Gå til innhold

Når er eggløsning ift positiv test?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Har prøvd i ett år og blitt gravid to ganger på det året... Skal snart ta graviditetstest igjen så slo det meg at  jeg er usikker på når eggløsning egentlig er. Si at jeg får positiv eggløsningstest dag 13 og negativ dag 14. Er dpo 1 dag 14 eller 15 da? Har jo alltid regner med dagen jeg fikk positiv test, men eggløsningen skjer vel kanskje mange timer senere? 

Anonymkode: 67832...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eggløsning skjer 24-36t etter positiv test. Jeg teller 1dpo fra den dagen etter testen er negativ igjen. 

Dersom jeg får positiv test dag 13, og negativ dag 14 - teller jeg 1dpo dag 15, fordi da er dag 14 eggløsningsdag. 

Det er litt avhengig av ens LH vindu. Noen har lengre vindu, og får positiv test mer enn 1 dag. 

Under ivf telte klinikken på samme måte. Dagen for negativ test regnet som EL dag, og neste som 1dpo. 

Anonymkode: cbfc7...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg får jeg positiv test ca 24 timer før eggløsning (da kvelden før eggløsning) og så er den på peak dagen for eggløsning på morgenen, så kanskje 10 timer før. Regner da 1 dpo som dagen etter det igjen, så hos meg blir 1 dpo 2 dager etter positiv test.

Anonymkode: d130e...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk positiv eggløsningstest i dag tidlig, vil det si at eggløsning mest sannsynlig er i morgen tidlig? 

Anonymkode: 84e0c...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg fikk positiv eggløsningstest i dag tidlig, vil det si at eggløsning mest sannsynlig er i morgen tidlig? 

Anonymkode: 84e0c...2cf

24-36t etter positiv test... Har du fremdeles positiv test i morgen tidlig, har ikke EL skjedd. Alt dette står i svarene over i tråden. 

Anonymkode: cbfc7...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid pleid å slutte å teste når eggløsningstesten er positiv. Da vet jeg med andre ord ikke sikkert når eggløsning er da? 

Anonymkode: 1ac09...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har alltid pleid å slutte å teste når eggløsningstesten er positiv. Da vet jeg med andre ord ikke sikkert når eggløsning er da? 

Anonymkode: 1ac09...9db

Man kan aldri vite 100% sikkert når eggløsning skjer - med mindre man tar UL eller blodprøver.  For man kan få positiv eggløsningstest uten at egget slipper. En eggløsningstest viser KUN stigning i hormon, ikke at egget faktisk slipper. 

Men for friske, normale, regelmessige sykluser skjer EL 24-36t etter positiv EL test.  Og det er som regel mer regelmessig antall dager mellom eggløsning og mensen, enn mellom mensen og eggløsning. Så man kan telle dager fra positiv EL til mensen og se om det er like mange dager hver syklus - da har man en god indikator på at EL skjedde 24-36t etter positiv test. 

Etter lang tid tracking både før og under prøving så teller jeg 24t fra positiv test for eggløsningsdag, og 48t etter som 1dpo. Dagen for eggløsning varierer mellom syklusdag 14-17, men alltid 14 dager mellom positiv test og mensen. 

Anonymkode: cbfc7...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...