Gå til innhold

Er det bare jeg som får livet ødelagt av avhengighet til skjerm/sosiale media?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg helt skadet, og jeg greier ikke slutte. Og om jeg tar det opp med andre så er det bare at det er ikke så ille. At jeg bare må finne balanse og at jeg må redusere bruken litt. Men jeg greier ikke bare litt. Jeg mister livslyst, søvnkvalitet, inititativ, føler jeg blir deprimert av skjermbruk. Og jeg greier ikke slutte. Og jeg føler ikke jeg har noen andre som skjønner. 

Er det flere som har det sånn, eller helst har hatt det sånn og kommet ut av det? 

Jeg har forsøkt meg med å slutte helt, men jeg havner inn i det gang på gang på gang. 

Anonymkode: 2f040...e1a

  • Liker 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner meg igjen i det uendelige tidsfordrivet uten mening. Jeg blir også inaktiv og mindre tilstedeværende på grunn av iPhone og some. Det er dessverre vanskelig å la vær, men jeg må ta grep snart.

Anonymkode: f1697...d9a

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det veldig likt. Men hjelper at jeg har barn og ikke kan være på tlf hele tiden. Hadde det bare vært meg, tror jeg nesten hele livet mitt hadde forsvunnet i en skjerm.

Kaster bort ufattelig mye tid på scrolling. Tar veldig gjerne mot tips, jeg også.... 

Anonymkode: 00d23...25e

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange timer skjermtid pr dag er det vi snakker om? 

Jeg bruker telefonen i gjennomsnitt 2 timer pr dag, men en del av de 2 timene er jobb. Så si i gjennomsnitt ca 1,5 timer pr dag på SoMe, nettaviser, nettbutikker, googling m.m.

Anonymkode: 66d0c...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på grå farge. Og skru av lyder på varsler 

Skjermen mister mye tiltrekning uten alle fargene.

IMG_4300.jpeg

Anonymkode: 70af4...4c3

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sett på grå farge. Og skru av lyder på varsler 

Skjermen mister mye tiltrekning uten alle fargene.

IMG_4300.jpeg

Anonymkode: 70af4...4c3

Jeg har ingen varsel utenom på SMS og telefonsamtaler. Har dessuten på ikke forstyrr stort sette hele tiden der bare 2 stk kommer gjennom. Det er ikke på grunn av varslingene. 

Har også svart-hvit-skjerm. 

Regelmessig har jeg perioder med "digital detox", da får jeg abstinens-symptomer, men jeg greier meg i en måneds tid, har også lest bøker om hvordan avgrense skjermtiden, det hjelper ikke. Fordi på et visst punkt gjenopptar jeg bruken litt og det går over styr. Når jeg bruker det litt mister jeg helt fatningen, og ender med å gradvis bruke det mer og mer og mer og det går fullstendig utover livet mitt. 

TS

Anonymkode: 2f040...e1a

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøver å forminske skjermbruk ved at jeg tenker at det skjer ikke noe spesielt nytt innpå telefonen på en, to, tre timer. Og at det er mye annet man kan bruke tiden på 🙂 sette seg med en hobby, gå tur i skogen, lese en god bok. 

Anonymkode: 1656a...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kjenner meg igjen i det uendelige tidsfordrivet uten mening. Jeg blir også inaktiv og mindre tilstedeværende på grunn av iPhone og some. Det er dessverre vanskelig å la vær, men jeg må ta grep snart.

Anonymkode: f1697...d9a

Ta grep! Jeg føler det har fullstendig ødelagt livet mitt og er en loop jeg ikke kommer meg ut av. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har det veldig likt. Men hjelper at jeg har barn og ikke kan være på tlf hele tiden. Hadde det bare vært meg, tror jeg nesten hele livet mitt hadde forsvunnet i en skjerm.

Kaster bort ufattelig mye tid på scrolling. Tar veldig gjerne mot tips, jeg også.... 

