Gå til innhold

Hvordan skal jeg angripe dette? Barn som bare tar ting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Granskudd skrev (29 minutter siden):

Vår hovedregel er at vårt hus er for alle som bor her, alt i fellesrom er for alle. Ting som man ønsker å ha for seg selv har man på eget rom. Datteren min tar og tar med seg det som er på badet, og det er helt greit! Trenger jeg det spør jeg om hun har det. Er det noe jeg er redd for eller vil ha for meg selv har jeg det på soverommet. 

Vårt hus er også for alle som bor her, men det betyr ikke at vi må låse inn sakene våres på rommene til hver enkelt. Alle vet hvem som eier hva, enteen det er på badet,i gangen etc. Trengeren å låne noe av en av oss andre så spør en. Handler om respekt for andres saker, selv om det ligger i felles rommene.

Så ungene dine må ha klærne sine, sko, ytterjakker etc på rommene sine for å ha det i fred? Det nekter jeg å tro, bare noe du skriver for å irritere ts at hun har en ikke sak. En lærer hverandre å respektere andres ting og at det å ta ikke er greit. 

Anonymkode: 81e22...f9d

  • Liker 18
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vårt hus er også for alle som bor her, men det betyr ikke at vi må låse inn sakene våres på rommene til hver enkelt. Alle vet hvem som eier hva, enteen det er på badet,i gangen etc. Trengeren å låne noe av en av oss andre så spør en. Handler om respekt for andres saker, selv om det ligger i felles rommene.

Så ungene dine må ha klærne sine, sko, ytterjakker etc på rommene sine for å ha det i fred? Det nekter jeg å tro, bare noe du skriver for å irritere ts at hun har en ikke sak. En lærer hverandre å respektere andres ting og at det å ta ikke er greit. 

Anonymkode: 81e22...f9d

Klær har de på rommene sine, av praktiske årsaker. Det har jeg og mannen også. Unntaket er sokker som vi har i en felles boks for alle på badet. Men sko og jakker henger i gangen og det er ingen som blir sur om den ene eller den andre låner en jakke eller et par sko en dag. Det regulerer seg veldig fint. Vi har mer enn nok jakker og sko til alle. Det er ingen som bruker tannbørsten til hverandre heller, utrolig nok 😉. Igjen så handler det kanskje om hva og hvor mye man anser som bare sitt? 

Ingen forsøk på å provosere, en reel løsning er å ta med seg sminken på soverommet om det er et ønske om å ha den i fred. Og man trenger ikke låse døra om man ikke vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nå trenger jeg virkelig råd. Har ett bornusbarn på 10 år som bare forsyner seg av mine ting, hovedsakelig sminke. Det er ganske dyre kremer, foundation, lipgloss osv. Jeg har prøvd å ta det opp rolig med mor og far. Far skjønner ikke helt problemet, mens mor sier at det skjer hjemme hos dem også. Hun bare tar det hun vi ha fra større søsken. Første gangen var jeg saklig og rolig og nesten alt kom til rette, andre gangen tok jeg det direkte med jenta og forklarte at det er greit å prøve, hun er i "rette" alderen til at dette er spennende med sminke  men jeg liker ikke at hun bare tar tingene. Hun skjønte det. Gangen etter der ble jeg irritert og forlangte at nå måtte det bli slutt på det med å ta ting i fra min sminkepung, ellers fikk hun kjøpe nytt. Nå er det igjen forsvunnet noen ting, blant annet en ansiktskrem til nesten 700 kr, en lipgloss til nesten 300 kr, en øyekrem som jeg fikk til jul og ikke var åpnet er nå tømt pluss noe småtteri. Kjenner jeg nå er dritt lei av dette tullet! Det er tatt opp så mange ganger, at jeg nå har mest lyst til bare å kjøpe nytt og enten kreve mor/far for penger eller ta bursdagspengene til jenta å kjøpe nytt. Hva skal jeg gjøre for å få slutt på dette? 

Anonymkode: f971c...d5e

Kjenner igjen dette. Jeg prøvde å diskutere det med forelderen som tok det ufattelig dårlig. Endte med at jeg måtte hive begge på dør.

Anonymkode: f4d02...b45

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med et sminkebord med låste skuffer? Hun trenger ikke ta ditt og det er ikke så lurt å dele på sminke, det er ikke hygienisk.

Et barn skal ikke bruke kremer for voksne.

Hun har foreldre som kan skaffe henne det hun trenger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Stjel" noe som er hennes og som betyr noe for henne! Men ikke telefonen, den er ikke sammenlignbar med sminke!

Anonymkode: 3f396...5d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har våre egne skuffer på badet,alt utenom de er det bare å forsyne seg av. Skulle være unødvendig å måtte ha det på eget rom?

Anonymkode: f971c...d5e

Noe ut over det normale er nødvendig med henne, fordi hun stjeler. 

Hvis skuffen ikke kan låses sa kjøp en gedigen boks med solid lås. La den stå fremme så det blir synlig både for faren at det er et problem. 

