neste mnd. Om det ikke er noe jeg misforstår. 
syns det var en voldsom økning, men det er vel kanskje normalt. 
 

hva tenker dere andre? Vil det fortsette på dette nivået, øke mer, eller tror dere renten vil gå litt ned? 

Anonymkode: 9d183...92c

Fastrente gjenspeiler nettopp hva en tror skal skje fremover med renten. Derfor er det vanskelig å «gjøre en god deal» da skal en være heldig

Anonymkode: 7d08b...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vet det er ingen som vet dette men.. 

skal kjøpe leilighet og tenker på å binde renten i 3 år eller 5 år, for renten bare stiger. I husbanken stiger den også neste måned. så vet ikke om jeg tar sjansen på at den skal gå ned? 

på fastrenten vil den øke med rundt 700 kr neste mnd med fastrente utifra beskjeden jeg fikk med hva renten er for neste mnd. Om det ikke er noe jeg misforstår. 
syns det var en voldsom økning, men det er vel kanskje normalt. 
 

hva tenker dere andre? Vil det fortsette på dette nivået, øke mer, eller tror dere renten vil gå litt ned? 

Anonymkode: 9d183...92c

Får du ett valg? Ikke alle får velge dette i husbanken. 

Har du råd til at rentene stiger endel velger du flytende hvis ikke velger du fast ikke verre enn det.

For meg bandt de renta i 10 år fikk aldri ett spørsmål om det.

Anonymkode: f4b25...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bandt renta for 10 år på 2.65% og tror ikke renten kommer til å gå ned til så lavt igjen på noen år. 

Anonymkode: 0cbb9...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Får du ett valg? Ikke alle får velge dette i husbanken. 

Har du råd til at rentene stiger endel velger du flytende hvis ikke velger du fast ikke verre enn det.

For meg bandt de renta i 10 år fikk aldri ett spørsmål om det.

Anonymkode: f4b25...6a0

I første vedtaket stod det ingenting men nå så jeg igår at jeg får fastrente 5 år. fikk nytt vedtak pga endring i summer. Så da har jeg ikke noe valg likevel.

Like greit med fast for jeg har ikke veldig god økonomi. Men litt surt om jeg kunne spart 2500 om renten går ned.

ts

Anonymkode: 9d183...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bind. Den går ned. Med mindre det går til helvete i Midtøsten og andre steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge den norske krone har så liten verdi opp mot en rekke utenlanske valuta  vil renten bli vedvarende høy.  Den dagen vi dollarkursen er på  2012 nivå  til omlag kr. 6.50 -7 kr vil renten høyst truleg gå nedatt.

Vi lever dessuten i en uforutsigbar verden, og  krigen i midtøsten, Ukraina  gjør mange stadig mer bekymret. 

Anonymkode: aad66...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sålenge den norske krone har så liten verdi opp mot en rekke utenlanske valuta  vil renten bli vedvarende høy.  Den dagen vi dollarkursen er på  2012 nivå  til omlag kr. 6.50 -7 kr vil renten høyst truleg gå nedatt.

Vi lever dessuten i en uforutsigbar verden, og  krigen i midtøsten, Ukraina  gjør mange stadig mer bekymret. 

Anonymkode: aad66...2a9

Dollaren vil nok aldri gå ned til 6,5-7 igjen. Rentene vil gå nedover på et tidspunkt, men neppe til de ekstreme og unormalt lave nivåene som har for noen år siden (under covid). Merkelig hvor fort folk venner seg til lave renter. Renta nå er faktisk ikke høy, i et historisk perspektiv. Den er midt på treet, i beste fall. 
TS: Fastrente handler ikke om å spare penger, men om sikkerhet, hvis man har dårlig økonomi og ikke tåler en renteøkning. 

Anonymkode: 5b5a2...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Man skal ha.mye flaks for ar fastrente er lønnsomt. Banken legger inn.påslag på renten.ut fra analyser av markedet. Hvis man har trang økonomi kan likevel fastrente være fint da man vet hva man skal betale for en lang periode.

Anonymkode: 2741f...cb3

Man trenger ikke flaks, men binde da man vet at renten er i bånn. Som under pandemien.

Styringsrente på 0

Anonymkode: 98b9f...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renten skal mye mer opp, som jeg har sagt i noen år allerede. Under pandemien så trykker amerika mer penger enn noengang før. Det kommer til å bli en form for kollaps og folket blir fortalt at løsningen er å godta digitale sentralbankpenger, noe som er veien til diktaturstyre fra de med mye penger og makt. 

Tenk hvis e24 og andre nyhetsmedie hadde fotalt om virkeligheten til folk. Eneste jeg leser er document.no, som har vært inne på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frivis skrev (2 minutter siden):

Renten skal mye mer opp, som jeg har sagt i noen år allerede. Under pandemien så trykker amerika mer penger enn noengang før. Det kommer til å bli en form for kollaps og folket blir fortalt at løsningen er å godta digitale sentralbankpenger, noe som er veien til diktaturstyre fra de med mye penger og makt. 

Tenk hvis e24 og andre nyhetsmedie hadde fotalt om virkeligheten til folk. Eneste jeg leser er document.no, som har vært inne på dette.

Ja, jeg må nesten lese litt mer om dette.  Tror du renten blir høy lenge da før den muligens går ned igjen? 
er det sånn at man bør binde renten i 5-10 år før det når vanlig nivå igjen da tror du? Hører flere har bundet renten i 10 år, men mange sier jo den skal ned. Hadde renten gått opp til 8% så hadde jeg ikke klart meg. 

Anonymkode: 9d183...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Ja, jeg må nesten lese litt mer om dette.  Tror du renten blir høy lenge da før den muligens går ned igjen? 
er det sånn at man bør binde renten i 5-10 år før det når vanlig nivå igjen da tror du? Hører flere har bundet renten i 10 år, men mange sier jo den skal ned. Hadde renten gått opp til 8% så hadde jeg ikke klart meg. 

Anonymkode: 9d183...92c

Jeg vet ikke hva som skjer i detaljeg med økonomien. Mulig borgerlønn blir innført på et visst tidspunkt, med forbehold om at man følger pålegg fra de som styrer @ digitale sentralbanker.

Jeg har for lengst bundet alle lån i med fastrente i 10år og fastpris strøm 10år. Ingenting å tvile på.

Anonymkode: 2bc79...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...