Gå til innhold

Foreldre som ikke kler barn etter været


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Varmt? Jeg har gått med dunjakke og lue selv de siste dagene, ville ikke kledd småbarn i noe mindre.

Anonymkode: 2625e...571

Samme hervderfor stusset jeg da jeg hentet barnet flere dager uten jakke bare tynn genser og skallbukse. De sa barnet hadde blitt så varmt og tatt av jakken, dette er en som fortsatt er et år, blir straks to. 

Anonymkode: 76210...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke lett å kle seg etter været nå. Her snødde det litt i går kveld og i natt har det vært frost. Så selv om yr da sier at det skal bikke 10 grader i løpet av dagen,så er det kaldt ute fra morgenen av.

Anonymkode: de230...976

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om kalenderen viser april og solen står på himmelen er det langt i fra varmt. Det er iskald vind, og det er kun sola som varmer. Jeg bruker vintersko, ullundertøy, dunjakke enda. Nå er barna mine større og tror det er kult å gå uten klær, men jeg kledde på de som barnehagebarn når vi leverte i barnehagen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerangrep,avsporing,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foredersk sol. Kun sola som varmer. Så er det så kaldt for en voksen i vårjakke som kun er ute for å komme seg fra A til B, mens barna leker ute i timesvis?

Anonymkode: afb2a...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen her lot 1-åringen sove i kun tynn ullgenser, så det er ikke bare foreldre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I bhg forventer jeg at de som jobber der, kler på barnet etter egnet temperatur. Vi har hengende vinterdress, ufora dress og todelt regntøy på knaggen. Skoene består av vintersko, cherrox og overgangssko. Det er luer og pannebånd på plassen. Jeg har skrapt vinduene på bilen den siste uka, men vært 10 grader ++ ute på dagtid. Hjemme er det hakket enklere å kle barnet, da skal vi ut der og da. Jeg syntes det er vanskelig å spå været på forhånd.

Anonymkode: f4f00...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ofte sett foreldre som ikke har pakket/kledd skikkelig på barna sine. Selv kan de gå innpakket som en eskimo mens barnet som sover eller sitter i vogna (f.eks.) er tynnkledd, har ikke en gang teppe på seg! Fedrene tenker jeg ofte at "de er menn og har ikke bedre vett" (sorry, hvis du er mann og ble fornærma nå) men når mødrene gjør det samme, da blir jeg mer sjokket, de burde vite bedre. 

I går så jeg noen unger leke langs veien. De yngste (tipper 4-5 år) hadde kun t-skjorte, menst de eldste (tipper 7-8 år) hadde både jakke og lue. Det var sur vind, og dritkaldt ute. Foreldre burde passe bedre på ungene sine :S

Endret av Jinx_lol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det er fremdeles kjølig, ned til minusgrader, om morgenen.

2. Kanskje barnet fryser lett.

3. Kanskje barnet har lite klær på innsiden. At man har på vinterdress er ikke det samme som at man har på ulltøy og annet varmt under.

4. Kanskje foreldrene ikke har kjøpt vårdress ennå (ikke hatt tid, ikke har råd, annet) og vinterdressen er det de har.

5. Kanskje barnet insisterer på å gå i vinterdressen.

 

Og det finnes sikkert uendelig mange andre grunner. Jeg synes kanskje du skal slutte med å anta at dette handler om foreldre som ikke bryr seg og heller ha som default at foreldre flest faktisk vet hva de driver med. 

Anonymkode: 0b216...729

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Den siste uken har det vært mye sol og til dels varmt på Østlandet, men det virker ikke som foreldre har merket det. Eller det vil si, de kler seg selv etter været, men virker som de glemmer barna. Jeg ser stadig voksne med tynne jakker, om de i det hele tatt har på jakke, mens barna går rundt i heldress. De fleste er heldigvis tynne parkdresser, men senest i dag så jeg et par barn i vinterdress. Det har vært godt over 10 grader i dag, og man tenker at barnet trenger vinterdress! Kan nesten skjønne det om barnet sitter i vogn og skyggen, men dette er snakk om aktive barn. Andre som har reagert på dette?

Anonymkode: 8fee0...159

Du vet at barn er mennesker, ja? :klo: At de har forskjellige preferanser for hvor varme de liker å være, at noen er varme og andre lett fryser, at noen har varme føtter go andre liker å ha på lue til gradestokken bikker 15 pluss? Dette - at barn er mennesker - er ikke ukjent for deg? At «mor, 45» foretrekker å gå med en lett topp dikterer ikke behovet til «sønn 5 år». Han har sine egne, separate og unike, behov og preferanser. Som dikterer hvordan han kler seg, eller instruerer andre om kle han.

Jeg bor rett ved en videregående. Barna der har for lengst lært å kle seg selv. Her i uka var det 12 varme grader og sol. Jeg så en gjeng tenåringer på vei mot bussen. Et par i shorts og genser, en i bukse og t-skjorte, en i lue og genser/bukse, et par i tjukke jakker, en i en boblene kneppet godt igjen til halsen, et par i boblevest, etc. 

Hvem av dem, ts, var «kledd etter været»? Svaret er «ingen» - de var alle kledd (helt korrekt) etter egne preferanser.

Et barn over 1 uten diagnoser kan og vil uansett si fra om det er for mye eller for lite kledd. Om det likevel ikke sier fra er det noe helt annet alvorlig galt med de voksne i familien enn at de kler på barn for lite eller for mye. Barnet kan også kle av - og på - seg. I fungerende familier lærer man barnet selvstendige ferdigheter så tidlig som tenkelig mulig. Fordi slike er viktige for helsen.

