Gå til innhold

Er det noen her som vet at de er narsissister?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De fleste som er narsisster , vet vel ikke at de er det. Men er det slik at noen her vet at de er det? Er det slik at du vil gjør noe med det?

 

Anonymkode: a81d0...8d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke narsissistiske personer bryr seg om denne delen av psykisk helse. 

Anonymkode: 607d9...556

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det påstås at 1% av narsissister er i stand til å forstå hva de er. Og bruker det så til egen vinning, det også. Resten av dem tror at alle andre er problemet, og hvis noen påstår at de er en narsissist, så er det den som konfronterte dem som er den voldelige narssisisten. Ikke dem. De er ikke i stand til å forstå. Det er dems beskyttelse mot seg selv, rett og slett. En forsvarsmekanisme som de ikke har kontroll over. 

Narsissister er syke mennesker, men de ødelegger alltid folk rundt seg. Jo nærmere forhold, jo verre. 

Det spekuleres vel også i at de som påstår de er selvbevisste narsissister ikke egentlig er narssisister, men sosiopater  eller psykopater. De har veldig mange felles trekk, men har enda færre til ingen følelser, og mer selvinnsikt i egen atferd. 

Endret av Lapislazula
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger blir jeg irritert over hvor lavt selvbilde jeg har og hvor usikker jeg er på meg selv, og jeg føler meg annerledes og kanskje litt spesiell. Jeg er også opptatt av å bli likt. Jeg vet at det er typisk narsissist. Men jeg bryr meg veldig om hvordan andre har det og når jeg er mest lei meg er det fordi jeg har såret noen. Så jeg tror ikke jeg er en narsissist. 

Anonymkode: e5a3f...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen ganger blir jeg irritert over hvor lavt selvbilde jeg har og hvor usikker jeg er på meg selv, og jeg føler meg annerledes og kanskje litt spesiell. Jeg er også opptatt av å bli likt. Jeg vet at det er typisk narsissist. Men jeg bryr meg veldig om hvordan andre har det og når jeg er mest lei meg er det fordi jeg har såret noen. Så jeg tror ikke jeg er en narsissist. 

Anonymkode: e5a3f...56f

Høres ikke ut som du er en narsissist nei 

Anonymkode: 989b0...e70

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jessop
1 hour ago, AnonymBruker said:

Noen ganger blir jeg irritert over hvor lavt selvbilde jeg har og hvor usikker jeg er på meg selv, og jeg føler meg annerledes og kanskje litt spesiell. Jeg er også opptatt av å bli likt. Jeg vet at det er typisk narsissist. Men jeg bryr meg veldig om hvordan andre har det og når jeg er mest lei meg er det fordi jeg har såret noen. Så jeg tror ikke jeg er en narsissist. 

Anonymkode: e5a3f...56f

Nei, er nok ikke det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Noen ganger blir jeg irritert over hvor lavt selvbilde jeg har og hvor usikker jeg er på meg selv, og jeg føler meg annerledes og kanskje litt spesiell. Jeg er også opptatt av å bli likt. Jeg vet at det er typisk narsissist. Men jeg bryr meg veldig om hvordan andre har det og når jeg er mest lei meg er det fordi jeg har såret noen. Så jeg tror ikke jeg er en narsissist. 

Anonymkode: e5a3f...56f

Så lenge du er lei deg fordi de er lei seg, og ikke lei deg pga egne behov/rykte, så er du helt klart ikke narsissist. 

Narsissister kan bli lei seg når de sårer andre, men da er det pga hvordan det påvirker dem. Ikke fordi den andre personen er lei seg. De har ingen empati, men de kan ofte tro at de har det. Fordi de heller ikke har selvinnsikt. 

Alle mennesker har naturlige, narsissistiske trekk. Det er en del av menneskets natur. Men noen har veldig mange, sterke og usunne trekk. En del codependents og andre som heller mer mot den kategorien, kan ha en del av de samme trekkene/væremåtene. Spesielt i et forhold. Men intensjonene er veldig forskjellige! De er ikke bunnet i egoisme, og de har som regel veldig mye empati. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg vet at sjefen på jobb er det 

Anonymkode: a2925...fba

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen ganger blir jeg irritert over hvor lavt selvbilde jeg har og hvor usikker jeg er på meg selv, og jeg føler meg annerledes og kanskje litt spesiell. Jeg er også opptatt av å bli likt. Jeg vet at det er typisk narsissist. Men jeg bryr meg veldig om hvordan andre har det og når jeg er mest lei meg er det fordi jeg har såret noen. Så jeg tror ikke jeg er en narsissist. 

Anonymkode: e5a3f...56f

Akkurat slik er jeg også. Men er i tillegg blitt litt mer forfengelig de to siste årene som henger sammen med ett dårlig selvbilde. Og har måttet jobbet mye med meg selv når jeg møter på folk som ikke liker meg. Nå bryr jeg litt mindre om akkurat dette.