Anonymkode: cbe56...486

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nå trenger jeg virkelig råd. Har ett bornusbarn på 10 år som bare forsyner seg av mine ting, hovedsakelig sminke. Det er ganske dyre kremer, foundation, lipgloss osv. Jeg har prøvd å ta det opp rolig med mor og far. Far skjønner ikke helt problemet, mens mor sier at det skjer hjemme hos dem også. Hun bare tar det hun vi ha fra større søsken. Første gangen var jeg saklig og rolig og nesten alt kom til rette, andre gangen tok jeg det direkte med jenta og forklarte at det er greit å prøve, hun er i "rette" alderen til at dette er spennende med sminke  men jeg liker ikke at hun bare tar tingene. Hun skjønte det. Gangen etter der ble jeg irritert og forlangte at nå måtte det bli slutt på det med å ta ting i fra min sminkepung, ellers fikk hun kjøpe nytt. Nå er det igjen forsvunnet noen ting, blant annet en ansiktskrem til nesten 700 kr, en lipgloss til nesten 300 kr, en øyekrem som jeg fikk til jul og ikke var åpnet er nå tømt pluss noe småtteri. Kjenner jeg nå er dritt lei av dette tullet! Det er tatt opp så mange ganger, at jeg nå har mest lyst til bare å kjøpe nytt og enten kreve mor/far for penger eller ta bursdagspengene til jenta å kjøpe nytt. Hva skal jeg gjøre for å få slutt på dette? 

Anonymkode: f971c...d5e

Men det er jo så viktig å dele vettu

Anonymkode: 96a8e...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er folk virkelig så hjelpeløse?

Anonymkode: e59a0...256

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Granskudd said:

Det kan hende det er unødvendig, men troen på at fellesskapet teller mer enn egne materielle saker er større enn troen på at det er unødvendig. Det er bare ting. Kanskje det handler mye om hvor mange ting man har som man vil ha for seg selv? For ungene er det også veldig fint å kunne ta med ting de ikke ønsker å dele på eget rom. Ingen forskjeller mellom voksen og barn når det kommer til materielle ting her i huset. 😊

Merkelig konsept, og ikke noe folk som har små soverom vil synes er en god idé. Mine truser er mine, og tannbørsten er ikke til låns, selv om den er på badet. Enkelt og greit. Hvorfor ikke bare lære barna å respektere privat eierskap uavhengig av hvor ting står? De må jo respektere det på skole og arbeidsliv også, like greit å lære det som liten. 

  • Liker 19
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granskudd skrev (44 minutter siden):

Vår hovedregel er at vårt hus er for alle som bor her, alt i fellesrom er for alle. Ting som man ønsker å ha for seg selv har man på eget rom. Datteren min tar og tar med seg det som er på badet, og det er helt greit! Trenger jeg det spør jeg om hun har det. Er det noe jeg er redd for eller vil ha for meg selv har jeg det på soverommet. 

Fjåsete regler🙄 Man bør ikke trenge gjemme egne ting for å ha de i fred. Barn må lære å respektere 

Anonymkode: dcbfe...bac

  • Liker 24
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter får heller ikke bare forsyne seg av mitt. Jeg har satt frem kremer og sminke hun kan låne av, og det som er bare mitt som hun ikke får bruke av ligger i en egen skuff. Den får hun ikke røre. 

Jeg har snakket mye med henne om hva som er mitt, hva som er hennes og hva som er felles. Jeg tar ikke av hennes greier og da forventer jeg at det som bare et mitt ikke blir rørt av henne. At hun skjønner at dette går begge veier og også handler om respekt for hverandre. At vi spør om å låne det som ikke er felles og at vi tåler å få et nei. At vi begge må forholde oss til samme kjøreregler.

Hadde hun ikke hørt etter ville jeg begynt å låse inn sminke, kremer, smykker etc. Det er drastisk og burde ikke være nødvendig, men bare symbolikken i å måtte låse noe inn kan bidra til bedring, også for det som ikke er innelåst. 

Anonymkode: 057a0...c98

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du kan i alle fall ikke kreve mor for penger, hun har jo ikke tilgang til ditt hus, og kan ikke regnes ansvarlig for hva som skjer på samvær hos far. Dersom far ikke ser problemet ville jeg lært han det ved å kreve at han betaler for det. Enten får han oppdra ungen sin, ellers får han betale for alt hun stjeler. 

Anonymkode: 2e863...5e6

Uenig.

Om mitt barn "låner" (stjeler) noe hos andre så kan jeg selvsagt ikke legge ansvaret over på de som bor i huset. Det er mitt barn og da er selvsagt også jeg ansvarlig. Det handler om at det er foreldrene sitt ansvar, uansett hvor ungene er, å lære em grunnleggende folkeskikk, forskjell på ditt og mitt, og man er ansvarlig om ungene stjeler hos andre. 

Anonymkode: 057a0...c98

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, lavmålet said:

Var jeg deg ville jeg vært litt forsiktig med akkurat mobilen ... Finn heller noe mer sammenlignbart ift sminke.

Heeelt uenig! Så mobiljunkies som folk er i dag er det den perfekte måten å vise poenget; stjeler du tar jeg fra deg det digitale dopet ditt 😂 De kommer aldri til å gjøre det igjen.

