Gå til innhold

Kan man leve av å være skredder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En elev jeg underviser i norsk har jobbet som skredder i Pakistan, og vil starte opp eget firma i Norge. 

Er det et bra marked for tekstilindustri med tanke på dagens utgiftsnivå?  Jeg snakket med tekstilkunstner som sa at det var veldig vanskelig å tjene noe penger i det hele tatt, med mindre du aldri tar deg fri.  En som tidligere jobbet som draktsyer på et teater jobber med noe helt annet nå. Hun gikk kunsthøyskolen for å jobbe med dette. 

Vet dere om folk som virkelig har lykkes med tekstiler? Jobber de da med bunader?

Nysgjerrig på hvilke erfaringer folk har 

 

Anonymkode: 142cd...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette vil det nok være veldig vanskelig å leve av i Norge, i og med ar arbeidskraften er såpass dyr vs. hyllevare eller skreddere i utlandet. 
Bunader er mye arbeid og timeprisen er nok ikke så høy dersom man tar alt arbeidet med i betraktningen.

Anonymkode: 04259...e08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstremt vanskelig

Anonymkode: d6810...841

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil tru det finnst ein marknad i det svært høge samfunnsskiktet som kjøper såpass dyre klær, men for dei store massane som handlar på kjøpesentra vil det å få plagget reparert i Noreg vere dyrare enn å kjøpe eit nytt sydd av sweatshoparbeidarar på den andre sida av kloden. 

Truleg er det meir pengar i å drive kursing i omsøm og reparasjonar enn å drive skreddarverksemd sjølv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En elev jeg underviser i norsk har jobbet som skredder i Pakistan, og vil starte opp eget firma i Norge. 

Er det et bra marked for tekstilindustri med tanke på dagens utgiftsnivå?  Jeg snakket med tekstilkunstner som sa at det var veldig vanskelig å tjene noe penger i det hele tatt, med mindre du aldri tar deg fri.  En som tidligere jobbet som draktsyer på et teater jobber med noe helt annet nå. Hun gikk kunsthøyskolen for å jobbe med dette. 

Vet dere om folk som virkelig har lykkes med tekstiler? Jobber de da med bunader?

Nysgjerrig på hvilke erfaringer folk har 

 

Anonymkode: 142cd...cb0

Jeg har da sett flere skredder butikker både på Vinterbro senter og Oslo city.

https://oslo-city.steenstrom.no/butikker-restauranter/ararat-skredder

Han trenger ikke å ansette noe. Det er stor marked for sy av pakistanske og indiske klesplagg.

 

 

Endret av Akryl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En elev jeg underviser i norsk har jobbet som skredder i Pakistan, og vil starte opp eget firma i Norge. 

Er det et bra marked for tekstilindustri med tanke på dagens utgiftsnivå?  Jeg snakket med tekstilkunstner som sa at det var veldig vanskelig å tjene noe penger i det hele tatt, med mindre du aldri tar deg fri.  En som tidligere jobbet som draktsyer på et teater jobber med noe helt annet nå. Hun gikk kunsthøyskolen for å jobbe med dette. 

Vet dere om folk som virkelig har lykkes med tekstiler? Jobber de da med bunader?

Nysgjerrig på hvilke erfaringer folk har 

 

Anonymkode: 142cd...cb0

Det er stor etterspørsel på å bytte glidelåser, sy inn og ut kjoler til brylluper osv her lokalt. Og det er 6000inbyggere. 

Vet i hovedsak om en gammel dame som tar på seg sånt. Også montering av bunader og sy de ut og inn. 

Selv syr jeg som hobby.  Får mye forespørsler men jeg sier nei. Fordi je syntes å bytte glidelåser ol er drit kjedelig.  I tillegg er mye av det jeg får forespørsler om for avansert iht det jeg kan. Har sagt ja en gang. Men det var fordi en trengte en lomme til stomie pose på ei olabukse. Den var midlertidg og ikke festet på magen

Anonymkode: 0381c...210

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akryl skrev (8 timer siden):

Jeg har da sett flere skredder butikker både på Vinterbro senter og Oslo city.

https://oslo-city.steenstrom.no/butikker-restauranter/ararat-skredder

Han trenger ikke å ansette noe. Det er stor marked for sy av pakistanske og indiske klesplagg.