Anonymkode: 00d23...25e

Ser den, at barn blir en motivator til å komme seg ut av det. Jeg føler det som din frykt, at hele livet mitt forsvinner i en skjerm. Jeg har prøvd mange ganger å gjøre noe med det, men det er en syk dragning jeg har mot det. Det har ødelagt for parforhold, for kontakt med venner og familie. Kommer aldri til å kunne få barn om dette fortsetter sånn. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvor mange timer skjermtid pr dag er det vi snakker om? 

Jeg bruker telefonen i gjennomsnitt 2 timer pr dag, men en del av de 2 timene er jobb. Så si i gjennomsnitt ca 1,5 timer pr dag på SoMe, nettaviser, nettbutikker, googling m.m.

Anonymkode: 66d0c...2e8

Jeg vil anslå 13-15 timer skjermtid. Jeg jobber mye på data i jobben min. Når jeg kommer hjem er det en kombinasjon av YouTube, Instagram, å veksle mellom flere skjermer mens jeg gamer eller ser på TV, nå har det jo nådd et nytt toppunkt, som jeg skrev over her, regulerer jeg det innimellom med helt avstand. Jeg får ikke til balansen! 

TS

Anonymkode: 2f040...e1a

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ingen varsel utenom på SMS og telefonsamtaler. Har dessuten på ikke forstyrr stort sette hele tiden der bare 2 stk kommer gjennom. Det er ikke på grunn av varslingene. 

Har også svart-hvit-skjerm. 

Regelmessig har jeg perioder med "digital detox", da får jeg abstinens-symptomer, men jeg greier meg i en måneds tid, har også lest bøker om hvordan avgrense skjermtiden, det hjelper ikke. Fordi på et visst punkt gjenopptar jeg bruken litt og det går over styr. Når jeg bruker det litt mister jeg helt fatningen, og ender med å gradvis bruke det mer og mer og mer og det går fullstendig utover livet mitt. 

TS

Anonymkode: 2f040...e1a

Men hva gjør du når du ikke ser på skjermen? Om du ikke har noe å finne på så er det jo forståelig at slår ihjel tid med skjermbruk.  Er du med venner? Har du jobb? Har du kjæreste? Har du barn?  Trener du? 

Anonymkode: e2ddf...f39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg prøver å forminske skjermbruk ved at jeg tenker at det skjer ikke noe spesielt nytt innpå telefonen på en, to, tre timer. Og at det er mye annet man kan bruke tiden på 🙂 sette seg med en hobby, gå tur i skogen, lese en god bok. 

Anonymkode: 1656a...da3

Jeg tror ikke at det skjer noe spesielt der, det er bare en sånn impuls at jeg "MÅÅÅÅÅ". Jeg også tenker at det er bedre å gjøre alle andre ting enn dette, jeg kjeder meg store deler av dagen, føler meg nedstemt og deprimert, og likevel skjerm-skjerm-skjerm. Jeg har også forsøkt å finne ut om det er noe jeg flykter fra, følelser, om det fungerer som en slags mestring, men det er ikke det heller, men jeg er så avhengig. Orker ikke å leve slik lenger, hele livet mitt forsvinner foran nesa på meg. 

TS

Anonymkode: 2f040...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hva gjør du når du ikke ser på skjermen? Om du ikke har noe å finne på så er det jo forståelig at slår ihjel tid med skjermbruk.  Er du med venner? Har du jobb? Har du kjæreste? Har du barn?  Trener du? 

Anonymkode: e2ddf...f39

Dette har jeg også kommet til livs, jeg har mange hobbyer, ting jeg liker å gjøre når jeg ikke bruker skjerm. Men det fungerer ikke med balanse. Når jeg har hatt digital detox så har jeg gjort det lenge nok til å finne ut hva jeg liker. Jeg begynner å trene igjen, og tenker "ah, dette er så deilig", får gode rutiner, gjenopptar kontakten med venner, forfølger hobbyer. Og så begynner jeg smått med skjerm på fritiden igjen (dessverre må jeg bruke det uansett på jobb) og så litt etter litt går det fullstendig ut av kontroll igjen. Eksen orket ikke være med meg lenger fordi jeg ble deprimert og opphengt i skjermen min. 

Så det er ikke at jeg slår i hjel tid med skjerm, mer som at det tar over. 