Av og til tenker jeg om jeg kan virke litt narsissist, men jeg har mye empati og forståelse på hvordan folk har det og veier ordene mine fordi jeg er redd for å si noe sårende 

Jeg liker heller ikke å få for mye oppmerksomhet og har også lett for å tenke om meg selv at det og det duger jeg ikke til eller ‘ingen’ liker meg egentlig ikke

Anonymkode: acd1f...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Lapislazula said:

Det påstås at 1% av narsissister er i stand til å forstå hva de er. Og bruker det så til egen vinning, det også. Resten av dem tror at alle andre er problemet, og hvis noen påstår at de er en narsissist, så er det den som konfronterte dem som er den voldelige narssisisten. Ikke dem. De er ikke i stand til å forstå. Det er dems beskyttelse mot seg selv, rett og slett. En forsvarsmekanisme som de ikke har kontroll over. 

Narsissister er syke mennesker, men de ødelegger alltid folk rundt seg. Jo nærmere forhold, jo verre. 

Det spekuleres vel også i at de som påstår de er selvbevisste narsissister ikke egentlig er narssisister, men sosiopater  eller psykopater. De har veldig mange felles trekk, men har enda færre til ingen følelser, og mer selvinnsikt i egen atferd. 

Han i videoen  belærer om hvordan man unngår, oppdager og helbredes etter foredraget med en narsissist,  etter hva jeg skjønner. Og det er jo en god og uselvisk ting

Anonymkode: d62ea...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Han i videoen  belærer om hvordan man unngår, oppdager og helbredes etter foredraget med en narsissist,  etter hva jeg skjønner. Og det er jo en god og uselvisk ting

Anonymkode: d62ea...230

Hva tror du skjer når disse folkene går ut og hjelper andre med sin selvinnsikt i egen narsissisme? Hva får de tilbake? 

Massiv takknemlighet, masse skryt og mengder med ros, lovord og beundring. Med andre ord, mengder av det de kaller narsissistisk forsyning. Som er det de lever på. 

Det er på ingen måte uselvisk, de gjør det utelukkende for seg selv og sitt eget ego. De har bare skjønt at det er bedre for dem å få forsyningen sin via å hjelpe andre, enn å fortsette sånn de pleide å gjøre. Fordi det gavner dem også, på sikt. De fleste av dem er heldigvis også ærlige på at det er nettopp derfor de gjør det. Men narsissister har skremmende lite selvinnsikt, så en del av dem tror de har blitt bedre, og skjønner ikke selv at de fortsatt manipulerer og bruker folk som påfyll til egoet sitt.

De aller fleste narsissister ønsker å være gode mennesker. De tror som regel at de er det også, samtidig som de ødelegger folkene rundt seg. Det er bare sånn det er. 

Men for all del! Jeg tar heller en narsissist som får sin forsyning av å hjelpe andre, enn den normale varianten. Hver dag, hele året! Jeg har selv lært mye av et par av dem. Men det vil være veldig naivt å tro at de ikke manipulerer, gaslighter og lyver fortsatt. Og kan fort ødelegge familie og venner like mye enda, selv om de utad virker å ha fått selvinnsikt og legger ut ting på nett for å hjelpe ofre. All forskning tilsier at det er umulig å kurere narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Med mange års terapi kan de bli mer bevisste på hvordan andre reagerer, og at det vil lønne seg for dem å ta hensyn til andres behov, for at de selv ikke skal kjøre seg ned i en grøft og kollapse. Men de vil for alltid være narsissister, uten empati og uten selvinnsikt av noen nyttig grad. Dessverre. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Mr.Macintosh said:

Jeg kjenner mange narsissister og jeg skal faen garantere deg at de er fullstendig klar over at de er det og driter totalt i det.
It's all about them! And power! 

De fleste faktiske narsissister vet ikke hva de er. De tror faktisk de er gode mennesker. De gjør ting med vilje, absolutt! De er ekstremt kalkulerende og gjør bevisste handlinger. Men intensjonen er som regel ikke å skade andre, for de ser bare hva de selv får ut av det. Også projiserer de gjerne sin følelse over på den andre, så de kan fortsette å lyve til seg selv om hvor flotte mennesker de er. 

De vet jo selvsagt forskjellen på rett og galt. Men de hater også seg selv dypt og inderlig, det er derfor de hele tiden trenger å booste egoet sitt. 

Folk med narssisistiske trekk er noe annet. Som jeg vil tro kanskje er de du snakker om. Psykopater vet også hva de er. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi alle er på et spektrum mellom 0% og 100% narsissisme? Jeg er på mange måter hovedpersonen (for meg) i mitt eget univers, og ting jeg oppnår og evner jeg har har naturlig nok en spesiell betydning for meg.

Anonymkode: d1fad...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Noen ganger blir jeg irritert over hvor lavt selvbilde jeg har og hvor usikker jeg er på meg selv, og jeg føler meg annerledes og kanskje litt spesiell. Jeg er også opptatt av å bli likt. Jeg vet at det er typisk narsissist. Men jeg bryr meg veldig om hvordan andre har det og når jeg er mest lei meg er det fordi jeg har såret noen. Så jeg tror ikke jeg er en narsissist. 

