Gå til innhold

Hvor mye bør man "gå inn med" som egenkapital.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og samboer har tenkt å kjøpe nybygg, et rekkehus. Det blir første boligkjøp for oss begge, og vi lurer på hvor mye dere ville satt av til møblering og andre nødvendige utgifter i når det er helt nytt? Kan informere om at vi har 1,700 mill i egenkapital og "må" bruke 1,5 av de for å være innenfor 85%. I tillegg har vi ikke bil og vil klare oss uten til vi får barn, som etter planen blir om 2-3 år. Å gå inn med mest mulig egenkapital er nok mest mulig økonomisk gunstig, men det blir et spørsmål om hvor mye "cash" vi må ha til å etablere oss med noen enkle møbler, i tillegg til hva vi bør ha i buffer utenom. I tillegg må vi planlegge for bilkjøp om noen år.

Kan også nevne at rekkehuset er ferdig, så tilvalg ikke blir aktuelt. Alt av hvitevarer er inkludert i kjøpesum. Det er ingen skap e.l. i huset. 3 soverom og 2 bad i tillegg til kjøkken/stue.

Samlet årslønn er 1 200 000.

 

Anonymkode: 96d45...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lang er en strikk?

Har dere noe som helst av møbler fra før, eller må dere skaffe alt - inkl sofa, senger, bord etc?

Hva tenker dere om interiør og stil? Er dere ok med å kjøpe deres første spisebord som den billigste utgaven hos Jysk eller godt brukt på Finn (gratis mot henting), eller vil dere ha dyre design-greier til 30.000 fra Bolia?

Tror dere må finne svar på den typen spørsmål først. 
Selv ville jeg nok nå holdt igjen de 200.000 til å starte med (mens vår første bolig møblerte vi for ca 10.000 - hadde endel fra før og ellers gikk det i billig/brukt).

Finner du ut 3 mnd etter innflytting at du har holdt igjen for mye kan du jo gjøre en større innbetaling på lånet. 

Anonymkode: 619d6...77b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg brukt 1,5 mill til egenkapital, satt 100000 til buffer, og 100000 til nødvendige innkjøp, men hadde vært gniten og kjøpt for minst mulig ved å skaffe brukt fra finn. Kun skaffet det absolutt nødvendige i starten, og brukt tid på å finne resten.  

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møbler holder seg dårlig i verdi. På finn eller loppemarked kan du finne nye og gamle møbler nesten gratis. Vi betalte 2000 for en helt kurant dobbeltseng.

Anonymkode: bf361...bf4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte ikke lys i nybygg, så ta med i betraktning at dere nok må kjøpe lamper og få elektriker til å installere. Gardiner/stenger/skinner/solskjerming mangler også og må også kjøpes/fikses. Garderobe ligeså, både på soverom og i gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gå inn med de 1.5 som dere må, kjøp det dere trenger, så kan dere heller gjør en ekstra innbetaling om det er penger igjen.

Husk å sett av litt til uforutsette hendelser,

Anonymkode: 80dfd...5b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer jo helt an på hva dere tenker rundt møbler og om dere har noe fra før av.

Man kan få det meste gratis eller svært billig på finn, om man har litt eldre stil eller er litt handy og kan gjøre det mer moderne selv. Skal man kjøpe nytt er det enorme prisforskjeller. Ikea har jo mye billig som er helt innafor, men er man mer kresen, så blir det fort mange tusenlapper ekstra. 

Størrelsen på huset har selvsagt også noe å si, da det er stor forskjell på hvor mye møbler man har på 90 m² og 250 m². 

Vi har hus på litt i overkant av 200 m², og litt moderne luksus stil. Skulle vi kjøpt alle møblene vi har her nytt, ville det kommet opp i noen hundretusen. Vi var heldige med at huset vi kjøpte hadde de perfekte møblene for oss fra før av, så vi spurte rett og slett selger hva hun skulle ha for å la alt sammen stå igjen, og fikk det for 100 000, inkl 3 store nye tv-er og alt av pynt og planter (sååå deilig å slippe å styre med møblering også!)

Personlig ville jeg lagt inn 1,5 i EK, brukt det nødvendige på møbler og evt satt resterende på fondsparing som buffer.

Endret av MariaIsabel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere kjøpt førstegangshjem for 10 mill? Og har ikke møbler? 