TS

Anonymkode: 2f040...e1a

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hva gjør du når du ikke ser på skjermen? Om du ikke har noe å finne på så er det jo forståelig at slår ihjel tid med skjermbruk.  Er du med venner? Har du jobb? Har du kjæreste? Har du barn?  Trener du? 

Anonymkode: e2ddf...f39

Jeg svarte ikke fullt ut på spørsmålet ditt. Når jeg blir så avhengig og bruken går så ut av kontroll som nå, og ganske lenge før dette punktet også er det som at all tiden jeg IKKE er på skjerm blir brukt til å tenke på skjerm, og på å crave skjerm, jeg har null konsentrasjon, jeg greier ikke å følge opp tingene jeg ellers liker, og jeg mister interessen, de kjennes ikke hyggelige eller givende ut lenger. Jeg er uinteressert i andre mennesker, sex er uinteressant, jeg vil bare ha skjerm-skjerm-skjerm. 

TS

Anonymkode: 2f040...e1a

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vil anslå 13-15 timer skjermtid. Jeg jobber mye på data i jobben min. Når jeg kommer hjem er det en kombinasjon av YouTube, Instagram, å veksle mellom flere skjermer mens jeg gamer eller ser på TV, nå har det jo nådd et nytt toppunkt, som jeg skrev over her, regulerer jeg det innimellom med helt avstand. Jeg får ikke til balansen! 

TS

Anonymkode: 2f040...e1a

Hvordan går det med arbeidsoppgavene dine på dataen?  Ender du med å titte på sosiale medier der også?

Anonymkode: e2ddf...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan går det med arbeidsoppgavene dine på dataen?  Ender du med å titte på sosiale medier der også?

Anonymkode: e2ddf...f39

Tja, jeg får fullført dem, men kjenner stadig dragningen til å sjekke andre ting ja. Vil si at i perioder der skjermbruken min går ut av kontroll at jeg presterer dårligere på jobb. 

Det er nesten sånn at jeg føler at den eneste veien ut av dette er å skaffe meg et helt annet yrke, fordi jeg ikke greier denne balansen. Gå over til dum-telefon, og ikke jobbe på skjerm. Jeg har gått gjort mye for å finne balanse og gjennomført flere månedslange skjerm-faster gjennom flere år. Og jeg havner alltid utpå igjen. Har også lest om digital minimalisme og hvordan ha en mer bevisst skjermbruk, men likevel ender jeg her gang på gang på gang. 

TS

Anonymkode: 2f040...e1a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn en hobby. Gå tur, besøk venner/ familie, vask ned huset, rydd i skuffer og skap, ring en venn, tren, lag middag fra bunn av, les bøker. Bytt fokus, så klarer du det.

Anonymkode: 66786...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det helt likt. Klarer ikke regulere selv. 
 

12 timer skjermbruk her og. Tipper jeg bruker 60% av arbeidsdagen på mobilen. når jeg er med sønnen min er jeg "flinkere", vi er mye ute osv. 

men alene…. Det er helt katastrofe. Føler livet mitt er ødelagt. :( Kommer ikke ut sv det heller. 

Anonymkode: bdc56...9a0

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har forresten mange hobbyer. Gå tur, strikke, tegne, vil lære meg og sy og brodere, glad i å pusle, hagearbeid, vedlikehold av hus, glad i å møte venner og trener ukentlig. 
 

Det hjelper ikke å ha hobbyer når man ikke bruker tid på det, men bare scroller på mobilen…. :( 

Anonymkode: bdc56...9a0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slett alle sosiale medier. Ikke bare slett appene, men og brukeren på alle apper. Kvitt deg med alle skjermer, tv også. Du kommer til å slite den første tiden, kanskje i lang tid også, men det gir deg mye på sikt. Eventuelt sett ned hastigheten på internett. Eller mobildata. Er det brukt opp, så er det brukt opp. Om du trenger dataen din, så har du den. Husk at man kan se alt på dataen, du trenger ingen tv for å se på tv liksom 😅

Du må bare være brutal om du skal komme ut av det. 

En gjennomgang av alle apper er lurt..90 prosent av appene bruker du garantert ikke. 