Anonymkode: 6e678...a11

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet lite barnehagebarn i bare tynn genser ute i barnehagen😢😢😢 

Anonymkode: 76210...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jinx_lol skrev (2 timer siden):

Har ofte sett foreldre som ikke har pakket/kledd skikkelig på barna sine. Selv kan de gå innpakket som en eskimo mens barnet som sover eller sitter i vogna (f.eks.) er tynnkledd, har ikke en gang teppe på seg! Fedrene tenker jeg ofte at "de er menn og har ikke bedre vett" (sorry, hvis du er mann og ble fornærma nå) men når mødrene gjør det samme, da blir jeg mer sjokket, de burde vite bedre. 

I går så jeg noen unger leke langs veien. De yngste (tipper 4-5 år) hadde kun t-skjorte, menst de eldste (tipper 7-8 år) hadde både jakke og lue. Det var sur vind, og dritkaldt ute. Foreldre burde passe bedre på ungene sine :S

Mine barn er i samme alder du nevner ( 5 & 7) Og de er levende ovner😳 🙈 
Ull? Bare å glemme🤦‍♀️ Barnehagen sa de trengte ull da de var 1&3, jeg handlet inn, (det dyreste og beste, så ikke noe billig, tok det på de hjemme en dag, og de svettet, så de ble helt rød😔) jeg sa til barnehagen; Bare å prøve, men det kommer til å svette i hjel, bli grinete, og hvis de blir lagt i vognen, får de nok utslett… Men prøv gjerne, for det er ganske praktisk!

Og de måtte bare gi opp🤦‍♀️🤷‍♀️

Så mine er de barna som kommer på skolen i genser i type -12😩 Vintersko, lue, hals og hansker og votter, men jakken den er i sekken eller under armen🤦‍♀️ 
MEN; Hvis de blir kalde, så kler de heldigvis på seg😆 Og de har masse skift!

Jeg er sånn selv da, så vi har vel mellom 17-19 grader hjemme gjennom vinteren, og de tusler rundt i boxer og t-skjorte🤦‍♀️

Sjeldent syke er de og💁‍♀️ 

Så vet ikke helt jeg, de er velfungerende på alle måter, de bare er varme, jeg gjør ikke noe med det, for som sagt de kler på seg om de fryser😅

Utover det, så er jeg helt enig med deg, noen ganger ser jeg barn (bor ved siden av en barnehage, og går hjemme for jeg studerer) og da både ser og hører jeg jo noen av barna tydligvis er utilpass og jeg antar da at det er pga feil bekledning, og da ikke bare en og annen dag pga væromslag, for foreldrene ikke har levert med riktige klær, men nå, har det vært godt og varmt en stund på østlandet en stund, og noen få barn vagger rundt i tjukk vinterdress🤦‍♀️ 

Men igjen, det kan være mange grunner til det, så jeg dømmer ikke noen, jeg aner ikke hva disse foreldrene står i eller hva som er bakgrunnen, selvom jeg føler med de barna❤️

Anonymkode: 1182b...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 3-åring som vil bestemme selv, og sålenge det ikke er så kaldt at det er farlig (dvs minusgrader), så lar jeg henne styre litt selv. Hun har etterhvert lært seg at hun blir kald uten votter og lue når det er 5 grader ute, og har begynt å be om ekstra klær hvis hun fryser. Men hun er mye varmere enn meg, og når jeg synes det er kaldt så vil hun helst ha på mye mindre enn jeg synes er ok. Jeg trumfer igjennom når det er vinter, men ellers ser jeg mer til hva mannen kler seg i enn hva jeg kler meg i når jeg skal ha på henne klær. I disse dager er det helt umulig, siden det er is på vannpytter om morgene, men 10 grader på dagtid. Men samtidig sur vind, og kaldt i skyggen.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar på det de anbefaler i barnehagen - de vet selv bedre hvordan barnet er mens det leker og om det liker å være i sola eller skyggen, aktivt eller sitte og grave i sandkassa. Er vi hjemme vet jeg selv bedre hvordan kle barna og hva de vanligvis kommer til å holde på med. 

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Den siste uken har det vært mye sol og til dels varmt på Østlandet, men det virker ikke som foreldre har merket det. Eller det vil si, de kler seg selv etter været, men virker som de glemmer barna. Jeg ser stadig voksne med tynne jakker, om de i det hele tatt har på jakke, mens barna går rundt i heldress. De fleste er heldigvis tynne parkdresser, men senest i dag så jeg et par barn i vinterdress. Det har vært godt over 10 grader i dag, og man tenker at barnet trenger vinterdress! Kan nesten skjønne det om barnet sitter i vogn og skyggen, men dette er snakk om aktive barn. Andre som har reagert på dette?

Anonymkode: 8fee0...159

Nei. Her har det vært kald vind i dag, men 10 grader og sol. Ungen min var kledd i ullklær (hjemmetrikkede , tykke ullklær) og en parkdress og ullue.

Ungen var akkurat passe varm. 

 

Noen unger er kalde, andre varme. Noen mer aktive enn andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterdress fungerer fint over body og strømpebukse når det er 10 grader. 

Vårdress/tynn dress med det samme under blir for lite. Da må man ha en tynn ulldress/fleece. 

 

Anonymkode: cfac3...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...