Gå til innhold

Middag uten gluten og egg

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått en nytt innslag i familien(svigersønn)  som kommer til å være her ofte. Personen tåler ikke gluten og er allergisk mot egg

Så da må jeg "tenke nytt" rundt middag. 😅

Noe  som har tips til hverdagsretter og søndagsmiddager som funker?

Anonymkode: d36a8...409

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

-Chili sin carne med ris

-torsk, kokt potet, kote gulrøtter og smeltet smør

-ovnsbakt laks eller ørret med potet, sylteagurk og grønnsaker

Anonymkode: 98304...b31

Skrevet (endret)

Tenk deg nøye om. Hvor mange middager lager du egentlig som inneholder mel og/eller egg? 

Norsk cøliakiforening har mange oppskrifter, det har utenegg.no også. 

Endret av Brunhilde
  • Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Alt unntatt pasta, gratenger og sauser jevnet med hvetemel, så kommer du langt.

Rent kjøtt/fisk, alle tenkelige grønnsaker, sauser med melk, fløte, kraft, hermetiske tomater eller kokosmelk, ris, polenta, poteter, bønner/linser, og maisenna hvis du trenger å tykne saus med noe annet enn hvetemel.

Hvis du lager asiatisk: Pass på å velge soyasaus uten gluten.

Anonymkode: 0d6b3...081

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Men i hva slags mel finnes gluten? Og hvordan lage saus uten meljevning? Lurte på om noen har tips og oppskrift?

Fisk vender jeg jo i egg og mel... 🤣

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men i hva slags mel finnes gluten? Og hvordan lage saus uten meljevning? Lurte på om noen har tips og oppskrift?

Nei... med hele internett til din disposisjon vet jeg jammen ikke hvordan du skal finne ut av det altså.

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Retter hvor det brukes hvetemel kan byttes ut med potetmel. Slik som hjemmelagde sauser og supper, kjøttkaker, kjøttboller, fiskekaker osv. I stedet for egg kan man bruke laken som er i kikerter. Den binder. Har også hørt at chiafrø gjør samme nytten.

Du kan ha glutenfrie rundstykker i fryseren og ta opp ved behov. Samme med pitabrød, lefser, bakst. 

Egg brukes vel ikke så mye i middag hvis man lager rent kjøtt/fisk og grønnsaker med ris/potet el. 

Anonymkode: 2a64d...8e9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan bruke maisenna og potetmel.

Anonymkode: c3935...2ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan koke eller bake fisk i ovnen, og trenger da ingen egg/mel-blanding. Jeg bruker heller ikke det når jeg steker fisk i panna. Seibiffen må vente til en dag mannen ikke er hjemme.

Dropp spedde produkter som kjøttkaker og fiskekaker hvis du ikke lager dem selv. 

Jeg er ikke noe saus-menneske, så det problemet har jeg ikke. Bruker av og til stekes, smeltet smør eller rømme som alternativ.

Poteter og ris går bra, men dropp pasta.

Rent kjøtt og fisk, poteter og grønnsaker I alle varianter går bra.

Anonymkode: b2d5b...752

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg fortalte deg om norsk cøliakiforening, er du alltid like tafatt?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunhilde skrev (10 minutter siden):

Jeg fortalte deg om norsk cøliakiforening, er du alltid like tafatt?

Nei, men KG svikter ikke når det kommer til frekke og ubrukelige svar.  Når et enkelt spøesmål om mat  trigger noe i deg(dere) såpass at du svarer på denne måten. 😄

Jeg spurte om noen HER hadde tips, erfaringeer og oppskrifter, ikke hvor jeg ellers kan lese. Det har jeg klart å finne.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Slettet.

Endret av Brunhilde
AnonymBruker
Skrevet

Ren mat.. 

Kjøtt, fisk, grønnsaker, potet, ris, rømme, smør, saus laget på jyttemel… 

Anonymkode: d6ac6...912

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nei, men KG svikter ikke når det kommer til frekke og ubrukelige svar.  Når et enkelt spøesmål om mat  trigger noe i deg(dere) såpass at du svarer på denne måten. 😄

Jeg spurte om noen HER hadde tips, erfaringeer og oppskrifter, ikke hvor jeg ellers kan lese. Det har jeg klart å finne

Du hadde allerede fått masse tips da du spurte om hva slags mel som inneholder gluten. Det er en ren faktaopplysning som man finner på nett, og som du tydeligvis (siden du skrev det) ikke har klart å finne selv. De fleste vet da dessuten slikt uten å måtte lete eller spørre engang?

Dessuten: Hvis man skal lage middager uten gluten og egg er det nesten bare løsninger og muligheter, og svært få hindringer og problemer. Derfor svarer de aller fleste deg at du kan lage det meste av vanlig middagsmat, med noen få unntak. Når din respons da er at du ikke vet hva slags mel det er gluten i, og at du ikke kan lage fisk, for den vender du i egg og mel, da framstår du lite konstruktiv, og lite takknemlig for alle tipsene du faktisk allerede hadde fått - dem karakteriserer du i stedet som ubrukelige og frekke, faktisk. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men da vender du fisken i melk og glutenfritt mel i stedet, eller steker det på en annen måte.

Anonymkode: 0b674...16d

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg tror folk her reagerer på er at du virker fordomsfull mot allergikere. Alt er mulig å tilrettelegge, hvis man prøver 

Anonymkode: 59f9f...eed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har fått en nytt innslag i familien(svigersønn)  som kommer til å være her ofte. Personen tåler ikke gluten og er allergisk mot egg

Så da må jeg "tenke nytt" rundt middag. 😅

Noe  som har tips til hverdagsretter og søndagsmiddager som funker?

de aller fleste helt vanlige middagsretter er uten gluten og egg.

Anonymkode: 657c2...92a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er gluten i hvete, bygg og havre.

Du kan kjøpe glutenfritt spesialmel som erstatning for hvetemel. Du kan også kjøpe mel som er naturlig glutenfritt, f.eks potetmel, maizena, bokhvetemel, mandelmel, havremel, rismel, maismel.

Du kan vende fisken i hvilket som helst av disse melene. Det er jo ikke nødvendig å vende i egg. Det går jo og an å ha noe annet enn stekt fisk akkurat den dagen svigersønnen er på besøk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er gluten i hvete, bygg og havre.

Du kan kjøpe glutenfritt spesialmel som erstatning for hvetemel. Du kan også kjøpe mel som er naturlig glutenfritt, f.eks potetmel, maizena, bokhvetemel, mandelmel, havremel, rismel, maismel.

Du kan vende fisken i hvilket som helst av disse melene. Det er jo ikke nødvendig å vende i egg. Det går jo og an å ha noe annet enn stekt fisk akkurat den dagen svigersønnen er på besøk.

ups, jeg mente hvete, bygg og RUG.

Havre er naturlig glutenfritt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei... med hele internett til din disposisjon vet jeg jammen ikke hvordan du skal finne ut av det altså.

hvorfor så frekk? det er jo nettopp internett hun har tatt i bruk for å finne ut av det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...