Anonymkode: e5a3f...56f

Er det den andre typen her du kjenner deg igjen i?

IMG_6130.thumb.jpeg.94036566658598c17b1dc9a066de4546.jpeg

 

Endret av Grüner
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok endel narsisstiske trekk. Har endel cluster b trekk. Takket være grov omsorgssvikt som småbarn og etter. Men jeg er mer impulsiv pga uhåndterbar smerte enn kald, kynisk og kalkulerende. 

Anonymkode: e4256...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sammen med en narisisst, så slo han opp med meg fordi han fant seg et nytt offer. Jeg gråt da men han bare satt og smilte og såg på meg. Men jeg ville ut av forholdet men jeg turte ikke fordi jeg var redd for hans reaksjon. Men pga følelser for han ble jeg jo såret og lei meg da det ble slutt. Men han fant seg ny fort så. Han hadde hun nok i kikkerten allerede da det ble slutt. Stakkars dame. bli overfylt med mye sjarmering og ikke måte på i starten er dem eksperter på. Slik han lurte meg til seg. Men så kommer jo sannheten om dem frem etterhvert heldigvis. 

Anonymkode: 09ef9...36d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 hours ago, Lapislazula said:

Det påstås at 1% av narsissister er i stand til å forstå hva de er. Og bruker det så til egen vinning, det også. Resten av dem tror at alle andre er problemet, og hvis noen påstår at de er en narsissist, så er det den som konfronterte dem som er den voldelige narssisisten. Ikke dem. De er ikke i stand til å forstå. Det er dems beskyttelse mot seg selv, rett og slett. En forsvarsmekanisme som de ikke har kontroll over. 

Narsissister er syke mennesker, men de ødelegger alltid folk rundt seg. Jo nærmere forhold, jo verre. 

Det spekuleres vel også i at de som påstår de er selvbevisste narsissister ikke egentlig er narssisister, men sosiopater  eller psykopater. De har veldig mange felles trekk, men har enda færre til ingen følelser, og mer selvinnsikt i egen atferd. 

Så uempatisk syn på alvorlig skada mennesker. VIrker også som om du blander sosiopat/psykopat med narsisster.

Anonymkode: e4256...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Så uempatisk syn på alvorlig skada mennesker. VIrker også som om du blander sosiopat/psykopat med narsisster.

Anonymkode: e4256...e47

Nei, da vet du veldig lite om emnet. Les deg opp. 

Og ja. Jeg er uempatisk, fordi en av de ødela livet til meg og barna mine. Han var kanskje et offer som barn, men jeg kan love deg, han er ikke noe offer nå lenger. Det er på ingen måte synd på han, for han har tatt alle valgene selv. Hadde du opplevd den type psykisk, og tidvis fysisk, vold, så hadde du nok ikke vært spesielt empatisk selv heller. De er ikke sinnsyke, selv om de er mentalt syke. Og de tar valg, hver dag, som ødelegger folk rundt dem. De vet også utmerket godt forskjellen på rett og galt, og velger likevel det som er galt. For så å rettferdiggjøre det for seg selv. 

Andre kan ha empati med dem hvis de vil. Men de utsetter seg selv for mye potensiell smerte i så fall. 

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (24 minutter siden):

Å ha lavt selvbilde og være usikker på seg selv, og opptatt av å bli likt av andre er jo ikke typisk narcissistisk.

Jo. En av undertypene for narsissistisk personlighetsforstyrrelse er nettopp usikker på seg selv, og tomhet inni seg. En kan se følelsen av grandiositet som en mestringsstrategi og krykke for tomheten en også føler på. 

Anonymkode: 4b70b...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Lapislazula said:

Nei, da vet du veldig lite om emnet. Les deg opp. 

Og ja. Jeg er uempatisk, fordi en av de ødela livet til meg og barna mine. Han var kanskje et offer som barn, men jeg kan love deg, han er ikke noe offer nå lenger. Det er på ingen måte synd på han, for han har tatt alle valgene selv. Hadde du opplevd den type psykisk, og tidvis fysisk, vold, så hadde du nok ikke vært spesielt empatisk selv heller. De er ikke sinnsyke, selv om de er mentalt syke. Og de tar valg, hver dag, som ødelegger folk rundt dem. De vet også utmerket godt forskjellen på rett og galt, og velger likevel det som er galt. For så å rettferdiggjøre det for seg selv. 

Andre kan ha empati med dem hvis de vil. Men de utsetter seg selv for mye potensiell smerte i så fall. 

Jeg har lest meg opp. Jeg hadde en sånn pappa. Skada meg for livet. Jeg selv har endel trekk, men på en mer "innagerende" måte. Jeg ville ikke vært i et sånt forhold, eller hatt en sånn kjæreste. Men jeg kan likevel ha sympati fordi han var et alvorlig skadet menneske som aldri skulle hatt barn.

Anonymkode: e4256...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...