 

 

Er det ikke mange innvandrerbutikker som også selger pakistanske klær? Er det ikke billigere å kjøpe i butikk?

Anonymkode: 142cd...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var faktisk reportasje om det i lokalavisen i dag. 
Skredder som startet egen bedrift for ett år siden, og har så mye å gjøre at lokalene utvides og hun må ansette to personer. 
Lillestrøm, Næringsliv | Åpnet i fjor – nå utvider Tatiana bedriften: – Det har vært veldig hektisk (mittlillestrom.no) 

Anonymkode: f39ce...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Var faktisk reportasje om det i lokalavisen i dag. 
Skredder som startet egen bedrift for ett år siden, og har så mye å gjøre at lokalene utvides og hun må ansette to personer. 
Lillestrøm, Næringsliv | Åpnet i fjor – nå utvider Tatiana bedriften: – Det har vært veldig hektisk (mittlillestrom.no) 

Anonymkode: f39ce...07b

Under betalingsmur :( 😞 

Anonymkode: 142cd...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

En elev jeg underviser i norsk har jobbet som skredder i Pakistan, og vil starte opp eget firma i Norge. 

Er det et bra marked for tekstilindustri med tanke på dagens utgiftsnivå?  Jeg snakket med tekstilkunstner som sa at det var veldig vanskelig å tjene noe penger i det hele tatt, med mindre du aldri tar deg fri.  En som tidligere jobbet som draktsyer på et teater jobber med noe helt annet nå. Hun gikk kunsthøyskolen for å jobbe med dette. 

Vet dere om folk som virkelig har lykkes med tekstiler? Jobber de da med bunader?

Nysgjerrig på hvilke erfaringer folk har 

 

Anonymkode: 142cd...cb0

Det er jo en del innvandrere her i landet, som sikkert ville sette pris på å bruke en skredder fra hjemlandet til å få sydd seg tradisjonelle klær. Skreddere er vanlige i Pakistan, så en pakistansk skredder med butikk/verksted på f.eks. Tøyen eller Grønland i Oslo ville sikkert hatt en grei kundemasse.

Men jeg tviler på at det ville gått så bra for en pakistansk skredder i f.eks. Sandefjord eller Ytre Arna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra dagens Rb: https://www.mittlillestrom.no/apnet-i-fjor-na-utvider-tatiana-bedriften-det-har-vart-veldig-hektisk/s/5-110-112695

Kort fortalt, dette er ei som jobber som skredder i Lillestrøm og som måtte ansette to ekstra da etterspørselen var så stor. De driver med større ting som justering av bunad, brudekjoler, samt syr hele klesplagg på bestilling.

Der går det så det suser.

Anonymkode: 2c293...465

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Under betalingsmur :( 😞 

Anonymkode: 142cd...cb0

Jepp, de fleste liker å få betalt for arbeidet sitt, inkludert journalister... 
Er uansett som sagt en artikkel om en skredder som både må ansette flere og utvide lokalet etter knapt ett år. Og det er jo det du spør om, om man kan leve av det, så ja, man kan leve av det. 

Anonymkode: f39ce...07b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg ikke med mindre det er bunadssøm for husfliden o.l 

Anonymkode: f68af...efc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er det ikke mange innvandrerbutikker som også selger pakistanske klær? Er det ikke billigere å kjøpe i butikk?

Anonymkode: 142cd...cb0

Nei, det er ikke mange.

Det er marked for å få sydd klærne til vanlig dags bruk og fester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jepp, de fleste liker å få betalt for arbeidet sitt, inkludert journalister... 
Er uansett som sagt en artikkel om en skredder som både må ansette flere og utvide lokalet etter knapt ett år. Og det er jo det du spør om, om man kan leve av det, så ja, man kan leve av det. 

Anonymkode: f39ce...07b

Men tjener de ansatte bra på dette?  Det er interessant å vite 

Anonymkode: 142cd...cb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...