Gi deg selv belønning når du føler behov for det. Det er vanskelig, men mulig å komme ut av dette. 

Jeg kuttet ut tv for over 10 år siden. Aldri savnet det. Litt i starten, men var egentlig mentalt forberedt på det i noen år i forveien, kjempet en kamp der, så det gikk jo overraskende greit da jeg først gjennomførte det. Facebook, messenger, Snapchat er borte, brukeren også. Instagram bruker jeg, men alt annet er borte. Og vet du hva..jeg savner ingenting med det. Jeg går ikke glipp av noe.

Trenger folk å kontakte meg, kan de sende meg en melding eller ringe. Telefonen er på lydløs 24/7, og jeg svarer på meldinger/ringer når jeg har lyst til det. 

Det er helt supert! Av og til kan jeg tenke at det hadde vært deilig å scrolle litt, men nei...fører bare til tull. 

Ingenting viktig skjer på sosiale medier. Du går ikke glipp av noe. Er det noe viktig kan folk kontakte deg på meldinger eller ringe. Behøver ikke sosiale medier for slikt.

Start opp med hobbyene dine, kos deg!  

Husk...vær brutal! 

Anonymkode: 5e2c7...27f

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler sånn med deg ts, og tror dette er et jevnt økende problem for veldig mange!!

har du vurdert å følge AA’s 12 steg ? 
Tror det finnes en bok som heter ca det, og det skal vist være suveren for alle typer avhengighet. 
 

er selv dypt avhengig og sliter med å komme meg ut av det selv om jeg nok ikke er like avhengig som deg… Men det er fælt uansett 😕

Anonymkode: 05dea...a31

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Slett alle sosiale medier. Ikke bare slett appene, men og brukeren på alle apper. Kvitt deg med alle skjermer, tv også. Du kommer til å slite den første tiden, kanskje i lang tid også, men det gir deg mye på sikt. Eventuelt sett ned hastigheten på internett. Eller mobildata. Er det brukt opp, så er det brukt opp. Om du trenger dataen din, så har du den. Husk at man kan se alt på dataen, du trenger ingen tv for å se på tv liksom 😅

Du må bare være brutal om du skal komme ut av det. 

En gjennomgang av alle apper er lurt..90 prosent av appene bruker du garantert ikke. 

Gi deg selv belønning når du føler behov for det. Det er vanskelig, men mulig å komme ut av dette. 

Jeg kuttet ut tv for over 10 år siden. Aldri savnet det. Litt i starten, men var egentlig mentalt forberedt på det i noen år i forveien, kjempet en kamp der, så det gikk jo overraskende greit da jeg først gjennomførte det. Facebook, messenger, Snapchat er borte, brukeren også. Instagram bruker jeg, men alt annet er borte. Og vet du hva..jeg savner ingenting med det. Jeg går ikke glipp av noe.

Trenger folk å kontakte meg, kan de sende meg en melding eller ringe. Telefonen er på lydløs 24/7, og jeg svarer på meldinger/ringer når jeg har lyst til det. 

Det er helt supert! Av og til kan jeg tenke at det hadde vært deilig å scrolle litt, men nei...fører bare til tull. 

Ingenting viktig skjer på sosiale medier. Du går ikke glipp av noe. Er det noe viktig kan folk kontakte deg på meldinger eller ringe. Behøver ikke sosiale medier for slikt.

Start opp med hobbyene dine, kos deg!  

Husk...vær brutal! 

Anonymkode: 5e2c7...27f

Beklager, du har brukt god tid på innlegget ditt og det er skrevet i beste mening - men… dette hjelper ikke. 
 

for alle de tingene du foreslår klarer jeg ikke. Det er jo ikke sånn at jeg ikke VET hva jeg må gjøre… men det GÅR IKKE. Jeg får det ikke til. Og da er det frustrerende, på grensen til provoserende, at noen sier "men det er jo bare..". Du har ikke problemer med det. Du forstår ikke. 
 

Jeg sluttet å røyke for 10 år siden. Det var lett som en plett! Jeg har også sluttet drikke alkohol. Det var også lett som en plett. 
 

Dette med skjerm…. Det er noe annet. 

Anonymkode: bdc56...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...