Gå til innhold

Middag uten gluten og egg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kyllingfilet med ris og salat.

Laks med poteter og grønnsaker.

Lammesteik med grønnsaker og poteter og en sjysaus.

Biff med fløtegratinerte poteter

Kokt torsk

Kyllinglår med pommes frites

Tomatsuppe

Blomkålsuppe

Lapskaus

Pølser med potetmos

Dette er ikke vanskelig! Gå på matprat eller en annen side med oppskrifter, og filtrer søket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vende fisk i egg og mel alltid?
De fleste råvarer smaker godt (ofte også best) i sin rene form, hvis varen i utgangspunktet er av god kvalitet. Det gjelder de fleste proteiner (fisk, kylling, kjøtt) og grønnsaker og salater. I stedet for saus kan du bruke smør, rømme, olje o.l. Har du gode råvarer trengs ikke så mye staffasje (aka saus) for å skjule smaken. 
Og har man f eks et godt kjøttstykke kan man jo sette frem flere varianter, f eks smør (uten gluten) og barbequesaus (hvor noen sikkert er med).

Anonymkode: 5c171...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste middagsrettene jeg kommer på der jeg bruker hvetemel er pastaretter og seibiff med løk. Og det finnes glutenfri pasta i alle matbutikker. Der finner du også glutenfri posesaus.

Egg bruker jeg bare i gratenger og pai, men det går helt fint å lage f.eks fiskegrateng uten egg (bl.a Kokkejævel har ei oppskrift på fiskegrateng uten egg).

Men hvis du ikke kan/vil tilpasse menyen pleier de fleste allergikere å ta med egen mat uten å klage.

Anonymkode: 11c17...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har fått en nytt innslag i familien(svigersønn)  som kommer til å være her ofte. Personen tåler ikke gluten og er allergisk mot egg

Så da må jeg "tenke nytt" rundt middag. 😅

Noe  som har tips til hverdagsretter og søndagsmiddager som funker?

 

 

Anonymkode: d36a8...409

Som søndagsmiddag er stek, poteter og grønnsaker utmerket. Lager seg selv i ovnen, og ingen egg og ikke noe gluten (bare sjekk at du ikke bruker hvetemel eller saus med gluten i - soyasaus feks). Lammestek, svinestek, ovnsbakt hel fisk

Taco - glutenfrie lomper eller taco-shell

Kylling - hel med skinn, eller.filet. Med ris, quinoa, bønner, søtpotet/potet

Ser egentlig ikke hva du ikke kan lage (utenom typ omelett og pannekaker). Det er jo egentlig bare å unngå brød/lomper og pasta, samt sjekke at ingenting sniker seg inn via ferdigprodukter som sauser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har fått en nytt innslag i familien(svigersønn)  som kommer til å være her ofte. Personen tåler ikke gluten og er allergisk mot egg

Så da må jeg "tenke nytt" rundt middag. 😅

Noe  som har tips til hverdagsretter og søndagsmiddager som funker?

 

 

Anonymkode: d36a8...409

Det er jo veldig lett: kjøtt/fisk, grønnsaker og potet/ris/glutenfri pasta. Eventuell saus kan du lage med maisennajevning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har fått en nytt innslag i familien(svigersønn)  som kommer til å være her ofte. Personen tåler ikke gluten og er allergisk mot egg

Så da må jeg "tenke nytt" rundt middag. 😅

Noe  som har tips til hverdagsretter og søndagsmiddager som funker?

 

 

Anonymkode: d36a8...409

Det finnes da 2000 oppskrifter uten egg og mel. 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men i hva slags mel finnes gluten? Og hvordan lage saus uten meljevning? Lurte på om noen har tips og oppskrift?

Fisk vender jeg jo i egg og mel... 🤣

Anonymkode: d36a8...409

Har du ikke hatt matlaging på skolen??  Maizena 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

ups, jeg mente hvete, bygg og RUG.

Havre er naturlig glutenfritt.

Anonymkode: 657c2...92a

Ja, men til OJ: husk på å kjøpe havremel/havregryn som er merket glutenfritt dersom du har tenkt å bruke dette. Ofte kan møllene være forurenset

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Men i hva slags mel finnes gluten? Og hvordan lage saus uten meljevning? Lurte på om noen har tips og oppskrift?

Fisk vender jeg jo i egg og mel... 🤣

Anonymkode: d36a8...409

 

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

ups, jeg mente hvete, bygg og RUG.

Havre er naturlig glutenfritt.

Anonymkode: 657c2...92a

Havre er naturlig glutenfritt ja, men er infisert og går derfor ikke som glutenfritt. Det må da kjøpes havre som er merket glutenfri. Den er da dyrket på egne jorder som ikke har hatt glutenholdig avlinger, og høstet med rene redskaper.

 

TS: Må også legge til at spelt er glutenholdig og malt er laget av bygg.

Det beste glutenfrie melet er Semper Mix når du trenger fint mel og Semper Fiber når du trenger noe grovere. De er enkle å jobbe med og smaker godt.

Anonymkode: eebe6...f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/17/2024 at 4:19 PM, AnonymBruker said:

Men i hva slags mel finnes gluten? Og hvordan lage saus uten meljevning? Lurte på om noen har tips og oppskrift?

Fisk vender jeg jo i egg og mel... 🤣

Anonymkode: d36a8...409

De aller aller fleste sausene som finnes lages oftest/like gjerne uten mel. maizenna funker supert om den må jevnes. 

vedr fisk er løsningen enkel: ikke vend den i egg og mel :)

det aller meste av middagsmat lages uten gluten, og de få rettene som har gluten kan enkelt lages uten - eller droppes. Og matvarer er generelt godt merket.

ferdigmat som fiskekaker, kjøttboller og pølser lages i stor grad uten, men sjekk.

 

Anonymkode: 6700a...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...