Anonymkode: 7020d...50b

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tenker jeg skal "ta" den og si at du får den når sminken du har lånt av meg er på plass igjen. Tror nok sminken er fort på plass igjen da!

Anonymkode: f971c...d5e

Du kan også legge til at det hun holder på med er ikke å låne men å stjele. Når en låner, så spør man om lov til å prøve litt.

Men ville egentlig først tatt med far på å kjøpe inn nytt av det hun har tatt, mulig han skjønner din reaksjon langt bedre når han ser hvor mye sminken egentlig koster.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Uenig.

Om mitt barn "låner" (stjeler) noe hos andre så kan jeg selvsagt ikke legge ansvaret over på de som bor i huset. Det er mitt barn og da er selvsagt også jeg ansvarlig. Det handler om at det er foreldrene sitt ansvar, uansett hvor ungene er, å lære em grunnleggende folkeskikk, forskjell på ditt og mitt, og man er ansvarlig om ungene stjeler hos andre. 

Anonymkode: 057a0...c98

Om et barn som ikke hadde en foreldre boende i huset tok noe, da ville jeg vært enig i at mor her skulle vært nødt til å hjelpe barnet med å erstatte det som var tatt. Men her bor ts sammen med barnets far, og da bør det holde med å ansvarliggjøre far for barnets oppførsel. Det hørtes jo ut som om at mor allerede var i en kamp med barnet rundt dette med å ta uten å spørre.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nå trenger jeg virkelig råd. Har ett bornusbarn på 10 år som bare forsyner seg av mine ting, hovedsakelig sminke. Det er ganske dyre kremer, foundation, lipgloss osv. Jeg har prøvd å ta det opp rolig med mor og far. Far skjønner ikke helt problemet, mens mor sier at det skjer hjemme hos dem også. Hun bare tar det hun vi ha fra større søsken. Første gangen var jeg saklig og rolig og nesten alt kom til rette, andre gangen tok jeg det direkte med jenta og forklarte at det er greit å prøve, hun er i "rette" alderen til at dette er spennende med sminke  men jeg liker ikke at hun bare tar tingene. Hun skjønte det. Gangen etter der ble jeg irritert og forlangte at nå måtte det bli slutt på det med å ta ting i fra min sminkepung, ellers fikk hun kjøpe nytt. Nå er det igjen forsvunnet noen ting, blant annet en ansiktskrem til nesten 700 kr, en lipgloss til nesten 300 kr, en øyekrem som jeg fikk til jul og ikke var åpnet er nå tømt pluss noe småtteri. Kjenner jeg nå er dritt lei av dette tullet! Det er tatt opp så mange ganger, at jeg nå har mest lyst til bare å kjøpe nytt og enten kreve mor/far for penger eller ta bursdagspengene til jenta å kjøpe nytt. Hva skal jeg gjøre for å få slutt på dette? 

Anonymkode: f971c...d5e

Iallefall bedre å stjele fra dere enn  i butikk.

Men jeg skjønner  jo ikke  hvorfor hun ikke har egen sminke.  Du får også kjøpt beautibag med lås på

Anonymkode: 4cb6c...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun stjeler vel ikke andre ting også, som f.eks penger? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Iallefall bedre å stjele fra dere enn  i butikk.

Men jeg skjønner  jo ikke  hvorfor hun ikke har egen sminke.  Du får også kjøpt beautibag med lås på

Anonymkode: 4cb6c...511

Hun har egen, men den rører hun så og si ikke. Hun er egentlig ikke interessert i hverken klær eller sminke. 

Anonymkode: f971c...d5e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThereGoesBob skrev (9 minutter siden):

Hun stjeler vel ikke andre ting også, som f.eks penger? 

Hun tar penger uten å spørre, men det er da av penger som er hennes, men som vi har lagt i ett skap fordi hun til daglig ikke trenger de. Skal vi på butikk så får hun med penger hvis hun vil. Vi bor slik til at det ikke er behov for at hun har penger tilgjengelig hele tiden. 

Anonymkode: f971c...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo to problemer her.

1. Du blir frastjelt sminke. Dette løser du ved å låse inn sminken i et skrin eller skap. Enkelt gjort. Da slipper du å tape penger og å bli irritert i hverdagen. Kanskje du syns dette er et unødvendig tiltak, men det er det beste for deg. Lar du være å ta kontroll over det du har kontroll over, så gir du all makt til barnet for foreldrene...

2. Dere har en tiåring som stjeler. Dette er mer utfordrende å løse. Antageligvis er det vanskelig for deg å ta tak i det, og det er foreldrenes ansvar. En som stjeler sminke, stjeler nok andre ting og. 

(I tillegg kan det være stoffer i dine kremer som barn ikke bør få på huden sin.)

Anonymkode: a5357...b6d

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 10 åring skal verken ha sminke eller kremer. Dette barnet må få veiledning og skru av tik tok, instagram og snapchat. Dette er et barn som må få bedre oppfølging og oppdragelse.

Anonymkode: 20b41...38b

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...