Anonymkode: f1ac4...aff

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvordan dere har organisert økonomien men for min del har ek alltid vært separate midler, buffer vært separat, i flytte prosesser har jeg over en periode satt av midler til møbler/andre større huslige utgifter og bil/bilsparing er separat. 

Slil jeg forstår deg er 1,7 mil alle midlene dere har tilgjengelig. Og da må dere i hvertfall ta ut en andel som skal være en buffer. Alt ettersom hvor lenge det er til kjøp/overtagelse så vil man kunne spare til huslige ting fram mot evt overtagelse. Samme med bil.

Anonymkode: d42a3...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke møbler der dere bor nå?

Anonymkode: 4619f...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha prioritert gode senger og en god sofa. Resten kan kjøpes billig eller brukt, og byttes ut om noen år.

En god seng til hovedsoverom kommer fort på 50.000. Til gjesterom kanskje 10.000 pr seng. Sofa kommer jo an på hva dere ønsker. Du må rett og slett bare google og gå i møbelbutikker.

Anonymkode: 9cdfa...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har dere kjøpt førstegangshjem for 10 mill? Og har ikke møbler? 

Anonymkode: f1ac4...aff

Og tar opp lån på 8,5 millioner når de har 1,2 i samlet inntekt. Dette blir trangt fremover, jeg er overrasket over at banken for dette lånet. 

Anonymkode: 92fe4...06b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Og tar opp lån på 8,5 millioner når de har 1,2 i samlet inntekt. Dette blir trangt fremover, jeg er overrasket over at banken for dette lånet. 

Anonymkode: 92fe4...06b

det blir jo nesten 6 ganger inntekten, føler at tallene er litt off her.

Anonymkode: 80dfd...5b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og tar opp lån på 8,5 millioner når de har 1,2 i samlet inntekt. Dette blir trangt fremover, jeg er overrasket over at banken for dette lånet. 

Anonymkode: 92fe4...06b

Hæ? Hvor finner dere denne informasjonen? Jeg ser ikke at ts har nevnt kjøpesum?

Anonymkode: d42a3...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere må bruke 1.5mill i egenkapital for å være innenfor kravet på 85% belåningsgrad så har dere kjøpt bolig til 10mill og får 8.5mill i lån. Med en inntekt på 1.2mill samlet så høres det ut som dere har altfor mye i lån ifht inntekt. Utfra dette ville jeg ha brukt 1.5mill som egenkapital, kjøpt kun som absolutt må kjøpes og hatt resten av pengene som buffer. 

Anonymkode: 0bd51...48d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hæ? Hvor finner dere denne informasjonen? Jeg ser ikke at ts har nevnt kjøpesum?

Anonymkode: d42a3...7d5

TS sier at de må bruke 1.5 for å vær innenfor 85% belåningsgrad, da er det lett og regne seg frem til kjøpesum.

Men med 1.2 i inntekt så kan ikke dette stemme.

Anonymkode: 80dfd...5b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 hours ago, AnonymBruker said:

Hæ? Hvor finner dere denne informasjonen? Jeg ser ikke at ts har nevnt kjøpesum?

Anonymkode: d42a3...7d5

Enkel matte... Banken krever 15%, det tilsvarer 1,5mill. Hva er da de resterende 85% av boligens verdi? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (15 timer siden):

Da hadde jeg brukt 1,5 mill til egenkapital, satt 100000 til buffer, og 100000 til nødvendige innkjøp, men hadde vært gniten og kjøpt for minst mulig ved å skaffe brukt fra finn. Kun skaffet det absolutt nødvendige i starten, og brukt tid på å finne resten.  

Samme. 

Anonymkode: 7a387...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg ville ha prioritert gode senger og en god sofa. Resten kan kjøpes billig eller brukt, og byttes ut om noen år.

En god seng til hovedsoverom kommer fort på 50.000. Til gjesterom kanskje 10.000 pr seng. Sofa kommer jo an på hva dere ønsker. Du må rett og slett bare google og gå i møbelbutikker.

Anonymkode: 9cdfa...477

Altså… man må jo ikke betale 50k for en seng for at den skal være god å ligge i!

Anonymkode: 7a387...056

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså… man må jo ikke betale 50k for en seng for at den skal være god å ligge i!

Anonymkode: 7a387...056

Neida, man kan være heldig å finne en modell på tilbud. Det er rundt 40% salg på Svane-senger med intelligel-overmadrass på Møbelringen nå, så da får man en til 29'990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...